Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mä en taas koskaan ole ymmärtänyt miten joku voi olla sitä mieltä, jotta keskitetty ja säädelty malli voi olla tehokkain.

Taksikilpailun puute tuo monta ongelmaa:
- Taksien määrä ei vastaa kysyntää
- Alalle yrittäjäksi pääseminen hyvin hankalaa (uusien ideoiden tuominen ei onnistu)
-> Erillaisten palvelumallien puute (esim. kimppataksit, toimivat nettitilaukset jne.)

.. näissä ei siis hinta ole vielä mukana.

Sinunkin antamissa esimerkeissä (yksityinen terveuspalvelu, katsastus) palvelutaso on noussut huikeasti yksityistämisen seurauksena.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kellekään ei näytä olevan mitään ongelmaa siinä, että taksien vapauttamisen jälkeen hinnat noussee 50-100%. Ruotsissa ei ole halpoja takseja olemassakaan, vaikka tämmöstä teoreettista mahdollisuutta viljellään ja yleinen hintataso on noussut. Sama on nähty monenmoisilla muillakin aloilla.
No eikö tämä ole hyvä, kun ottaa huomioon jotta Suomessa valitetaan jatkuvasti ettei Taksin ajattaminen kannata.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Sääntelyä purettaessa pitäisi huomioida, että ei jätetä sellaista säännöstelyä jäljelle, josta on haittaa.

Esimerkiksi katsastusmaksut nousivat merkittävästi ja ko. yritykset ovat tehneet tarpeettoman suuria voittoja. Miksi? Käsittääkseni tärkeimpiä syitä tähän on, että uusien yrittäjien tulo markkinoille on huomattavan vaikeaa varsin jämäkän sääntelyn vuoksi. Tällöin kilpailu ei toimi.. eikä hinnat laske.

Toinen esimerkki terveydenhuollosta. Eräässä kunnassa vanhuspalveluja hankitaan ostopalveluna ja todettiin sen olevan kallista verrattuna itse aiemmin tuotettuun. Asiaa tarkemmin tutkailtuaan totesivat, että merkittävin ero on työntekijöiden määrässä. Sääntelyn takia/ansiosta yksityisellä pitää olla tietty määrä työntekijöitä hommissa. Kyseiset säännöt eivät kuitenkaan olleet koskeneet (tai niitä ei noudatettu) ko. kuntaa, joka siten pystyi vähän halavempaan tuotantoon.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kellekään ei näytä olevan mitään ongelmaa siinä, että taksien vapauttamisen jälkeen hinnat noussee 50-100%. Ruotsissa ei ole halpoja takseja olemassakaan, vaikka tämmöstä teoreettista mahdollisuutta viljellään ja yleinen hintataso on noussut. Sama on nähty monenmoisilla muillakin aloilla.


Ja jos taksien hintoja vertailee (Helsinki vs. Tukholma), niin.

- Perusmaksu Ruotsissa halvempi
- Kilometrihinta Ruotsissa halvempi, paitsi 1-2 matkustajalla pe-la ja la-su yönä

... jotta melko halpaa siellä on aiemmin ollut jos 50-100% on hinnat noussut. Suomessa nykyään on todella kallista, kun Ruotsissakaan ei ole halpaa.
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Eri maiden tilanteita on ilman kunnon taustatietoja (verotus, mahdolliset tuet, yms.) mahdotonta vertailla. Jos vaikkapa taksiliikennettä olisi tuettu valtion kassasta, niin varmasti markkinahinnat (sääntelyn vapautuessa) ovat aiempaa suurempia.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ja jos taksien hintoja vertailee (Helsinki vs. Tukholma), niin.

- Perusmaksu Ruotsissa halvempi
- Kilometrihinta Ruotsissa halvempi, paitsi 1-2 matkustajalla pe-la ja la-su yönä

... jotta melko halpaa siellä on aiemmin ollut jos 50-100% on hinnat noussut. Suomessa nykyään on todella kallista, kun Ruotsissakaan ei ole halpaa.
Et näköjään osaa tulkita taulukkoa. Vastaas varsin, kuka on ollu mieltä, jota väitit yllä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sääntelyä purettaessa pitäisi huomioida, että ei jätetä sellaista säännöstelyä jäljelle, josta on haittaa.

Esimerkiksi katsastusmaksut nousivat merkittävästi ja ko. yritykset ovat tehneet tarpeettoman suuria voittoja. Miksi? Käsittääkseni tärkeimpiä syitä tähän on, että uusien yrittäjien tulo markkinoille on huomattavan vaikeaa varsin jämäkän sääntelyn vuoksi. Tällöin kilpailu ei toimi.. eikä hinnat laske.
Toi katsastusjuttu on kyllä kustiin aivan täysin. Onneksi siihen tullee muutos.

Toinen esimerkki terveydenhuollosta. Eräässä kunnassa vanhuspalveluja hankitaan ostopalveluna ja todettiin sen olevan kallista verrattuna itse aiemmin tuotettuun. Asiaa tarkemmin tutkailtuaan totesivat, että merkittävin ero on työntekijöiden määrässä. Sääntelyn takia/ansiosta yksityisellä pitää olla tietty määrä työntekijöitä hommissa. Kyseiset säännöt eivät kuitenkaan olleet koskeneet (tai niitä ei noudatettu) ko. kuntaa, joka siten pystyi vähän halavempaan tuotantoon.
Tässäkin on monessa paikkaa kustu homma. Omat palvelut on kilpailutettu, mutta sitten ollaankin pyydetty enemmän kuin on itse aiemmin tuotettu. Toisin sanoen on palveluja lisätty ja sitten valitettu kun hinta nousee. Todellisuudessa taso on parantunut, mutta samalla on hintakin noussut.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jaahas, mun ei enää kannata osallistua keskusteluun, kun joku pistää sanoja suuhun ja joku kyselee kuka niin on väittänyt. Tilanne loppuu yleensä marttyyri vetäytymiseen ja mun banniin. :eek:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Haukkukaas nyt lyttyyn euromääräiset laskelmani...Suomalaisessa versiossa ei ainaskaan ole odotustaksoja ynnättynä. En tajunnut enkkukielisiltä sivuiltakaan, että onko Tukholman taksissa sitten miten laskettu tuo 10km 15min matka.
Koodi:
FIN	arki	muu	juhlayö
1-2	19,8	22,9	22,9
3-4	22,7	25,8	25,8
5-6	24,1	27,2	27,2
7-	25,6	28,7	28,7

SWE
1-2	25,9	27,9	32,5
3-4	25,9	27,9	32,5
5-6	39,6	43	43
7-	39,6	43	43
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Haukkukaas nyt lyttyyn euromääräiset laskelmani...Suomalaisessa versiossa ei ainaskaan ole odotustaksoja ynnättynä. En tajunnut enkkukielisiltä sivuiltakaan, että onko Tukholman taksissa sitten miten laskettu tuo 10km 15min matka.
se on ilmeisesti laskettu:
+ Alotustaksa 45kr
+ Tuntihinta (esim. 395r) *0,25
+ Kilometrihinta 9,1kr *10

Tuota tuntihintaa / sen jatkuvuutta en heti tajunnut. Helsingissä tuo odotusta taitaa tulla vain ruuhkassa / jos muuten odotellaan.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Laitetaan nyt vielä esimerkki sääntelystä... jokainen päätelköön itse, että miten fiksua ja järkevää se tässä tapauksessa on.

Outo tilanne: Nousukausi päällä ja firmoja kaatuu


Kuljetusala on erikoinen, alan etujärjestön, SKAL:n puheenjohtaja Ahti Myllys aloittaa.

Ala kesti taantuman hyvin mutta nousukaudella tilanne muuttui.

– Kilpailu muuttui veriseksi, Myllys kertoo.

Monet yrittäjät joutuvat lopettamaan koventuneen kilpailun sekä kustannuspaineiden takia. Suurin syy poistumaan on lähivuosina kuitenkin kiristyneet säädökset.

Jo voimassa oleva EU-direktiivi vaatii, että vuodesta 2014 alkaen kaikkien kuorma-autonkuljettajien pitää suorittaa ammattipätevyystutkinto.

– Kynnys on iso kuudettakymmenettä ikävuotta läheneville, Myllys toteaa.


...
Toki kyseessä ei ole läheskään ainoa alan ongelma. On vain ihmeellistä, että ehkä koko ikänsä menestyksellä kuorma-autoa ajaneiden pitäisi hankkia ammattipätevyystutkinto eläkeiän kynnyksellä. Mitenhän iso ongelman ei-ammattitutkintoa-suorittaneet ovat olleet Suomen tieliikenteessä?
 

Fasaldi

Well-known member
Liittynyt
2.8.2006
Viestit
670
Loistava artikkeli Mikko Puhakalta ja Matti Viréniltä.

Puhakka on Oulun yliopiston kansantalouden professori ja Virén Turun yliopiston taloustieteen professori.

31.7.2011 klo 18:00
Kaikki saa köyhiksi mutta ei rikkaiksi

Vaalien alla ei voinut olla päätymättä muuhun lopputulokseen kuin että paljon rahaa on jaossa. Tuntui siltä, että vaalit järjestetään vain siksi, että jaetaan kansalaisten rahat uudestaan. Jos jollakin on enemmän kuin minulla, on häneltä otettava pois ja annettava minulle!

Rahan siirtämistä taskusta toiseen kutsutaan korkealentoisesti hyvinvointivaltioksi, mutta mikään Nobel-palkinnon arvoinen keksintö rahojen uudelleenjako ei ole. Rahan siirtäminen rikkailta köyhille pienentää tilastollisia tuloeroja hetken mutta tuskin pysyvästi. Onko olemassa näyttöä mistään maasta siitä, että verotus ja tulonsiirrot olisivat pysyvästi muuttaneet tulojen jakaumaa? Poistuvatko leipäjonot jakamalla ilmaista ruokaa?

Poliittisessa debatissa on hankala myöntää, että huono-osaiset eivät suinkaan ole yhdestä puusta veistettyjä: On niitä, joilla ei ole omaan tilanteeseensa osaa eikä arpaa, mutta on myös niitä, joilla huono-osaisuus tulee omasta tilauksesta eikä suinkaan ole yhteiskunnan vika. Monille yhteiskuntatieteilijöille yhteiskunta on aina syyllinen.

Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä siitä, miten kaikki kansalaiset on saatu yhtä köyhiksi, mutta ei yhtään esimerkkiä siitä, miten kaikki kansalaiset on saatu yhtä rikkaiksi. Ainakin vanhakantaisten vasemmistolaisten mielestä asiat saavat mennä miten huonosti tahansa, kunhan rikkailla menee vielä huonommin.

Otetaan esimerkiksi vuonna 1994 toteutettu muutos lapsiperheiden tuessa. Tällöin poistettiin lapsista koituva verovähennys ja siirryttiin pelkästään suoriin tulonsiirtoihin. Pidettiin sopimattomana, että ”rikkaat” saavat enemmän tukea. Tasa-arvon puuskassa unohtuivat kuitenkin muutoksen ikävät seurausvaikutukset.

Nyt siunaillaan sitä, että vuosittain Suomessa syntyy yli 3 000 päihteille altistunutta sikiötä ja pelkästään alkoholin eriasteisesti vaurioittamia lapsia syntyy yli 600. Yksi, tosin ei ainoa syy on se, että osa äideistä hankkii lapsen tai lapsia juuri tulonsiirtojen vuoksi (lapsilisät, kunnan asunto, asumis- ja toimentulotuki jne.). Järjestelmän kielteisiä haittavaikutuksia tuskin voidaan korjata valistus-, tiedotus- tai pakkotoimilla.

Uuden hallituksen ohjelmassa painopiste on selvästi rahojen uudelleenjaossa. Toki korkealentoisesti puhutaan uusista työpaikoista ja taloudellisesta kasvusta, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että ohjelma ei ole sopusoinnussa näiden tavoitteiden kanssa. Uusia työpaikkoja syntynee, mutta samalla tavalla kuin kahden viime vuosikymmenen aikana ne syntyvät julkiselle sektorille.

Suunnitellut verojen kiristykset merkitsevät uutta takaiskua säästämiselle. Valtaosa säästöistä tuottaa tappiota alhaisten korkojen ja korkean inflaation ansiosta. Pääomaveron korotus pahentaa tilannetta. Vain vuokra-asunnoista saatava tuotto on ollut positiivinen, mutta nyt sekin ilo ehkä päättyy. Tosin voi käydä niin, että veron korotuksen vuoksi vuokrat nousevat ja valtio joutuu taas korottamaan asumistukea.

Vero- ja tulonsiirtopolitiikkaa näyttää hallitsevan naiivi käsitys siitä, että valtion toimilla ei ole juuri mitään vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen: ihmisten ja yritysten tuloista voi ottaa minkä tahansa siivun ilman että verotettava tulo muuttuu ollenkaan.

Jos kotitaloudet ja julkinen valta eivät säästä, miten rahoitetaan investoinnit ja varaudutaan tuleviin kriiseihin? Vaikka kriisejä ei haluaisi manata esiin, niitä taatusti tulee. Suomen taloudella on varsin heikot eväät kestää uusia kriisejä. Ainakaan tulojen uudelleenjaolla niihin ei voida varautua.
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/eri-mielta/kaikki-saa-koyhiksi-mutta-ei-rikkaiksi
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
Yks juttu näissä yhteiskunta- ja talousasioissa on se, että pirun helposti keksii kaikkea mikä on huonosti ja missä on parannettavaa. Huomattavasti hankalampaa onkin sitten keksiä keinoja, joilla tilanne saataisiin oikeasti korjattua.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Yks juttu näissä yhteiskunta- ja talousasioissa on se, että pirun helposti keksii kaikkea mikä on huonosti ja missä on parannettavaa. Huomattavasti hankalampaa onkin sitten keksiä keinoja, joilla tilanne saataisiin oikeasti korjattua.
Antaa nyt poikien narista.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Yks juttu näissä yhteiskunta- ja talousasioissa on se, että pirun helposti keksii kaikkea mikä on huonosti ja missä on parannettavaa. Huomattavasti hankalampaa onkin sitten keksiä keinoja, joilla tilanne saataisiin oikeasti korjattua.
Höpöä.. kyllä ne keinot tiedetään ja niistä kirjoitellaan jatkuvasti lehdissä ja palstoilla.

Suurin ongelma on politiikkojen ryhditön toiminta.

Se Luxemburgin Juncker totesi asiasta jo legendaarisesti: Kaikki me tiedämme mitä tehdä. Ongelma on, että emme tiedä kuinka tulla sen jälkeen valituiksi seuraavissa vaaleissa. (vapaa suomennos ulkomuistista)

Jos kansanedustajien kaudet rajattaisiin yhteen, niin jotain saattaisi tapahtuakin.
 
Ylös