F1 Kulukatto kaudelle 2010

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
"For the purposes of these Regulations, the financial year is 1 January to 31 December."

Eli pari sataa milj. ensi vuoden auton kehitykseen tämän vuoden puolella ja sitten 1.1.2010 alkaen "budjettikattoiseksi"?

Ilouutinen niille ~tuhannelle ingenjööreille ja muille, jotka ovat kohta saamassa potkut.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Suomeksi
-----------------
Formula ykkösiin tulee kaudelle 2010 vapaaehtoinen 40 miljoonan Englannin punnan (noin 45 milj. euron) budjettikatto. Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti torstaina moottoriurheilun maailmanneuvoston tekemistä päätöksistä.

Budjettikaton ulkopuolelle jäävät markkinointi- ja edustuskustannukset, kilpa- ja testikuljettajien palkat, FIA:n määräämät sakot sekä muut kulut, jotka eivät vaikuta tallin suoritukseen MM-sarjassa. Vielä kaudella 2010 se ei kata myöskään moottorikustannuksia.

Budjettikattoon sitoutuville talleille annetaan vastineeksi teknisiä erivapauksia. Ne saavat autoihinsa liikuteltavat etu- ja takasiivet sekä moottorin, jossa ei ole kierroslukurajoitinta. Nämä tallit saavat myös testata rajattomasti ennen kauden alkua sekä käyttää tuulitunneleita ilman rajoituksia.

Budjettikattoa valvomaan asetetaan uusi komissio, joka ei ole riippuvainen talleista.

Ilmoittautumiset ensi kauden MM-sarjaan on jätettävä 22.-29. toukokuuta välisenä aikana. Tallien on ilmoitettava samalla, aikovatko ne noudattaa budjettikattoa.

FIA ilmoitti myös, että MM-sarjaan hyväksytään ensi kaudeksi enemmän talleja kuin aikaisemmin, 13. Tällä hetkellä talleja on kymmenen. FIA lupaa auttaa mahdollisia uusia talleja 10 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla (n. 7,5 milj. eurolla) sekä korvaamalla kuljetuskustannuksia.

Lisäksi FIA vahvisti välitankkauksen ja renkaanlämmittimien poistumisen F1-kilpailuista ensi kaudella.

Lähde: MTV-3
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Kulujen vähentäminen on ajatuksena ihan hyvä asia, mutta kattosumma on edelleenkin liian pieni. 2011 siihen pitäisi sisällyttää vielä moottorikin...
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
"For the purposes of these Regulations, the financial year is 1 January to 31 December."

Eli pari sataa milj. ensi vuoden auton kehitykseen tämän vuoden puolella ja sitten 1.1.2010 alkaen "budjettikattoiseksi"?
Autotehtailla menee nyt niin huonosti, että joku voi tarttuakin tohon koukkuun. Kilometritehtaalle vaan lähtee paljon porukkaa. Renkaanlämmittimien ja välitankkauksien kieltäminen ovat kyllä aika suuria muutoksia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kulujen vähentäminen on ajatuksena ihan hyvä asia, mutta kattosumma on edelleenkin liian pieni. 2011 siihen pitäisi sisällyttää vielä moottorikin...
Moottoreillehan tulee oma maksimihintansa, oliko se 5 miljoonaa per kausi per auto. Eli ostomoottori maksaa tallille max 10 miljoonaa.

Kulukatolla on todellista merkitystä vain, mikäli se on pienempi kuin pienimpien tiimien budjetit. 40 miljoonaa kuulostaa ihan järkevältä, kyllä sillä helposti toimivan formulan rakentaa.

-Edit- Mjaa, taitaakin tuo 5 miljoonaa kattaa koko moottorisopimuksen, eli molemmat autot.
 
Viimeksi muokattu:

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Onko jossain tietoa tai spekulaatiota siitä, minkä verran esimerkiksi Ferrarilla on kuluja omista oman tallin käyttöön tehdyistä moottoreistaan tällä kaudella?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko jossain tietoa tai spekulaatiota siitä, minkä verran esimerkiksi Ferrarilla on kuluja omista oman tallin käyttöön tehdyistä moottoreistaan tällä kaudella?
Onhan noita jossain arvailtu, mutta enpä löytänyt tähän hätään. Nykyäänhän kyse on lähinnä valmistuskustannuksista, kun kehittäminen on jäädytetty.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jaaa-a. Tavallaan on katto, mutta sitten on liuta asioita joita ei siihen lasketa. Kuulostaa ihan "kotitalousvähennykseltä" jossa keittiökalusteet myydään eurolla ja työstä laskutetaan ylihintaa...

Turun Sanomat sanoi:
Varmaa olisi, että tallit ujuttaisivat moottorikustannusten nimekkeeseen monenmoista oheiskulua, jotka nopeasti antaisivat 30-40 miljoonaa euroa pelivaraa lisää.
Mites NHL:ssä seurataan budjettikattoa ja onko oikeasti toiminut?

Ihan pähkähullua olisi ajattaa autoja eri säännöillä. Tälläkin kaudella on jo nähty mikä itku ja parku on diffuusoreista, kersseistä, kerssittömistä, diffuusorittomista jne. jne. :nope: Koko ajan mennään kauemmas kuskin merkitsevyydestä.
Puhumattakaan jatkuvista tuomaroinneista ja välimiesmenettelyistä. F1 alasajo on jo käynnissä. Miksei sitten suoraan siirrytä F2-standardiautoihin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan pähkähullua olisi ajattaa autoja eri säännöillä. Tälläkin kaudella on jo nähty mikä itku ja parku on diffuusoreista, kersseistä, kerssittömistä, diffuusorittomista jne. jne. :nope: Koko ajan mennään kauemmas kuskin merkitsevyydestä.
No en nyt sanoisi, että tilanne olisi aiemmin ollut tasapuolisempi. Eri renkaat, eritehoiset moottorit, vapaampi aerodynamiikka ja yleensä kehittely, ajoavut (muistanet Renaultin loistavan starttisysteemin). Puhumattakaan vanhemmista ajoista, kun oli kokonaan erilaisia moottorikonfiguraatioita, turboja ja ei-turboja, kaikenlaisia kuusipyöräisiä, maaefektiautoja, imuriautoja etc. Vielä erilaisemmilla vehkeillä ennen ajettiin, mistä kertoo sekin, että kärjen ja hännän ero oli sekuntikaupalla suurempi per kierros.
Puhumattakaan jatkuvista tuomaroinneista ja välimiesmenettelyistä. F1 alasajo on jo käynnissä. Miksei sitten suoraan siirrytä F2-standardiautoihin...
Tuomarointeja ja rangaistuksia on ollut aina. Ne ovat nousseet näkyvämpään asemaan medianäkyvyyden takia. Toki kisanaikainen tuomarilinjakin on jonkin verran tiukentunut.

Täydellisestä yksityyppiluokasta nyt vasta meteli nousisikin. Sehän tarkoittaisi autotehtaiden välitöntä lähtöä.
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Mun ensireaktio oli, että kulukattoon suosutuvat saavat niin suuria etuja, että se kanattaa olman muuta valita. Näistä autoistahan tulee ellaisia menohirmuja, että ei niitä mitenkään voi voittaa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mites NHL:ssä seurataan budjettikattoa ja onko oikeasti toiminut?
Paremminkin kyseessä on palkkakatto, maksuja työnantajalta työntekijälle on oikeastaan aika helppo seurata. Toisekseen NHL:ssä juuri työnantapuoli haluaa palkkakattoa ja osa seuroista ei edes pysty maksamaan palkkakaton verran, siis järjestelmän toimii hyvin.

F1:ssä taas tallit haluvat käyttää enemmän, joten harmaalle alueelle mennään niin sääntöjen kuin kulujenkin suhteen. Aika hyvä veto Maxilta jättää kuljettajien palkat pois, kun kuskit tienaavat yhtä paljon kuin ennenkin ja pikkutalleilla on varaa maksaa jopa nykyistä enemmän niin kuljettajat tuskin ovat kovinkaan voimakkaasti kulukattoa vastaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Itseasiassa ei lainkaan paha tuo budjettikatto, ainakaan ne "edut" jotka siihen lupautuvat saavat. Toivottavasti edes muutama talli ottaa haasteen vastaan. :thumbup:
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
toi välitankkauksen poisto voi olla ihan jees, mut toisaalta siinä on joskus nähty kisaan vaikuttavia ratkaisuja ja se et se jotenkin oli "green" kun ei tankata niin tarviihan se polttoaine sinne paikan päälle kuiteskin toimittaa, mut hei mit sit ei tää oo mikään pursiseura!

wappuja vaan kaikille :alppu:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Niin kyllähän välitankkaus toi eroa taktiikoihin kun joku oli kolmella stopilla ja toinen yhdellä. Sitten vielä turva-auto-tilanteet yms. ja taktiikat uusiksi.

Onhan toi hupaisa ehdotus. Jos sulla on rahaa, et saa testata. Jos suostut kulukattoon, saat testata rajoituksettomasta, mutta siihen ei ole rahaa rajoituksettomasti, eli se on kuitenkin rajoitettua...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
From The Times
May 1, 2009
Max Mosley on collision course with Ferrari
FIA president Max Mosley

(Lionel Cironneau/AP)

Max Mosley is adamant that Formula One must cut back spending in the current recession
Edward Gorman, Motor Racing Correspondent

Formula One took a big step towards a leaner future yesterday with its first cap on team spending and immediately sparked a row with Ferrari, the sport’s oldest and most prestigious competitor.

As the FIA, motor sport’s world governing body, announced a £40 million voluntary budget limit on teams entering next year’s championship to help to sustain Formula One through the world recession and encourage new teams to take part, it was accused by Ferrari of ruining the sport with regulations that are neither fair nor properly thought through.

In a strongly worded letter to Max Mosley, the president of the FIA, which was leaked to The Times, Luca Di Montezemolo, the Ferrari president, says that caps have been foisted on teams without proper warning. Ferrari claim that the rules will cause only damage to Formula One because of the inevitable wrangling about policing them and allegations of cheating.

Di Montezemolo goes on to warn about the emergence of a two-tier championship next season, with some teams running with a capped budget but greater technical freedom and others still spending hundreds of millions of pounds but subject to stricter technical controls. The Italian’s views found support yesterday from other teams, among them Williams and McLaren Mercedes.
Related Links

* Teams who accept revolution in driving seat

* F1 sponsors looking for cut-price deals

* McLaren do not deserve further punishment

“There are doubts as to whether or not two categories of teams should be created which will inevitably mean that one category will have an advantage over the other and that the championship will be fundamentally unfair and, perhaps, even biased,” the Ferrari president told Mosley. “In any event, this would create confusion in the public’s mind, which would seriously lower the value of Formula One.”

Di Montezemolo’s outburst came as the FIA released the full details of the cap, which is set at £10 million more than Mosley’s original proposal — outlined in March — and is likely to lead to large-scale redundancies in some of the biggest teams. The cap covers most aspects of expenditure, but areas exempted include marketing and hospitality budgets, driver salaries and engine costs for 2010 only. Those teams who accept the cap will be allowed some technical freedom, such as running engines with no rev limit.

Mosley remained unmoved by the concerns of Ferrari. In a written reply to Di Montezemolo, Mosley underlined that the world recession is severely affecting the sport’s two main sources of income — the car industry and the financial services sector — and it is his duty to respond.

“We cannot just sit and wait, hoping nothing bad will happen,” Mosley told Di Montezemolo in a letter also seen by The Times. “We have already lost one manufacturer [Honda]. Despite my repeated requests, not a single manufacturer has given us a legally binding undertaking that it will continue in Formula One. We already know that current levels of expenditure are unsustainable for the independent teams. If we are to reduce the risk of the Formula One World Championship collapsing, we have to allow new teams in. We also have to reduce costs drastically.”

Mosley rejected the idea that the budget cap could lead to a two-tier championship, arguing that the technical freedoms given to capped cars are an “insurance policy” to help to maintain a full grid and to close the performance gap between low-budget teams and those backed by unlimited expenditure.
Valmistautukaa,että Ferrari ja Mclaren vetäytyy ja F1:set kuolee.Senhän näkee jo katsomoista mikä väri dominoi ja ne ovat punainen ja hopea.Fuck you Max!
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Yrittääkö se Max ihan tarkoituksella saada säännöitä mahdollisimman vaikeaselkoisia, vai mikä tässä on ajatuksena? Just tuollainen ihmistyyppi pistää vihaksi; muiden ehdotuksilla ja mielipiteillä ei ole mitään arvoa. Ei, vaikka ne olisivat kaikkien kannalta huomattavastikin parempia, kuin oma.
Miksei sitä Todtia jo saada sinne pervo-Maxin tilalla...
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tää kulukatto on helvetin hyvä idea, varsinkin jos ruudukkoon tulee kuusi autoa lisää. Ferrari ja Mäkki nyt paukuttavat päätään kaikesta, ne voi mun puolesta vetää hanuriinsa jos ei kulukatto maistu.
 
Ylös