Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Oleellista ei nähdäkseni niinkään ole se, että runkoa on keksitty käyttää ilmanohjeimen jatkeena vaan se, että FIA määritteli kontrollin tapahtuvan alhaaltapäin mitattuina korkeuksina alhaalta näkyvin osin. Eihän siihen tarvita edes pellepelotonta keksimään, että osan diffuusorista voisi tehdä välipohjalla jonka tarkoitus on peittää näkymä sallitun korkeuden ylittävään osaan. Kun vain ilman johtaminen näihin välipohja-rakenteisiin tapahtuu alle säädetyn korkeuden - vaikka sivusuunnassakin - niin diffuusori toki ottaa näin huomattavasti suuremman ilmamassan vastaan = lisää aerovoimaa.
Hyvä kysymys on mihin Marko marko viittaa tuossa pitpassin jutussa. Eli minkä ratkaisun FIA kielsi RedBull:ltä ja Renaultilta viime vuonna? Tämä saattaa olla avainasemassa koko jupakassa. Onko tuo mikaelin kuvaama välipohjarakenne nimenomaan ollut keskustelun aiheena ja mitkä ovat olleet FIAn perustelut tuolloin? Oliko ehdotettu ratkaisu jotenkin oleellisesti erilainen verrattuna näihin toteutettuihin?

Ja jos 7 tallia on yhdessä rintamassa tätä vastaan, niin aika vaikeeta voi olla FIAn tuotakaan ohittaa. Vai mennäänkö tuohon politiikkaan. Annetaan ko. tallien mellastaa muutaman kisan ja sitten muutetaan tulkintaa, jolloin annetaan näille hieman etumatkaa, jolloin ko. tallit saa mitä tilasi/halusi, sijoittajat tyytyväiseksi ja saadaan tasaisempi kausi useamman tallin voimin. Muutama talli vähän jurnuttaa, mutta se on kestettävissä. Vähän veikkaan että näin tässä tulee käymään.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hienot kuvat, jotka selvensivät vähän mutta riittävästi. Vielä kun joku piirtelis viivoja tuohon Brawnin perään kun sekin taitaa olla omanlainen viritys, eikä lainkaan samanlainen kuin Toyotalla tai Williamsilla, vaikka toimintaperiaate lienee ainakin osittain sama?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mun silmään se Brawnin versio on samankaltainen tunneliviritys, kuin Williamsilla. Muotoilu on erilainen, mutta periaate sama.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minun mielestäni nämä kerrostetut diffuusorit ovat selkeästi säännön henkeä vastaan - joskin FIAn puupäiden mahdollistamina. Yhtä hyvinhän sääntö olisi voinut mennä näin: diffuusorin alin kerros ei saa ylittää alhaalta mitaten sitä ja sitä mittaa. Eli aiemmat diffuusorit kelpaavat, kunhan teette niistä kerroksellisia. Mitään aerodynaamista voimaa ei säädetä näin pienemmäksi, ei vähennetä takana tulevan ilman sekoittamista eikä säästetä latiakaan - päinvastoin määritetään diffuusorit useampikerroksiseksi ikään kuin sillä asialla olisi muuta tekemistä kuin olla lisäämässä suunnittelu, valvonta ja valmistuskuluja.

Vähän sama kuin, että moottorin tulee olla sivusta katsoen 6-sylinterinen = päältä v-12 tai Brawnilla kaksi v-12 konetta rinnakkain.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tämä koko jupakka ottaa päähän sillä FIA itse kutsui kokoon Overtaking working groupin jonka tehtävänä oli pudottaa downforce haluttuihin arvoihin. (OWG:ssä jäsenet olivat Ferrarin, McLarenin, Renaultin henkilökuntaa ja muuan Ross Brawn)

Näyttää aivan selvältä että FIA (Mosley) ei halunnut puuttua asiaan vaan toivoo että tallit alkavat protestoida toisiaan vastaan valtapoliittisista syistä...
Fiasko taas valmiina....

Tämä hieman selvittää rakenteita (ei takeita että on täysin oikein)



Toyota vaahdotettuna...
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Minun mielestäni nämä kerrostetut diffuusorit ovat selkeästi säännön henkeä vastaan - joskin FIAn puupäiden mahdollistamina.

Vähän sama kuin, että moottorin tulee olla sivusta katsoen 6-sylinterinen = päältä v-12 tai Brawnilla kaksi v-12 konetta rinnakkain.
Joo samaa mieltä, FIA sähläsi taas, alkaa jo haiskahtamaan fiaskohakuisuus, että saadaan mediamylläkkää formulan ympärille :dunno:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
mites ferrarilla ja renaultillaki ton kuvan mukaan ylittää noi kaks keskimmäistä pystypalkkia ton 175mm rajan :confused:

williamssilla kaikkein monimutkaisin diffuusori noista kuvista päätellen :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
mites ferrarilla ja renaultillaki ton kuvan mukaan ylittää noi kaks keskimmäistä pystypalkkia ton 175mm rajan :confused:

williamssilla kaikkein monimutkaisin diffuusori noista kuvista päätellen :)
Keskikohta saa ilmeisesti mennä myös referenssitason, nollataso tolle 175mm, alapuolelle joltakin leveydeltä. Ja näinhän se kaikilla tekee..
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Eikös tuossa Toyotan kuvassa ihan kuin näkyisi 3 diffuusioria?
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
BMW protestoi myös

"We will lodge a protest against all three teams," explained Theissen when asked by AUTOSPORT about his outfit's position. "We are preparing our protest and we will see what happens.
....

It is understood that Red Bull Racing, Ferrari and Renault will also join in with the protest, and representatives of the four teams involved in the protest met at the Renault motorhome this afternoon.
....

BMW Sauber is believed to have evaluated a similar diffuser concept to the three teams as part of its development programme for the F1.09, and would introduce it if the concept was declared legal.
Autosport
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Ei taida olla mitään toivoa, että noi kerrosdiffuusorit menisi läpi. Fia luultavasti ilmoittaa kylmästi, että diffuusori mitataan eri tavalla seuraavassa kisassa. Säännöissä on selvästi määrätty maksimikorkeus ja mittaustavan Fia voi halutessaan muuttaa ja tarkentaa, mikäli niin vain pyydetään.
 

Dieselman

Well-known member
Liittynyt
15.3.2009
Viestit
285
Ei taida olla mitään toivoa, että noi kerrosdiffuusorit menisi läpi. Fia luultavasti ilmoittaa kylmästi, että diffuusori mitataan eri tavalla seuraavassa kisassa. Säännöissä on selvästi määrätty maksimikorkeus ja mittaustavan Fia voi halutessaan muuttaa ja tarkentaa, mikäli niin vain pyydetään.
HS.fi 26.3 sanoi:
Vaikka Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekninen delegaatti Charlie Whiting on hyväksynyt ratkaisun, pitävät useat kilpailijatallit sitä laittomana.
Tuosta ei tiedä yhtään miten käy kun FIA on asialla. Itse olen hyväksymisen kannalla. :ahem:
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
sama onko se sallittu vai ei, kuhan nyt saisivat jonku selkeyden tohon tulevia kilpailuja varten :jaska:
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
FIA voisi samantien keksiä jonkin rajoituksen ja mittaaminen tulee suorittaa silmät kiinni :p

Nojoo. Ei muuta kuin muut matkimaan. Helpoimmalla pääsisi FIA:kin jos tekisi standardi diffuusorit eikä miten nyt on tehty. Haiskahtaa tosiaan siltä, että tarkoituksella jätetään sääntöihin tuollaisia reikiä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Bemarin valitushan ei mennyt läpi heidän paperityönsä hitauden vuoksi, joten nyt siellä on tällä hetkellä Brawnia, Tojoa ja Williamsia vastassa Ferrari, Renault ja Red Bull... masentaa :frown:
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Miksei mäkki protestoinut? Toivovatko tästä löytyvän itselle pikaista parannusta tuleviin kisoihin vai haluaaako mersu nähdä oman moottorinsa kärjessä?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei kai nuo aussikatsastajat ja tuomarit oikeasti uskalla olla päästämättä autoja kisaan? Olisi melkoinen fiasko jos 6 autoa vaan bannattaisiin. Mutta naurettavaa pelleilyä joka tapauksessa kun taas varmistuu kisan lopputulokset kahden tai kolmen viikon päästä...
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Milloinkas se päätös tarkalleen tulee? Tänään illalla kenties; eikös sanottu että ennen vapaita pitäisi olla selvillä, että onko laillinen vai laiton.
 
Ylös