En ehkä ole samaa mieltä tästä ääliömäisestä uudesta pisteytyspelleilystä, mutta mestaruuksia ei kyllä oteta säkällä, oli tilanne mikä tahansa.voittaa säkämestaruuden
Millä matematiikalla sinä tuon laskit? 17 kisaa, 8 konetta.Kaikkein järjettömintähän tässä on se että nyt meillä on samanaikaisesti sekä tämä voittosääntö että neljä kisaa kestävät koneet - toisaalta pitäisi kyetä yksittäisiin räväytyksiin ja toisaalta kelvollisiin useiden kisojen mittaisiin maratoneihin.
FIA:n markkinointikyselyn tuloksia ei ole julkistettu. Eikä FOTA:nkaan kovin seikkaperäisesti. Pistesysteemistä toki tämän verran:Speedster? sanoi:Ei siltä vaikuta. Markkinointikyselyssä ja lehtien järjestämissä kyselyissä ylivoimainen enemmistö vastusti pistesysteemistä luopumista mestaruuskamppailussa. Tallit olivat sitä vastaan. Ja silti se toteutetaan.
Eniten voittoja keräävä ei ole säkämestari. Bernie uskoo, että mitalisysteemillä tulisi jännittävämpiä kisoja. Kaikki eivät tietenkään ole samaa mieltä. Yllättävät tulokset kyllä lisäävät mielenkiintoa.Mitä Ecclestone tästä hyötyy? Ehkä lajille tulisi huomiota, jos joku Barrichello tai Button voittaa säkämestaruuden. Ja huomiota tulee, kun ihmiset katsoo kisoja, että mitä siellä nyt sekoillaan. Kaikki huomio tuo rahaa...
Mikäs siinä on mielenkiintoista, että kauden toiseksi paras kuski onkin vaikka vasta neljäs lopputuloksissa?Kiinnostavinta minun mielestäni siinä on kakkossijan määräytyminen. Se kun ei tapahdukaan voittojen vaan pisteiden perusteella. Periaatteessa on mahdollista tällainen lopputulos:
...
Kun lopulta B on hienon kauden jälkeen jäänyt kuitenkin yhden voiton verran A:n taakse, B:n sijoitus ei olekaan toinen vaan neljäs, koska kaksi muuta kuskia on sillä aikaa nappaillut pisteitä kärkikaksikon takana tasaisesti.
Olisi voitu varmaan neuvotella, mutta jonkun olisi sitä pitänyt ehdottaa. FOTA ehdotti 3 pisteen eroa, FIA:lla oli aiemmin 2. Eli jostain se olisi pitänyt lähtä se suurempi piste-ero. Kukaan ei vain ehdottanut, eikä siis kukaan neuvotellut.Eikö tuota piste-eroa nyt olisi voitu neuvotella suuremmaksi?
Ai niin tietenkin, jotenkin oli mielessä vain tuo täysin väärä luku. Olennainen idea ei kuitenkaan muutu.Millä matematiikalla sinä tuon laskit? 17 kisaa, 8 konetta.
1) Miksi ihmeessä pitäisi? Systeemihän on nimenomaan voitoilla mestariksi, muuten pisteillä. Mitä väliä sillä on kenellekään (edes kuljettajalle), että onko MM kolmonen kolmanneksi eniten voittoja ajanut vai psiteitä kerännyt.1)kaikki sijoitukset pitäisi jakaa ensi kädessä vähintään voittojen mukaan, jos sille linjalle lähdetään
2)tämä pistää tallit valitsemaan ykköskuskin entistä aikasemmin! (luultavasti ainakin)
Eli korjauksina olis, että kaikki MM-sijoitukset olisi painotettu voitoilla. Ja ennen kaikkea esim. joku systeemi, että tallin ottaessa kaksoisvoiton saisi toiseksi tullutkin vaikka 0,5 voittoa plakkariinsa...tms.
Sillä a) tallit ei hyväksy sitä, että kaksoisjohdossa olevat tallikaverit alkaa nahisteleen keskenään ja mahdollisesti molemmat ajaa seinään, b) jotenkin voittaja pitää silti ratkaista ja c) eikö se nyt ole ihan jo palkittavaakin jos saavutetaan kaksoisvoitto...
1) No mun mielestä on hassua jos otetaan edelläkin esitetty esimerkki, että kaks jannua tappelee mestaruudesta, jonka toinen häviää yhdellä voitolla. Sitten otetaan pisteet esiin ja todetaan, että tämä toinen mestarikandinaatti olikin vaan kauden viidenneks paras kuski. MIKSI? Jos kerta mestari on joka voittaa eniten, niin miksi MAAILMAN toiseks paras rattimies onkin sitten se joka vaan kruisailee maaliin hissunkissun?1) Miksi ihmeessä pitäisi? Systeemihän on nimenomaan voitoilla mestariksi, muuten pisteillä. Mitä väliä sillä on kenellekään (edes kuljettajalle), että onko MM kolmonen kolmanneksi eniten voittoja ajanut vai psiteitä kerännyt.
2) Niinköhän, tämä on yleinen epäily josta ei oikein voi olla varma. Jos peilataan kautta 2007, niin kyllä tallin sisälläkin voimasuhteet voivat heitellä sen verran ettei toista välttämättä kannata het alkuun jo suosia. McLaren ja Renault on ehkä poikkeus, mutta ne olisivat sitä järjestelmästä riippumatta.
Erilainen kausi ainakin on edessä, se on selvä.Oikeestaan ei tällä niin väliä, kunhan ei käy sen pahimman skenaarion mukaan, että homma ratkeis jo kauden puolen välin jälkeen.
Siks tällä ei sinänsä ole väli koska, homma olisi myös aikaisemmin voinut ratketa jonkun dominoidessa alkukaudesta todella aikaisin. Näin kävikin jo kerran Schumin ja Ferrarin oltua "liian" ylivoimaisia kaudella 2002.
Tämä kausi uusine sääntöineen ei millään voi olla kyseistä kautta tylsempi. Keken kommentin perusteella voi tulla jopa kiinnostavin ja erikoisin kausi vuosiin.
Autot on toki rumempia mitä koskaan ja tottumiseen menee edelleen aikaa mutta koneiden kestävyysvaatimukset, voittovaatimukset tuovat juuri sellaista kompromissimeininkiä, ettei tiedä yhtään miten käy. Lisäksi tietty KERS ja muutenkin luotettavuus tuovat oman jännityksen. Siihen kun lisätään vielä tämä, että nyt pienikin voi ponnistaa onnistuneella suorituksella huomattavasti isoa korkeammalle, niin tästähän on tulossa suorastaan huikea jännitysnäytelmä.
:ahem:
Jos mietitään tollasta skenaariota jossa joku kuski voittaa puolet kisoista, niin kyllähän se olisi varsin todennäköistä, että sama kuljettaja myös voittaisi mestaruuden. Kuitenkin aika vahva paketti vaaditaan jos meinaat voittaa puolet kisoista. Eli jos joku nyt voittaisi kauden neljä ekaa kisaa ja sitten kesällä vielä toiset neljä putkeen, niin käytännössä mestaruus näyttäisi jo aika varmalta vaikka muilla olisikin vielä matemaattiset mahdollisuudet. Eli aika lailla jännitys olisi jo mennyt, vaikka mestaruus ratkaistaisiinkin vielä pelkkien pisteiden perusteella.Erilainen kausi ainakin on edessä, se on selvä.
Jos joku tosiaan onnistuisi voittamaan vaikkapa yhdeksän kisaa kymmenestä, niin meneehän siinä loppukaudelta mielenkiinto, mutta on kyseinen kuski myös mestaruutensa ansainnut.
Voitto myös sille tiimille, joka kerää eniten voittoja.
Tämän uuden säännön ideanahan on korostaa voittojen merkitystä, joten luonnollisesti ainoastaan mestaruus merkitsee. MM-hopea- ja pronssimitaleita ei jaeta, eli sillä ei sitten ilmeisesti ole väliä, oletko toinen, kolmas vai yhdeksäs mm-taulukossa. Varmaan jotain tämän tyylistä logiikkaa Bernie on ajanut takaa.1) No mun mielestä on hassua jos otetaan edelläkin esitetty esimerkki, että kaks jannua tappelee mestaruudesta, jonka toinen häviää yhdellä voitolla. Sitten otetaan pisteet esiin ja todetaan, että tämä toinen mestarikandinaatti olikin vaan kauden viidenneks paras kuski. MIKSI? Jos kerta mestari on joka voittaa eniten, niin miksi MAAILMAN toiseks paras rattimies onkin sitten se joka vaan kruisailee maaliin hissunkissun?
En ota kantaa siihen, että onko sillä mitään merkitystä sinulle, tavan katsojille, kuskeille itselleen vai kenelle. Mutta periaate kusee heti ekassa mutkassa.
Mutta katsotaan... Ehkä tämä toimii, ehkä tämä muuttuu vielä ennen ensi perjantaita.
Oikeesti, kompromissi voittojen, tallipisteiden, luotettavuuden jne. välillä voi tuottaa ihan hienojakin tuloksia...
Perustelut tälle ovat?Ainakin seuraavat:
- Voittojen korostaminen kuljettajien mestaruuden jaossa samalla, kun kaikki muu ratkaistaan edelleen tasaisuutta suosivalla pistejärjestelmällä voi johtaa tilanteeseen, jossa talli estää kuljettajaa tavoittelemasta mestaruutta valmistajien mestaruuden ollessa todennäköisempi
Luulen että siinä samat kiinnostukset on ajella kärjestä 30s jääneenä vanhallakin systeemillä.Ketä oikeasti kiinnostaa ajella 30s kärjestä vailla mahdollisuutta voittoon? Kuitenkin on melko pieni mahdollisuus, että pisteillä on mitään merkitystä ainakaan kärkipää tallaisessa ajaville.
Taitaa se talli ajaa ensisijaisesti edelleenkin siitä tallimestaruudesta eikä henkilökohtaisesta.-Kun moottorin täytyy kestää useampi kisa, ei sellaisen kuskin, joka tavoittelee mestaruutta, ole järkeä ajaa loppuun kisoja, joissa ei voittosaumoja. Jos tippuu liian kauas, varikolle vaan pelejä rasittamatta.
Ei jaksa oikein ymmärtää että minkä takia toivomalla toivotaan että tämä uudistus kusisi?Kovasti toivon, että tulevalla kaudella kävisi niin, että kauden viimeisen kisan jälkeen kaksi MM-kärkikuskia on voittanut saman verran osakilpailuja, jolloin mestaruus ratkeaisi pisteillä (ellei sitten FIA keksi että tällöin mestari määräytyy kakkossijoilla tai kuljettajan nenänkarvojen kiharuudella). Tämän jälkeen koko järjestelmän voisikin iloisesti kuopata ja koko F1-maailma voisi olla suht koht onnellinen, ettei mokoma aivopieru päässyt tuon pahemmin vaikuttamaan kauden 2009 F1-mestarin määräytymiseen (vaikka toki säännön vuoksi tallien taktiikat olivatkin erilaisia kuin ilman sääntöuudistusta).
Meinaat että aikasempina vuosina ei olla rajoitinta laskettu jos olet toisena matkaa eteen on 20s ja takana tulevaan 20s?Keskeytyksiä moottorin säästön nimissä ei välttämättä tarvita. Moottoria voidaan säästää myös laskemalla tehoja, eikä se ole yhtään vähemmän tuhoisaa kilpailun jännityksen kannalta. Moottorin tehojen laskeminen lienee pikemminkin sääntö kuin poikkeus siinä vaiheessa, kun voittomahdollisuus on mennyt. Ts. kukaan tuskin lähtee rasittamaan konetta (ajamalla normaalitehoilla) ja tuhoamaan seuraavan kilpailun voittomahdollisuutta taistelemalla kakkos tai kolmostilasta - himmeämmistä sijoituksista puhumattakaan.
Tämä tietenkin pienenä pelkona, mutta luulen että aika pieni todennäköisyys.Oikeestaan ei tällä niin väliä, kunhan ei käy sen pahimman skenaarion mukaan, että homma ratkeis jo kauden puolen välin jälkeen.
Minun matikkapään mukaan moottoreiden pitää kestää kaksi kisaa ja kerran kolme kisaa?Kaikkein järjettömintähän tässä on se että nyt meillä on samanaikaisesti sekä tämä voittosääntö että neljä kisaa kestävät koneet - toisaalta pitäisi kyetä yksittäisiin räväytyksiin ja toisaalta kelvollisiin useiden kisojen mittaisiin maratoneihin.
Ja ei, se ei tuo mukaan uusia mielenkiintoisia ulottuvuuksia. Se tuo kaikenlaisia ihme moottorikikkailuja.