Pistelasku ja mestaruus 2009

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Aika hiljaiseksi veti täällä.

Ei vittu, ei näin.
Naamani on kirjaimellisesti jähmettynyt tähän asentoon -> :eek:

Toivottavasti systeemi floppaa ja pahasti, että seniilit pierut heräisivät joskus.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Tässä käy kaiketi niin että eniten pisteitä saaneesta ei välttämättä tule mestaria -selkeetä?? Tämmöisiä järjestelmiä ei pitäisi rakentaa..Olisi varmaan löytynyt selkeämpikin ratkaisu.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ja muistakaa nyt sekin, että kyllä ne pisteetkin lasketaan jos voitot menevät tasan. Ja viime vuosina voittojen määrät ovat olleet tasaisia niiden kuskien kesken jotka ovat mestaruudesta ajaneet!
Tasaisuus johtuu yksinomaan siitä, että voittoja on mennyt myös tallikaverille. Kun heti alusta panostetaan vain ykköskuljettajaan, ei vastaavaa enää tulla näkemään. Esim. Maranellossa aivan varmasti jo harjoitellaan "let x pass for the championship" lausetta. Puhumattakaan sitten siitä, että nyt kaikki muut tallit tekevät vastaavat laskelmat. Tuskin edes Ross Brawn on unohtanut sitä, miten mestaruuden mahdollistava taktiikka laaditaan.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Itse ainakin alan ajattelemaan heti positiivisesti, koska joka tapauksessa tämä systeemi tulee, vaikka kuinka vituttaa ja yrittää purkaa tähän vitutusta niin ei se siitä miksikään muutu.

Itseasiaan, onhan tässä muillekkin talleille taisteltavaa meinaan ei unohdeta valmistajienmestaruutta mikä ratkaistaan vanhalla pistekaavalla.

Myös kakkosijoilla on arvoa jos menee voitot tasan koska pisteet ratkaisee silloin mestaruuden, viime vuosina on ainakin voitot menneet tasaisesti, joten voi myös tulla tiukkaa taistelua mestaruudesta.

Talleille on varmasti tärkeä rahan takia valmistajienmestaruus mikä varmasti motivoi myös kuskeja sekä saavat kuskitkin bonus rahaa kun keräävät pisteitä.

Miettikää jos ferrari rämpii alkukauden ja brawn gp ottaa ekat voitot, vanhalla kaavalla voisi olla buttonilla 30 pistettä ja räikkösellä 0 pistettä, mutta taas jo räikköstä motivoi varmasti enemmän kiriä 3 voittoa kuin 30 pistettä.

Taikka kauden kolme kisaa jäjellä ja buttonilla 6 voittoa, räikkösellä 4 ja kimi ottaa huikean loppukirin ja voittaa kauden kolme viimeistä, jonka jälkeen räikkösestä tulee maailmanmestari.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Jep, mutta viime kausia on turha verrata koska jokainen kausi on uniikki, se onkin hienoa sitten loppukauden kisoissa kun piste-eroa on 2p, mutta toisella on voittoja niin paljon enemmä ettei kannata edes yrittää.
Eli kärjistetystä tämä johtaa siihen että sijoilla 1-2 olevat ajaa hulluna, 3 sijalla oleva ajelee semisti, koska odottaa 2 ajavan toisensa pihalle. Sijat 4-8 ajelee säästöliekillä, mutta katsoen ettei toinen tule ohi. 8-loput ajaa varikolle toisen rengasvaihdon yhteydessä ja säästää autoaan ensi kisaan.

Nice.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ja muistakaa nyt sekin, että kyllä ne pisteetkin lasketaan jos voitot menevät tasan. Ja viime vuosina voittojen määrät ovat olleet tasaisia niiden kuskien kesken jotka ovat mestaruudesta ajaneet!
Tämä vähentää taistelijoiden ja altavastaajien asemassa olevien mahdollisuuksia.. Esim Kubica viime vuonna oli pitkään mukana mestaruuskamppailussa tasaisten kovien suoritustensa ansiosta. Ei tehnyt paljoa virheitä ja auto toimi usein hyvin. Voittoja ei tullut useita, mutta pisteitä silti paljon. Kärkitalleissa tehtiin paljon virheitä.. Uusi pisteenlaskujärjestelmä antaa mahdollisuuden mogata jopa puolet kilpailuista. Ehkä jopa enemmänkin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Aika moni on täälläkin vaahdonnut että voitto kunniaan. Nythän se on nostettu arvoon arvaamattomaan. Paras ratkaisu olisi ollut pistelasku-uudistus. Saa nähdä mitä tämä tuo tullessaan. Voi se tuoda jotain hyvääkin.
 

Suikki

Member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
20
Eihän tossa ole mitään järkeä, jos saman tiimin autot ajavat kaksoisjohdossa. Jos annetaan kuskien taistella ja menetetään mahdollisesti sit se 18pinnaa kolarissa. Taas tällä laskutavalla kisailun jäädyttäminen on tallimääräys siinä missä itävalta 2002. Normi pisteillä kuitenkin kakkoseksikin kiinnostaa tulla, oli se sitten 12-9 tai 10-8.

FIA:n päätöksiin osallistuvien eläkeikää tulisi laskea:ahem:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vaikka nuo pisteet siis eivät vaikutakaan MM:n, ne silti siis lasketaan kuskien tilastoihin ja kauden "lopputuloksiin"? Vai?
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Järjetön uudistus tää kyllä on, ei voi muuta sanoa. Pistelaskujärjestelmällä ei ole mitään merkitystä muuta kuin tallien mm-taistelun muodossa.

Saas nähdä mitä kaikkea muuta ne keksii. Pahoin pelkään, että tää voittosysteemi oli vasta alkua.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Täähän tarkottaa sitä, että tallimääräykset lisääntyy roimasti, jos toinen kuski sattuu vaikka voittamaan pari ekaa kisaa kaudesta.

Plus, kaikki takana ajelevat voikin keskeyttää kisan ja kurvata varikolle säästääkseen autoaan, jos ajelevat sijoilla 3-20. Ei mitenkään herkullista katsoa, kun maaliin ajaa vain pari ensimmäistä autoa. :yuck:
 

pacer1

Active member
Liittynyt
9.3.2009
Viestit
31
Siitähän ei koskaan tiedä miten jännitys säilyy loppukauteen asti, ja tylsiä kausia on ollut vanhoinakin aikoina. Mutta väitän, että PARAS kuski voittaa tänä vuonna mestaruuden! Perustelut: Teknisten murheiden vaikutus pienenee ja kauden kärki kuskit muutenki harvoin tekevät ratkaisevan paljon omia virheitä. Ja myös tälläkin systeemillä kaudesta voi tulla jännittävä! Ja tallimääräyksiä tehdään joka tapauksessa joka vuosi ratkaistaan mestaruus keinolla millä hyvänsä!
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Vaikka nuo pisteet siis eivät vaikutakaan MM:n, ne silti siis lasketaan kuskien tilastoihin ja kauden "lopputuloksiin"? Vai?
Niillä on merkitystä kuljettajille ainoastaan jos voitot ovat tasan

Eli siis loppuvaiheessa taulukko voisi olla esim hieman tämän näköinen (räkälasit päässä):

1. Räikkönen 60p (6 voittoa)
2. Hamilton 150p (5 voittoa)
3. Massa 120p (5 voittoa)
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Alkukaudesta tulee entistä jännempi mutta suht' todennäköisenä vaarana tietysti on, että mestaruus ratkeaa jo muutamaa kisaa ennen kauden päätöskisaa. Muutamat vuodet on saanut kirjaimellisesti jännittää viimeiseen mutkaan asti. Vaikka tallimääräykset on "kiellettyjä" niin varmasti yhden kuskin pussiin tullaan entistä enemmän pelaamaan, jos haluaa mestaruudesta taistella.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tämä vähentää taistelijoiden ja altavastaajien asemassa olevien mahdollisuuksia.. Esim Kubica viime vuonna oli pitkään mukana mestaruuskamppailussa tasaisten kovien suoritustensa ansiosta. Ei tehnyt paljoa virheitä ja auto toimi usein hyvin. Voittoja ei tullut useita, mutta pisteitä silti paljon. Kärkitalleissa tehtiin paljon virheitä.. Uusi pisteenlaskujärjestelmä antaa mahdollisuuden mogata jopa puolet kilpailuista. Ehkä jopa enemmänkin.
Tämä on totta. Vähentää tai jopa poistaa mahdollisuuden voittaa mestaruus "heikommalla" autolla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niillä on merkitystä kuljettajille ainoastaan jos voitot ovat tasan
Niin mutta jos Sutil pääsee kerran kauden aikana viidenneksi, tuleeko pisteet vain Force Indialle ja Sutilin tilastoissa lukee "viides, ei henk.koht pisteitä"?
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Vaikka nuo pisteet siis eivät vaikutakaan MM:n, ne silti siis lasketaan kuskien tilastoihin ja kauden "lopputuloksiin"? Vai?
Niin mä sen ymmärsin, eli ku lopussa on monella yhtä monta voittoa, voittaja on eniten pisteitä kerännyt. Ja pisteet lasketaan normisti silti valmistajalle, eli se tuo sen lisäpanoksen tapella muistakin sijoista... jota ainakin Kimin kohdalla epäilen suuresti :D
 
Ylös