F1 Kulukatto kaudelle 2010

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ehdottaisinpa, kun kausi kerran on jo taputeltu - kiitos Brawnin alkuperäistupladiffu-auton - ja FOTA tappelee Formuloiden tulevaisuuden puolesta hulluMaxia vastaan, niin .... Voisivat Fotassa kun kerran saivat jo päätettyä 50 milj. euron uhkasakon uhalla pysyä ehjänä rintamassa, päättää samalla, että ajavat autonsa siististi lämmittelykierroksella hiekoille jäljelläolevissa kisoissa kunnes FIA tulee järkiinsä.

Se olisi jopa mielenkiintoisempaa ja kyllin lyhyttä draamaa nykyisen Brawnin perässä jonossa-ajelun sijaan. Siitä eteenpäin voisi ne katsoa, ketä kiinnostaisi - että jaksaako Button keskittyä parin tunnin kisaan kakkoskuskinsa, Williamsin ja F. Indian kanssa ajellessaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siitä eteenpäin voisi ne katsoa, ketä kiinnostaisi - että jaksaako Button keskittyä parin tunnin kisaan kakkoskuskinsa, Williamsin ja F. Indian kanssa ajellessaan.
Button ja Barrichellokin ajaisivat hiekalle, joten Nico voittaisi mestaruuden.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mosleylta vastaehdotus FOTA:lle

Uutisosioon tämä on jo laitettukin, mutta kuulunee paremmin tänne.

Mosley on tehnyt FOTA-talleille vastaehdotuksen:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/75961

Pääkohdat:
- Mosley ehdottaa, että FOTA-tallien tulisi poistaa ehdollisuus ilmoittatumisistaan, jotta voisivat olla vaikuttamassa kauden 2010 sääntöihin.

- Concordesopimusta ei voi syntyä ennen tallien julkistuspäivää, koska kaikki osallistuvat tallit (siis myös ne joita ei siinä vaiheessa ole valittu) pitää olla mukana.

- Sääntöjä voidaan muuttaa tässä vaiheessa vain tallien yksimielisellä päätöksellä. Jos et ilmoittaudu (ehdoitta) mukaan, et ole päättämässä asioista.

- Sääntöjä voidaan muokata vasta, kun tiedetään keitä se koskee, eli osallistuvien tiimien valinnan jälkeen (jolloin se yksimielisyys vasta voidaan saavuttaa)

- Mosley toivoo FOTA:n vastausta jo tänään toimistoajan puitteissa.

Periaatteessa niin tiimien kuin Mosleynkin kädet on sidottu, koska FIA:n säännöt sitovat molempia. FOTA ei voi yksipuolisesti sanella sääntöjä ajaakseen FIA:n alaisuudessa eikä Mosley voi tehdä kompromisseja huomioimatta jo ilmoittautuneita.

Jutun lopussa Mosley pitää todennäköisenä, ettei kaikki tämän kauden tallit ole mukana ensi kaudella.

Tiimit suunnittelevat vastausta:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/75965
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Melko mystinen vastaus tiimeiltä on ilmeisesti nyt illalla tullut, koska Mosley luonnehtii sitä "ei täysin negatiiviseksi", vaikka tiimit eivät suostuneet poistamaan ilmoittautumisensa ehtoja. Tiimit puolestaan uskovat autosportin mukaan tehneensä täsmälleen sellaisen esityksen kustannusten alentamiseksi jota F1 tarvitsee. Ongelmana on kuitenkin edelleen sopiminen ykkösten hallinnointitavasta.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/75977
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tänään puolen päivän aikaan pitäisi tulla julki lista kaudelle 2010 hyväksytyistä tiimeistä. Se liittyy olennaisesti viimehetken neuvotteluihin kulukatosta, joita Mosley on käynyt tiimien kanssa tänään.

Autosportin tietojen mukaan 100 miljoonan dollarin gap kaudelle 2010 on Mosleyn yläraja. Kaudella 2011 pitäisi ajaa 45 miljoonan euron puitteissa, mutta yksi korkeapalkkainen tiimin työntekijä voitaisiin jättää tuon summan ulkopuolelle. Lisäksi uusi Concorde sopimus voidaan tehdä suunnilleen aikaisemmissa keskusteluissa esillä olleella tavalla (ei aavistustakaan mitä tuolla tarkoitetaan). Jos tiimit hyväksyvät yllä olevat ehdot, ilmoittautumiset voidaan virallistaa ja tiimit nimetä ilman ongelmia.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76008
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tänään puolen päivän aikaan pitäisi tulla julki lista kaudelle 2010 hyväksytyistä tiimeistä. Se liittyy olennaisesti viimehetken neuvotteluihin kulukatosta, joita Mosley on käynyt tiimien kanssa tänään.

Autosportin tietojen mukaan 100 miljoonan dollarin gap kaudelle 2010 on Mosleyn yläraja. Kaudella 2011 pitäisi ajaa 45 miljoonan euron puitteissa, mutta yksi korkeapalkkainen tiimin työntekijä voitaisiin jättää tuon summan ulkopuolelle. Lisäksi uusi Concorde sopimus voidaan tehdä suunnilleen aikaisemmissa keskusteluissa esillä olleella tavalla (ei aavistustakaan mitä tuolla tarkoitetaan). Jos tiimit hyväksyvät yllä olevat ehdot, ilmoittautumiset voidaan virallistaa ja tiimit nimetä ilman ongelmia.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76008
Tuossa jutussa lopultakin selvästi sanottiin se, että toistaiseksi julkaistuissa säännöissä olevat vapaudet kulukattotiimeille poistuisivat. Kaikkihan sinne kulukaton alle kuitenkin menevät, oli se sitten minkä suuruinen tahansa. Siinä tallit siis saavat tahtonsa läpi, että periaatteessa tämän kauden (teknisillä) säännöillä jatketaan.

Max taas saa tahtonsa läpi siinä, että kulukatto tulee, mutta porrastettuna ja hänen ehdotuksensa tulee vuoden viiveellä.

Huvittavinta tuossa on se, että tiimit suostuvat kulukattoon, kunhan sitä ei kutsuta "kulukatoksi". :D Toisaalla spekuloitiin, että uudeksi nimeksi tulisi "taloudelliset säännöt" eli "financial regulations".
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tähän lienee hyv' heittää pari kommenttia:

Tuossa jutussa lopultakin selvästi sanottiin se, että toistaiseksi julkaistuissa säännöissä olevat vapaudet kulukattotiimeille poistuisivat. Kaikkihan sinne kulukaton alle kuitenkin menevät, oli se sitten minkä suuruinen tahansa. Siinä tallit siis saavat tahtonsa läpi, että periaatteessa tämän kauden (teknisillä) säännöillä jatketaan.
Itse asiassahan tuo ei pidä paikkaansa, vaan edelleen mentäisiin kaksilla säännöillä kun kerran Cosworth saa erivapauksia moottorilleen.
Samoilla säännöillä jatkettaisiin vain siinä tapauksessa että kaikki tiimit suostuisivat siihen sarjaan ilmoittautumisen jälkeen...
Toisinsanoen tallit tuskin saisivat tahtoaan läpi. (tuskin noilla uusilla talleilla on hirveesti hinkua nostaa kulukattoa yms :) )

Max taas saa tahtonsa läpi siinä, että kulukatto tulee, mutta porrastettuna ja hänen ehdotuksensa tulee vuoden viiveellä.
Niin, Max lisäsi sinne sanan JOS kaikki tiimit hyväksyy sen, mutta sitä ennen pitäis olla jo sitova ilmoittautuminen kaudelle 2010 allekirjoitettuna kaikkien toimesta

Huvittavinta tuossa on se, että tiimit suostuvat kulukattoon, kunhan sitä ei kutsuta "kulukatoksi". :D Toisaalla spekuloitiin, että uudeksi nimeksi tulisi "taloudelliset säännöt" eli "financial regulations".
Noh, suostuivatko?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuskin se suostuminen niistä FOTA:n vaatimuksista jäi kiinni, joihin FIA taipui.
Mutta FIA:han ei nimenomaan taipunut.
FOTA ehdotti että kulukatto sopii jos Concorde tehdään samalla.
FIA taas ei taipunut muuttamaan Concordea ennen allekirjoitusta joka takaa tiimit sarjaan ensi kaudeksi
(eli siis sääntömuutoksista olisi keskusteltu vasta sitten)
Eli eihän FIA taipunut kuin kulukaton nostoon, kiistellyt sääntömuutokset olisi edelleen ollut kinan alla, ja FOTA ei niiden osalta taipunut FIA:n vaatimuksiin.
(edit. ja siellähän nimenomaan on edelleen mm. erivapaus Cosworthille kivenä kengässä)

Noh, niinkuin sanottu, voi olla että tota uutta sarjaa on puuhattu jo pidempään kulisseissa, ja nyt vain haetaan syy lähteä sarjasta, mutta mun mielestä
Mosleynkin pitäisi ymmärtää lajin puolesta parhaat toimet eikä vain pitää kiinni järkähtämättömästi omista mielipiteistään...
Kuten Berniekin tänään totesi Ykkösten tulevaisuudesta "en tiedä, kysykää Maxilta" osoittaa hyvin että Mosley tekee mitä tahtoo ja muiden pitää tulla perässä...
No more, thank God.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta FIA:han ei nimenomaan taipunut.
Kyllä se tuohon nimiasiaan taipui. Mukaan suostuminen jäi muista asioista kiinni.
FOTA ehdotti että kulukatto sopii jos Concorde tehdään samalla.
FIA taas ei taipunut muuttamaan Concordea ennen allekirjoitusta joka takaa tiimit sarjaan ensi kaudeksi (eli siis sääntömuutoksista olisi keskusteltu vasta sitten)
Concordea ei millään oltaisi voitu tehdä tällä aikataululla (mistä johtuen FOTA pyysi lisäaikaa). FIA tarjosi umpeutuneen Concorden jatkamista siksi, kunnes uusi ehditään neuvotella. Maxin kanta on myös ollut se, että uudessa Concordessa tulee olla kaikki mukana olevat tallit, siis myös uudet. Ja kapinatallithan eivät ole mukana, ennen kuin ilmoittautuvat hyväksyttävästi.

Hommahan kariutui siihen, ettei FOTA-tallit suostuneet ilmoittautumaan ennen sääntöneuvotteluja ja FIA vaati ensin ilmoittautumista, jotta säännöistä voidaan päätösvaltaisesti (=kaikki mukana olevat tallit) keskustella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hommahan kariutui siihen, ettei FOTA-tallit suostuneet ilmoittautumaan ennen sääntöneuvotteluja ja FIA vaati ensin ilmoittautumista, jotta säännöistä voidaan päätösvaltaisesti (=kaikki mukana olevat tallit) keskustella.
Niin siis näinhän mä juuri sanoin, eli siis periaatteessa molemmat suostui, mutta ei kuitenkaan...

Käytännössähän kuitenkin lienee talleilla pelko siitä että kun mukana neuvotteluissa on kaikki 13 tiimiä, niin yksimielisyyden löytäminen 8 FOTA tallin ja 5 "sinkkutallin" kesken voi olla mahdotonta = Mosleyn ideat ajettais läpi siis kuitenkin...
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Käytännössähän kuitenkin lienee talleilla pelko siitä että kun mukana neuvotteluissa on kaikki 13 tiimiä, niin yksimielisyyden löytäminen 8 FOTA tallin ja 5 "sinkkutallin" kesken voi olla mahdotonta = Mosleyn ideat ajettais läpi siis kuitenkin...
Jep. Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että laittaisi nimen sopimukseen, ennen kuin ehdot on kirjattu. Noin yleensä kannattanee tehdä toisinpäin...vai laittaisiko joku nimensä velkakirjaan, ennenkuin siinä on sovittu summa...sovitaan summa sitten kun nimi on alla...niin joo ja ottaen huomioon, että toisella osapuolella on täysi valta sanella ehdot yksipuolisesti. Maxin täytyy oikeasti olla helvetin tyhmä, jos se edes kuvitteli että joku menee noin vanhaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Maxin täytyy oikeasti olla helvetin tyhmä, jos se edes kuvitteli että joku menee noin vanhaan...
On ne aina ennen ilmoittautuneet. Ja sitten sääntöjä on toisinaan yhdessä muutettu.
FO110K sanoi:
Käytännössähän kuitenkin lienee talleilla pelko siitä että kun mukana neuvotteluissa on kaikki 13 tiimiä, niin yksimielisyyden löytäminen 8 FOTA tallin ja 5 "sinkkutallin" kesken voi olla mahdotonta = Mosleyn ideat ajettais läpi siis kuitenkin...
Niin, kun mukana on kolme tai viisi (Williamsin ja FI:n asemasta riippuen) ei-FOTA-tallia, niin FOTA ei voi sanella mitä haluaa. Se luonnollisesti on Maxin valttikorttikin, vaikka perustelu sille, että kaikkien tulee olla mukana sääntö- ja Concordeneuvotteluissa on jo sinällään pätevä.

FOTA:n tulisi keskustella viiden mukaan hyväksytyn tallin kanssa eikä yrittää painostaa FIA:a ilman niitä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
FOTA:n tulisi keskustella viiden mukaan hyväksytyn tallin kanssa eikä yrittää painostaa FIA:a ilman niitä.
Olen eri mieltä.
Miksi teamien jotka on olleet vuosikausia (osat vuosikymmeniä) pitäisi yhtäkkiä neuvotella "halpiskortilla" mukaan tulevien kanssa asioista jotka mr. Mosley on diktaattorimaisesti ajanut läpi ennen näiden uusien tallien mukaan tuloa?
Mun mielestä FOTA:n porukalla on ihan oikeus taistella niistä asioista ennen ensi kaudelle mukaantulon hyväksymistä, eihän uudet tiimit oo ajaneet vielä yhtään kisaa ja nyt jo pitäis olla täysivaltainen ääni muka...
Uusien teamien pitäis lähtee mukaan asioihin jotka on sovittu ennen, ja sitten ansaita se oikeus päästä päättämään asioista...
Eli FOTA:n pitää nimenomaan kinastella asiat valmiiksi niiden osapuolten kanssa jotka tällä hetkellä kisaavat, eikä yrittää "taivutella" puolelleen talleja jotka on enempi tai vähempi paperilla vasta valmiina...

Mutta niinkun sanottu, tuo on vain mun mielipide...
 

Örfil

Guest
Ja varsinkin kun nämä tallit ovat F1 termein täysiä harrastelijoita. Jos ens vuonna ajetaan joku F1 mestaruus, niin sanon että KKWCS kartsarja tulee olemaan kiinnostavampi, koska siinä on sentään mukana liuta suomalaisia kuskeja ;) Kenties kaikki :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näkemyserot on tuskin ollu näin suuria.
Se on toki totta, mutta onhan noita sääntöjä joka vuosi rukattu. Eikä näkemyserot nytkään oikeasti ole suuria itse säännöistä, vaan FOTA kapinoi yleistä asioiden hoitamistapaa vastaan.
Olen eri mieltä.
Miksi teamien jotka on olleet vuosikausia (osat vuosikymmeniä) pitäisi yhtäkkiä neuvotella "halpiskortilla" mukaan tulevien kanssa asioista jotka mr. Mosley on diktaattorimaisesti ajanut läpi ennen näiden uusien tallien mukaan tuloa?
Mielipiteillähän täällä mennään. Mutta uudet kulusäännöt piti luoda, jotta uusia talleja saatiin mukaan, ja se oli kulujen leikkaamisen ohessa päätavoite. Jos tallit olisivat tuoneet riittävän hyviä ehdotuksia miten kuluja karsitaan niin paljon, että uusia talleja saadaan, niin säännöt olisivat perustuneet niihin. Mutta kun eivät tuoneet, niin FIA:n oli toimittava niistä riippumatta.

Vanhojen tiimien olisi järkevää neuvotella uudet tallit puolelleen siksi, että silloin heidän kantansa olisi vahvoilla, koska kaikki osallistuvat tallit olisivat yksimielisiä ja heidän sääntötoiveensa menisi helpommin läpi. Nyt he lähtivät alunperin ihan väärälle linjalle vähätellen ja jopa nimitellen uusia tulokkaita. Kantaa on onneksi sittemmin pehmennetty.

Vaikka tunnustankin sen, että joillakin talleilla on enemmän "henkistä" arvoa F1:lle kuin toisilla, niin sääntöasioissa kaikkien tulisi olla tasa-arvoisia. Yksi ääni/talli. Eikä mitään veto-oikeuksia sun muita etuuksia. Se ei ole reilua kilpailua ja vain murentaa sarjan arvoa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vaikka tunnustankin sen, että joillakin talleilla on enemmän "henkistä" arvoa F1:lle kuin toisilla, niin sääntöasioissa kaikkien tulisi olla tasa-arvoisia. Yksi ääni/talli. Eikä mitään veto-oikeuksia sun muita etuuksia. Se ei ole reilua kilpailua ja vain murentaa sarjan arvoa.
Jep samaa mieltä.
Mutta lienet myöskin samaa mieltä siitä että kyllähän tulevien teamien olisi syytä ensin ansaitakin vanhojen tallien arvostus ja luottamus, eikä samantien päästä neuvottelupöytään, varsinkin kun siellä käsitellään sitä saako nimenomaan uudet tallit erivapauksia verrattuna muihin heti ensimmäisenä kautenaan?
(varsinkin kun ko. teamit on vielä ns. pöytälaatikossa, eli kellään ei ole autoa valmiina ja työntekijämäärätkin on niin ja näin kun vasta varmistui sarjaan pääsy yleensäkin)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vaikka tunnustankin sen, että joillakin talleilla on enemmän "henkistä" arvoa F1:lle kuin toisilla, niin sääntöasioissa kaikkien tulisi olla tasa-arvoisia. Yksi ääni/talli. Eikä mitään veto-oikeuksia sun muita etuuksia. Se ei ole reilua kilpailua ja vain murentaa sarjan arvoa.
Tähän mennessähän talleilla ei ollut yhtään ääntä per tiimi, koska FIA väitti heidän olleen liian riitaisia ja Mosley uskoo tähän vieläkin. Eiväthän tallit kykene sanomaan, mitä pitäisi tehdä. Johtaja kuitenkin lupasi, että sitten kun puhutte yhtenä äänenä, niin saatte sen kuuluviin. FOTA perustettiin juuri sen takia, mutta mikään ei muuttunut.

Nyt uusia sääntöjä tehtäessä pitäisi kuunnella talleja, jotka eivät ole koskaan rakentaneet F1-autoa? Absurdia. Osallistumisprosessi olisi pitänyt aloittaa vasta sen jälkeen kun säännöt on hakattu kiveen yhteisymmärryksessä nykyisten tallien kanssa. Nyt ne on kyllä hakattu kiveen, mutta se ei kahdeksaa nykyistä tallia miellytä. Siitä on kuitenkaan turha syyttää talleja, sillä he eivät tätä säännöstöä laatineet. Uusien tiimien tulisi tulla mukaan nykyisten tiimien F1-sarjaan, eikä toisinpäin. Ei vuosia mukana pyörineiden tallien tule ilmoittautua uusien tallien "F1-sarjaan", vaikka "nämä ovatkin vaikeita aikoja."

Hyvä kuitenkin että olemme sentään yhtä mieltä siitä, että FIA:n toiminta on tehnyt F1:n arvosta vain murusia kahvipöydällä ;) :D
 
Ylös