2009 Australian Grand Prix - Kilpailu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mitenköhän ensimmäisessä mutkassa rytisee? Brawnit säästynevät mahdollisilta etusiipirytäköiltä, mutta monilla muilla kuskeilla midfieldissä on siihen erinomaiset mahdollisuudet. KERS-kuskit yrittänevät myös ohittaa sitä ennen, siis mikäli koko fiaskosysteemi toimii lainkaan.

Saa nähdä onnistuuko Rubens Buttonin ohituksessa ensimmäisillä kierroksilla. Jännää on :thumbup:
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Kumma jos ei 80hv ei auta yhtään lähtökiihdytyksessä, olettaen ettei joudu pussiin.
Ja kuulemma se vääntö on siinä se juttu, ei niinkään noi tehot vaikka toki nekin auttaa. Luulen että varmaan Ferkut pomppaa lähdössä muutaman sijan, jos eivät jää pussiin.

Takana voi tulla romua kun Hamilton lähtee "hyökkäämään" 20. sijalta autolla joka on 15. nopein :/ noh siinähän yrittää.

Ja kirjoitin jo aiemmin, että jos massan Q3:ssessa näyttämä vauhti kovilla renkailla toteutuu, niin voi raukkaa... tulee taas yksi niistä surullisista Melbournen kisoista Brassille, varmaan parempi jos pyöräyttää ulos jo aika alussa niin ei tarvii räpeltää 1,5 tuntia.
 
Viimeksi muokattu:

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Ainakin noi ämtvmaxil puhu että se sähkömoottorin amtama yty kuulemma todella tuntuu autossa. Että vääntääkin ihan eri lailla ku polttis. Voi olla yllättäväkin etu lähdössä.
Joo, mutta väittisin että se potku tuntuu paremmin kun vauhtia on +130kmh. Mutkassa lähdössä ja ohituksissa saa varmasti hieman lisää potkua. En usko, että pelkästään Kerssin avulla lähdössä useita sijoja voitetaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Luulen että varmaan Ferkut pomppaa lähdössä muutaman sijan, jos eivät jää pussiin.
sekä muutkin Kers-tallit. Itse veikkaan pari sijaa pelkän Kersin ansiosta. Loput sijat menee jo hyvän lähdön piikkiin (joka tapahtuisi ilman kersiäkin)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No olipas aika-ajo. Tuosta on vaikea päättää onko ajatukset vielä enemmän sekaisin kuin tulosluettelo.

Mutta aloittaen myönteisistä seikoista, niin onpa hauska seurata kun britit kääntää takin vaalean puolen salamana päällimmäiseksi ja sillä puolella on napit. Mustanpuhuva ja imelästi rullaava mutta paikoin takelteleva nykyaikainen vetoketju käännettiin sisäpuolelle. Nyt Hamilton saa sitten maistaa oikein olan takaa tätä sirkuksen varjoista puolta.

Samaten voi kuvitella kuinka Hondan johto kiemurtelee katsoessaan televisiosta Brawnin menestystä ja televisioaikaa. Myivät säkillisen kultaa sian hinnalla - ja vielä parin vuoden määrätietoisen työn siinä samalla. Tosin itse otan pienen varauksen tähän Brawniin. On nimittäin osoittautunut sellaiseksi ketaleeksi, että protestijupakoihin saattaa löytyä muitakin aiheita kuin monikerrosdiffuuserit.

Mutta kyllä Mersullakin kiemmurrellaan. Oma moottori kärjessä todistaa potentiaalin, mutta nimea kantava talli ei. Hondan ja Mersun johtoa samassa karaokessa: I Will Survive!

Buttonin vuoksi olisi mukavaa, jos näin ei kuitenkaan kävisi. Olen aina kaveria jotenkin sympatiseerannut joskin, myönnän - on tuo muutamaksi vuodeksi unohtunut sinne sijoille jotakin. Siinä on kuitenkin oiva kaveri selättämään Hamiltonin niin henkisen kantin kuin suosionkin. Ja siitä tunnen vain mielihyvää. Kyllästyttää katsella isähämistä joka varikkoleikkauksen yhteydessä.

Ja kyllä kyllästyttää katsella Schumiakin. Hieman on kallis ja ruma maskotti, eikä edes tuo onnea. Ottaisivat nyt vaikka jotain silmäniloa sinne jos kerran paikat on täytettävä.

Jos kaunis auto voittaisi - niin Nicolla on hyvät mahdollisuudet. Velkainen Williams se vaan sinnittelee. GB Brawn ei ollenkaan kaunis, mutta yhtä velkainen. Tosin ei siis kauaa.

Ferrareilla ikävä kyllä pito katosi bensalastin myötä ja päivän edetessä. Kimikin oli kuin suu täynnä kitkerää kusta kun maisteli tätä nykytodellisuutta. Massa luultavasti sekoaa jo siinä määrin, että voi vain arvailla mistä kohti hän ajaa ulos. Hänelle ominaiset eturivin paikat ovat enää haavetta vain. Koko talven ajan kehitetty uho nyt sen mestaruuden viimeisenkin pisteen saavuttamisesta hävisi kuin kerssinä ilmaan - diffuuserin vauhdittamana ja kymillä renkailla. Kimi yhtä kylmillä renkailla mutta kylmäpäisempänä ja kisakuntoisena saattaa sinnitellä sinne asti kunnes Ferrarikin on taas mukana kisassa. Toivotaan niin. Ja Massalla on kestettävänä se sama kuin Hamiltonillakin. Tulihan Barrichello lievästi sanoen puun takaan nyt brassilehtien suurimpiin otsikoihin. Massa taidetaan tyypittää lehteen koko lailla pienemmällä fontilla - ketä kiinnostaa. Hirveintä on juuri tulla pettyneeksi näin suurien odotusten jälkeen.

Ja kun mentiin näihin huonoihin puoliin sekoitetussa pakassa, niin varmasti FIA on jälleen yksi niistä lahjakkaimmista. Laati säännöt, joista ei itsekään ota selvää - tai ainakin tarvitsevat useita viikkoja siihen. Samaten pakotti tallit kersseihin. Nyt sitten kisassa on kolme kastia: kerssit, kerssittömät ja monikerrosdiffuuserit. Ainakaan kuskien lahjoja on katsojan vaikea tuosta sekamelskasta jyvittää.

Ferrarilla ongelma on jälleen paljolti rengaspidossa. McLarenilla ongelmia on kosolti enemmän. Saapa nähdä montako kisaa tuon kadotetun kilpailukyvyn kiinnisaamiseen menee. Ilman testausta. No difuuserit lienevät jo protyyppeinä eikä kerssikään ole välttämättä valttia tässä rengaspidon hienoisessa balanssipelissä. Tosin radatkin heittävät asetelmia uusiksi varmasti suurella kädellä niiden erilaisten säätämistarpeen vuoksi. Ja tämä yksikin rata saattaa vielä käänellä voimavaroja. Eihän yhdenkään tallin kisakestävyyttä ole nähty. Onko hyvä aika-ajo enne rengaskulutuksesta joka voi sitten kisassa aiheuttaa yhtä suurtä hämmennystä kuin tämä aika-ajo konsanaan.

En nyt haluaisi pilata loistavaa analyysiä mutta tuskin tuolla varikolla tarvittiin tuota Virginin omistajaa esittämässä voiton merkkiä....
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Toivotaan, että Massa ampuu startista hyvin liikkeelle ja Kimi samassa junassa Tojojen ohi. Uskon, että Kimi on kisavauhdissa kuitenkin ihan hyvä, joten sijat 5-7 on mun veikkaus.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Kiva nähdä oikeasti kavereita kärjessä jotka on nöyriä ja nopeita. Hamiltton saa nyt kunnon koulun toivottavasti tänä vuonna. Tippuu mies vihdoin takaisin maan kamaralle sieltä pilvilinnoista. Ymmärtää että osaa ne muutkin ajaa kun on sopivat vehkeet alla.

Huomenna mielenkiintoinen kisa tulossa. Pikkasen kyllä harmittaa kun F-Ykkösissä on niinkin iso merkitys autoilla, mutta näinhän se Ykkösissä on aina ollut.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mikä on F1 moottorin maksimiteho?

700-800hv? Tällöin kers on 10%

Mutta pitää muistaa, että moottori ei käy koko aikaa maksimi teholla.

Mikä mahtaa olla tehoalue noissa moottoreissa? Olisiko jotain 400-800hv? Eli tällöin KERS antaa jopa 20% boostia. Eli summa summarum voisi KERSistä olettaa keskimäärin 15% boostia?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ainakin noi ämtvmaxil puhu että se sähkömoottorin amtama yty kuulemma todella tuntuu autossa. Että vääntääkin ihan eri lailla ku polttis. Voi olla yllättäväkin etu lähdössä.
Totta. Nimenomaan tuon väännön luulisi olevan suureksi hyödyksi lähtötilanteessa. Muutama kymmenen newtonmetriä välitöntä momenttia napin painalluksella, semminkin kun F1-autojen moottoreissa ei sitä alavääntöä kovin ruhtinaallisesti taida olla.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Sen verran poikkeava lähtöruudukko ettei oikeastaan Ferrarikaan jaksa kiinnostaa.Toivottavasti Räikkönen nyt kuitenkin Massan edellä ruutulipun jälkeen on.

Liputan eniten Vettelin puolesta.Toisena maaliin tulkoon Rubens ja kolmantena Button.Näin olen päättänyt ja näin tulee käymään.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/846672

F1-kuskeille tarkoituksellisesti huonot renkaat

- Olemme kuulleet kuljettajien valittavat, että superpehmeä on liian pehmeä täällä ja keskimääräinen on liian kova. Rengastaktiikan laatimisen pitäisi olla erittäin vaikeaa ja näin juuri toivottiinkin. Koska FIA haluaa lisätä ohituksia, emme tuoneet tänne suorituskyvyltään ihanteellisia renkaita, vaan niiden sijaan toimme renkaat, joita tallien ja kuljettajien pitää mietiskellä ankarasti ennen käyttämistä, Hamashima totesi.
*itun jees! Näin sen pitää ollakin, kunnon haastetta. Sellaiset renkaat, että menee ihan paskaksi jos ajaa playstation-tyylillä, tai tekee virhearvioita taktiikassa tms.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mikä on F1 moottorin maksimiteho?

700-800hv? Tällöin kers on 10%

Mutta pitää muistaa, että moottori ei käy koko aikaa maksimi teholla.

Mikä mahtaa olla tehoalue noissa moottoreissa? Olisiko jotain 400-800hv? Eli tällöin KERS antaa jopa 20% boostia. Eli summa summarum voisi KERSistä olettaa keskimäärin 15% boostia?
Aika-ajoissa, kun nähtiin vähän grafiikkaa Kimin autosta, niin kyllähän se sitä nappia räpläsi heti, kun vaan mahdollista. Eli tehoetu otetaan juurikin silloin käyttöön, kun se antaa prosentuaalisesti eniten lisätehoa.

Onhan kuskitkin puhunu KERSistä erityisesti lähdöissä. Muut tallit tietenkin tietää tän ja yrittävät varmasti pussitta Ferrarit heti lähdössä. Tojot varmaan poikittain ruudussa, että saa kunnolla blokattua. Voin jo kuvitella, miten Kimi on Glockin ahterissa, joka yrittää blokata minkä pystyy.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Mitenköhän ensimmäisessä mutkassa rytisee? Brawnit säästynevät mahdollisilta etusiipirytäköiltä, mutta monilla muilla kuskeilla midfieldissä on siihen erinomaiset mahdollisuudet. KERS-kuskit yrittänevät myös ohittaa sitä ennen, siis mikäli koko fiaskosysteemi toimii lainkaan.

Saa nähdä onnistuuko Rubens Buttonin ohituksessa ensimmäisillä kierroksilla. Jännää on :thumbup:
Ei.Button voittaa.
 

Nickom

Active member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
31
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/846672



*itun jees! Näin sen pitää ollakin, kunnon haastetta. Sellaiset renkaat, että menee ihan paskaksi jos ajaa playstation-tyylillä, tai tekee virhearvioita taktiikassa tms.
Kieltämättä ihan kaunis ajatus tuo mutta mahdollistaa helposti erinäiset vilunkipelikikkailut. Jos talli x pystyy säästämään pehmeitä renkaita hyvin mutta kovilla ei löydy pitoa mutta talli y on pulassa pehmeillä mutta kovat istuvat alle ja x ja y kamppailevat mestaruudesta voi Bridgestone tuoda kisoihin pehmeät tai kovat seokset riippuen siitä miellyttääkö x vai y. Ja aika huolissani olen siitä että näin tuleekin käymään, olihan viimekin kaudella ainakin Ferrarilta syytöksiä siitä että Bridgestone toi kisoihin aivan liian kovat seokset.
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Aika-ajoissa, kun nähtiin vähän grafiikkaa Kimin autosta, niin kyllähän se sitä nappia räpläsi heti, kun vaan mahdollista. Eli tehoetu otetaan juurikin silloin käyttöön, kun se antaa prosentuaalisesti eniten lisätehoa.

Onhan kuskitkin puhunu KERSistä erityisesti lähdöissä. Muut tallit tietenkin tietää tän ja yrittävät varmasti pussitta Ferrarit heti lähdössä. Tojot varmaan poikittain ruudussa, että saa kunnolla blokattua. Voin jo kuvitella, miten Kimi on Glockin ahterissa, joka yrittää blokata minkä pystyy.
Samalla tavalla kuin blokkasi Hamiltonin Interlagosissa 08? :D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Iltalehti sanoi:
Se puolestaan ei lupaa muiden kannalta hyvää sunnuntain kisaa ajatellen. Mikäli vain Brawn GP pääsee maaliin, vie se varmasti voiton
Hieno lause, tohon voisi Brawnin tilalle laittaa vaikka Force Indian ja pitäisi ihan yhtä lailla paikkansa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Hieno lause, tohon voisi Brawnin tilalle laittaa vaikka Force Indian ja pitäisi ihan yhtä lailla paikkansa.
:D
Kieltämättä rohkeaa ennustelua Iltalehdeltä. Itse olisin vähän varovaisempi ja sanoisin, että jos kaikki muut keskeyttävät, Brawnit ovat vahvoilla voiton suhteen.:alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös