WTCC 2009

  • Viestiketjun aloittaja Vice
  • Aloituspäivämäärä

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Onko tästä kuulunut vielä mitään uutta?
BMW on jättänyt protestin kaikista SEATin tehdasautoista, jotka kilpailun jälkeen joutuivat katsastukseen. FIA:n mittauslaitteet ovat ilmeisesti jälleen niin epätarkkoja ja riittämättömiä, etteivät saksalaiset luota katsastusmiesten saavan todellisia lukuja SEATin ahtopaineista.
Nordschleife sanoi:
Oliko Marokossa myös ns. katsojia???
Ottaen huomioon, ettei Marrakechissa ollut paljon katsojia, niin sillä tuskin lienee paljon merkitystä olivatko he "aitoja" vai "ns katsojia" eli punaisen ristin työntekijöitä, hallitsijasuvun jäseniä tai siviilipukuisia poliiseja ja sotilaita...

Kun tuo rata herätti niin paljon suuria tunteita, niin ilmeisesti D3:n aikomus on ensi vuonna rakentaa "ovaaliosuuden" sisälle lisää mutkia ja samalla luoda lisää ohituspaikkoja. Minusta se on sääli, sillä tämä ensimmäinen versio toi hienosti mieleen Avusin ja Surfers Paradisen sekoituksen. Tämä on aivan eri kastissa kuin Paun ja Porton syheröt.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Tervehdys,

Pari tyhmää kysymystä.

Onko nois bensa ja dieseleis mitä eroja esim. kuutiois ja onko molemmissa turbot?!

En todella nopealla vilkaisulla saanut säännöistä tota selville.

Katselin ekan kerran kisaa Marokossa ja ihmettelin et miten dieselit on noi nopeita. Toki vääntö auttaa, mutta jos molemmilla on lupa turboon niin en ymmärrä miten dieselit voi olla noin hyviä.

J.T n selostus puoli oli eka kisassa ihan mukavaa kuunneltavaa, spekulaatiot radan sopivuudesta ja ohitusten vähyydestä välillä pisti vähä hymyilyttään. Onneks se Coronel ja se yks Chevi edes yritti vähän järjestää ohjelmaa.
Lada oli kans hieno nähä viivalla!

Nythän kisat alkaa näkyä myös urkkakanaval jälkilähetyksenä, joten tätäkin lajia voi alkaa aina välillä seurata.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onko nois bensa ja dieseleis mitä eroja esim. kuutiois ja onko molemmissa turbot?!
Kummankin maksimi iskutilavuus on 2l. Dieselissä sallitaan turbo, mutta bensakoneessa ei. Täksi kaudeksi dieseleiden ahtopainetta rajattiin, mutta vielä viime kaudella turbo sai puhaltaa ihan miten kovaa tahansa. S2000D säännöt ovat olleet olemassa jo pitkään, mutta SEAT oli ensimmäinen tehdas, joka tällaisen koneen toteutti. Aikaisemmin STCC:ssä yksi yksityistiimi on väsännyt diesel-BMW:n, mutta se auto ei koskaan menestynyt.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Kummankin maksimi iskutilavuus on 2l. Dieselissä sallitaan turbo, mutta bensakoneessa ei. Täksi kaudeksi dieseleiden ahtopainetta rajattiin, mutta vielä viime kaudella turbo sai puhaltaa ihan miten kovaa tahansa. S2000D säännöt ovat olleet olemassa jo pitkään, mutta SEAT oli ensimmäinen tehdas, joka tällaisen koneen toteutti. Aikaisemmin STCC:ssä yksi yksityistiimi on väsännyt diesel-BMW:n, mutta se auto ei koskaan menestynyt.
Kiitos vastauksesta, hienostihan ne bensakoneet näyttää sitten pärjäävän kun, kun litrat ovat samassa luokassa. Nykyään noita dieseleitä suositaan vähän joka asiassa. Ite en niistä oikein perusta. Onneks kukaan ei ole keksinyt tunkea sellasta moottoripyörään :)
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Paun aika-ajosta tuli katastrofi Seatille.Yksikään ei päässyt edes kympin sakkiin, se "variable tolerance" turbon paineille poistettiin ja vaikutus näkyi heti.Seat vihjaili jo koko sarjan jättämisellä, espanjan miehet veti herneet nenään.

Nyt tosin olen niiden kanssa samaa mieltä, tämä autokohtainen sääntöjen sorvaaminen tuntuu hieman hassulta, ei se reilua ole jos lennossa säännöt muuttuu.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Turbo-Seateilla melkoisen hikinen iltapäivä huomenna edessä, kun noin kauas kärjestä aika-ajoissa tippuvat... sen siitä saa kun FIA menee sörkkimään sääntöjä (yksityiskuskeilla sentään vielä kulkee). BMW tuntuu taas löytäneen jotain, Chevylläkin hyvät perussijoitukset huomiseen kisaan vaikka menestyspainoja vähän onkin jo tullut.

Toivottavasti huomenna saataisiin sitten sitä sadetta, kuten muinakin päivinä Paussa... sade tekee kaikesta kiintoisaa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nyt tosin olen niiden kanssa samaa mieltä, tämä autokohtainen sääntöjen sorvaaminen tuntuu hieman hassulta, ei se reilua ole jos lennossa säännöt muuttuu.
FIAlla on identiteettikriisi kun kaikki tuntuu menevän nykyään vähän perseelleen ;)
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Chevrolettien ja Bemujen aika-ajojen suoritukset hylättiin suurimmalta osalta, syynä kierrosrajojen ylittäminen. Kärki kympistä 7 kuskin ajat hyllylle, vain Saksan Bemari + zanardi selvisivät kuivin sukin.

Jep jep...pojjaat pojjaat, oisko pitänyt tämä pyykki pestä ennen kisaviikonloppua, nyt meni farssin puolelle. FIA:n epäselvät ja huonot säännöt tässä on takana joten minä osoitan sormella sinne.

Toki, tämän mielenkiintoisemmaksi viikonloppu ei voi mennä kun tilanne elää koko ajan. Ja kisa tulee olemaan huikea, jos kärkiautot lähtee pakan perältä. Vaikka paussa ei voi ohittaa niin nyt sekin saattaa muuttua...:0)

Joten katsokaa ihmeessä kisa mistä sitten voittekin...meillä homma lähtee käyntiin 13.45 suomen aikaa, jos ei ole vielä hankkinut eurosportin pakettia niin justin.tv haun kautta yleensä löytää aina jonkun feedin.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eihän tässä voi olla nauramatta tälle kaaokselle :D

Millainen sää Paussa tänään?
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
FIA pistää kyllä taas parastaan.

Hyvää viihdettä varmasti tulossa mutta ei tämä nyt oikein ole omiaan nostamaan MM-sarjan arvostusta...
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Jotta homma olisi sekava, ne hylkäykset koskee QP2, joten ihan perille ei em. kuskeja pudotettu.

Mutta silti...siellä kiehuu nyt enemmän kuin formuloissa, juttelin juuri Havenin kanssa ja se sanoi että kaikki kuskit on ihan hermona tästä kierrosrajoituksista, kilpaa ei oikein ole kivaa ajaa ilman moottorijarrutusta.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Paun rata on kyllä helmi katuratojen joukossa mitä ympäristön näyttävyyteen tulee, vehreää puistoa ja vanhoja rakennuksia löytyy radan ympäriltä vaikka kuinka. Sääli vain että tilaa on aika rajallisesti.

Eka startti oli siitä huolimatta hyvää viihdettä. Kaverit sai siistejäkin ohituksia aikaan ja vääntö oli kovaa. Erinomainen suoritus Huffilta, erinomainen startti ja sen jälkeen virheetön ajo palkittiin voitolla vaikka bemareita roikkui perässä parhaimmillaan neljäkin sekunnin sisällä.

Ja Seatit täysin hukassa jossain kaukana kärkikympin ulkopuolella. Ei ihme että espanjalainen veri on kuohahtanut...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Enpä oo ennen nähnyt moista.. turva-auto taklaa kärkiauton kisasta pois. Mitä jos F1:ssä tapahtuisi sama, ja mestaruus ratkeaisi siihen? Luulis että kuskille tulis jotain hyvityksiä edes.
 

Makkonen

Guest
Eipä paljoa ollut vaihtoehtoja kuin kääntää kohti seinää.
Uskoamaton tilannne tosiaaan. ei ole näkynyt vielä toista turva-autoa, liekö edes olemassa valmiina..
 
Ylös