mustakaari
"Se on juurikin näin"
Hyvä kysymys on mihin Marko marko viittaa tuossa pitpassin jutussa. Eli minkä ratkaisun FIA kielsi RedBull:ltä ja Renaultilta viime vuonna? Tämä saattaa olla avainasemassa koko jupakassa. Onko tuo mikaelin kuvaama välipohjarakenne nimenomaan ollut keskustelun aiheena ja mitkä ovat olleet FIAn perustelut tuolloin? Oliko ehdotettu ratkaisu jotenkin oleellisesti erilainen verrattuna näihin toteutettuihin?Oleellista ei nähdäkseni niinkään ole se, että runkoa on keksitty käyttää ilmanohjeimen jatkeena vaan se, että FIA määritteli kontrollin tapahtuvan alhaaltapäin mitattuina korkeuksina alhaalta näkyvin osin. Eihän siihen tarvita edes pellepelotonta keksimään, että osan diffuusorista voisi tehdä välipohjalla jonka tarkoitus on peittää näkymä sallitun korkeuden ylittävään osaan. Kun vain ilman johtaminen näihin välipohja-rakenteisiin tapahtuu alle säädetyn korkeuden - vaikka sivusuunnassakin - niin diffuusori toki ottaa näin huomattavasti suuremman ilmamassan vastaan = lisää aerovoimaa.
Ja jos 7 tallia on yhdessä rintamassa tätä vastaan, niin aika vaikeeta voi olla FIAn tuotakaan ohittaa. Vai mennäänkö tuohon politiikkaan. Annetaan ko. tallien mellastaa muutaman kisan ja sitten muutetaan tulkintaa, jolloin annetaan näille hieman etumatkaa, jolloin ko. tallit saa mitä tilasi/halusi, sijoittajat tyytyväiseksi ja saadaan tasaisempi kausi useamman tallin voimin. Muutama talli vähän jurnuttaa, mutta se on kestettävissä. Vähän veikkaan että näin tässä tulee käymään.