WTCC 2009

  • Viestiketjun aloittaja Vice
  • Aloituspäivämäärä

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eihän näitä startteja enää voi pokerinaamalla katsoa, romurallia näistä näyttää nyt tulevan joka kerta :)

Viikonloppuhan oli aivan täyttä SEATin ylivoimaa, BMW:llä ei ollut mitään asiaa Mullerin ja Tarquinin vauhtiin. Ja kyllähän nämä kaksi herraa mestaruuden ratkaisevat, tasaisin kaksikko. Muut statisteja.

Thompsonille ja Ladalle hieno tulos, vaikka varmaan oli toisessa lähdössä podiumkin haaveissa.

Tiukaksi menee mestaruustaisto, saas nähdä koska Seat-kaksikko Tarquini ja Muller muistavat olevansa kilpa-ajajia ja jättävät tallimestaruuden varmistelun sinne mihin se kuuluukin, siis taka-alalle! :ahem:
Eivät koskaan, sillä SEATin politiikka näyttää selvästi olevan se, että tallimestaruus on tärkein ja kuskimestaruus tulee mukavana bonuksena. Ei siellä kärjessä mitään mahdottomia riskejä uskalla ottaa, etenkin kun muut seatit tumpeloivat takana toisiaan pellolle ja lahjoittavat pisteitä niin ikään tumpeloiville bemareille.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WTCC-uutisia

Japanin osakilpailuun on ilmoittautunut jälleen kotiyleisön riemuksi myös japanilaisia kuljettajia. Le Mans - voittaja vuosimallia 2004 eli Seiji Ara tekee WTCC-debyyttinsä Wiechers-Sportin BMW:llä. Aranhan piti osallistua Okayamassa samana viikonloppuna ajettavaan Aasian Le Mans - sarjan avauskilpailuun Team Gohin Porschella, mutta talli sulki ovensa Le Mansin onnettomuuden jälkeen ja myi LMP2-autonsa pois. Näin Aralle avautui mahdollisuus osallistuakin MM-osakilpailuun Stefano D'Asten tallitoverina.

Paremmin driftaajana tunnetuksi tullut Nobutero Taniguchi puolestaan ajaa Okayamassa Proteam Motorsportin autolla ja viime vuonna molemmissa Aasian kilpailuissa mukana ollut Masaki Kano palaa Engstler Motorsportin kolmanteen autoon.

Road Atlantassa ensimmäistä kertaa BMW:n GT2-autolla kilpailemaan päässyt Andy Priaulx puolestaan antoi nopeammille kilpa-autoille pikkusormen ja nyt se on viemässä koko BMW:n menestyksekkäimmän WTCC-kuljettajan. Priaulx ei panisi pahakseen, mikäli BMW ensi vuonna siirtyisi tehdaspanoksella DTM-sarjaan, jossa autot ovat tehokkaampia ja kaarteissa formuloita verrattuna WTCC:n kauppakasseihin. GT2-ohjelmakin kävisi miehelle varsin hyvin. BMW:n Amerikan maahantuoja ja kilpailutoimen johtaja on Andyn suuri fani ja kannattaja, joten ehkä näemme kolminkertaisen maailmanmestarin ensi vuonna useamminkin Rahal-Lettermanin GT2-bemarissa.

Jörg Muller muuten sijoittui autokuntansa kanssa ALMS-paluussaan GT2-luokan kolmanneksi, Andyn autokunnalla oli teknisiä ongelmia ja sijoitus ei ollut mairitteleva. Mika Salon autokunta voitti.

Italialainen Proteam Motorsport, jonka viime vuoden kuljettaja Sergio Hernández voitti yksityistiimien mestaruuden ja jonka tämän vuotinen ykkösnyrkki Felix Porteiro nyt taistelee samasta tittelistä, saattaa ensi vuonna siirtyä kasvavaan Superstars-sarjaan, jonka osakilpailukoosteita on ollut mahdollista nähdä Urheilukanavalta. Mikäli talli siirtyy Superstars-sarjaan, niin tallipäällikkö Valmiro Presenzini Mattolin mukaan olisi erittäin vaikeaa keskittyä myös MM-sarjaan.

Vakioautojen MM-sarja puolestaan pyrkii vuonna 2011 laajenemaan kaddelle suurelle ja merkittävälle markkina-alueelle. Lada on innostunut suunnattomasti viime aikojen WTCC-menestyksestä ja painostaa ison karhun kämmenelle Venäjää WTCC-kalenteriin. Sarjan promoottori Marcello Lotti puolestaan vahvisti Motorsport Totalille, että Yhdysvalloissa tullaan ajamaan yksi osakilpailu, vaikka rataa ei vielä ole vahvistettukaan. Aivan alussa keskusteluissa oli mukana Phoenixin Champ Car - kilpailun takana olleita vaikuttajia, mutta kuten CCWS-kisankin kanssa kävi, niin Phoenixin kaduilla ei kilpaa tulla lähitulevaisuudessa ajamaan. Sen sijaan Lotti mainitsee Laguna Secan tai Miamin mielekkäimmiksi kilpa-areenoiksi, kun WTCC lähtee valloittamaan Amerikkaa.
Ai kuinka olisikin makeaa saada WTCC ja ALMS yhdessä Laguna Secaan tai Miamin kaduille :ahem:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Lada on innostunut suunnattomasti viime aikojen WTCC-menestyksestä ja painostaa ison karhun kämmenelle Venäjää WTCC-kalenteriin.
Venäjän kisasta on puhuttu jo jonkin aikaa ja venäläiset ovat (ainakin omasta mielestään) olleet ehdolla järjestämään ETCCupin eräänlaisena kandidaattikisana WTCC:lle. Suurin ongelma lienee sopivan radan puuttuminen. Lada haluaisi kisan omalle kotiseudulleen Toljattiin tai Samaraan, mutta tämä tarkoittaisi katukisaa, sillä alueen milloin milläkin nimellä kulkenut moottoriratahanke on aina vain olemassa pelkästään paperilla.

Toljattilaisten kyky järjestää katukisa epäilyttää myös, sillä tänä(kin) vuonna kisa oli mukana Venäjän mestaruussarjan kalenterissa, mutta se peruttiin kokonaan.

Kun tähän vielä lisätään AvtoVAZ:n talousongelmat, niin panostus autourheiluun tuskin tulee lisääntymään.
Sen sijaan Lotti mainitsee Laguna Secan tai Miamin mielekkäimmiksi kilpa-areenoiksi, kun WTCC lähtee valloittamaan Amerikkaa.
Näistä Miamia perustellaan logistisilla syillä. Kisa olisi tarkoitus ajaa Meksikon osakilpailun jälkeen, jolloin siirtymä US:n puolelle tehtäisiin maitse. Miamista taas olisi kätevää laivata kalusto takaisin Eurooppaan... Laguna Secaa puoltanee paitsi pirun hieno rata, myös kalifornialaisten muuta maata eurooppalaisempi automaku...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Italialainen Proteam Motorsport, jonka viime vuoden kuljettaja Sergio Hernández voitti yksityistiimien mestaruuden ja jonka tämän vuotinen ykkösnyrkki Felix Porteiro nyt taistelee samasta tittelistä, saattaa ensi vuonna siirtyä kasvavaan Superstars-sarjaan, jonka osakilpailukoosteita on ollut mahdollista nähdä Urheilukanavalta
Jotenkin minun on vaikeaa ottaa vakavasti sarjaa, jonka viralliset kotisivut eivät aina tahdo avautua ja jonka kärjessä pauhaltaa Stefano Gabellinin kaltaisia kuskeja.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Paremmin driftaajana tunnetuksi tullut Nobutero Taniguchi puolestaan ajaa Okayamassa Proteam Motorsportin autolla ja viime vuonna molemmissa Aasian kilpailuissa mukana ollut Masaki Kano palaa Engstler Motorsportin kolmanteen autoon.
Engstlerin tiimi muuten osallistuu Japanin kisaan neljällä autolla. Tiimin neljäs kuski on macaolainen Wai Kun "Henry" Ho.

Onkoha Nobutero muuten sukua viime vuonna WTCC:ssä Hondan ratissa esiintuneelle Yukinori Taniguchille?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
SEAT on mitä ilmeisimmin vähentämässä panostustaan WTCC-sarjaan. SEAT ja tällä kaudella Mullerin ja Monteiron autoja ajattanut ORECA ovat päättäneet yhteistyönsä ja tämän veikkaillaan tarkoittavan sitä, että Leoneja nähdään ensi kaudella vähemmän viivalla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
SEAT on mitä ilmeisimmin vähentämässä panostustaan WTCC-sarjaan. SEAT ja tällä kaudella Mullerin ja Monteiron autoja ajattanut ORECA ovat päättäneet yhteistyönsä ja tämän veikkaillaan tarkoittavan sitä, että Leoneja nähdään ensi kaudella vähemmän viivalla.
Tämä taas luultavasti johtaa siihen, että ensi vuonna voimme nähdä lisää Chevrolet Cruzeja. Ehkä jopa viisi kappaletta?

Menu ja Huff luultavasti jatkavat RML:llä, mutta jo Orecan ja Seatin yhteistyön päättymisilmoituksen yhteydessä alettiin heti huhuilemaan Yvan Mullerin jatkoa. Chevrolet ainakin olisi näemmä kiinnostunut kuten ovat kiinnostuneita myös Fabrizo Giovanardista. ETCC-mestaruuden Alfalla vuosikymmenen alussa voittanut Giovanardi on WTCC-uransa jälkeen ajanut Brittien Touring Car Championshipissä ja voittanut kahdesti sarjan mestaruuden toisella GM-merkillä eli Vauxhallilla. Varsin makeasti RML:n vanhalla WTCC-Lacettilla BTCC:ssä toiseksi tänä vuonna ajanutta mediamoguli Jason Platoa tuskin enää WTCC-ympyröihin saadaan houkuteltua. Sääli.

Ja Lotti ei tietenkään ole viemässä WTCC:tä Miamin Bayfront-puiston ympärille, vaan Homestead-Miami Speedwayn moottoriradalla kaikista mahdollisista paikoista. :jaska:
Noh, onpahan edes parempi rovaali kuin Puebla, mutta silti... :jaska: :jaska:

Yksi kova syy Yhdysvaltojen osakilpailulle Chevroletin lisäksi Fordin mahdollinen mukaantulo FIA:m maailmanmoottorin kanssa, jota käytettäisiin merkin WRC-auton lisäksi siis WTCC-sarjassa. Mutta tämä kaikki siis mahdollisesti vasta vuonna 2011.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
BTCC:n Giovanardi olisi kyllä todellakin se kuski saada takaisin sarjaan, ei tosiaankaan niitä tylsimpiä äijiä radalla.

Offia: V8 Supercarsien legendaarinen Bathurst 1000km tänä viikonloppuna, 32 entryä. Voittajasuosikeista ei liene epäselvyyksiä, mutta juuri tätä kisaa kannattaa kyllä mielenkiinnolla odottaa.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
BTCC:n Giovanardi olisi kyllä todellakin se kuski saada takaisin sarjaan, ei tosiaankaan niitä tylsimpiä äijiä radalla.
Giovanardi olisi todella hyvä vahvistus Chevroletille Wtcc:hen ja Yvan muller myös, hän voi myös Wtcc sijasta siirtyä Orecan le mans tiimiin onhan hän tällä kaudella autoa ajanut.
Jason Plato on kosiskeltu Wtcc Chevroletin ja Btcc Volvon suuntaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ensimmäinen versio Macaon osanottajista: http://www.macau.grandprix.gov.mo/gp/56/subpage.php?id=1920&lang=en

Paikallisista suuruuksista mukana ovat Ho "Henry" Wai Kun, Liu Lic Ka ja Joseph Rosa Merszei (Engstler BMW), sekä André Couto (Sunred SEAT).

Lisäksi Okayaman tapaan kisaan osallistuu muutama japsi. Proteamin Bemarilla jatkaa Japanissakin ajava Taniguchi Nobuteru, mutta Wiechersin kuski vaihtuu Arasta Aoki Takayukiin.

Suomesta muinaisjäänteen ostanut Meng Lei Kit sen sijaan puuttuu järjestäjän listalta ainakin vielä.

WTCC:n lisäksi Aasian ja Saksan S2000-sarjoissa Bemareita ajattava Engstlerin tiimi on Okayamassa liikkeellä neljällä ja Macaossa peräti viidellä autolla. Ensi vuonna saksalaiset suunnittelevat laajentavansa toimintaansa WTCC:ssä siten, että "kakkostiimi" ajattaisi aasialaisia kuljettajia koko kauden: http://www.fiawtcc.com/Read_News.asp?idNews=363
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vaikka siksi, että ennen WTCC:n invaasiota Macaon GP kuului Eurosportin ohjelmistoon. Viime vuosina kanavalla on tainnut näkyä vain tuo täytelähtö ja varsinainen päätapahtuma on unohdettu.
En nyt yhtään vähättele F-kolmosia, mutta FIA:n kolmanneksi suurimman MM-sarjan finaalin (joka luultavasti ratkaisee mestaruuden) kutsuminen täytelähdöksi vähän nakertaa... :frank:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kauden 2010 kalenteri julkistettu:

Koodi:
7/3    BR   Curitiba 
11/4   MEX  Puebla  
2/5    MA   Marrakech 
23/5   I    TBC 
20/6   B    Zolder 
4/7    P    Algarve 
18/7   GB   Brands Hatch 
1/8    CZ   Brno 
5/9    D    Oschersleben  
9/9    E    Valencia Ricardo Tormo 
31/10  J    Okayama  
21/11  MO   Macau
Muiden forumistien iloksi Porto loistaa poissaolollaan. Italian radasta ei vielä tietoa, toivottavasti mieluummin kuitenkin Imola (tai Adria) kuin Monza. Kuten jo aiemminkin tuli selväksi, Pau on poissa :(
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ilmeisesti Italian kisa ei ole ainakaan Monzassa, sillä F2 ajaa siellä viikkoa myöhemmin, eikä varmaankaan olisi järkeä laittaa kahta FIA:n skabaa samalle radalle viikon välein... Etenkään kun sarjat kisaavat yleensä samoissa tapahtumissa.

Yksi vaihtoehto voisi olla Misano, jossa ajettaneen noihin aikoin FIA:n kuorma-autojen EM-osakilpailu. Myös ETC Cupiakin isännöinyt Vallungakin tullee kyseeseen... Todennäköisin lienee silti Imola.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ja Zanardi teki sen jälleen, meni voittamaan Venetsiassa pyörällään:
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4164

"-- I actually reached the halfway point in less than 34 minutes, at the average speed of 39 kmh, which was quite an outstanding pace” :thumbup:

Nähtävästi Okayaman kisapäivän sää ei (tässä vaiheessa) näytä ihan yhtä utuisalta ja märältä kuin viime vuonna, harmi. Rata syheröineen on kuitenkin viihdyttävä joka tapauksessa, eli eiköhän tapahtumia nähdä. Mullerin pitäisi saada napattua aika iso pistesaalis elämänsä vireessä olevan tiimikaverinsa nenän edestä, jos haluaa uusia mestaruutensa Macaussa.

Kuten todettua, Eurosport näyttää viikonloppuna WTCC:n "supporttina" toimivan Aasian Le Mans -sarjan kisat (2x500km), luokkavoittajille luvassa pääsy ensi vuoden päätapahtumaan. Entry listin mukaan LMP2 käsittää peräti kaksi autoa :frank:
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kuten todettua, Eurosport näyttää viikonloppuna WTCC:n "supporttina" toimivan Aasian Le Mans -sarjan kisat (2x500km), luokkavoittajille luvassa pääsy ensi vuoden päätapahtumaan. Entry listin mukaan LMP2 käsittää peräti kaksi autoa :frank:
Mukava homma kun aasian le Mans sarjan kisat näytetään eurosportilla, no ei LMP2 autoja taida olla enempää kuin kaksi, GT1 autojakin on vain neljä, mutta hyvä asia että saa vielä nähdä prototyyppi le mans autoja tänä vuonna kilpailu käytössä. :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Onkos WTCC:llä minkäänlaisia minimivaatimuksia ratojen suhteen? Kun tuota FIA:n rataluokitusta tuli taas silmäiltyä, Pueblalla on vain alhainen grade 4 luokitus, ja silti siellä ajellaan vuodesta toiseen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onkos WTCC:llä minkäänlaisia minimivaatimuksia ratojen suhteen?
International Sporting Code, Appendix O

Procedures for the Recognition of Motor Racing Circuits

ARTICLE 6 - CIRCUIT LICENCE GRADES

4.
Single seater racing cars of Groups D and E with corrected cylinder capacities up to 2000 cm3
Sports Cars of Groups C and E with corrected cylinder capacities up to 2000 cm3 excepting cars in Grade 2 above
Cars of Groups N, A and SP and similar cars of Group E
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nähtävästi Eurosport lähettää aika-ajot jälkilähetyksenä (ymmärrettävästi aikaerosta johtuen), toivottavasti eivät ole karsineet pois liikaa.

Muller Okayaman perjantaitestien nopein:

Koodi:
 [B]1.  Yvan Muller             SEAT       1m38.518s[/B]
 2.  Augusto Farfus          BMW        1m38.534s  + 0.016s
 3.  Tiago Monteiro          SEAT       1m38.546s  + 0.028s
 4.  Rickard Rydell          SEAT       1m38.694s  + 0.176s
[B] 5.  Gabriele Tarquini       SEAT       1m38.807s  + 0.289s[/B]
 6.  Jordi Gene              SEAT       1m38.817s  + 0.299s
 7.  Andy Priaulx            BMW        1m38.835s  + 0.317s
 8.  Alain Menu              Chevrolet  1m38.883s  + 0.365s
 9.  Jorg Muller             BMW        1m39.049s  + 0.531s
10.  Nicola Larini           Chevrolet  1m39.193s  + 0.675s
11.  Robert Huff             Chevrolet  1m39.273s  + 0.755s
12.  Sergio Hernandez        BMW        1m39.425s  + 0.907s
13.  James Thompson          Lada       1m39.498s  + 0.980s
14.  Felix Porteiro          BMW        1m39.614s  + 1.096s
15.  Alessandro Zanardi      BMW        1m39.653s  + 1.135s
16.  Stefano D'Aste          BMW        1m39.840s  + 1.322s
17.  Jaap van Lagen          LADA       1m40.223s  + 1.705s
18.  Nobuteru Taniguchi      BMW        1m40.238s  + 1.720s
19.  Tom Boardman            SEAT       1m40.488s  + 1.970s
20.  Seiji Ara               BMW        1m40.734s  + 2.216s
21.  Joao Paolo de Oliveira  SEAT       1m40.734s  + 2.216s
22.  Franz Engstler          BMW        1m40.826s  + 2.308s
23.  Tom Coronel             SEAT       1m41.124s  + 2.606s
24.  Kristian Poulsen        BMW        1m41.481s  + 2.963s
25.  Kirill Ladygin          LADA       1m41.840s  + 3.322s
26.  Henry Ho                BMW        1m42.480s  + 3.962s
27.  Masaki Kano             BMW        1m44.121s  + 5.603s
 
Ylös