Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) haluaa uudistaa suomalaisen kaupan kilpailua lain keinoin. Heinonen huolehtii erityisesti vähittäiskaupan keskittymistä kahden kauppaliikkeen S-ryhmän ja Keskon haltuun.
Heinonen ehdottaa, että tappiollisten kauppojen toiminta kiellettäisiin kilpailua sääntelemällä.
Ajatuksen taustalla on Yhdysvaltojen kilpailulainsäädäntö, jonka mukaan kauppaketjun jokaisen yksikön pitää olla kannattava. Näin estetään se, että kannattava kauppaketju harjoittaisi niin sanottua tappopolitiikkaa kilpailijoitaan kohtaan.
- S-ryhmä kertoi vuoden 2010 tuloksessa ABC-ketjun olleen tappiollinen. Mikä heillä on tavoitteena? Heinonen kysyy.
S-ryhmä on investoinut valtavasti ABC-ketjuun, johon kuuluu Suomessa 109 liikennemyymälää ja 280 automaattipistettä. Ketju on kasvanut noin viidessätoista vuodessa maan johtavaksi huoltoasemaverkostoksi.
- Tästä [laajentumisesta] on muistomerkkinä teiden varsilla tyhjillään seisovat teboilit ja kesoilit, Heinonen antaa esimerkin.
Vaikka esimerkki on S-ryhmästä, ei Keskonkaan toiminta ole Heinosen mielestä synnitöntä.
- Meillä on paikkakuntia, joilla yhden kaupan markkinaosuus on 60 prosenttia ja silti aloitetaan laajennus, Heinonen kuvailee määräävän markkina-aseman omaavien kauppojen toimintaa.
Suomessa noin 80 prosenttia koko vähittäiskaupasta on S-ryhmän ja Keskon hallussa.
- Kaikki nousu ruoan hinnassa ei selity pelkästään niillä tekijöillä, joilla sitä yritetään selittää, Heinonen sanoo.
Työ- ja elinkeinoministeriö aloitti tänä vuonna terveen kilpailun edistämisen ohjelman, jonka vetäjänä toimii Kilpailuviraston ylijohtaja Juhani Jokinen.
Jokisen mukaan suomalainen ruoka on EU-vertailussa hinnoiltaan korkeimmasta päästä. Yksi syy saattaa olla vähittäiskaupan raju keskittyminen.
- Verojen kanssa olemme reippaasti vanhojen EU-maiden yläpuolella, mutta verottomillakin hinnoilla jonkin verran ylempänä, Jokinen sanoi taannoin Uuden Suomen haastattelussa.
Kilpailuviraston mukaan keskittyneen vähittäiskaupan ongelma ovat ketjujen omat tuotemerkit kuten Rainbow ja Pirkka. Kaupat hinnoittelevat usein omat tuotemerkkinsä alemmiksi kuin kilpailijoiden tuotteet.
Omien tuotemerkkien ulkopuolisilta toimittajilta vaaditaan yleisesti myös niin kutsuttua markkinointirahaa, joka usean toimittajan mielestä on vain pääsymaksu keskusliikkeiden hyllyille.