Nascar 2009

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Yllättävänkin siistiä kisaa. Nascar antoi ohjeita, ettei mutkissa roikuta toisten persuuksissa, suorilla töniminen on edelleen ok.

30kierrosta takana, yhdet keltaiset.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Yllättävänkin siistiä kisaa. Nascar antoi ohjeita, ettei mutkissa roikuta toisten persuuksissa, suorilla töniminen on edelleen ok.
Tylsä kisa ollut, selostajien mukaan lähinnä tuon sääntömuutoksen takia. No jos loppupuolella ajaisivat vähän aggressiivisemmin.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kyllähän tuolla vähitellen aletaan ajamaan. Pitkään jonossa mentiin rauhallisesti, nyt alkaa paketti vähän leviämään.

Stream-linkki vielä muistutuksena.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Vähäksi aikaa rauhoittui ja mentiin jonossa, nyt alkoi sitten kilvanajo.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Punainen lippu, 3 kierrosta ennen maalia. Ryan Newmanin auto veti hurjannäköiset voltit, mutta kuski on kunnossa.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Tämä Talladegan kisa oli viimeisen 20 vuoden aikaisten idioottimaisten kuristinlevykilpailusääntömuutosten kulminaatio. Ei romurallilottoa voi sanoa kilvanajoksi, mun mielestä jos asioita ei hoideta kunnolla niin asiat voidaan vaan lopettaa. NASCAR voisi nyt tehdä itselleen kunniallisen lopetuksen ja tappaa toimintansa kokonaan.

Kuskit ei tykkää, katsojat ei tykkää, kukaan ei tykkää.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Damn it. Olin innoissani kun Gordon oli kolmantena ja Johnson sijoilla ynnämuut, niiiin lähellä loppua, mutta sitten kaikki menee 24:llä pieleen ja Johnson kasvattaa vaan eroa :mad_old: :)
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tämä Talladegan kisa oli viimeisen 20 vuoden aikaisten idioottimaisten kuristinlevykilpailusääntömuutosten kulminaatio.
Niinno mitähän ois vaihtoehtoja? Periaatteessa pitäis superovaaleilta lopettaa kilpailut. Ei Nasseja voi ilman rajoittimia pistää tonne, ruumiita tulis. En enää muista millään kuka koemielessä ajoi ilman rajoittimia 'degassa jokunen vuosi sitten, kierroksen keskinopeus oli varsin hurja.

Kisasta sen verran että oli ihan hieno hetki kun Labonte oli yhdessä vaiheessa toisena.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Niinno mitähän ois vaihtoehtoja? Periaatteessa pitäis superovaaleilta lopettaa kilpailut. Ei Nasseja voi ilman rajoittimia pistää tonne, ruumiita tulis. En enää muista millään kuka koemielessä ajoi ilman rajoittimia 'degassa jokunen vuosi sitten, kierroksen keskinopeus oli varsin hurja.
Kyseessä oli Rusty Wallace ja keskinopeus 221mph, huiput suoralla 228mph. Tämä siis yhden auton voimin ilman imuapua ja luultavasti ilman että hommaa vietiin mitenkään äärirajoille, autosta vain otettiin restrictor plate kokeilumielessä pois ja sitten radalle. Rajoitinten poistaminen olisi järjetön riski sekä kuskeille että katsojille, kun jo nyt autot näyttävät lähtevän lentoon kaikista viime vuosien toimenpiteistä huolimatta.

Superspeedway-kisojen lopettaminen tuskin on vaihtoehto jo senkin takia että se poistaisi Daytonan kalenterista, enkä usko että fanitkaan olisivat erityisen tyytyväisiä jos Talladega tiputettaisiin kalenterista. Newmanin kommentit eilisen volttisarjan jälkeen oli fiksuja kommentteja, eilisen kaltaiset mielivaltaiset rajoitukset pitäisi heivata romukoppaan ja sama pätee tuohon keltaiseen viivaan joka selkeästi oli osasyynä kahden edellisen rajoitinkisan lopussa sattuneisiin onnettomuuksiin.

Muuten keinot ovatkin sitten vähissä.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Ratkaisu on helppo: pienemmät moottorit, vaikkapa 250-280 kuutiotuumaiset. Silloin saadaan ajaa kaasu pohjassa ja kaasarit auki, mutta vauhti ei nouse liian kovaksi ja noita isoja autojonoja ei pääse muodostumaan. Se on totta kyllä, että nykyautoilla mentäisiin varmaan 240-250mph jos rajoittimet otettaisiin pois, eikä se kovin fiksua kyllä olisi.

Mutta jos kerran mitään ei haluta tehdä niin mun puolestani sama jättää menemättä Talladegaan ja DAYTONAAN (!).
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Ratkaisu on helppo: pienemmät moottorit, vaikkapa 250-280 kuutiotuumaiset. Silloin saadaan ajaa kaasu pohjassa ja kaasarit auki, mutta vauhti ei nouse liian kovaksi ja noita isoja autojonoja ei pääse muodostumaan. Se on totta kyllä, että nykyautoilla mentäisiin varmaan 240-250mph jos rajoittimet otettaisiin pois, eikä se kovin fiksua kyllä olisi.
Eikös moottorien kokojen rajaamisen funktio olisi about sama kuin restrictor platen nykyään? Eli tiputetaan yksinkertaisesti tehoja. Tottakai se pieni moottori pitää vauhdit järkevissä luvuissa siinä missä isot moottorit rajattuine ilmanottoineen mutta en äkkiseltään näe kuinka se estäisi isojen jonojen muodostumista.

Minun käsittääkseni suurin syy isojen jonojen muodostumiseen on kuitenkin se että näillä radoilla ajetaan jatkuvasti kaasu pohjassa ja ainoa vauhtia rajoittava tekijä on autojen teho. Tästä johtuen imussa mennään aina kovempaa kuin ilman, vaikka tehoa olisi puolet nykyisestä. Muilla radoilla vauhtia joudutaan hidastamaan mutkiin jonka vuoksi imun tuoma nopeusetu on vain hetkellinen ja sen merkitys nopeuteen koko kierroksella on verrattain pieni.

Pidon reilu heikentäminen jotta mutkia ei voitaisi ajaa hidastamatta voisi olla ratkaisu ongelmaan, mutta tämän toteuttaminen järkevällä tavalla onkin sitten eri asia.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Eikös moottorien kokojen rajaamisen funktio olisi about sama kuin restrictor platen nykyään?
Joo tehojen tiputtaminen on päätavoite, mutta kuristinlevyllä toteutettuna se aiheuttaa sen että moottoreissa ei ole ollenkaan ns. throttle responsea. Autoista puuttuu kokonaan välitön teho suurimmissa nopeuksissa. Silloin autot ovat täysin imussa ajamisen armoilla, mutta teho ei riitä ohitukseen, koska kaasu on jo lähes koko ajan pohjassa.
Jos taas käytetään pienempiä moottoreita joita voidaan huudattaa vapaasti täydellä kaasulla ilman kuristimia, voidaan edessä ajavan auton perässä ajaa imussa "puoli"kaasulla jolloin reserviin jää suhteessa enemmän tehoja ohitusta varten. Tätä kautta näitä slingshot-ohituksia voitaisiin tehdä enemmissä määrin ja autot leviäisivät tasaisemmin ympäri rataa. Samalla myös tehoerot olisivat merkittävämpiä ja huonommat autot tippuisivat nopeimpien vauhdista. Tämähän oli todellisuutta ennen kuin kuristinlevyt otettiin käyttöön, pre-1987 kisat olivat luonteeltaan tyystin erilaisia kuin nykyään.

1985 Talladega 500:
http://www.youtube.com/watch?v=XcYnIDfDeQc

ps. tossa kysytään aikamoisia ballseja ottaen huomioon vauhdin, ajo-ominaisuudet, turvallisuuden...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Pidon reilu heikentäminen jotta mutkia ei voitaisi ajaa hidastamatta voisi olla ratkaisu ongelmaan, mutta tämän toteuttaminen järkevällä tavalla onkin sitten eri asia.
Ei muuta kuin kallistukset pois, johan pitää himmata mutkissa.
 
Ylös