WTCC 2009

  • Viestiketjun aloittaja Vice
  • Aloituspäivämäärä

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
No niin ja asiaan...oletteko nähneet Marrakechin rataprofiilin....näyttää hieman tylsältä mutta toivottavasti ei ole sitä.


Tylsä on aika lievästi sanottu tästä radasta. Kyllä tuohon ekaan mutkaan pari autoa saadaan kuitenkin jäämään ;)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Olisivat turhat mutkat voineet jyrätä pois ja tehdä samantien ovaaliradan, kun noin hienosti toinen puoliskokin näyttää kaartuvan. Tahi ei.

Ali Horma, president of the Marrakech Grand Prix and MGP, suggested that the circuit will excite WTCC's fans and TV audiences because it will be challenging and allow for fast driving
 
Viimeksi muokattu:

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Kiitos vinkistä! Ostin varmuuden vuoks vuoden tilauksen. Aika kohtuullisella korvauksella näkee kyllä mm. WTCC:n, Formula Renaultit, GP2:sen, IRC:n, Superbiket ja Supersportit. Moottoriurheilufanin taivas! :ahem:
Jatkan offtopicia vielä, eli miten streami on pelannu?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
oletteko nähneet Marrakechin rataprofiilin....näyttää hieman tylsältä mutta toivottavasti ei ole sitä.
Marrakechin katuradan voi lähes ensi silmäyksellä tunnistaa Ron Dicksonin kynästä tulleeksi. D3 Motorsport Developmentin katuradoille tuntuu kaikille olevan tyypillistä pitkät suorat jotka päättyvät joko shikaaniin tai neulansilmään. Näistä hyvinä esimerkkeinä Surfers Paradise ja ns. Surfers Paradise II Durbanissa Etelä-Afrikassa sekä San Josen lopullinen versio Kaliforniassa.

Dicksonit toimivat Gerry Forsythen hoviarkkitehteinä Champ Car - sarjassa ja vastasivat mm. Fundidora Parkin puistoradan rakentamisesta sekä Mexico Cityn uudelleenrakentamisesta. Suunnittelutyön lisäksi heidän firmansa vastaa ratojen rakentamisesta ja kehittämisestä. Mikäli Marroccon katurata ei ensimmäisellä kerralla osoittaudu toimivaksi, niin luotan siihen, että Dicksonit eivät jätä projektia puolitiehen vaan hiovat kulmat vieläkin paremmiksi ensi vuodelle. Kapeabetoniränniltähän tuo muutamissa kohdin näyttää, mutta saattaa toimia yllättävänkin hyvin vakioautoilla. Katuradoissa kun on se ongelma, että niistä ei tekemälläkään saa Spata tai Silverstonea, mutta yksinkertaisuus on toiminut aikaisemminkin D3:n tuotoksissa.

Ikävää tuossa radassa on nähdäkseni vain se, että FIA:n arvosarjojen katukisoissa muurit ovat tylsän harmaita, kun muualla katuratoja saadaan väritettyä myymällä jokainen millimetri paikallisille sponsoreille... Olisivat edes maalanneet betoniseinät samanvärisiksi kuin rakennukset... Noh, kun paikallisia sponsoreita ei näytä paljon olevan, niin D3 Motorsport Development ottavan tilanteesta hyödyn irti ja mainostaa ylpeänä kyseessä olevan heidän tuotteensa. Ensimmäistä kertaa näin heidän kylttinsä radan varrella. Periamerikkalaiseen tapaan valloittaen koko kaarteen aina verkkoaidan huipusta betoniseinän alanurkkaan asti.

Ja miksipä heillä ei olisi syytä olla ylpeitä: Varikkoalue, varikkorakennus ja mediatilat ovat näemmä saaneet runsaasti kiitosta ja kehuja. Ne jotka odottivat tämän Afrikan osakilpailun radan muistuttavan jotain halpaa katuradan mukaelmaa murenevine asfaltteineen ja erämaatelttoineen, tulevat pettymään. Paikalliset osasivat palkata oikeat ammattilaiset tähän hommaan. Huomenna sitten nähdään, miten varsinainen rata toimii, mutta jo nyt näyttää siltä, että Dicksonit saavat jälleen lisätä yhden timantin kruunuunsa.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Hmmm....6 seattia kärjessä 2 vapareissa, näyttää ainakin sopivan Seatille tämä rata. Yvan Muller antoi varovaisesti jo ymmärtää että on kivaa ajaa lujaa ja sitten jarrutella noihin kurveihin.

Rata näyttää paremmalta kuin kartasta voisi olettaa, pikku virheestä tuolla on seinässä joten tarkasti saa ajaa. Ja onhan siellä ainakin Seatin ja jonkun pankin mainokset vallissa, ei se niin harmaata ole..:0)..
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Cruzella tuplajohto, Menu ja Huff, Larini neljäntenä...nyt näyttää hyvältä, saadaan lisää väriä kärkitaisteluun.Huff kertoi että aliohjautumiseen on löytynyt lääkkeet mutta silti parannus on huomattava...16 min 1. aika-ajoa ajamatta joten paljon voi tietenkin vielä muuttua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisivat turhat mutkat voineet jyrätä pois ja tehdä samantien ovaaliradan, kun noin hienosti toinen puoliskokin näyttää kaartuvan. Tahi ei.
Google Mapsista selviää, että siellä olisi ollut sen toisenkin kaarteen pohja olemassa.

DTM:llä on Norisring, nyt sai WTCC sille vastineen.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Chevy 1-2-3...do dii...ja Hernandez yhdessä Priaulxin kanssa seinään...johan tapahtuu
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Huffille paalu ja Menu kakkonen...Bmw epäonnistui täysin, Tarquini 3 ja Muller 4. Lupaa hyvää kisaan ja sanoisin että tuo uusi menestyspaino systeemi näyttäs toimivan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Cruzella tuplajohto, Menu ja Huff, Larini neljäntenä...nyt näyttää hyvältä, saadaan lisää väriä kärkitaisteluun.Huff kertoi että aliohjautumiseen on löytynyt lääkkeet mutta silti parannus on huomattava...
Jos tuo parannus ei ole pelkästään menestyspainojen ansiota, vaan Cruze on nyt uuden etupään ansiosta noin paljon parempi, niin espanjalais-saksalaiselle mankunalle tuskin on ihan nopeasti nähtävissä loppua...

RML:hän haki ja sai tähän kisaan FIA:lta luvan ottaa käyttöön uuden etupuskurin, jonka tarkoitus on nimenomaan parantaa auton aerodynamiikkaa ja parantaa sen ajettavuutta. Aiemmissa kisoissa menestymättömyys luultavasti auttaa hieman Marrakechin pitkillä suorilla, mutta uskoisin tuolla aeromuutoksella olevan myös paljon vaikutusta. Ihan hyvä sarjan kannalta, että kolmen kisaviikonlopun jälkeen sarjan kolme näkyvintä automerkkiä ovat kaikki kertaalleen vallanneet koko eturivin.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Aika hauska on tuo rata. Aika-ajoissa riitti tapahtumia. Nyt on enää Ladan eturivi näkemättä. :alppu:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Olisi jylhää jos paalupaikalle tosiaan kaahaisi joku Vladimir Kasapanos Ladallansa, toisena Sergei Kalashnikov samanmoisella vehkeellä. Voehan se hyvinkin onnistua, vuan voe se olla onnistumattakin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eipä kovin jännä kisarata ole. Mitään eroja kun ei autojen/kuskien välillä tule noissa shikaaneissa, niin ohi ei pääse. Pari vaikeampaa mutkaa saisi olla, tai esim. takasuoralta toinen shikaani pois ja se jälkimmäinen vaikka jonkinlaiseksi tuplaneulansilmäksi.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Siin on Dicksonilla hommaa, tuossa parantelussa...varsinkin ensimmäisessä kisassa oli tulla epävirallinen ennätys, ei yhtään ohitusta kisan aikana ainakaan ruudussa...Gene meni ja pilasi homman.

Sanokoon kuka vaan mitä vaan mutta tuo oli karmein rata mitä olen ikinä selostanut, päivän valopilkku oli käännetty lähtöjärjestys joka toi eloa vähän toiseen lähtöön + Larini joka vihdoin sai sen ensimmäisen voittonsa.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Joo, rata oli sinänsä hieno, mutta ohittelua sinne ei saatu. Onneksi ei sentään tuon enempää jouduttu Safety Caria katselemaan radalla. Toisessa kisassa sentään nähtiin muutama ohituskin. :alppu:
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Valitettavasti radalla näytti olevan vain yksi ajolinja, ja siten syntyi vaikeuksia saada etua suorille. Mutka neljätoista vaikutti lupaavalta, mutta sekin olisi saanut olla tiukempi, tyyliin kiertäkää tämä tynnyri, silloin takana tuleva olisi voinut valita vaihtoehtoisen ajolinjan.

Näytti että autoissa oli etuveto, luistonesto ja absjarrut. Suoralla imusta ei ollut jurikaan hyötyä, esim Seat jätätti takana tulevaa joka kerta. Onneksi joillakin radoilla meno on parempaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Siin on Dicksonilla hommaa, tuossa parantelussa...varsinkin ensimmäisessä kisassa oli tulla epävirallinen ennätys, ei yhtään ohitusta kisan aikana ainakaan ruudussa...Gene meni ja pilasi homman.
No höh. Eihän se nyt noin kamala ollut. Muistettakoon, että Marrakechin katurata olisi voinut olla täydellinen riman alitus, mutta minusta D3 teki ihan mukiinmenevän työn ottaen huomioon mitä heille oli annettu. Ehkä olen puolueellinen, koska minusta nyt vain oli jälleen kienoa nähdä yksi Dicksonien suunnittelema ja toteuttama rata. :cool:
Sanokoon kuka vaan mitä vaan mutta tuo oli karmein rata mitä olen ikinä selostanut,
Jos tuo oli sinusta karmeaa, niin olisi ollut mukava kuunnella kuinka kaksi tuntinen lähetys Pekingin katuradalta tai San Josen ensimmäisestä Champ Car - radasta olisi kulunut. Ennen kuin D3 julkistettiin radantoteuttajaksi odotin jotain yhtä katastrofaalista kuin Pohjoismaiset "katuradat", mutta eihän tämä nyt ollut lainkaan hassumpi. Toki ensimmäinen kisa oli hieman tylsähkö, mutta toinen oli jo ihan ok. Pueblan ohitusfestareista on ilmeisesti kulunut niin paljon aikaa, että olen täysin unohtanut kuinka hyvä rata se onkaan...

Kisan aikana kyllä mietin, että olisiko tämä rata ehkä sittenkin parempi, jos siellä ajettaisiin jommalla kummalla formulalla, joille D3 on aiemmin ratoja suunnitellut. Päätin että tietysti olisi. Ensimmäisen ja viimeisen mutkan jarrutukset kun tuntuivat tarvitsevan sitä luottoa ja voimaa syöksyä sisälle ja puskea ohi. Sitä ei vakioautoilla ja niiden tehottomilla jarruilla valitettavasti näe. Viimeiseen asti toivoin, että toisessa lähdössä Huff jättäisi viimeisessä mutkassa jarrutuksen hieman myöhäisempään ja tunkisi Mullerin rinnalle mutta ei niin ei. Kuljettajat - muutamaa poikkeusta lukuunottamatta - ajoivat tänään melko siististi ja ilman riskejä varsinkin ensimmäisessä lähdössä. Ainoa selkeä parannusehdotus, jonka tällainen tavallinen pullianenkin näki oli se betoniseinä, johon Rydell täräytti. Sen voisi varmaan ensi vuodeksi siirtää taaemmas ja luoda lähdön ruuhkaan siten lisää tilaa. Sen muurin takana oli joku pylväs, jota ilman toisessa mutkassa olisi ollut Seatillekin mentävä aukko. Ensi vuonna myös luultavasti näemme vähemmän katsomoita, sillä nythän takasuoran katsomot olivat lähinnä säälittävän näköisiä, kun ainoastaan lähtöalue näytti kiinnostavan ihmisiä. Kapasiteettiä oli jonkun lähteen mukaan lähemmäs 100 000:lle katsojalle, mikä vaikutti ja varsinkin nähdyn perusteella vaikuttaa äärettömän ylioptimistiselta luvulta.

Se radasta. Hatun nosto ja suuret onnittelut Nicola Larinille. Vihdoinkin! Oli selvää, ettei Larini tyytyisi tänään toiseen sijaan ja että hän painaisi BMW-Mullerin ohi vaikka väkisin. Eikä pelkästään siksi, että hän oli niin paljon nopeampi. Larinihan on ainoa uuden WTCC:n alusta asti mukana olleista kuljettajista, joka ei ole voittanut yhtään osakilpailua. Hän oli myös Hernandezin ohella ainoa tehdaskuljettaja, joka ei ollut ennen tätä päivää seissyt korkeimmalla korokkeella. Varmasti on syönyt miestä ja jatkossa näemme paljon vapautuneemman Larinin Chevyn puikoissa.

Kilpailujen tulokset ovat näemmä vielä epävirallisia, sillä jälkikatsastuksessa kaikkissa SEATin viidessä tehdasautossa on ollut jotain teknistä tutkittavaa...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En nyt tiedä katsoinko ihan eri turnajaisia kuin muu porukka täällä, mutta minusta oli suht viihdyttävät kisat - ei samanlaisia ohituskekkereitä kuin yleensä (ja nekin harvahkot ohitukset johtivat päin ojia), mutta tuloksellisesti paljon kiintoisampia kuin kaksi edellistä kisaa. Eli oli minulle kyllä yllättävä viikonloppu kaikinpuolin - niin radan kuin tallienkin puolelta. Suht viihdettähän tuo karuselli tarjosi suht karmeasta profiilista huolimatta, ja jos kerran puolessa vuodessa (vai oliko vuodessa) on tuollaiset fasiliteetit saatu rakennettua keskelle aavikkoista ei-mitään niin hattua pitää nostaa. Myöskään niitä povattuja punaisia lippuja sun muita ei nähty kuin aika-ajoissa ja jarrut taisivat lopulta kestää.
Tosin ei tuonne vielä mitään suurempia autoluokkia saada näillä rahkeilla tuotua, vaikka kisajärjestäjät kuulemma aikovatkin tähdätä yhä ylemmäs.

Ja sitten se Chevy - ei millään voinut uskoa että molemmista kisoista tulisi voitto näinkin vaikean alkukauden jälkeen. Ei vaikka katuradoilla on ennenkin pärjätty ja vaikka aika-ajojen ja warm-upin jälkeen näytti todelta hyvältä. Varmaan vielä Meksikon tapahtumatkin tuoreessa muistissa.
Huff ja Larini :thumbup:

Bemarin viikonloppu meni persiillleen, Yvan Muller veti kuitenkin suht helposti torjuntavoitot seatille ja johtaa edelleen sarjaa (mikäli eivät saa penalttia). Monteroillekin parit säälipisteet surkean alkukauden jälkeen. Ja oli kyllä iloinen poika tuo Afrikan oma kasvatti Bennani ensimmäisen racen podiumilla - harmi että toisessa kisassa virhe. Noh, katsotaan muuttuvatko tulokset vielä...

Huomasi kyllä taas kun ei ole vähään aikaan WTCC:tä katsonut että ovat kyllä avuttoman hitaan näköisiä nuo autot :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös