Lugera
Well-known member
- Liittynyt
- 21.12.2007
- Viestit
- 1593
Voitko lainata tunnuksia tai jotain? :thumbfh:Premium-tunnarit ostettuna
Voitko lainata tunnuksia tai jotain? :thumbfh:Premium-tunnarit ostettuna
Ei kyl viitti, sorry.
Tylsä kisa ollut, selostajien mukaan lähinnä tuon sääntömuutoksen takia. No jos loppupuolella ajaisivat vähän aggressiivisemmin.Yllättävänkin siistiä kisaa. Nascar antoi ohjeita, ettei mutkissa roikuta toisten persuuksissa, suorilla töniminen on edelleen ok.
Niinno mitähän ois vaihtoehtoja? Periaatteessa pitäis superovaaleilta lopettaa kilpailut. Ei Nasseja voi ilman rajoittimia pistää tonne, ruumiita tulis. En enää muista millään kuka koemielessä ajoi ilman rajoittimia 'degassa jokunen vuosi sitten, kierroksen keskinopeus oli varsin hurja.Tämä Talladegan kisa oli viimeisen 20 vuoden aikaisten idioottimaisten kuristinlevykilpailusääntömuutosten kulminaatio.
Kyseessä oli Rusty Wallace ja keskinopeus 221mph, huiput suoralla 228mph. Tämä siis yhden auton voimin ilman imuapua ja luultavasti ilman että hommaa vietiin mitenkään äärirajoille, autosta vain otettiin restrictor plate kokeilumielessä pois ja sitten radalle. Rajoitinten poistaminen olisi järjetön riski sekä kuskeille että katsojille, kun jo nyt autot näyttävät lähtevän lentoon kaikista viime vuosien toimenpiteistä huolimatta.Niinno mitähän ois vaihtoehtoja? Periaatteessa pitäis superovaaleilta lopettaa kilpailut. Ei Nasseja voi ilman rajoittimia pistää tonne, ruumiita tulis. En enää muista millään kuka koemielessä ajoi ilman rajoittimia 'degassa jokunen vuosi sitten, kierroksen keskinopeus oli varsin hurja.
Eikös moottorien kokojen rajaamisen funktio olisi about sama kuin restrictor platen nykyään? Eli tiputetaan yksinkertaisesti tehoja. Tottakai se pieni moottori pitää vauhdit järkevissä luvuissa siinä missä isot moottorit rajattuine ilmanottoineen mutta en äkkiseltään näe kuinka se estäisi isojen jonojen muodostumista.Ratkaisu on helppo: pienemmät moottorit, vaikkapa 250-280 kuutiotuumaiset. Silloin saadaan ajaa kaasu pohjassa ja kaasarit auki, mutta vauhti ei nouse liian kovaksi ja noita isoja autojonoja ei pääse muodostumaan. Se on totta kyllä, että nykyautoilla mentäisiin varmaan 240-250mph jos rajoittimet otettaisiin pois, eikä se kovin fiksua kyllä olisi.
Joo tehojen tiputtaminen on päätavoite, mutta kuristinlevyllä toteutettuna se aiheuttaa sen että moottoreissa ei ole ollenkaan ns. throttle responsea. Autoista puuttuu kokonaan välitön teho suurimmissa nopeuksissa. Silloin autot ovat täysin imussa ajamisen armoilla, mutta teho ei riitä ohitukseen, koska kaasu on jo lähes koko ajan pohjassa.Eikös moottorien kokojen rajaamisen funktio olisi about sama kuin restrictor platen nykyään?
Ei muuta kuin kallistukset pois, johan pitää himmata mutkissa.Pidon reilu heikentäminen jotta mutkia ei voitaisi ajaa hidastamatta voisi olla ratkaisu ongelmaan, mutta tämän toteuttaminen järkevällä tavalla onkin sitten eri asia.