FOTA:n visio Ykkösestä

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Ei mitään typeriä varikkokäynnistä pisteitä -pelleilyjä. Mitäköhän sieniä tuon ehdottanut oli vetänyt? Myöskin kisojen lyhentäminen on huono idea, minua ei haittaisi vaikka kisapituus kasvaisi. Nykyautot kun ovat sen verran vikkeliä, että harvemmin normaalissa kisassa päästään edes läheelle tuota kahden tunnin rajaa. Jos kisoja lähdetään tästä vielä lyhentämään, niin mm. kuskien fyysisyys joutuu pienemmälle rasitukselle. Jos joku pitää kisoja tylsinä ja liian pitkinä, niin ainahan voi vaihtaa kanavaa/seurata jotain toista autourheilusarjaa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä ole ykkösissä koskaan ollut tunnin ja 40 minuutin kilpailuja
Ei aikarajoitettuna, mutta muutoin tuo ehdotus on silkkaa kosmetiikkaa, koska viime kauden kisoistakin vain kaksi meni tuon aikarajan yli - Monaco ja Singapore. Tuon on tarkoitus olla kisan maksimiaikaraja, eli se mikä nyt on kaksi tuntia. Normaalikisoihin sillä ei olisi vaikutusta. Matkan lyhentämisellä toki olisi.

-Edit- Minulle kyllä sopii se, että kisa puristetaan kahden tunnin ohjelmaformaattiin. Ei se muuttaisi mitään olennaisesti. Olisi paljon kätevämpää televisioyhtiöidenkin kannalta, kun tietäisi, että palkintojenjako ja lehdistötilaisuuskin mahtuu aina siihen kahteen tuntiin, eikä niin, että kisojen pituus vaihtelee,
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kukaan ei voi keksiä niin tyhmää ideaa, kuin antaa piste nopeimmasta varikkopysähdyksestä... paitsi FOTA.

Antasivat nyt ennemmin siitä nopeimmasta aika-ajo kierroksesta ja/tai kisan nopeimmasta kierroksesta.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Hmm nyt laski kyllä FOTA:n arvostukseni pahan kerran. FIA:n toteutuneet päätökset ovat viime aikoina olleet minusta ihan hyviä ja tehneet sarjaa paremmaksi. Huomautan nyt, että KERS:istä kerron mielipteeni vasta pariin kisan jälkeen.
FIA:ssa näyttää olevan jokin järki, koska mikään kaikkein typerimmistä ehdotuksista ei ole toteutunut. Samaten Ecclestonen ideoista vain lähinnä hyvät on on toteutunut, kuten iltakisa.

En väitä, että FIA olisi hyvä, mutta nuo FOTA:n ehdotukset kuulostavat kyllä aikamoiselta shitiltä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eipä ole ykkösissä koskaan ollut tunnin ja 40 minuutin kilpailuja, tallihenkilökuntaa erikseen nimetty TV-haastatteluja tekemään saatika sitten Fan Forumeita tai nimikirjoitussessioita, joita lopunajan Champ Car olisi voinut matkia. Tai viimeisiä on kyllä Australiassa ja Yhdysvalloissa F1-kisoissa ollut, mutta ne olivat olemassa jo CARTissa ja NASCARissa ennen sitä.
Ei ole, mutta asianhan voisi halutessaan nähdä juuri päin vastoin. ChampCar oli viimeisinä vuosinaan sekamelska F1:lle enemmän tai vähemmän ominaisia piirteitä - paikaltaan lähteminen, ovaalien hylkääminen (korvaajana taisi olla mm. kaksi vanhaa F1-rataa;)), Cosworthin moottorit, ruudukon täyttyminen vaihtelevantasoisista maksukuskeista ja Paul Stoddart ovat kaikki olleet F1:tä kuvaavia asioita joko aina tai tiettynä ajanjaksona.

Kyllähän sinunkin nyt pikku hiljaa on pakko myöntää, että F1 seuraa aika mielenkiintoisesti muiden sarjojen, mutta erityisesti nimenomaan Champ Car - sarjan esimerkkejä. Näiden ehdotusten jälkeen alkaa olemaan jo työn ja tuskan takana listata kaikkia kopioituja ideoita, jotka eivät olleet perinteisen F1:n DNA:ssa. Enää puuttuu vain standardimoottorit ja yksityyppirungot. Ai, mutta Mosley on niitäkin väläytellyt?
Äskeiseen viitaten, emmeköhän me molemmat näe, mitä haluamme nähdä. Minusta tämä on monin tavoin siirtymistä takaisin F1:n juurille. Sekin on aikanaan ollut avoin ja katsojaystävällinen (uskomatonta sinänsä) ja siinä oli käytännössä standardimoottorit ja -vaihdelaatikot toistakymmentä vuotta. Jos F1 ottaa muutosten toteutuksessa mallia muualta, on se minusta pelkästään positiivista. Niin sen minusta pitääkin tehdä sen sijaan, että F1:iä itseään lähdettäisiin käyttämään koekenttänä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yksilöikää nyt toki jotenkin, mikä niissä ehdotuksissa mättää sen sijaan, että huudatte vaan paskaapaskaapaskaa.

Itse pidän tuota varikkokäyntitaistelua erittäinkin hyvänä ajatuksena, sillä se olisi hyvä tapa kytkeä tallien toiminta kiinteämmin mukaan tapahtumiin. Varikkohenkilöstöt treenaavat tuota varsin vaarallista tapahtumaa todella paljon ja heidän työnsä tuominen nykyistä enemmän framille olisi minusta pelkästään positiivista. Huomioikaa sekin, että piste tulisi nimenomaan tallille, ei varikolla käyneelle kuljettajalle.
 
Viimeksi muokattu:

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Yksilöikää nyt toki jotenkin, mikä niissä ehdotuksissa mättää sen sijaan, että huudatte vaan paskaapaskaapaskaa.

Itse pidän tuota varikkokäyntitaistelua erittäinkin hyvänä ajatuksena, sillä se olisi hyvä tapa kytkeä tallien toiminta kiinteämmin mukaan tapahtumiin. Varikkohenkilöstöt treenaavat tuota varsin vaarallista tapahtumaa todella paljon ja heidän työnsä tuominen nykyistä enemmän framille olisi minusta pelkästään positiivista. Huomioikaa sekin, että piste tulisi nimenomaan tallille, ei varikolla käyneelle kuljettajalle.
Käsitykseni on, ettei myöskään katsojat arvosta sitä kovin paljoa, että kilpailut ratkaistaan varikolla. Ohituksia he kaipaavat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Käsitykseni on, ettei myöskään katsojat arvosta sitä kovin paljoa, että kilpailut ratkaistaan varikolla. Ohituksia he kaipaavat.
Tuo sääntöhän ei vaikuttaisi asiaan käytännössä millään muotoa. Tankkauskielto muuttaa varikkotaistelujen luonnetta merkittävästi ja saattaa hyvinkin vähentää varikkoratkaisuja, renkaiden ominaisuuksista riippuen tosin.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Pistejärjestelmän oikaiseminen kolmen parhaan osalta olisi enemmän kuin tervetullut muutos, mutta pisteiden jakaminen varikkokäynneistä kuulostaa vitsiltä.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Lähinnä näihin varikkopisteisiin viittasinkin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
-Edit- Minulle kyllä sopii se, että kisa puristetaan kahden tunnin ohjelmaformaattiin. Ei se muuttaisi mitään olennaisesti. Olisi paljon kätevämpää televisioyhtiöidenkin kannalta, kun tietäisi, että palkintojenjako ja lehdistötilaisuuskin mahtuu aina siihen kahteen tuntiin, eikä niin, että kisojen pituus vaihtelee,
Televisioyhtiöillehän tästä nyt ehdotetustahan syntyy päänvaivaa, kun esimerkiksi Monzassa 250 kilometrin ajaminen kuivalla ilman turva-autoja ei kestä paljon tuntia kauempaa. Jos edes päästään toiselle tunnille. Rolex-pelikello vaan ruutuun ja edelläkävijöille edes hieman kunniaa.

Ja nille keskustelijoille, jotka näkevät minut vain katkerana kitisijänä, niin haluan huomauttaa, etten minä näitä jatkuvasti toisi esille, jos joku muu ne joskus toisi esille. Tähän asti lähes kaikki mitä CCWS ja CART tekivät oli leimattu amatöörien puuhastelua. Etenkin nyt kun talous on mitä on, niin näyttää mitä suuremmissa määrin siltä, että siellä loppujen lopuksi oltiin kuitenkin oikeilla jäljillä.
Bobakki sanoi:
Minusta tämä on monin tavoin siirtymistä takaisin F1:n juurille.
F1:n alkuaikoina Grand Prix, joka olisi ollut pituudeltaan 250 kilometriä, olisi nähty lähinnä vitsinä. Vielä suurempi vitsi olisi ollut, jos kaikki kilpailut olisivat vastanneet kahta kilpailua Spassa tai Monzassa. Tämä on juuri päinvastaista, mitä sanot. Minä näen, ettei F1 ole palaamassa juurilleen, vaan F1 on tajuamassa, ettei se ehkä olekaan niin toimiva formula kuin on luultu. Elitismi ja taivaalta pudonneen rahan polttaminen ei vain yksinkertaisesti voi jatkua. Harmi vain, että sitä F1 on käytännössä ollut 80-luvun lopusta alkaen. Siihen nykyinen yleisö on tottunut ja siihen heidät on kasvatettu. Jos näin ei olisi, niin suuri yleisö olisi löytänyt, kiinnostunut, tottunut ja seurannut F1:n tulevaisuutta jo kymmenkunta vuotta Eurosportilta.

Apropoo. Bobakin käyttämä varikkokäyntitaistelu muistuttikin minulle, että Indianapolisissahan tuokin aspekti on ollut 30 vuotta käytössä, Pisteitä ei ole jaettu, mutta rahaa kylläkin. Mielestäni pisteitä tulisi jakaa kuljettajille aika-ajojen nopeimmasta ajasta, kilpailun nopeimmasta kierroksesta sekä eniten sijoituksia kisan aikana parantamisesta. Tallille nopeimmasta varikkokäynnistä sekä tulevaisuudessa pienimmästä energian kulutuksesta. Erottaisin myös tallien ja valmistajien sarjat omiksi kokonaisuuksiksi ja hyväksyisin asiakastallit. Kyseessä olisi siis käytännössä urheiluautojen ja CART/Champ Car-formulan yhdistelmä. Pitääkin tästä mennä soittamaan sheikki Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoumille...
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Tuon varikkokäyntipisteen kohdallahan voitaisiin määritellä, että se lasketaan varikkokäynniksi, että kaikki neljä rengasta vaihdetaan.

Hyvältä kuulostivat nuo ehdotukset, että katsojille kerrotaan enemmän tietoa tallien tekniikoista ja vieläpä, että tallien pitää nimittää yksi henkilö, joka vastaa kysymyksiin tv:ssä kisan aikana. Ja mitä tulee pistejärjestelmän muuttamiseen: muuttakaa jo! :thumbup:
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Minen kyllä ymmärrä enää alkuunkaan, mitä ylipäätään ajoit takaa.
No en oikeastaan mitään maailmaa mullistavaa, lähinnä vain sitä, että kilpailut tulisi ratkaista siellä radalla eikä varikolla. Tämän vuoksi ei pitäisi varikkopysähdyksistä antaa pisteitä. Mainitsemasi tankkauskielto olisi myös mielestäni tervetullut.

Uskon myös, että suurin osa katsojista on samaa mieltä kanssani. Ei niitä kilpailuja varikkokäyntien vuoksi katsota.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tähän asti lähes kaikki mitä CCWS ja CART tekivät oli leimattu amatöörien puuhastelua. Etenkin nyt kun talous on mitä on, niin näyttää mitä suuremmissa määrin siltä, että siellä loppujen lopuksi oltiin kuitenkin oikeilla jäljillä.
Ei kai siinä ole kiistämistä, että sarjaa rakennettiin oikein mielenkiintoiseen suuntaan viimeisinä vuosinaan. Harmi, että perustana oli savuava kivijalka.

F1:n alkuaikoina Grand Prix, joka olisi ollut pituudeltaan 250 kilometriä, olisi nähty lähinnä vitsinä. Vielä suurempi vitsi olisi ollut, jos kaikki kilpailut olisivat vastanneet kahta kilpailua Spassa tai Monzassa. Tämä on juuri päinvastaista, mitä sanot. Minä näen, ettei F1 ole palaamassa juurilleen, vaan F1 on tajuamassa, ettei se ehkä olekaan niin toimiva formula kuin on luultu.
Minusta sinä et näe kokonaisuutta, vaan takerrut yksityiskohtiin. Olen hyvin tietoinen miljoonista eroavaisuuksista, johon voisit tarrata. Kyse on siitä, pyrkiikö sarja olemaan sen johdon ja tallipäällikköjen salakerho vai onko ensimmäisenä tavoitteena tarjota jotain kilpailijoille ja katsojille.


Edit: jotain jäi...
Mielestäni pisteitä tulisi jakaa kuljettajille aika-ajojen nopeimmasta ajasta, kilpailun nopeimmasta kierroksesta sekä eniten sijoituksia kisan aikana parantamisesta. Tallille nopeimmasta varikkokäynnistä sekä tulevaisuudessa pienimmästä energian kulutuksesta. Erottaisin myös tallien ja valmistajien sarjat omiksi kokonaisuuksiksi ja hyväksyisin asiakastallit. Kyseessä olisi siis käytännössä urheiluautojen ja CART/Champ Car-formulan yhdistelmä. Pitääkin tästä mennä soittamaan sheikki Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoumille...
Olen itse asiassa pitkälti samaa mieltä. Sallisin kuitenkin ostorungot vain sillä ehdolla, että ne olisivat tehdastallien edellisvuotisia. Useamman runkovalmistajan sarjoissa kun on ennemmin tai myöhemmin käynyt niin, että kaikki ovat pakotettuja siirtymään voittajarunkoon samalla, kun muut valmistajat ovat kaikonneet, mikä on tehnyt niistä käytännössä yksityyppiluokkia. Tällä tavoin terävimmässä kärjessä pysyäkseen oma runko olisi jokseenkin välttämättömyys, mutta mukaantulo olisi järkevästi toteutettavissa.

...ja mullekin voit antaa tuon numeron.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kilpailun lyhentämistä en kannata, silloin säästetään juuri siitä, mikä f1:ssä on kaikkein kiinnostavinta. Parempi pitää raja sellaisella tasolla, että sen takia kilpailuja ei edes turva-autotilanteen jälkeen jouduta keskeyttämään ennen kierrosten täyttymistä. Sadekelillä kilpailun niin ikään soisi jatkuvan täyden kisapituuden.

Pistelaskun muuttamiseen suhtaudun neutraalisti. Lähinnä kiinnostavaa on nähdä se, onko FOM valmis kuuntelemaan talleja ja tekemään muutoksia jo kautta 2009 koskien.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Televisioyhtiöillehän tästä nyt ehdotetustahan syntyy päänvaivaa, kun esimerkiksi Monzassa 250 kilometrin ajaminen kuivalla ilman turva-autoja ei kestä paljon tuntia kauempaa. Jos edes päästään toiselle tunnille.
Puhuin vain aikarajoituksesta. Matkan lyhentämistä kautta linjan en sinällään kannata, mutta kierrosmäärät voisi kyllä 305 km:n sijaan sovittaa sellaisiksi, että kisa kestää n. puolitoista tuntia ilman sadetta tai turva-autoa. Onhan Monacossa jo nyt livetty tuosta matkasta.
Minä näen, ettei F1 ole palaamassa juurilleen, vaan F1 on tajuamassa, ettei se ehkä olekaan niin toimiva formula kuin on luultu. Elitismi ja taivaalta pudonneen rahan polttaminen ei vain yksinkertaisesti voi jatkua. Harmi vain, että sitä F1 on käytännössä ollut 80-luvun lopusta alkaen. Siihen nykyinen yleisö on tottunut ja siihen heidät on kasvatettu. Jos näin ei olisi, niin suuri yleisö olisi löytänyt, kiinnostunut, tottunut ja seurannut F1:n tulevaisuutta jo kymmenkunta vuotta Eurosportilta.
Se ei ole niin toimiva formula kuin se oli. Hommasta on tullut liian steriiliä ja ammatillista, joten show on mennyt liian kliiniseksi. Huonot sääntömuutokset ja salaileva ilmapiiri vielä lisäsivät vaikutusta.

Koska fanimäärä kasvoi edelleen koko ajan, mitään hälyttävää ei huomattu. Myyvää tuotetta ei kannattanut lähteä muuttamaan kovin radikaalisti. Hyvä että nyt on huomattu. En keksi miten Eurosport F1:n tilaan littyy.

Mitä varikkokäyntipisteeseen tulee, niin mielestäni pisteitä tulisi jakaa vain varsinaisen kisan virallisen tulosliuskan perusteella. Kaikki muu on kisaan tähtäävää ja se palkinto tulee itse kisassa jos on tullakseen. Mutta idea varikkotiimien omasta kisasta ei sinällään ole huono. Siitä voisi jopa saada erillisen pikku ohjelmannumeron johonkin lähetykseen (se ei siis tulisi pääkisan tuoksinassa). Palkinnoksi sitten rahaa tai vaikka pisteitä, mutta ei MM-taisteluun vaikuttavia pisteitä. Edes tallien.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Njoo. Piste-ehdotus on ihan välttävä ja tuo piste lisää voittajan ja kakkosen väliin on eteenpäinmenoa. Samaten kolmannen ja neljännen sijan väliin tuleva kahden pisteen "kuilu" on erinomainen asia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pisteuudistusta en vielä kommentoinutkaan. Kakkosen ja voittajan ero muuttuu 80 prosentista 75 prosenttiin. Ei tuolla järin suurta käytännön merkitystä ole, mutta kai se sitten henkisesti tyydyttää faneja. Ennen viisi kakkossijaa vastasi neljää voittoa. Uudella systeemillä neljä kakkossijaa vastaa kolmea voittoa.

Ainakin nykyisten huipputallien kuskit nousevat kohisten kaikkien aikojen pistetilastossa. Hamiltonista tulee tällä vauhdilla vielä kaikkien aikojen eniten pisteitä kerännyt kuski, ja sekös joitakin kismittää. ;)
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Kilpailun lyhentämistä en kannata, silloin säästetään juuri siitä, mikä f1:ssä on kaikkein kiinnostavinta. Parempi pitää raja sellaisella tasolla, että sen takia kilpailuja ei edes turva-autotilanteen jälkeen jouduta keskeyttämään ennen kierrosten täyttymistä. Sadekelillä kilpailun niin ikään soisi jatkuvan täyden kisapituuden.
Samaa mieltä.12-9-7-5jne on oikein hyvä pistelaskusysteemi,parempi ainakin kuin tämä nykyinen.Ainakin paperilla..
 
Ylös