Minäkin laitan yhden mielipiteeni nyt tähän jo muutenkin tosin kovin toivottomaksi ja ihmettelyn aiheeksi kehittyvään toikkiin.
Kulukatto on mielestäni jo ihan lähtökohtaisesti omalaatuinen lähestyminen asiaan. Se rikkoo kilpailullisuutta. Tasapaistäminen ei tuo taitoa esiin vaan sattumia. Jos jokin talli, yrityksenä on tekevä työnsä niin hyvin ja myös myyntityönsä, että saa toimintaansa rahoitusta muita enemmän - niin sehän on sen tallin ansio, ei vika. Jos se vielä saa kehiteltyä kilpatallinsa ympärille teknologiaa kehittävän struktuurin, niin sehän on tallin ansio, ei vika.
Kulujen karsimista pitäisikin mielestäni lähestyä ihan eri vinkkelistä. Jos on jotakin tekniikkaa, jota voidaan yhdesä rajoittaa - niin sovitaan siitä. esimerkiksi moottorien kierrosluvut. Tai kuten on jo elektroniikan osalta tehty. Samaten Bernien ehdoilla pyörivät useat kilpailut voitaisiin toteuttaa edullisemmissa paikoissa ja radoilla. Mutta jos ei ole tarvetta supistaa, eli jos toiminta kannattaa - niin ei siihen ole mitään syytä ryhtyä vain jotta sarja saisi joitakin ruputalleja sinne kokeilemaan siipiään.
Sen sijaan jos Toyota tmv tallit talousahdingossaan laskevat, ettei F1 heille enää kannata ja panostus ei tuo hyötyjä - silloin voitaisiin pureutua kulujen hillitsemisen lisäksi myös tuottoon. Miten saada tuote paremmin esille, miten toteuttaa televisiointi eri markkina-alueet huomioiden - omat variaatiot kullekin. Miten saada kilpailussa autokunnt ja henkilöt esille jne.
NatsiMaxin motivaatio onkin täysin muualla. Ehk vallanhimossa, ehkä medianäkyvyydessä, ehkä hän on vain seköpää. Tiedä sitten - mutta järkeä näissä säännöissä ei kyllä ole.