F1 Kulukatto kaudelle 2010

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko missään ollut selitystä mitä seuraamuksia tulee mikäli kulukaton ylittää? Onko siis odotettavissa ylivarovaista kisailua koska pelätän tuhoja? Joutuuko tiimi jättämään kauden kesken jos parin sadekisan kolarointien jälkeen ei ole kulukaton takia mahdollisuutta rakentaa uusia autoja? Ikävää mikäli nuoret nälkäiset kuskit joudutaan jättämään muihin sarjoihin koska halutaan palkata "varmoja vanhuksia".
Pitäiskö Bernien korvata talleille näyttävistä kolareista aiheutuvat kulut :p Mun mielestä on ok että nuoriltakin kuskeilta vaaditaan auton pitämistä ehjänä. Ihan turha siellä riuhtoa satomaisesti ja ajaa yli taitojensa. Ensin pitää tietysti päästä testaamaan, testikielto on ongelma kun ei voida edes junioria harjoituttaa turvallisissa olosuhteissa.

Kulukatto sinänsä kuulostaa hieman kansallissosialistiselta hankkeelta. Liian menestyvät työnnetään pois.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minäkin laitan yhden mielipiteeni nyt tähän jo muutenkin tosin kovin toivottomaksi ja ihmettelyn aiheeksi kehittyvään toikkiin.

Kulukatto on mielestäni jo ihan lähtökohtaisesti omalaatuinen lähestyminen asiaan. Se rikkoo kilpailullisuutta. Tasapaistäminen ei tuo taitoa esiin vaan sattumia. Jos jokin talli, yrityksenä on tekevä työnsä niin hyvin ja myös myyntityönsä, että saa toimintaansa rahoitusta muita enemmän - niin sehän on sen tallin ansio, ei vika. Jos se vielä saa kehiteltyä kilpatallinsa ympärille teknologiaa kehittävän struktuurin, niin sehän on tallin ansio, ei vika.

Kulujen karsimista pitäisikin mielestäni lähestyä ihan eri vinkkelistä. Jos on jotakin tekniikkaa, jota voidaan yhdesä rajoittaa - niin sovitaan siitä. esimerkiksi moottorien kierrosluvut. Tai kuten on jo elektroniikan osalta tehty. Samaten Bernien ehdoilla pyörivät useat kilpailut voitaisiin toteuttaa edullisemmissa paikoissa ja radoilla. Mutta jos ei ole tarvetta supistaa, eli jos toiminta kannattaa - niin ei siihen ole mitään syytä ryhtyä vain jotta sarja saisi joitakin ruputalleja sinne kokeilemaan siipiään.

Sen sijaan jos Toyota tmv tallit talousahdingossaan laskevat, ettei F1 heille enää kannata ja panostus ei tuo hyötyjä - silloin voitaisiin pureutua kulujen hillitsemisen lisäksi myös tuottoon. Miten saada tuote paremmin esille, miten toteuttaa televisiointi eri markkina-alueet huomioiden - omat variaatiot kullekin. Miten saada kilpailussa autokunnt ja henkilöt esille jne.

NatsiMaxin motivaatio onkin täysin muualla. Ehk vallanhimossa, ehkä medianäkyvyydessä, ehkä hän on vain seköpää. Tiedä sitten - mutta järkeä näissä säännöissä ei kyllä ole.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Jos tältäkin foorumilta poistaisi esim. kaikki Ferraria ja sen kuljettajia käsittelevät kirjoitukset, niin viestimäärä tippuisi varmaan neljänneksen. Tai jos laskisi yhteen kaikki "pikkutalleja" käsittelevät kirjoitukset, niin niitä olisi varmaan alle 5%. Haluaisinkin nähdä tämän foorumin sen jälkeen, jos kyseiset tallit (+ ehkä vielä muutama muu) toteuttaisivat uhkauksensa. Täällä varmaan keskusteltaisiin intohimoisesti "Jackson-GP:n" uudesta aerodynamiikkapaketista tai "Jim Smithin" värväyksestä talliin. Tosin saattaa olla, että keskustelu rajoittuisi esim. auton väritykseen, sillä Max on saattanut siihen mennessä jo standardisoida kaikki auton osat. Siis ketä ihan aidosti kiinnostaa?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Aivan liian vähälle huomiota on jäänyt se että Mosley on pylly punasena järjestämässä 2/3 F1 ammattilaisia työttömäksi.

Talleille kerrotaan että aikaisemin liiketoimintaanne tukevia satojenmiljoonien sponsorituloja ette voi ottaa vastaan kun toimimme vaan muutamalla kymmenellä miljoonalla...

Se joka luulee että näillä Mosleyn toimilla saadaan muka F1 pelastettua ja parempaa kilvanajoa saattaa kyllä pettyä.

Herran palkanneen organisaation pitäisi viimein alkaa itse toimimaan sisältä päin.
 

FinnPete

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
89
Sijainti
Lappeenranta
Pitäiskö Bernien korvata talleille näyttävistä kolareista aiheutuvat kulut :p Mun mielestä on ok että nuoriltakin kuskeilta vaaditaan auton pitämistä ehjänä. Ihan turha siellä riuhtoa satomaisesti ja ajaa yli taitojensa. Ensin pitää tietysti päästä testaamaan, testikielto on ongelma kun ei voida edes junioria harjoituttaa turvallisissa olosuhteissa.
Totta puhut. Jos kilpailussa haluaa sijoittua hyvin, niin onhan se auto tuotava maaliin. Lisäksi vaarana kilpailujen kululle on entistä enemmän se että ajetaan jonossa ja tyydytään sijoitukseen ettei vaan tule vahinkoja kun ei ole rahaa ottaa riskejä. Testikielto asettaa ongelmia tulokkaille, tuskin se mieltäylentävää on nousta esim. GP2 sarjasta simulaattorikuskiksi avatakseen paikan F1-sarjaan. Nykysuunnitelmilla voi tulla ehkäpä eteen se ettei hyppäys pikkuveliluokasta "isompaan" olekaan kovin suuri harppaus vaan hyvinkin samanlaista.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Aivan liian vähälle huomiota on jäänyt se että Mosley on pylly punasena järjestämässä 2/3 F1 ammattilaisia työttömäksi.
Erinomainen näkökulma näihin Mosleyn "insinööritaidon" aikaisempaa suurempaa merkitystä koskeviin puheisiin. Sen lisäksi, että 2/3 jää työttömäksi menevät myös mahdollisuudet maksaa huippuasiantuntijoille yhtä suurta palkkaa, kuin nämä potentiaalinsa vuoksi ansaitsevat. Esimerkiksi Neweyn palkkaluokkaan ei nousisi jatkossa yksikään F1:ssä työskentelevä suunnittelija. F1:iin suuntautuvat insinöörit ovat jo valmiiksi huonosti palkattuja työn edellyttämä sitoutuminen huomioon ottaen ja kulukatto varmistaa, että ero muilla aloilla työskenteleviin insinööreihin vain kasvaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Aivan liian vähälle huomiota on jäänyt se että Mosley on pylly punasena järjestämässä 2/3 F1 ammattilaisia työttömäksi.

Talleille kerrotaan että aikaisemin liiketoimintaanne tukevia satojenmiljoonien sponsorituloja ette voi ottaa vastaan kun toimimme vaan muutamalla kymmenellä miljoonalla...

Se joka luulee että näillä Mosleyn toimilla saadaan muka F1 pelastettua ja parempaa kilvanajoa saattaa kyllä pettyä.

Herran palkanneen organisaation pitäisi viimein alkaa itse toimimaan sisältä päin.
Totta ja tässä lisää kerrannaisvaikutuksia James Allenin blogista:
(Edit. liittyen tietenkin siihen, että isot lähtevät pois..)
As you know, I work now for RAI, the Italian TV station and I was interested to see that the boss of RAI sport, Massimo De Luca, told La Gazzetta dello Sport that if Ferrari wasn’t in the game they would want to review their contract with Ecclestone: “If Ferrari leaves F1, along with other major manufacturers, then I can guarantee you that RAI, along with all the main TV companies, would take legal action to review our contract.”
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Tässäkin yksi mahdollinen seuraamus (paddocktalk.com):
Monaco grand prix promoter Michel Boeri is unlikely to apply for a contract extension beyond next year if Ferrari follows through with its threat to quit formula one
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Totta ja tässä lisää kerrannaisvaikutuksia James Allenin blogista:
(Edit. liittyen tietenkin siihen, että isot lähtevät pois..)
Miksiköhän ihmeessä TV-yhtiöt moiseen alkaisi.. Jos Ferrari ja muutama muu valmistaja lähtee niin eihän se vähennä katsojiakaan kuin ehkä Suomesta ja Espanjasta, lisäksi USF1-tallin myötä USA:sta tulee ykkösille miljoonittain uusia katsojia. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kulukatto on mielestäni jo ihan lähtökohtaisesti omalaatuinen lähestyminen asiaan. Se rikkoo kilpailullisuutta. Tasapaistäminen ei tuo taitoa esiin vaan sattumia. Jos jokin talli, yrityksenä on tekevä työnsä niin hyvin ja myös myyntityönsä, että saa toimintaansa rahoitusta muita enemmän - niin sehän on sen tallin ansio, ei vika. Jos se vielä saa kehiteltyä kilpatallinsa ympärille teknologiaa kehittävän struktuurin, niin sehän on tallin ansio, ei vika.
Ja minä kun olin kuvitellut, että F1:n haluttaisiin olevan kuskien ja insinöörien kilpailua, mutta näköjään sen pitääkin olla yrityskilpailu tiimien talousosastojen välillä. ;)
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Miksiköhän ihmeessä TV-yhtiöt moiseen alkaisi.. Jos Ferrari ja muutama muu valmistaja lähtee niin eihän se vähennä katsojiakaan kuin ehkä Suomesta ja Espanjasta, lisäksi USF1-tallin myötä USA:sta tulee ykkösille miljoonittain uusia katsojia. :rolleyes:
Suomi, Espanja ja Italia ainakin menettää kiinnostusta. Varmaan moni satunnaiskatselijakin vähentää katseluaan tai lopettaa kokonaan, jos puolet nykyisistä talleista ja usea tunnettu kuski vetäytyy sarjasta. Enkä tiedä onko jenkitkään kuinka innokkaita ykkösiä kohtaan, vaikka talli tulisikin. Aika-ero haittaa katselua siellä, että satunnaiset katselijat tuskin seuraavat, kun kisat ei tule hyvään aikaan. NASCAR-kansakaan tuskin innostuu ykkösistä.

Järjetön on kulukatto, mutta vielä järjettömämpi on sen keksijä MadMax. Berniekin alkaa vaikuttaa jo tolkun mieheltä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Miksiköhän ihmeessä TV-yhtiöt moiseen alkaisi.. Jos Ferrari ja muutama muu valmistaja lähtee niin eihän se vähennä katsojiakaan kuin ehkä Suomesta ja Espanjasta, lisäksi USF1-tallin myötä USA:sta tulee ykkösille miljoonittain uusia katsojia. :rolleyes:
Amerikkalaisia ei F1 kiinnosta vaikka siellä räpeltäisi "oma" talli. Eihän aikaisempiakaan yrityksiä noteerattu juuri olenkaan...

Ykösistä tulee amerikkalainen laji vasta kun päätökset tehdään Amerikassa. Eli ei siis koskaan....
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Miettikää nyt oikeasti, jos autonvalmistajat lähtevät pois niin eihän tämä ole enää mikään autourheilun kuninkuusluokka vaan täällä ajaa pikkutalleja jotka rakentavat kaksi autoa 45 miljoonalla..
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ja minä kun olin kuvitellut, että F1:n haluttaisiin olevan kuskien ja insinöörien kilpailua, mutta näköjään sen pitääkin olla yrityskilpailu tiimien talousosastojen välillä. ;)
Ilman tallien välistä kilpailua ei tarvittaisi talleja lainkaan. Fia antaisi autot kilpailutapahtumiin. Ilman tallien välistä kilpailua autoja ei kehitettäisi. Kyllä kilpa-autoiluunkin kapitalismi istuu sosialismia paremmin - johon vieläpä on tarjolla totalirismi katto-organisaatioksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ilman tallien välistä kilpailua ei tarvittaisi talleja lainkaan. Fia antaisi autot kilpailutapahtumiin. Ilman tallien välistä kilpailua autoja ei kehitettäisi. Kyllä kilpa-autoiluunkin kapitalismi istuu sosialismia paremmin - johon vieläpä on tarjolla totalirismi katto-organisaatioksi.
Kyse oli vain siitä mikä on kilpailun painopiste. Onko se taloudellinen, tekninen vai ajotaidollinen? Jos taloudellinen tasa-arvoisuus murentaa F1:n perusluonteen, niin silloin sen on täytynyt olla mielestäsi ensisijaisesti taloudellinen kilpailu. Sille on hyvät perusteet todellisuudessa, mutta olen eri mieltä siitä, että se olisi myös toivottavaa.

Tallithan eivät kulukaton alla mihinkään häviä. Itse asiassa henkilöstön osaamisen merkitys lisääntyy rahan merkityksen heikentyessä.

-Edit- Jos pokeriturnauksessa kaikki aloittavat yhtä suurella alkukassalla, niin sekin sitten varmaan on sosialismia. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kyl se on niin että Mosley yritti syödä kerralla koko kakun. Eikä se mahdu kokonaisena suuhun, joten kaikki arvaavat varmaan millainen sotku siitä tulee.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ei tule unohtaa, että sponsoritkaan ei ole ihan tyhmiä. Emme voi tietää millaisia ehtoja uusille talleille luvatut sponsorit ovat laittaneet esim. osallistuvien tallien lukumäärälle ja "laadulle". Heidän sponsorointilupaukset ovat varmasti pohjautunut oletukselle, että vanhat tallit jatkavat ja vanha glamour säilyy. Kukaan ei kai voi olla niin tyhmä, että luvataan vaikka 20 miljoonaa F1-tallin sponsorointiin, kun ei ole täyttä varmuutta millä kokoonpanolla tai säännöillä ajetaan. Jotakin ehtoja tuolle on varmasti asetettu ainakin joidenkin sponsorien kohdalla. Se taas voi romuttaa joidenkin uusien tallien talouden vasta tuon määräajan mentyä umpeen. No, aika näyttää kuinka vakuuttavia ko. tallien lupaukset ja taustat ovat.

Hyvää taas on se, että nyt FOTA on päässyt yksimielisyyteen omasta ehdotuksestaan, joka on taas Montezemolon mukaan viimeinen, joka FIA:lle tarjotaan. Loistavaa tiimityötä :thumbup:

Max, pallo on nyt sinulla. Näytä kuinka kova sälli olet, vieläkö pokka pitää?
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Max, pallo on nyt sinulla. Näytä kuinka kova sälli olet, vieläkö pokka pitää?
Tottakai Maxilla pokka pitää, ei ole mitään syytä lähteä joustamaan, kun ei ne katsojat talleista välitä ja lähtevien tilalle on tulossa joukoittain uusia vai joustaako sittenkin.. Käytännössä jos Max joustaa niin se samalla tarkoittaa sitä että Max myöntää että tallit ovatkin lajille tärkeitä ja että FIA:a voi tallit "kiristää". Voi että mikä arvovalta tappio se olisikaan Maxille. Tästä tulistuneena kääkkä keksii kyllä jotain millä vetää takaisin.
 
Ylös