WTCC 2009

  • Viestiketjun aloittaja Vice
  • Aloituspäivämäärä

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Oli hyvää kisailua joo, vaikka meno vähän rauhoittuikin kisan puolen välin jälkeen. Hyvää vääntöä kuitenkin.

Niin ne Seatit sitten kuitenkin marssivat kärkeen. Eivätkä paljoa kyselleet että pääsiskö ohi, jos ei tilaa tullut niin sitä tilaa tehtiin. Sääli että Bemarin kärkimiehistä ei löytynyt vastusta, Jörg Müller kuiitenkin näytti että autossa riitti kulkua kapuamalla jostain kahden kympin alapuolelta viidenneksi. Chevyjen viikonloppu meni aikalailla alakanttiin mutta aika pitkälti huonon tuurin takia, vauhti näytti olevan aika lähellä Baijerilaisia.

Saas nähdä minkälaista meno on Pueblassa. Korkeus meren pinnasta ja ohut ilma antaa lisäetua ahdetuille autoille (= Seateille) joten erityisen jännittäviä kärkitaisteluita tuskin on luvassa ellei tallin sisällä sitten saada vääntöä aikaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ajattelin että mainitaan nyt sen verran foorumi, että aktiivikeskustelijoita saadaan tähänkin sarjaan lisää...
:thumbup:
Kisan kannalta huono että Seat on noin hyvä mutta hatunnosto heille, sääntöjä kiristettiin heidän osaltaan ja silti homma toimii...
Tuosta on tosiaan "hieman" kaksijakoiset tunnelmat. Toki on moraalisesti oikein, että lähinnä Seatin vastaisten sääntömuutostenkin jälkeen talli pystyy tulemaan takaisin noinkin vahvana, mutta jos sama tahti jatkuu, niin saattaa tästä "Seatin MM-sarjasta" tulla nopeasti tooodella tylsää. WTCC kuitenkin yrittää olla hieman viihteellisempään suuntaan kallellaan, niin ei tuo voi tehdä hyvää, että viisi saman tallin autoa (tänä vuonna vielä kaikki samoissa väreissä :yuck:) lyö BMW:tä ja Chevyä pataan noin pahasti. Suoralla vaan yksinkertaisesti Leon TDI pyyhälsi kahden BMW:n ohi. Pisteenä vielä i:n päälle Coronel ajaa bensalla Priaulxista ohi. Melko karua. Noh, tämä oli odotettavissa. Toisen lähdön sade vain vahvisti Seatin asemaa. Niissä autoissa tuntui olevan paljon enemmän pitoa kuin muilla.

Ainoa, jolla näytti tehdas-Seattinsa kanssa olleen vaikeuksia oli tiimin nuorimmainen eli Tiago Monteiro. Nurmikko pöllysi viimeisessä mutkassa moneen otteeseen ja sitten vielä Tiago teki emämunauksen ohittamalla ennen lähtölinjaa. Mielestäni Larini oli tilanteessa muuten ihan syytön, mitä nyt vähän siellä takakulmiin töni...

Tönimisestä puheenollen. ProTeamillä tuntuu olevan toisessa autossa aina joku, joka osuu tehtaan Bemareihin. Jos kerran Rydell sai varoituslippua siirettyään Porteiron "kauniisti" sivuun, niin espanjalaiselle luultavasti on luvassa karkoitus jollekin nimettömälle saarelle Etelä-Amerikan rannikolla. :rolleyes:

Lähes kokonaan vaille huomiotta jäivät tosiaan Jörg Müllerin nousu sijalta 20 kakkoslähdössä ja Andyn nousu repaleisella autollaan ensimmäisessä lähdössä. Ensimmäisen mutkan kolarin jälkeen Priaulx oli sijalla 15, mutta maalissa lopulta kuitenkin seitsemäs.

Meksikon ilmanalaa ja Seatin totaalista maailmanhallintoa odotellessa...
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Ensimmäisen mutkan kolarin jälkeen Priaulx oli sijalla 15, mutta maalissa lopulta kuitenkin seitsemäs.
Mun mielestä Priaulx oli kyllä sen ekan startin hässäkän jälkeen ihan letkan perällä radalle palatessaan.

Niinjoo, ja hyvä että tuli foorumi mainittua JT. Se kommentti selostajan lyttäämisestä kävi hymyilyttämään :D

Ja sitten vielä... En kuolemaksenikaan muista miten Pueblan rata kesti viime vuonna. Aiempina vuosinahan siellä meno muistutti enemmän rallicrossia kuin rata-ajoa kun radan pinta mureni alta. Onko kellään tarkempia muistikuvia?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Ja sitten vielä... En kuolemaksenikaan muista miten Pueblan rata kesti viime vuonna. Aiempina vuosinahan siellä meno muistutti enemmän rallicrossia kuin rata-ajoa kun radan pinta mureni alta. Onko kellään tarkempia muistikuvia?
Samaa muistelin, vuoden 2006 WTCC -topiciin olin aiheesta merkinnän laittanut, mutta silloin radalla ajettiin heinäkuussa. Oliskohan vaikka niin että rata mureni kuumuuden takia, siksi siellä ajetaan tänä(kin) vuonna aivan eri vuodenaikaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajattelin että mainitaan nyt sen verran foorumi, että aktiivikeskustelijoita saadaan tähänkin sarjaan lisää...
Hyvä homma. :) Parempi vain, että keskustelua ohjataan yhdelle foorumille, ettei se sirpaloidu minne sattuu.
Kisan kannalta huono että Seat on noin hyvä mutta hatunnosto heille, sääntöjä kiristettiin heidän osaltaan ja silti homma toimii...
Jep. Toivottavasti lisäpainot vähän tasoittavat touhua Pueblan jälkeen. Kyllähän tietysti Seatin jäsentenvälinenkin olisi ihan mielenkiintoista katsottavaa, mutta ovat tylsästi laittaneet saman värityksen kaikkiin. Viisi identtistä autoa kärjessä nyt vain on aika.. no niin, tylsää.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
No vihdoin pääsin näkemään kisat, vaikka torrentit ennätysvauhtia esille tulivatkin. Aina valitan etten pääse näkemään livenä, mutta kyllä se myönnettävä on että ei se parin tunnin viive haittaa pätkääkään, päin vastoin: pääsee kuuntelemaan brittiselostusta ja Martin Havenia :thumbup: aivan tolkuttoman hyvää kamaa taas kerran, kaikki ajan tasalla koko ajan ja piilovittuilut formula ykkösille todella hauskoja. Kommentaattorin diesel vertailut huvittivat, sanoi että ekopolttoaineet ovat täysin turhia jos autoista ei lähde kunnon ääniä.

Seatin ylivoima vähän tietty huvittaa, molemmissa kisoissa kaikki autot kärjessä Monteiroa lukuun ottamatta (joka olisi toki saanut paalun ellei olisi rangaistu). Muttei haitannut, viihdyttäviä molemmat kisat. BMW vähän alisuoritti, mutten minä heitä kannatakaan. Mullerille peukut.

Sade olisi saanut jatkua pitempään. Kuten Havenkin sanoi, vähän turhaan lähtivät safety carin takaa kisaan. Ehtiä kuivua aivan liikaa ja mistä niille kuskeille maksetaan jos kerran vaaroja eivät uskalla kohdata? Innolla odotetaan seuraavaa kisaa :thumbup:

J.T. sanoi:
http://videos.eurosport.com/eurospor...r/teaser.shtml

Sieltä voi ostaa live streamin nettiin.
Vain Belgiassa, Ranskassa, Monacossa sekä pohjoismaissa (Islantia lukuun ottamatta) ei ole mahdollisuutta saada brittiselostusta? :thumbfh: :thumbfh: puolet tämän sarjan viihteestä tulee selostuskopista. Jos englanniksi tuon saisi voisin jopa ostamista harkita... tosin player kaatui muutenkin :)
 
Viimeksi muokattu:

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Samaa muistelin, vuoden 2006 WTCC -topiciin olin aiheesta merkinnän laittanut, mutta silloin radalla ajettiin heinäkuussa. Oliskohan vaikka niin että rata mureni kuumuuden takia, siksi siellä ajetaan tänä(kin) vuonna aivan eri vuodenaikaan...
Luultavasti rataa myös kunnostettiin kun se juuri huonon kunnon takia pudotettiin kauden 2007 kalenterista. Lämmölläkin voi olla tekemistä asian kanssa...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllä tuo Seatien ylivoima syö vähän jännitystä. Toisessa kisassa on kylläkin kiva katsoa miten nopeasti raivaavat muut pois tieltään. Voimaa on vain dieselissä niin paljon enemmän että ainakin BWM:t olivat heille vain liikkuvia shikaaneja. J Mullerille iso käsi toisesta kisasta. On sillä kuskillakin vissiin merkitystä. Myös Coronel ajoi hyvin bensa Seatilla. Priaulx oli vaisu.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Vice, olen pitänyt kommenteistasi muuten mutta ilman turva-autoa radalle...???

Ei yhtään märän kelin treeniä alla, vain sighting lap alla eikä mitään selvää kuvaa, missä kohdassa on lätäköt ja kuinka liukasta on...

Luojan kiitos kaikki eivät ajattele samalla tavalla, vaaroja on auto-urheilussa mutta ei sentään hullu tarvitse olla. Kisoissa pitää olla vauhtia ja vaarallisia tilanteita mutta tuo oli ainut oikea vaihtoehto lähteä safetycarin takaa.

Toisaalta talleilla on vaan tietty määrä autoja mukana tuolla keikalla joten autojen romuttaminen ekassa kisassa ei olisi saanut tallipäälliköiltä päänsilitystä, varsinkaan jos se olisi tapahtunut kisajärjestäjien virheestä.

Pueblan rata tosiaan mureni käsiin 2006 ja jos oikein muistan niin vielä viimevuonnakin oli ongelmia paikatun asfaltin kanssa....siellä taisi olla aika liukasta,öljy nousi kuumuuden takia pintaan..??Minun mielestä turhin rata koko sarjassa, ei haittaisi vaikka se putoaisi pois.

Ja J Mulleristä vielä, kiitos Carter kun en pahemmin sanonut...:0)...olisin voinut sen ottaa paremmin esille, samoin kuin Priaulxin nousun, jäi sieltä muutakin pois mutta yritetään parantaa seuraavaan kertaan..

Odotan anti-J.T. ryhmältä viskipuolloa siitä hyvästä, että en ottanut vastaan DTM- ja F3 selostuspestiä Canal+ kanavalla, vaikka sitä tarjottiin..:0).. Mielenkiintoista nähdä kuka sinne suostuu menemään, vaihtoehtoja ei hirveästi ollut ja pesti on vaikea.

Ja Haven on kunkku, ei sitä kukaan kiistä, rikkaus on se että on erilaisia selostajia ja eri kanavia mistä valita, ei ole selostajaa josta kaikki pitää.

Noista Seateista vielä, ei niissä lukujen valossa ole hepoja enempää, vaan ovat jopa hieman alakynnessä. Mutta miten se voima saadaan rataan, millaisella mappingilla taitaa olla se juttu...ja se vääntö...

Hienoa että saadaan väkeä tänne puimaan tapahtumia jälkikäteen, Vice haluaa ajattaa autot ilman safety caria ja minä en, kumpikaan ei ole täysin oikeassa tai väärässä ja varsinkin jos mielipiteille on perustelut, voisin väittää se avaa kaikille uusia ajattelutapoja moottoriurheiluun, vaikka ei olisikaan samaan mieltä.

Pitänee jossain vaiheessa järjestää meidän simulaattorilla ajopäivä, otetaan selvää kuka ajaa WTCC autolla nopeimmin.Onko kiinnostuneita, tilasta pitää varmaan maksaa pieni korvaus mutta veikkaisin että 20 kuskia mahtuisi mukaan ja korvaus olisi luokkaa 20-30 egee.Sillä pääsee ajamaan kuitenkin niin että ois ensin vapaat treenit noin 10 min ja sit ajettas varsinainen aika-ajo. Päivähän siinä menis mutta vaikka sit 5 parasta pääsis ajaan täyden kisan...??
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
^ Myös Haven tuumasi että safety caria ei välttämättä tarvisi, pari harjoituskierrosta olisi voinut vetää ennen lähtöä.
Sadekin oli jo loppunut, on sitä pahemmistakin lähdetty liikkeelle (vaikka rata ei ehkä parhaiten vettä "imenyt" pois)

Mutta kuten sanoit, kukaan meistä ei välttämättä täysin oikeassa ole.
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Siellä on monta tekijää vaikuttamassa, mm. tv-kanavat painaa päälle että autot pitää saada liikkeelle tai sitten koko lähtöä ei näytetä.

Haven on hyvä selostaja mutta joskus tuntuu siltä että hänen on vaan oltava eri mieltä että pääsee sanomaan jotain. Toki selostajan pitää olla kriittinen mutta tässä tapauksessa pitäisi katsoa asiaa hieman laajemmin. En usko että tallit ja kuljettajat olivat ollenkaan tuosta pahoillaan, varsinkin kun kelistä ei kukaan tiennyt mihin suuntaan mennään.

Jälkikäteen voi sanoa, että rata kuivui mutta silloin sitä ei vielä tiedetty varmaksi. Jos tuonne olisi lähdetty ihan kylmiltään, koko kisa olisi mennyt turva-auton perässä köröttelyksi kun autonraatoja olisi jouduttu keräilemään vähän väliä pois.

Mutta edelleen, en halua että kilvan ajo lopetetaan yli varovaisuuteen. Yleensä paikalla oleva kilpailun johtaja on sen verran kokenut henkilö, että osaa arvioida miten kannattaa tehdä milloinkin. Yleisön viihdyttäminen ja kilpailijoiden/kaluston turvallisuuden takaaminen on vaikea yhtälö.

Arvostelua voitaisiin ehkä enemmän kohdistaa niihin 30 sekunnin rangaistuksiin, aika kovat sanktiot joilla pilattiin useamman kuljettajan 2 startti.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Moon vakaasti sitä mieltä, että sateellakin pitää osata ajaa ja jopa startata. Viime aikoina tuo turva-auton takaa lähteminen on yleistynyt ihan liikaa. Nytkään vettä ei mielestäni ollut läheskään niin paljoa, että käytäntö olisi ollut mitenkään perusteltu.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mutta edelleen, en halua että kilvan ajo lopetetaan yli varovaisuuteen. Yleensä paikalla oleva kilpailun johtaja on sen verran kokenut henkilö, että osaa arvioida miten kannattaa tehdä milloinkin. Yleisön viihdyttäminen ja kilpailijoiden/kaluston turvallisuuden takaaminen on vaikea yhtälö.
Niin no, sanotaan nyt että ihan hyvin tuo loppujen lopuksi kuitenkin meni, kisa saatiin käytyä läpi. Ei sentään mitään fykkösien Fuji 2007:n tapaista parinkymmenen kierroksen yhtäjaksoista SC karmeutta, joka oli kyllä aivan liikaa katsojille.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Sitä mieltä olen minäkin että vähän turhan herkästi lähdetään SC:n takaa liikkeelle. Muutama harjoittelukierros märällä ja sen jälkeen normaali startti. Ei toi lentävä lähtö ole oikeen mistään kotoisin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Odotan anti-J.T. ryhmältä viskipuolloa siitä hyvästä, että en ottanut vastaan DTM- ja F3 selostuspestiä Canal+ kanavalla, vaikka sitä tarjottiin..:0).. Mielenkiintoista nähdä kuka sinne suostuu menemään, vaihtoehtoja ei hirveästi ollut ja pesti on vaikea.
Kari Hietarinta. Olen varmaan kuullut ääntä jääkiekkokierroksilla, mutta muutoin ei ole mielikuvaa selostustaidoista tai -tyylistä.
http://www.canalplus.fi/2008/karihietarinta.aspx

Sori OT.

-Edit- Niin vai onko tuo viimevuotista tietoa ja kaveri vaihtuu?
 
Viimeksi muokattu:

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Ei uskoneet bemarit mahdollisuuksiin mutta niin vain ottivat ja valtasivat eturivin Farfusin ja Priaulxin toimesta. Mitä luultavimmin Seatit tulevat rynnimään huomenna kärkeen mutta tuleepahan ainakin mielenkiintoista kahinaa ekan kisan alkuun...
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Olipa Yvan kiukkuisen näköinen, Bemut kärjessä ja hävisi vielä tallikavereilleen...tästä tuli sittenkin mielenkiintoinen viikonloppu vaikka näytti siltä että Seatlandissa muilla ei ole mitään mahdollisuutta.

Verrattuna viimevuoteen, 3,2 sekuntia kovempi aika-ajo, mistä pirusta ne Bemulla kaivoi tuon vauhdin..?? Seatin olisin vielä ehkä ymmärtänyt.

Mutta niin tai näin, M. Kyllösen sanoin....LOISTAVAA!
 
Ylös