Pistelasku ja mestaruus 2009

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
B) FIA saisi pitkän nenän tästä ideasta, kun kausi olisi ohi heti puolenvälin jälkeen.
Onhan siinä toki onnistuttu pistelaskullakin. Herran vuonna 2002 muuan saksalainen venytti kauden 8. voitollans piste-eron 62 pisteeseen kauden 11. kilpailussa Ranskassa heinäkuun 21. päivä. Kun jaossa oli sen jälkeen enää 60 pistettä niin homma oli sitä myöten paketoitu..

edit: Mainittakoon nyt vielä kuriositeettina, että voittoja laskemalla olisi pakettiteippiä käytetty ihan samana päivänä. Voitot Ranskan jälkeen:
Schumi 8
Ruupeni 1
Cuutio 1
Half 1
 
Viimeksi muokattu:

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Itse en kyllä tuomitse tätä uutta voitto - systeemiä, koska haluaisin nyt nähdä, että miten homma lähtee toimimaan. Mutta jos hommat kusee jo kauden keskivaiheilla (mitä en usko), niin varmasti muutoksia tulossa (taas).

Btw. Tällein saadaan "oikea" mestari. Toisin kuin viime vuonna :cool:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
No juu. Mielestäni tuo 12p ja 9p pistejärjestelmä oli ihan hyvä ratkaisu ja tämä voittojen mukaan menevä tuntuu loppuenlopuksi aika radikaalilta. Aikaisemmin taisin jopa pikkasen puoltaa mitaleita, mutta en ehkä enään niin paljoa.

Jos jotain hyvää haluaa tuossa voittojen mukaan menevässä mestaruudessa nähdä niin useampi kuljettaja on mukana mestaruustaistelussa pidempään kuin aiemmin. Kolmen voiton etumatkan saattaa menettää nopeastikin. Jos ajatellaan, että viime kaudella oli neljä kuljettajaa jossain välissä aika tasapisteissä niin se joka keskeytti siinä tilanteessa oli aika heikossa asemassa kokonaiskilpailun kannalta.

Nyt jos olisi neljä kuljettajaa vaikkapa tasavoitoissa niin pari kolme keskeytystä ei vielä hetkauta. Voit voittaa ite vaikka ne 3 kisaa ja olet taas mukana. Vanhassa järjestelmässä keskeytys oli niin pelätty juttu ettei haluttu ottaa mitään riskejä. Nyt keskeytys ei ole niin paha homma.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Tämä uusi voittoihin perustuva systeemi on kyllä huono vitsi. Jokaisen vähänkään kuljettajien mestaruutta hamuavan tallin ja kuljettajan on panostettava kaikki tai ei mitään taktiikalle. Eli kun on kahdeksan moottoria käytössä, otetaan moottorista kaikki irti yhteen kisaan. Seuraavan voi sitten keskeyttää, kun saman tallin toinen kuski ajaa viimisilleen viritetyllä autolla. Molemmat saa ehkä kahdeksan voittoa ja mestaruus ratkeaa mahdollisesti jäännöspisteillä, mitä on saanut tsägällä säästöliekillä ajetulla moottorilla.

No kaikki kärkitallit tähtäävät samaan vuorotaktiikkaan, on pakko. Saas nähdä mitkä kuskit asettuu kilpakumppaneiksi. Tulee kaksi sarjaa...
 
Viimeksi muokattu:

aleksiF1

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
17
Sijainti
Finland
Onkohan tuolla FOTAlla todellisuudessa mitään merkitystä?
Vaikka kuinka hyvän ehdotuksen FIAlle antaisivat niin ei niille korvaa lotkauteta.
Se pistelasku-uudistus olisi ollut loistava mutta katotaan...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hienoa. Lisää kritiikkiä vain niin ehkäpä tämä typerä idea saataisiin kumottua. :rolleyes:
No chance in hell!! Max on masokisti,joka nauttii vihattuna olemisesta.Miksi muuten hän haluaisi jatkaa FIAn johdossa,vaikka lupasikin erota syyskuussa? Vittu mikä vitutus(painakaa sitä report bad postia,jos niin kiroilu ahdistaa)
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Näin sivuhuomioina on sinänsä erikoista, että näinkin tärkeä juttu päätetään 2 viikkoa ennen kauden alkua. Ehditäänköhän tästä vielä taistella kauden aloittavana viikonloppuna.

Huomiona noihin aikaisempien kausien uudelleen laskettuhin mestaruuksiin niin mielestäni sitä ei voi suoraan verrata. Mestaruuden tavoitteluun kun vaikuttaa paljon sillä kaudella käytetty pistejärjestelmä. Vaikka Massa olisi voittanut viime kaudella mestaruuden voittojen mukaan niin olisihan Hamilton sitten voinut enemmän taistella voitoista jne.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
No juu. Mielestäni tuo 12p ja 9p pistejärjestelmä oli ihan hyvä ratkaisu ja tämä voittojen mukaan menevä tuntuu loppuenlopuksi aika radikaalilta. Aikaisemmin taisin jopa pikkasen puoltaa mitaleita, mutta en ehkä enään niin paljoa.

Jos jotain hyvää haluaa tuossa voittojen mukaan menevässä mestaruudessa nähdä niin useampi kuljettaja on mukana mestaruustaistelussa pidempään kuin aiemmin. Kolmen voiton etumatkan saattaa menettää nopeastikin. Jos ajatellaan, että viime kaudella oli neljä kuljettajaa jossain välissä aika tasapisteissä niin se joka keskeytti siinä tilanteessa oli aika heikossa asemassa kokonaiskilpailun kannalta.

Nyt jos olisi neljä kuljettajaa vaikkapa tasavoitoissa niin pari kolme keskeytystä ei vielä hetkauta. Voit voittaa ite vaikka ne 3 kisaa ja olet taas mukana. Vanhassa järjestelmässä keskeytys oli niin pelätty juttu ettei haluttu ottaa mitään riskejä. Nyt keskeytys ei ole niin paha homma.
Miten voit verrata tulee kautta viime kauteen. Ota nyt huomioon, että Jokaisesta kärkitallista vain toisen annetaan taistella voitoista, jos toisella tallin kuljettajista on huomattavasti enemmän voittoja.
Eli kauden puolessavälissä lienee jo todennäköistä, että ykköskuskit on valittu ja vain heille annetaan mahdollisuus voittotaisteluun.

Tämä uusi pistelasku saattaa miellyttää ehkä jotain perus-sohvaperunoita, joilla ei ennenkään ole ollut mitään muuta merkitystä tässä lajissa kuin se, että voittaako oma suosikki vai ei. Varmasti lähes jokainen aito ja asiantunteva F1-fani pitää tätä ehdotusta typeränä.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Kahtena viimesenä vuotena mestaruustaistelu on ollut jännittävä ihan viimeseen asti, nyt kuitenkin mestaruus voi ratketa jo puolessavälissä kautta. En tajua FIA:n logiikkaa, jos on tarkoituksena saada kisoista jännittävämpiä vai onko tää sitten jotain hemmetin valtataistelua FIA:n ja FOTA:n välillä. Kun eivät hyväksyneet sitä järkevämpää ehdotusta, jota FOTA ehdotti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Huono juttu, nyt tallin kannattaa valita ykköskuski jo kevään aikana. Ja se ei ole tallien vaan typerän säännön vika, menestystä siellä kuitenkin vain halutaan ja syydetään rahaa sen eteen.
Bernie aikanaan Silverstonessa jyrähti kun tiimit lauantain esiaika-ajossa ajoivat tarkoituksella hitaasti jotta pääsisivät sateenuhan takia ratkaisevaan aika-ajoon mahdollisimman aikaisin. Typerän säännön vika.
2005 kesken rengassodan päätettiin vaarallinen ja vastuuton sääntö koko kisan kestävistä renkaista. No Michelinin ja Bridgestonen periaatteessa kannatti tehdä rengas joka juuri ja juuri kestää turvallisena koko kisamatkan. Aina ei kestänyt eri syistä johtuen ja tuli vaarallisia tilanteita.
Ja nyt tämä. Minua ei haittaisi yhtään jos tavalla tai toisella ne liian kauan siellä hääränneet papat joutaisivat jo pois.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämä uusi voittoihin perustuva systeemi on kyllä huono vitsi.
Huono vitsi on se, että tästä(kin) huolimatta ihmiset tulevat seuraamaan ykkösiä ja "sopeutumaan" ja myöhemmin nauramaan jälleen kaikelle muulle. Ihmiset ovat jo sopeutuneet hirveän näköisiin autoihin, joiden olemassaoloa ei muita formulasarjoja katsomalla voi perustella ja he tulevat hyväksymään tämänkin muutoksen. Tulevan kauden maailmanmestarin nimen mukaan joissakin maissa paremmin kuin toisissa. :yuck: :nope:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Näin sivuhuomioina on sinänsä erikoista, että näinkin tärkeä juttu päätetään 2 viikkoa ennen kauden alkua. Ehditäänköhän tästä vielä taistella kauden aloittavana viikonloppuna.
Taktisesti harkittu ajankohta. Tässä ajassa valituksia ei ehditä käsitellä ennen kauden alkua ja kun kausi ehtii alkaa niin voidaan vedota siihen ettei kesken kauden muuteta systeemiä.. :rolleyes:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Miten voit verrata tulee kautta viime kauteen. Ota nyt huomioon, että Jokaisesta kärkitallista vain toisen annetaan taistella voitoista, jos toisella tallin kuljettajista on huomattavasti enemmän voittoja.
Eli kauden puolessavälissä lienee jo todennäköistä, että ykköskuskit on valittu ja vain heille annetaan mahdollisuus voittotaisteluun.

Tämä uusi pistelasku saattaa miellyttää ehkä jotain perus-sohvaperunoita, joilla ei ennenkään ole ollut mitään muuta merkitystä tässä lajissa kuin se, että voittaako oma suosikki vai ei. Varmasti lähes jokainen aito ja asiantunteva F1-fani pitää tätä ehdotusta typeränä.
Mainitsin kyllä että olisin tykännyt enemmän tuosta 12 pisteen järjestelmästä. Yritin nyt vain hieman käydä eri puolia läpi tuosta tulevasta järjestelmästä. Noh. tosi fanit kuin tifosot ja spaniarditkin vetää johtopäätökset ensimmäisten fiiliksien mukaan ja se on sitten sama kuin Alonso olisi jo mestari. Hänhän on ainut aito ykköskuski koko sarjassa. (ehkä Hämis myös.. kait.)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kakkoskuskien roolit korostuu kun pitää eliminoida vastustajat voittotaistelusta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Meinasin pelkät v***t sisältävät kommentit siistiä, mutta antaa olla. Sen verta järjettömän tempun sitten kekkaisivat:thumbdown
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Toivottavasti kisoissa olis perkeleesti eri voittajia ja lopulta mestaruuden veis kuski, jolla on 3 voittoa, mutta pisteissä sijalla 5-8.
Varmistaisi vielä voittonsa ennen kauden päätöstä, vaikka pisteissä olisi jotain 3-4 tyyppiä viimeiseen kisaan asti ykköspaikassa kiinni:eek:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En tiedä oliko jo täällä, mutta FOTAn näkemys:

With regard to the decisions taken today by the FIA World Council, FOTA would like to express its disappointment and concern at the fact that these have been taken in a unilateral manner.

The framework of the regulations as defined by the FIA, to be applicable as from 2010, runs the risk of turning on its head the very essence of Formula 1 and the principles that make it one of the most popular and appealing sports.

Given the time frame and the way in which these modifications were decided upon, we feel it is necessary to study closely the new situation and to do everything, especially in these difficult times, to maintain a stable framework for the regulations without continuous upheaval, that can be perplexing and confusing for car manufacturers, teams, the public and sponsors.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mitä nopeammin FOTA eroaa FIAsta sen parempi.Kaikki mitä tuossa luki on faktaa,mikä on FIAlla kun he eivät tätä tajua? Heidän sääntöjen rukkaaminen ajoi tämän lajin tähän pisteeseen ja mitä he tekevät? Muutetaan taas sääntöjä:mad_old:
 

luca1100

Active member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
29
Äärimmäisen surkea ratkaisu. Täysin naurettava päätös, iski kyllä maikkarin sivuilta pahasti kasvoille kun pääsi koulusta kotiin, etusivun otsikosta pystyi päättelemään...
Siinähän sitä on sitten taas nauramista kun kymmenen kisan jälkeen joku on voittanut 8 kisaa.
Ei näin, ei näin.... :thumbdown:jaska::thumbdown
Siis miten nii naurettava päätös? Väitätkö että kuljettaja joka on voittanu 8 ensimmäistä kisaa, niin ei ansaitse mestruutta? Minun mielestä sääntöjen muuttaminen voi olla hyvinkin toimiva ratkaisu, koska nyt voisi kuvitella, että voitoista tullaan taistelemaan tulos tai ulos periaatteella. Negatiivisena asiana näkisin ykköskuskin valitsemisen aikaisessavaiheessa.
 
Ylös