Puupää
Señor Member
:thumbfh: EIH! Se oli vitsi...Kas kun ei samalla muuteta pistelaskua ja aika-ajojakin voisi vähän sorkkia.
:thumbfh: EIH! Se oli vitsi...Kas kun ei samalla muuteta pistelaskua ja aika-ajojakin voisi vähän sorkkia.
Tai sitten toinen vaihtoehto on jo se, että ykköset vievät tehdas talleilta liikaa rahaa ja joutuvat lähtemään sarjasta, kuten jo Hondalle kävi.Hmmm, miten musta tuntuu että jos tuo budjettikatto menee läpi (varsinkin jos FIA ajaa sen väkisin läpi) niin lajista häviää hyvin vikkelään tahtiin autonvalmistajat ja myöskin Ferrari.
Sen jälkeen Mosleyllä vasta olisikin hätä kädessä kun jäljellä olisi enää Brawn, Williams, Force India ja Red Bull & ToroRosso, tosin nämäkin ilman moottoreita (Cosworthilta korvaajat?)
Pelkästään nykyisten tiimien tilalle pitäisi löytää heti 5 tiimiä että pääsis ees nykyiselle tasolle, puhumattakaan että oltaisiin paremmassa tilanteessa...
Tähän vielä se tosiasia että nimekkäimmät tallit katoais kertalaakilla, niin eikö tässä ole uhkakuvaa Mosleylle jo tarpeeksi?
Vai meinaako se että ei sen väliä kunhan hänellä riittää valtaa... :nope:
Alan jo toivomaan pikkuhiljaa että autonvalmistajat löis taas pystyyn sen ajatuksen omasta sarjasta, päästäis eroon tosta Mosleystä kertalaakilla...
Siis ideahan on siinä että aikojen saatossa näistä talleista on tullut yrityksiä, osa on yksityisomistuksessa, osa autotehtaiden omistuksessa.Mitä järkeä on kilpailla siitä kuka saa eniten palamaan rahaa ykkösissä? Se tie voi olla nopeastikin käyty loppuun, ei tarvita kun pikkunen lama ja sehän on vain ajan kysymys.
Järkevämpää olisi kilpailla siitä, kuka pystyy käyttämään sallitut resurssit tehokkaimin. Tekee ihan hyvää että joidenkin tehdastallien yletöntä rahankäyttöä rajoitetaan, saa muutkin tallit ainakin periaatteessa mahdollisuuden menestyä.
Kärkeen täytyy todeta, että jos yrityksen toiminta-ajatuksena on ainoastaan pyörittää F1-tallia, ei sille voi ennustaa kovin ruusuista tulevaisuutta. F1:issä tuottavasti pitkällä tähtäimellä toimiminen on mahdotonta - Käytännössä tehdastallien toiminnan jatkuminen on enemmän tai vähemmän täysin niiden emoyritysten armoilla ja muut joutuvat joko luottamaan omistajiensa tai tukijoidensa rahoitukseen tai keksimään rinnalle oikeasti tuottavaa liiketoimintaa, kuten McLaren ja Williams pyrkivät tekemään ja kuten oli Ferrarin alkuperäinen toiminta-ajatus. F1-tallia ei voi verrata "oikeaan" yritykseen, koska niiden ei ole tarkoitus tai mahdollista toimia kuin yritys, eli tuottaa voittoa omistajilleen. Ja vaikka F1-toiminnan rahankäyttöön lyötäisiinkin selkeät rajat, ei se estä liiketoimintamahdollisuuksia muualla.Siis ideahan on siinä että aikojen saatossa näistä talleista on tullut yrityksiä, osa on yksityisomistuksessa, osa autotehtaiden omistuksessa.
Ei kukaan yksittäinen taho voi kertoa yritykselle paljonko rahaa se saa tai ei saa kuluttaa, sehän on sen kyseisen firman asia millä se itse näkee selviytyvänsä tai olla selviytymättä.
Siitä varmaan päästäänkin siihen tosiasiaan että moni yhtiö voi vetää herneen nenään sen takia että heidän toimiaan yritetään ohjailla FIA:N toimesta, vaikka FIA ei riskeeraa itse kuitenkaan mitään tallin pyörimisen suhteen...
ts. jos vaihtoehtoina on kahdet eri säännöt, toisille sanellaan tiukat säännöt ja toisille tiukka budjetti, niin kuten Theissenkin totesi, ei ole mielenkiintoa oolla mukana kaksien sääntöjen sarjassa...
(ja budjetit on firmojen omia asioita, ei kukaan Nokiallekaan tule ilmoittamaan paljonko he saa käyttää R&D puolella ja paljonko eivät)
Eikö tämä jo kerran käyty? Järjestävä organisaatio voi määrittää millä ehdoilla kilpailuun osallistutaan. Myös käytettävän rahamäärän. Yrityksellä sinällään voi olla muita menoja ja tuloja, mutta F1-tallin pyörittämiseen saa käyttää 40 miljoonaa puntaa, jos aikoo vapaammilla säännöillä ajaa.Ei kukaan yksittäinen taho voi kertoa yritykselle paljonko rahaa se saa tai ei saa kuluttaa, sehän on sen kyseisen firman asia millä se itse näkee selviytyvänsä tai olla selviytymättä.
Niin kuin tuonne ylemmäs kirjoitin, niin FIA ei voi määrätä tällaista. Sillä on sopimus EU:n kanssa sen valtuutusta koskien, eivätkä kaupalliset asiat kuulu sen piiriin.Eikö tämä jo kerran käyty? Järjestävä organisaatio voi määrittää millä ehdoilla kilpailuun osallistutaan.
Löytyisikö sinulta helposti linkkiä koskien tuota sopimusta?Niin kuin tuonne ylemmäs kirjoitin, niin FIA ei voi määrätä tällaista. Sillä on sopimus EU:n kanssa sen valtuutusta koskien, eivätkä kaupalliset asiat kuulu sen piiriin.
Ikävä kyllä ei. Autosportista olen asiasta lueskellut (Autosport.comin Weekly Grapevine sivusi asiaa viimeksi tällä viikolla jos sinne omaat tunnukset). Mutta kuten totesin, vapaaehtoista suostumista sopimus ei (tietenkään) estä.Löytyisikö sinulta helposti linkkiä koskien tuota sopimusta?
Jep, mutta mitenkäs sitten luulet FIA:n suhtautuvan talleihin, jotka kieltäytyvät vapaaehtoisesti suostumasta ja päättävät noudattaa vapaampia sääntöjä? Tuskinpa mahtuvat lopputuloksiin.Mutta kuten totesin, vapaaehtoista suostumista sopimus ei (tietenkään) estä.
Tuskin, eihän pienien tallien budjetit ole kuin muutama kymmenen miljoonaa enemmän. Kun valtaosa kehittämisestä on jo muutenkin jäädytetty, niin kyllä sillä 40 miljoonalla toimintaa pyörittää.No onhan tuo 40 miljoonaa puntaa liian vähän jos linkin tieto on edes sinne päin.
Ei järjen hiventä. Tuollainen raja ei helpota ketään. Ei pieniä talleja, eikä isoja talleja. Kulukatosta on hyötyä vain, mikäli se on pienempi kuin pienimipien tallien budjetit.Tiputus voisi olla ekana jonnekin 200 miljoonan dollarin tienoille ja siitä sitten myöhemmin vielä vähän pois. Suuntaa voisi ottaa nykyisten ei tehdas tallien budjeteista, vaikka joku keskiarvo tms.
No eihän sillä olisi mitään vaikutusta köyhempien tallien talousvaikeuksiin, jos ne eivät kaikella sponsorikalastelullakaan pysty edes kulukattorajaan. Menoja kun oli tarkoitus pienentää.Mistä tällainen totuus löytyi?