No olipas aika-ajo. Tuosta on vaikea päättää onko ajatukset vielä enemmän sekaisin kuin tulosluettelo.
Mutta aloittaen myönteisistä seikoista, niin onpa hauska seurata kun britit kääntää takin vaalean puolen salamana päällimmäiseksi ja sillä puolella on napit. Mustanpuhuva ja imelästi rullaava mutta paikoin takelteleva nykyaikainen vetoketju käännettiin sisäpuolelle. Nyt Hamilton saa sitten maistaa oikein olan takaa tätä sirkuksen varjoista puolta.
Samaten voi kuvitella kuinka Hondan johto kiemurtelee katsoessaan televisiosta Brawnin menestystä ja televisioaikaa. Myivät säkillisen kultaa sian hinnalla - ja vielä parin vuoden määrätietoisen työn siinä samalla. Tosin itse otan pienen varauksen tähän Brawniin. On nimittäin osoittautunut sellaiseksi ketaleeksi, että protestijupakoihin saattaa löytyä muitakin aiheita kuin monikerrosdiffuuserit.
Mutta kyllä Mersullakin kiemmurrellaan. Oma moottori kärjessä todistaa potentiaalin, mutta nimea kantava talli ei. Hondan ja Mersun johtoa samassa karaokessa: I Will Survive!
Buttonin vuoksi olisi mukavaa, jos näin ei kuitenkaan kävisi. Olen aina kaveria jotenkin sympatiseerannut joskin, myönnän - on tuo muutamaksi vuodeksi unohtunut sinne sijoille jotakin. Siinä on kuitenkin oiva kaveri selättämään Hamiltonin niin henkisen kantin kuin suosionkin. Ja siitä tunnen vain mielihyvää. Kyllästyttää katsella isähämistä joka varikkoleikkauksen yhteydessä.
Ja kyllä kyllästyttää katsella Schumiakin. Hieman on kallis ja ruma maskotti, eikä edes tuo onnea. Ottaisivat nyt vaikka jotain silmäniloa sinne jos kerran paikat on täytettävä.
Jos kaunis auto voittaisi - niin Nicolla on hyvät mahdollisuudet. Velkainen Williams se vaan sinnittelee. GB Brawn ei ollenkaan kaunis, mutta yhtä velkainen. Tosin ei siis kauaa.
Ferrareilla ikävä kyllä pito katosi bensalastin myötä ja päivän edetessä. Kimikin oli kuin suu täynnä kitkerää kusta kun maisteli tätä nykytodellisuutta. Massa luultavasti sekoaa jo siinä määrin, että voi vain arvailla mistä kohti hän ajaa ulos. Hänelle ominaiset eturivin paikat ovat enää haavetta vain. Koko talven ajan kehitetty uho nyt sen mestaruuden viimeisenkin pisteen saavuttamisesta hävisi kuin kerssinä ilmaan - diffuuserin vauhdittamana ja kymillä renkailla. Kimi yhtä kylmillä renkailla mutta kylmäpäisempänä ja kisakuntoisena saattaa sinnitellä sinne asti kunnes Ferrarikin on taas mukana kisassa. Toivotaan niin. Ja Massalla on kestettävänä se sama kuin Hamiltonillakin. Tulihan Barrichello lievästi sanoen puun takaan nyt brassilehtien suurimpiin otsikoihin. Massa taidetaan tyypittää lehteen koko lailla pienemmällä fontilla - ketä kiinnostaa. Hirveintä on juuri tulla pettyneeksi näin suurien odotusten jälkeen.
Ja kun mentiin näihin huonoihin puoliin sekoitetussa pakassa, niin varmasti FIA on jälleen yksi niistä lahjakkaimmista. Laati säännöt, joista ei itsekään ota selvää - tai ainakin tarvitsevat useita viikkoja siihen. Samaten pakotti tallit kersseihin. Nyt sitten kisassa on kolme kastia: kerssit, kerssittömät ja monikerrosdiffuuserit. Ainakaan kuskien lahjoja on katsojan vaikea tuosta sekamelskasta jyvittää.
Ferrarilla ongelma on jälleen paljolti rengaspidossa. McLarenilla ongelmia on kosolti enemmän. Saapa nähdä montako kisaa tuon kadotetun kilpailukyvyn kiinnisaamiseen menee. Ilman testausta. No difuuserit lienevät jo protyyppeinä eikä kerssikään ole välttämättä valttia tässä rengaspidon hienoisessa balanssipelissä. Tosin radatkin heittävät asetelmia uusiksi varmasti suurella kädellä niiden erilaisten säätämistarpeen vuoksi. Ja tämä yksikin rata saattaa vielä käänellä voimavaroja. Eihän yhdenkään tallin kisakestävyyttä ole nähty. Onko hyvä aika-ajo enne rengaskulutuksesta joka voi sitten kisassa aiheuttaa yhtä suurtä hämmennystä kuin tämä aika-ajo konsanaan.