2009 Australian Grand Prix - Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Meanwhile the Ferraris are in trouble, Massa has only 18 laps of fuel in his car and yet he was 8/10ths off Button, who has 3/10ths of a weight disadvantage. That puts the Ferrari a second slower in quali trim today.
Kohta lähestytään sitä sekunnin marginaalia, ku jengi alkaa syödä paskaa ja hyppiin katolta.
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Jos kisa on 54 kierrosta ja ne vetää kisan alussa 28 kierroksen stintin. Sitten olis 26 jäljellä. Eiköhän yhden stopin taktiikka onnistu ihan hyvin, jos vedetään 6+ kierrosta safetycarin perässä.
Tuskimpa mikään talli lähtee yhden pysähdyksen taktiikkaa yrittämään etukäteen jos siihen tarvitaan safety car:ia. Liian riskipeliä, ellei laiteta kakkoskuskia kolaroimaan pahasti, jolloin turva-auto tulee varmasti :D
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
James Allenin arvioita bensalasteista ja ekoista varikkopysähdyksistä

Tuon mukaan Buttonilla ja Barrichellolla olisi 2-3 kierrosta pitempi eka stintti kuin Vettelillä ja Rosbergilla. Kubica ajoi tosissaan kevyellä Q3:ssa, tulisi jo viisi kierrosta ennen Barrichelloa varikolle. Samaten Ferrarit olivat kevyillä autoilla liikenteessä.

Hirmuisia painoeroja autoissa kyllä. Olisikohan yhden pysähdyksen yrittäjiä tulossa huomenna?
Allenin mukaan Kimillä yhtä paljon bensaa kuin Massalla, vaikka onhan siinä se kierroksen eli 1,5kg enempi Kimillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuskimpa mikään talli lähtee yhden pysähdyksen taktiikkaa yrittämään etukäteen jos siihen tarvitaan safety car:ia. Liian riskipeliä, ellei laiteta kakkoskuskia kolaroimaan pahasti, jolloin turva-auto tulee varmasti :D
Pystyypä tuosta kahden stopin taktiikaksikin joustaa jos jostain syystä kävisi niin ihmeellisesti ettei australiassa turva-autoa nähdä :cool:
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Pystyypä tuosta kahden stopin taktiikaksikin joustaa jos jostain syystä kävisi niin ihmeellisesti ettei australiassa turva-autoa nähdä :cool:
Varmaan pystyy jos sadetta ropisee, muuten en jaksa uskoa, että tämän hetkiset renkaat kestäisivät sitä. Vai?
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Onko noi painot auton ja kuljettajan yhteenlaskettu summa?

Felipe Massa 654 kg
Kimi Räikkönen 655,5 kg

Kyllähän Kimi on massaa sen 10 kiloa muutenkin painavampi? Maikkarin uutisessa puhutaan vain autojen painosta.

Edit: Jaa ei se Massa olekkaan kuin 3 kiloa kevyempi.
 
Viimeksi muokattu:

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Onko noi painot auton ja kuljettajan yhteenlaskettu summa?

Felipe Massa 654 kg
Kimi Räikkönen 655,5 kg

Kyllähän Kimi on massaa sen 10 kiloa muutenkin painavampi?
Turhaa julkasivat noi painot ku porukka menee ihan sekasin :D

Kyl kaikki autot lähtökohtasesti kuljettajan kanssa on laitettu siihe 605kg tuntumaan. Tuo ylimääränen on pelkästään bensakuormaa
 

Dieselman

Well-known member
Liittynyt
15.3.2009
Viestit
285
Ehkä siksi että ne kertovat kisaan valitun taktiikan?
Niin, mutta miten se paino muka vaikuttaa Heikin ja Lewisin aika-ajo aikoihin???
Ainakin itse ymmärsin että Altair luuli niiden ajaneen kisabensoilla nuo aika-ajo vedot.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
On melkoinen käänne diffuusori- ym. sääntöjupakassa, jos suurimmat valittajat Red Bull ja Ferrari todella ajoivat aika-ajoissa sääntöjen vastaisella autolla. Williamsilta erinomainen havainto, jos sääntöjenvastaisuuden onnistuivat aika-ajoissa bongaamaan. Toivottavasti vain protesti jätettiin ajoissa, sillä jos jokin veruke on käytettävissä, tuskin mikään protesti menee läpi. Ironiaa melkoisesti, jos todella selvä sääntörikkomus on tehty, sellaisen tallin osalta, joka omien sanojensa mukaan noudatti uusien sääntöjen henkeä tarkasti ja on siitä syystä katsonut olleensa oikeutettu itkemään Brawn tallin diffuusoriratkaisusta.

Toyotan jääminen kiinni taipuvasta takasiivestä on kuin mannaa taivaasta Ferrarille ja ehkä myös McLarenille, joiden mahdollisuudet napata pisteitä ensimmäisessä kilpailussa paranivat huomattavasti.

Omasta mielestäni Brawn GP:n dominointi (bensamäärin perusteella siitä voidaan nyt puhua) on parasta mitä sarjassa on tapahtunut pitkään aikaan. Vihdoinkin nähdään nousu hännänhuipusta voittotaisteluun. Koko kausi ei alkuvuoden ylivoiman takia ole vaarassa, sillä ei Brawnilla missään tapauksessa ole samanlaisia resursseja kehittää autoaan kuin Ferrarilla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Nyt alkaa avautua minullekin:eek: ...eli tuo paino -605kg on bensamäärä..ilmeisesti.
Kyllä. Ihmetyttää TAAS Kovalaisen jättisatsi polttoainetta, miksi ei vähän toisenlaista taktiikkaa. Hamiltonille kevyt auto niitä hyökkäyksiä varten.
 
Ylös