Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kuinkahan monta kertaa vielä näitä diffuusorisotkuja selvitellään tuomaristossa kun alkavat kiireellä tuomaan uusia periään kisoihin, niin mahtaako kaikki mennä katsastuksesta läpi. Ja jos vaikka menisikin niin joku voi aina valittaa...
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Ei pelkästään takaosan rakentaminen korkeammaksi ja kerroksittaiseksi riitä, sillä vaikka siten imua diffuusoriin saisi lisääntumään, ei downforce kasva merkittävästi, ellei alla ole myös suurempia imukanavia ja "-reikia". Kanavat tulisi olla juoheita, jotta ilman virtaus pysyy tasaisena eikä äkillistä sakkaamista hallitsemattomasti tapahdu.

Mutta parhaimmillaan diffuusori menisi suoralla ja suoraan ajaessa hallitusti "tukkoon", jolloin ilmanvastus ei olisi niin suuri. Ja virtaus jälleen alkaisi mutkaan saavuttaessa. On mahdollista, että F1:n pieni nyökkääminen jarruttaessa, onnistutaan käyttämään hyväksi virtauksen "tarttumiseen".

Ainakin on todennäköistä, että downforcen säätöön käytetään sitä, että aliohjaava tai neutraalikin auto, mutkassa kulkee hieman sisäkaarteinen kylki edellä, sekä eturenkaiden kääntämisen vaikutusta ilman virtaukseen.

Polttoaineen väheneminen aiheuttama jousien painuminen ja renkaan kulumisen aiheuttama maavaran lasku kompensoivat hieman toisiaan, mutta ilmeisesti renkaiden lämpiämisen aiheuttama muutos rengaspaineessa ja siten renkaan halkaisijassa on vaikea hallita.

Odotan mielenkiinnolla, muuttaako muita talleja samalla takapään ripustuksia samanlaiseksi kuin RedBullilla?
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
McLarenilla jo "esiversio" diffuusorista käytössä. Maranellon pojat luottaanet pelkkään KERS:n kehitykseen.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Mutta parhaimmillaan diffuusori menisi suoralla ja suoraan ajaessa hallitusti "tukkoon", jolloin ilmanvastus ei olisi niin suuri.
Hallitun skakkauksen luominen olisi varmasti todella herkkää puuhaa, monien muuttujien ja eri mutka nopeuksien vuoksi.

Redbull saattaa joutua poistamaan vetotankojousitksen tupladiffuusorin tieltä. Toisalta, etu voi olla huomattava, jos saavat sen toimimaan matalan perän kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Epäilykseni McLarenin diffusta osottautui oikeaksi. Vertailin Autot 2009 topicissa BGP:n ja McLarenini diffuja ja tuota edeltävä diffu oli kovasti BGP:n tyylinen. "Avaamalla" McLarenin diffuun aukon yläreunaan tilanne muuttui selkeästi ja nyt sit mennään Macin toimesta siellä kärjessä. Taitaa tulla McLarenin vuosi tästä.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Voisiko joku joka tietää diffuusorin ja tavallisen välisen eron vaikka kuvakavalkaadin muodossa selittää mikä eri niissä on ja mikä diffuusori on?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Voisiko joku joka tietää diffuusorin ja tavallisen välisen eron vaikka kuvakavalkaadin muodossa selittää mikä eri niissä on ja mikä diffuusori on?
Tuolta löytyy aika hyvä vastaus kysymykseen mikä diffuusori on ja mitä se tekee. Kaikissa F1-autoissa on diffuusori, eli "tavallinen" F1-auton perä sisältää sellaisen.

Brawn GP:llä, Toyotalla ja Williamsilla on kaksinkertainen diffuusori. Ensimmäinen kerros on se normaali diffuusori ja toinen kerros on ylimääräinen tunneli siellä normaalin diffuusorin ja taka-akselin välissä, joka lisää virtausta --> vahvistaa alipainetta pohjalevyn ja radan välissä. Kuvia F1-autojen diffuusoreista löytyy tästä ketjusta jo aika paljon, sisältäen myös havainnollistavia piirroksia.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Reikä vai aukko?

MTV3:ssa juttua kiistan yhdestä puolesta, onko kyseessä reikä vai aukko? Kyllä tässä nyt alkaa mennä jo saivartelun puolelle onko perässä reikä vai aukko. Minusta voisi jo ehdottaa koko diffuusorille suomennosta peräreikä, joka sinänsä on looginen - formula-auton peräosassa oleva ilmanohjain varustettuna rei'ällä , joka on kielletty (tai sitten ei). Toinen versio olkoon sitten peräaukko, jos kerran aukko on sallittu.

Sorry, oli pakko. Niin naurettavalta kuulostaa koko jupakka. t. 2-vuotias.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
MTV3:ssa juttua kiistan yhdestä puolesta, onko kyseessä reikä vai aukko? Kyllä tässä nyt alkaa mennä jo saivartelun puolelle onko perässä reikä vai aukko. Minusta voisi jo ehdottaa koko diffuusorille suomennosta peräreikä, joka sinänsä on looginen - formula-auton peräosassa oleva ilmanohjain varustettuna rei'ällä , joka on kielletty (tai sitten ei). Toinen versio olkoon sitten peräaukko, jos kerran aukko on sallittu.

Sorry, oli pakko. Niin naurettavalta kuulostaa koko jupakka. t. 2-vuotias.
No en kiellä edellisestä naurettavuutta. Mutta se, että nykyään kaikki maikkarin uutisointikin on tuolta samaisesta määrityksestä on kyllä melko rasittavaa. Jopa siis tekstitv on alemmalla tasolla kuin iltapäivälehdet. Jos joku perustaisi toikin maikkarin ruokottomista uutisista f1-puolella niin viittauksia tulisi kyllä melko nopeaan tahtiin. Mikähän ihme ko tahoon on mennyt vain onko seiskalehden toimitus liisattu sinne. Kun HeikkiKulta on sekin mies hommannut itsensä sairaalakuntoon niin sekin vähä kirjoittelu aiheesta on poissa ( en ottanut kantaa HK juttujen paikkansapitävyyksiin ).
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
MTV3:ssa juttua kiistan yhdestä puolesta, onko kyseessä reikä vai aukko? Kyllä tässä nyt alkaa mennä jo saivartelun puolelle onko perässä reikä vai aukko. Minusta voisi jo ehdottaa koko diffuusorille suomennosta peräreikä, joka sinänsä on looginen - formula-auton peräosassa oleva ilmanohjain varustettuna rei'ällä , joka on kielletty (tai sitten ei). Toinen versio olkoon sitten peräaukko, jos kerran aukko on sallittu.

Sorry, oli pakko. Niin naurettavalta kuulostaa koko jupakka. t. 2-vuotias.
Taitaa kuitenkin olla niin ettei ongelma olekaan se perässä oleva aukko/reikä, vaan pikemminkin se, että mistä ilmavirta tuodaan tuonne perään. Eli reikä/aukko josta tässä ollaan kinasteltu on auton pohjassa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Taitaa kuitenkin olla niin ettei ongelma olekaan se perässä oleva aukko/reikä, vaan pikemminkin se, että mistä ilmavirta tuodaan tuonne perään. Eli reikä/aukko josta tässä ollaan kinasteltu on auton pohjassa.
Joo sekä pohjassa että perässä on reikä, mutta itse kyllä luulen että kyse on juurikin siitä reiästä joka on auton perässä, koska sama aukko pohjassa voidaan laajentaa tuplaksi perän takaosassa, nimenomaan niinpäin, että ulostulo aukko (peräpää) on suurempi kuin sisäänmeno aukko. Ja tupladiffu suurentaa juuri peräpään aukkoa jolloin imuteho on suurempi. Toki eroja on varmaan pohjan reiässäkin ja tupladiffuilla se reikä voi olla suurempi, mutta en usko että siitä kinastellaan.. Eipä niistä pahemmin ole kuviakaan ollut..
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Laillisuuden suhteen juurikin auton pohjassa oleva reikä on ydinkysymys. "Tavallisen" diffuusorin kohdalla sellaista ei ole.
Laillisuudestahan ei ole kysymys vaan sääntöjenmukaisuudesta - jollaiseksi ne reiät nyt sitten todettiin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Laillisuuden suhteen juurikin auton pohjassa oleva reikä on ydinkysymys. "Tavallisen" diffuusorin kohdalla sellaista ei ole.
Tuo maikkarin juttu valaisi tätä koko hässäkkää aika paljon. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä tupladiffuusorilla varustetun auton pohja. Että kuinka monta eri tasoa sieltä löytyy ja minkälaisia aukkoja niiden välissä on. :doubtful: Minä kun luulin että autojen pohjalevyt on standardoitu tasaiseksi juuri siltä alueelta joka tässä on kyseessä. Mutta ilmeisesti näin ei ole, jos pohjalevyssä voi olla useita tasoja ja niiden välissä aukkoja. :jaska:

Ilmeisesti ne aukot on sitten tehty juuri niin, ettei niiden kautta varmasti näe varsinaisesta diffuusorista vilaustakaan. Eli toisin sanoen, tupladiffuusoriratkaisut olivat alunperin täysin sääntöjen mukaisia, koska koko sääntö on niin leväperäisesti määritelty. :eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Laillisuuden suhteen juurikin auton pohjassa oleva reikä on ydinkysymys. "Tavallisen" diffuusorin kohdalla sellaista ei ole.
Joo oot oikiassa, mutta tavallaan tavallisen diffuusoriin saa reiän pelkästään laittamalla pienen "lattian" (vaikka viiden sentin levy) diffuusorin peräpäähän.. Tällöin se näyttää suurelta reiältä alhaalta katsottuna.

Eli tuplissa on se yks uoma (tavallisesti ei siis ole reikää) jaettu välilevyllä kahtia, jolloin siitä tulee toisen tunnelin osalta reikä. Mutta se jakohan on voitu tehdä "vasta" siinä vaiheessa kun diffuusori nousee 175cm korkeuteen, eli sen jälkeen laitettu välilevy.. Onko kyseessä siis edelleen reikä vai mite lie..
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kenties pohjasta on ilmakanavat myös diffuusorin yläpuolelle, sillä kyllä sekin osa imua kehittää.

Nimittäin, ei noiden kolmen tupladiffutallin diffuusorikanavien (ylä-ja sivuosasta rajattujen) ulostuloaukkojen pinta-ala ole kovin paljon suurempi kuin 175mm korkeuteen rajoittuvien.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta se jakohan on voitu tehdä "vasta" siinä vaiheessa kun diffuusori nousee 175cm korkeuteen, eli sen jälkeen laitettu välilevy.. Onko kyseessä siis edelleen reikä vai mite lie..
Aika korkea :eek!:

Vakavasti puhuen, diffuusoria ei sääntöjen mukaan voi jakaa vaakasuunnassa missään muussa kohdassa kuin tuossa reference planen ja step planen välissä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Aika korkea :eek!:

Vakavasti puhuen, diffuusoria ei sääntöjen mukaan voi jakaa vaakasuunnassa missään muussa kohdassa kuin tuossa reference planen ja step planen välissä.
joo millejä tarkoitin..
ok, minun vaikia ottaa tuohon enempää kantaa ku ei oo hajuakaa referencestä tai stepistä..

Mutta palatakseni alkuperäiseen ajatukseen, käydäänkö sinun mielestä keskustelua (yleisesti mediassa) diffuusorin peräpäästä vai pohjan "reiästä"?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
joo millejä tarkoitin..
ok, minun vaikia ottaa tuohon enempää kantaa ku ei oo hajuakaa referencestä tai stepistä..

Mutta palatakseni alkuperäiseen ajatukseen, käydäänkö sinun mielestä keskustelua (yleisesti mediassa) diffuusorin peräpäästä vai pohjan "reiästä"?
Niistä tässä sääntöjenmukaisuuskeskustelussa oli kyse. Reference plane on käytännössä auton pohja. Step plane taas on toinen taso, jolla autoa alhaalta päin katsottaessa näkyvät osat voivat sijaita (pois lukien mm. diffuusorin loppuosa) ja se on 5 cm reference planen yläpuolella. Siinä kohdassa, jossa tupladiffuusorin mahdollistava reikä on, muuttuu reference plane step planeksi. Tämän siirtymän toteutusta ei ole muotoiltu säännöissä aukottomasti, mikä mahdollistaa reiän, josta tupladiffuusorin ylempi osa saa ilmansa.
Mutta palatakseni alkuperäiseen ajatukseen, käydäänkö sinun mielestä keskustelua (yleisesti mediassa) diffuusorin peräpäästä vai pohjan "reiästä"?
Tuossa aiemmin lainatussa jutussa oli kyse nimenomaan pohjan reiästä. Diffuusorin peräpäässä ei sinänsä ole mitään erikoista, koska se kyllä täyttää säännöt tupladiffuusoreista puhuttaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuossa aiemmin lainatussa jutussa oli kyse nimenomaan pohjan reiästä. Diffuusorin peräpäässä ei sinänsä ole mitään erikoista, koska se kyllä täyttää säännöt tupladiffuusoreista puhuttaessa.
Ahaaa.. Olin siis väärässä.
 
Ylös