F1 Kulukatto kaudelle 2010

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hmmm, miten musta tuntuu että jos tuo budjettikatto menee läpi (varsinkin jos FIA ajaa sen väkisin läpi) niin lajista häviää hyvin vikkelään tahtiin autonvalmistajat ja myöskin Ferrari.

Sen jälkeen Mosleyllä vasta olisikin hätä kädessä kun jäljellä olisi enää Brawn, Williams, Force India ja Red Bull & ToroRosso, tosin nämäkin ilman moottoreita (Cosworthilta korvaajat?)
Pelkästään nykyisten tiimien tilalle pitäisi löytää heti 5 tiimiä että pääsis ees nykyiselle tasolle, puhumattakaan että oltaisiin paremmassa tilanteessa...
Tähän vielä se tosiasia että nimekkäimmät tallit katoais kertalaakilla, niin eikö tässä ole uhkakuvaa Mosleylle jo tarpeeksi?

Vai meinaako se että ei sen väliä kunhan hänellä riittää valtaa... :nope:

Alan jo toivomaan pikkuhiljaa että autonvalmistajat löis taas pystyyn sen ajatuksen omasta sarjasta, päästäis eroon tosta Mosleystä kertalaakilla...
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Hmmm, miten musta tuntuu että jos tuo budjettikatto menee läpi (varsinkin jos FIA ajaa sen väkisin läpi) niin lajista häviää hyvin vikkelään tahtiin autonvalmistajat ja myöskin Ferrari.

Sen jälkeen Mosleyllä vasta olisikin hätä kädessä kun jäljellä olisi enää Brawn, Williams, Force India ja Red Bull & ToroRosso, tosin nämäkin ilman moottoreita (Cosworthilta korvaajat?)
Pelkästään nykyisten tiimien tilalle pitäisi löytää heti 5 tiimiä että pääsis ees nykyiselle tasolle, puhumattakaan että oltaisiin paremmassa tilanteessa...
Tähän vielä se tosiasia että nimekkäimmät tallit katoais kertalaakilla, niin eikö tässä ole uhkakuvaa Mosleylle jo tarpeeksi?

Vai meinaako se että ei sen väliä kunhan hänellä riittää valtaa... :nope:

Alan jo toivomaan pikkuhiljaa että autonvalmistajat löis taas pystyyn sen ajatuksen omasta sarjasta, päästäis eroon tosta Mosleystä kertalaakilla...
Tai sitten toinen vaihtoehto on jo se, että ykköset vievät tehdas talleilta liikaa rahaa ja joutuvat lähtemään sarjasta, kuten jo Hondalle kävi.
Ei siellä senkään jälkeen olisi kuin vain Brawn, Williams, Force India ja Red Bull & ToroRosso, koska näidenhän f1 ajaminen ei perustu auto merkin mainostukseen vaan kilpa ajoon. Okei Red bull ja Toro Rosso voitaisiin jättää pois nehän mainostaa energia juomia.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Mä en oikein ymmärrä tätä kulukattoa.Jos joku haluaa pistää triljoonan triljoonan perään autoon joka kiertää rataa ympäri niin pistäköön.Mitä se muille kuuluu.Laittakoot muut enemmän jos haluavat.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä järkeä on kilpailla siitä kuka saa eniten palamaan rahaa ykkösissä? Se tie voi olla nopeastikin käyty loppuun, ei tarvita kun pikkunen lama ja sehän on vain ajan kysymys.

Järkevämpää olisi kilpailla siitä, kuka pystyy käyttämään sallitut resurssit tehokkaimin. Tekee ihan hyvää että joidenkin tehdastallien yletöntä rahankäyttöä rajoitetaan, saa muutkin tallit ainakin periaatteessa mahdollisuuden menestyä.
Siis ideahan on siinä että aikojen saatossa näistä talleista on tullut yrityksiä, osa on yksityisomistuksessa, osa autotehtaiden omistuksessa.
Ei kukaan yksittäinen taho voi kertoa yritykselle paljonko rahaa se saa tai ei saa kuluttaa, sehän on sen kyseisen firman asia millä se itse näkee selviytyvänsä tai olla selviytymättä.
Siitä varmaan päästäänkin siihen tosiasiaan että moni yhtiö voi vetää herneen nenään sen takia että heidän toimiaan yritetään ohjailla FIA:N toimesta, vaikka FIA ei riskeeraa itse kuitenkaan mitään tallin pyörimisen suhteen...
ts. jos vaihtoehtoina on kahdet eri säännöt, toisille sanellaan tiukat säännöt ja toisille tiukka budjetti, niin kuten Theissenkin totesi, ei ole mielenkiintoa oolla mukana kaksien sääntöjen sarjassa...
(ja budjetit on firmojen omia asioita, ei kukaan Nokiallekaan tule ilmoittamaan paljonko he saa käyttää R&D puolella ja paljonko eivät)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siis ideahan on siinä että aikojen saatossa näistä talleista on tullut yrityksiä, osa on yksityisomistuksessa, osa autotehtaiden omistuksessa.
Ei kukaan yksittäinen taho voi kertoa yritykselle paljonko rahaa se saa tai ei saa kuluttaa, sehän on sen kyseisen firman asia millä se itse näkee selviytyvänsä tai olla selviytymättä.
Siitä varmaan päästäänkin siihen tosiasiaan että moni yhtiö voi vetää herneen nenään sen takia että heidän toimiaan yritetään ohjailla FIA:N toimesta, vaikka FIA ei riskeeraa itse kuitenkaan mitään tallin pyörimisen suhteen...
ts. jos vaihtoehtoina on kahdet eri säännöt, toisille sanellaan tiukat säännöt ja toisille tiukka budjetti, niin kuten Theissenkin totesi, ei ole mielenkiintoa oolla mukana kaksien sääntöjen sarjassa...
(ja budjetit on firmojen omia asioita, ei kukaan Nokiallekaan tule ilmoittamaan paljonko he saa käyttää R&D puolella ja paljonko eivät)
Kärkeen täytyy todeta, että jos yrityksen toiminta-ajatuksena on ainoastaan pyörittää F1-tallia, ei sille voi ennustaa kovin ruusuista tulevaisuutta. F1:issä tuottavasti pitkällä tähtäimellä toimiminen on mahdotonta - Käytännössä tehdastallien toiminnan jatkuminen on enemmän tai vähemmän täysin niiden emoyritysten armoilla ja muut joutuvat joko luottamaan omistajiensa tai tukijoidensa rahoitukseen tai keksimään rinnalle oikeasti tuottavaa liiketoimintaa, kuten McLaren ja Williams pyrkivät tekemään ja kuten oli Ferrarin alkuperäinen toiminta-ajatus. F1-tallia ei voi verrata "oikeaan" yritykseen, koska niiden ei ole tarkoitus tai mahdollista toimia kuin yritys, eli tuottaa voittoa omistajilleen. Ja vaikka F1-toiminnan rahankäyttöön lyötäisiinkin selkeät rajat, ei se estä liiketoimintamahdollisuuksia muualla.

FIA:lla ei ole valtaa määrätä talleja tiettyyn budjettikuriin, kuten toteat. Sitä vastoin se voi pyytää talleja suostumaan tähän vapaaehtoisesti, mikä lienee kaksien sääntöjen muodostamisen alkuperäinen syy. Toisin kuin väität, eivät tallit ole täysin budjettikattoa vastaan, vaan ainakin Ferrari, McLaren ja BMW suhtautuvat myönteisesti ajatukseen. Ongelmana on se, että nyt kaavailtu katto on niille täysin mahdoton saavuttaa ja toiminnan suhteuttaminen isompaankin kattoon vaatii vähintään pari vuotta.

Uskon, että budjettikatto on tulossa siten, että mukana olevat tallit päättävät kaikki vapaaehtoisesti siihen suostua. Täytyy toivoa, että siirtymäkaudeksi saadaan aikaan älykäs kompromissi, johon ei kuulu kahdet säännöt. Yksi mahdollisuus voisi olla se, että nykyiset tallit velvoitettaisiin myymään osiaan tiettyyn hintaan nykyistä laajemmin tulokkaille, minkä lisäksi FIA voisi taata halvat moottorit Cosworthilta. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin kohtuullisen varmalta, ettei kaikkia tehdastalleja saada pysymään mukana ainakaan sen jälkeen, kun pankkisponsorit poistuvat (näillä näkymin vain Santander jää). Erityisesti Renaultin lähtövaara on hyvin suuri.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kukaan yksittäinen taho voi kertoa yritykselle paljonko rahaa se saa tai ei saa kuluttaa, sehän on sen kyseisen firman asia millä se itse näkee selviytyvänsä tai olla selviytymättä.
Eikö tämä jo kerran käyty? Järjestävä organisaatio voi määrittää millä ehdoilla kilpailuun osallistutaan. Myös käytettävän rahamäärän. Yrityksellä sinällään voi olla muita menoja ja tuloja, mutta F1-tallin pyörittämiseen saa käyttää 40 miljoonaa puntaa, jos aikoo vapaammilla säännöillä ajaa.

Ei tuo sen kummoisempi sääntö ole kuin se, että minkä painoisella keihäällä heitetään. Jokainen saa lain mukaan heittää ihan minkälaisella keihäällä vaan, mutta jos virallisiin kisoihin aiot osallistua, niin sääntöjä noudatat tai sinut diskataan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin kuin tuonne ylemmäs kirjoitin, niin FIA ei voi määrätä tällaista. Sillä on sopimus EU:n kanssa sen valtuutusta koskien, eivätkä kaupalliset asiat kuulu sen piiriin.
Löytyisikö sinulta helposti linkkiä koskien tuota sopimusta?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Löytyisikö sinulta helposti linkkiä koskien tuota sopimusta?
Ikävä kyllä ei. Autosportista olen asiasta lueskellut (Autosport.comin Weekly Grapevine sivusi asiaa viimeksi tällä viikolla jos sinne omaat tunnukset). Mutta kuten totesin, vapaaehtoista suostumista sopimus ei (tietenkään) estä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta kuten totesin, vapaaehtoista suostumista sopimus ei (tietenkään) estä.
Jep, mutta mitenkäs sitten luulet FIA:n suhtautuvan talleihin, jotka kieltäytyvät vapaaehtoisesti suostumasta ja päättävät noudattaa vapaampia sääntöjä? Tuskinpa mahtuvat lopputuloksiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No onhan tuo 40 miljoonaa puntaa liian vähän jos linkin tieto on edes sinne päin.
Tuskin, eihän pienien tallien budjetit ole kuin muutama kymmenen miljoonaa enemmän. Kun valtaosa kehittämisestä on jo muutenkin jäädytetty, niin kyllä sillä 40 miljoonalla toimintaa pyörittää.
Tiputus voisi olla ekana jonnekin 200 miljoonan dollarin tienoille ja siitä sitten myöhemmin vielä vähän pois. Suuntaa voisi ottaa nykyisten ei tehdas tallien budjeteista, vaikka joku keskiarvo tms.
Ei järjen hiventä. Tuollainen raja ei helpota ketään. Ei pieniä talleja, eikä isoja talleja. Kulukatosta on hyötyä vain, mikäli se on pienempi kuin pienimipien tallien budjetit.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Itse mietin että budjettikatosta saadaan hieno ja suuri harmaalla alueella seikkailu aikaiseksi F1 sarjaan.
Jos kaavailtu 45Milj.€ budjetti tulisi ja siinä on mukana mainitut vapaudet joita ko.kulukatto ei koske (markkinointi- ja edustuskustannukset, kilpa- ja testikuljettajien palkat, FIA:n määräämät sakot sekä muut kulut, jotka eivät vaikuta tallin suoritukseen MM-sarjassa. Vielä kaudella 2010 se ei kata myöskään moottorikustannuksia.)
Tallit perustaa n+1 yritystä joiden mainokset sitten koristaa autoa, muutaman isomman pääsponsorin lisäksi. Jokainen uusi yritys edustaa tiettyä osa-aluetta autossa, esim. suunnittelufirma suunnittelee auton ja sen aerokehityksen koko auden ajaksi, tämän yrityksen kanssa on sopimus että talli maksaa firmalle 0€ mutta vastineeksi firma saa mainoksen auton kylkeen. Sama toistuu auton rungon valmistajan kanssa, moottorin valmistajan jne. nämähän menisi silloin markkinointikustannuksiin.
Lopulta 45milj€ kuluu pelkästään matkakustannuksiin ja tallipomon sekä projektipomon (joka ennen kulukattoa tunnettiin nimellä tekn.joht) palkkoihin.
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Entäs sitten osat(esim KERS) jotka kymmenen tallia ostavat samalta toimittajalta joka ei myy muille talleille? Näin jotkut tallit saavat etua?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Olikos täällä jo siitä nelivetojutusta minkä epähuomiossa postasin F1-uutisiin? Laitan tänne kans.

9.1 Transmission types :
No transmission system may permit more than two wheels to be driven.
This Article will not apply to Cost-Regulated Teams.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistä tällainen totuus löytyi? :rolleyes:
No eihän sillä olisi mitään vaikutusta köyhempien tallien talousvaikeuksiin, jos ne eivät kaikella sponsorikalastelullakaan pysty edes kulukattorajaan. Menoja kun oli tarkoitus pienentää.
 
Ylös