F1 Kulukatto kaudelle 2010

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Brawnilla työntekijöiden keskipalkka oli 74,000$ ja jostain muusta lähteestä tuli keskiverto mekaanikon palkaksi sellainen lukema kuin 38,000£, eli ~41300€.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
On aika ilmeistä, että Max toteutti hajoita ja hallitse taktiikkaa jossa annetut säännöt oli tarkoitettu vain aloituskohdaksi neuvotteluille. Nyt budjettikatosta tulee ainakin kaksinkertaisesti suurempi + siihen ulos rajatut alueet eli reilusti jotakin muuta kuin Maxin maalaamat kauhukuvat.

Natsimax saattoi juuri näin laskeakin, tosin uusia talleja tuleeko juuri lainkaan - se on epäilemättä vähemmän ennakoitu asia. Ensinnäkin samalla uusia ehdokkaita on vedätetty mukaan alle kolmanneksella tarvittavasta budjetista ja siihen vastaaminen ei näinä aikoina onnistu. Ja voi olla, että FOTAn pysyessä suht kasassa Max joutui antamaan enemmänkin periksi kuin oli alunperin juristin mielessään laskenut.

Mistä tuli mieleen juristivitsi - hieman tuhma tosin joten omalla vastuulla ja lainoppineilta ehdottomasti kieltäen: Nuori seksistä varsin tietämätön tyttö meni lääkäriin ja selvästi hädissään. Tyttö kysyi lääkäriltä - koska oli ylipuhuttu harrastamaan anaaliseksiä, että voiko siitä sitenkin tulla raskaaksi. Hänelle oli poikaystävä vakuuttanut, ettei voi tulla mutta muutama tyttö oli neuvonut toisin. No lääkäri tietenkin rauhoitti tyttöä ja valisti samalla suojaamattoman seksin muista vaaroista. Selitti anatomiaa, ettei hedelmöittyminen onnistu tuota kautta mutta aivan ehdotonta tuo lapsen saannin mahdottomuus ei ole. Mutta jos näin raskaaksi tulee, on onnettomuus sitten kyllä kaksinkertainen - sitä kautta syntyy nimittäin vain juristeja.

No asiaan palatakseni vaikka Max vitsiä tukeekin, vielä edelleen pulmana on parin tallin ilmeinen vaara lopettaa tähän kauteen johtuen kylläkin yleisestä taloustilanteesta. Jos nämä menetetään eikä budjettikattopuheilla harhautetut uudet halukkaat pysty mukaan liittymään - silloin tarvinnee keksiä esim 3. kuskin kaltaisia ratkaisuja.

Max joutunee näin ollen heittämään kaikki ehdolliset kahden kerroksen säännöt ja porkkanat roskiin ja aivan ilmeisesti mennään FOTAn vaatimana tämän kauden säännöillä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Brawnilla työntekijöiden keskipalkka oli 74,000$ ja jostain muusta lähteestä tuli keskiverto mekaanikon palkaksi sellainen lukema kuin 38,000£, eli ~41300€.
Nooh, korjataan omaa aiempaa laskelmaa Brawnin keskipalkan mukaiseksi
74000$ ~ 53000€ * 1,7 ~ 90000€/v *100 ~ 9,000,000€/v
4*auto ~ 10,000,000€
eli ~ 19,000,000€
Tuon mukaan pikkutallin kulut pelkästään henkilöstön ja auton osalta syö melkein puolet budjetista
McLaren Racingin henkilöstökulut, samalla keskipalkalla on 49,500,000€/v eli pelkästään henkilöstöpalkat ylittää budjettikaton (työntekijöitä noin 550 lähde)
Ferrari kuskaa joka kilpailuun n. 30t kg materiaalia ja n.90henkilöä, jolloin matka ja rahtikulut on sen mukaiset lähde
En yhtään ihmettele miksi tuota kulukattoa vastaan taistellaan verissäpäin, koska em kulujen lisäksi tulee tilojen/tehtaan/kehitys/laite/tietoliikenne tms kustannukset
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Turun Sanomat kirjoittaa, että Italian autoliitto on asettunut kulukattoasiassa Ferrarin puolelle. Mosleylle on ilmoitettu, että Ferrarin vetäytyminen F1:stä aiheuttaa liittotasolla sellaisen särön suhteisiin, joka ei koskaan korjaannu. Mosley vakuutti, että ystävällismieliseen ratkaisuun pyritään ja että kompromissin löytäminen vaikuttaa mahdolliselta.

FIA:n päämies on jo antanut ymmärtää, että budjettikatto voisi sittenkin lähteä 40 miljoonasta sijasta liikkeelle sadasta miljoonasta, kunhan asiat saadaan sovituksi. Mosley sanoo haluavansa varmistaa, että pikkutallien autot eivät jää 3-4 sekuntia kärkeä hitaammiksi.

Ferrarin presidentti Luca di Montezemolon kerrotaan Maranellossa antaneen jo direktiivin suunnitteluprojektin käynnistämiseksi Le Mansin 24 tunnin kisan valloittamiseen. On mahdollista, että Ferrari toteuttaa sen joka tapauksessa F1-toimintansa jatkuessakin.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:750:1:2009-05-26;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:612970,1:0:0:0:0:0:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tässä vähän eväitä säästökeskusteluun:


Ecclestonen firmat tienasivat yli 800 miljoonaa
27.05.2009 07:07


Bernie Ecclestonen johtamat formula ykkösten kaupallisia oikeuksia hallinnoivat firmat tienasivat vuonna 2007 yhteensä 1,15 miljardin dollarin eli noin 827 miljoonan euron tulot. Asiasta kertoo F1:n raha-asioiden tuntija Formulamoney.

Ecclestonen yritysten tulot kertyivät televisio-oikeuksien, kilpailujen järjestämisoikeuksien ja radanvarsimainosten myynnistä sekä yritysvieraiden kestitsemispalveluista.

Kansainvälisen jalkapalloliiton FIFA:n vuositulot olivat 957 miljoonaa dollaria (noin 688 milj. euroa) ja Kansainvälisen olympiakomitean tulot 859 miljoonaa dollaria (noin 617 milj. euroa). Rallin MM-sarjan tulot jäivät 18,4 miljoonaan dollariin (noin 13 milj. euroon).

(MTV3)​
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Olisi kyllä helvetin hieno juttu jos jättäisivät kiistat taakseen. Ensi kaudelle se 26 autoa ruudukkoon niin kilvanajo saa ihan uudet mittasuhteet. Pistejärjestelmää olisin myös valmis rukkamaan uuteen uskoon jos/kun tulee lisää talleja.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Olisi kyllä helvetin hieno juttu jos jättäisivät kiistat taakseen. Ensi kaudelle se 26 autoa ruudukkoon niin kilvanajo saa ihan uudet mittasuhteet. Pistejärjestelmää olisin myös valmis rukkamaan uuteen uskoon jos/kun tulee lisää talleja.
Monacosa taitas vaan sitte pitää järjestää kaks erillistä aika-ajosessiota, kun siellä on niin perkuleen ahdasta jo nykyisellä 20 autollakin. :D

Ja kisassa siellä vasta ahdasta oiskin... :doubtful:
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Monacosa taitas vaan sitte pitää järjestää kaks erillistä aika-ajosessiota, kun siellä on niin perkuleen ahdasta jo nykyisellä 20 autollakin. :D

Ja kisassa siellä vasta ahdasta oiskin... :doubtful:
Ja tämän johdosta Monacosta tulisi vielä mielenkiintoisempi kuin se nyt on :eek:
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Niinhän siitä tulis, tosin, itse kilpailu olisi edelleen samaa tylsää jonossa ajelua...
Jep. Kierroksella ohitettavia on muutama auto enemmän, jotka saattaa joko tasoittaa peliä tai sitten repiä vain lisää eroja kärkikuskien välille.
Kolaririski startissa kyllä korostuu siitä mitä enemmän on autoja.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Monacosa taitas vaan sitte pitää järjestää kaks erillistä aika-ajosessiota, kun siellä on niin perkuleen ahdasta jo nykyisellä 20 autollakin. :D

Ja kisassa siellä vasta ahdasta oiskin... :doubtful:
Kyllähän siellä pärjättiin 26 autolla jostain 80-luvun puolivälistä alkaen.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Monacossa voi antaa ekaan osioon vaikka 5-10 minuuttia lisää aikaa. Ekasta jatkoon 16 parasta ja toisesta 10.
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Seuraava tilanne:

Talli A omistaa tehtaansa ja sen maa-alueen. (Kulut näistä 0€+ verot)

Talli B vuokraa tehdastilansa ja maa-aueen. (Kulut näistä 1 000 000€)

Miten tämä on huomioitu vai onko huomitoitu?

Toinen kysymys:

Miten valuuttakurssien heilahtelu on huomioitu? Tämähän suosii ainakin tällä hetkellä britanniassa ja jenkeissä toimivia talleja
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Seuraava tilanne:

Talli A omistaa tehtaansa ja sen maa-alueen. (Kulut näistä 0€+ verot)

Talli B vuokraa tehdastilansa ja maa-aueen. (Kulut näistä 1 000 000€)

Miten tämä on huomioitu vai onko huomitoitu?

Toinen kysymys:

Miten valuuttakurssien heilahtelu on huomioitu? Tämähän suosii ainakin tällä hetkellä britanniassa ja jenkeissä toimivia talleja
Joo, tallit muuttavat johonki Koreaan tai mihin lie halpatyövoiman maahan...
 
Ylös