2009 Australian Grand Prix - Kilpailu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
Sapettaa vain, että FIA antaa noin räikeän porsaanreiän mennä läpi. Kaikki tietävät, mitä säännöillä on pyritty sanomaan. Älytöntä, että sääntöä ei korjattu, kun siihen oli vielä mahdollisuus.
.

Mutta nyt, jos tuo Fian päätös ei muutu missään tuomio-istuimessa tms... Niin kaikki tallit tietävät säännöt että mikä on sallittua ja mikä ei.

Itse kilpailusta tullee varmaan todella mielenkiintoinen, koska on ensinmäinen kisa scliksi renkailla ja harpääkettömillä autoilla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä en kyllä minään teknisenä innovaationa pitäisi diffuuseria jossa välipohjalla on peitetty sen todellisen korkeuden mittaus. Kyse on lähinnä FIAn vähäisestä omistautumisesta ja keinoa käyttäneiden tallien riskinotosta.

Minäkin olisin tuon keksinyt mikä todistaa, ettei itse "ideaan" paljoa vaadita.

Vanhoja toleransseja ja luistonestolastuja ym esiin kaivaen, usein näissä säännöissä pohditaan - ei niinkään sääntöä vaan miten niitä kontroloidaan ja mitataan.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kieltämättä ihan kaunis ajatus tuo mutta mahdollistaa helposti erinäiset vilunkipelikikkailut. Jos talli x pystyy säästämään pehmeitä renkaita hyvin mutta kovilla ei löydy pitoa mutta talli y on pulassa pehmeillä mutta kovat istuvat alle ja x ja y kamppailevat mestaruudesta voi Bridgestone tuoda kisoihin pehmeät tai kovat seokset riippuen siitä miellyttääkö x vai y. Ja aika huolissani olen siitä että näin tuleekin käymään, olihan viimekin kaudella ainakin Ferrarilta syytöksiä siitä että Bridgestone toi kisoihin aivan liian kovat seokset.
Äh, tuo on muuten totta. Pääsi unohtumaan, vaikkakin olen itsekin tuosta joskus valittanut. Bridgestone on jonkin verran tosiaan ohjaillut mestaruuksien suuntaa useampanakin vuotena. Jo 2000 halusivat Schumi+Ferrari -mestaruuden sen suuremman mainosarvon vuoksi. Viimeksihän taas Hamilton on ollut median lellikki, ja siksi myös mainosmiesten ja Bridgestonenkin suosiossa.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Huomasin muuten juuri tässä Brawnin voitonhuumassa, että itse kilpailu on vielä ajamatta. Loistavaa, kun Hamilton on kevyellä. Nyt todellakin nähdään hänen ja Toyotien toimesta, että toimiiko tuo "ohitusaerodynamiikka."
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Huomasin muuten juuri tässä Brawnin voitonhuumassa, että itse kilpailu on vielä ajamatta. Loistavaa, kun Hamilton on kevyellä. Nyt todellakin nähdään hänen ja Toyotien toimesta, että toimiiko tuo "ohitusaerodynamiikka."
Niin, ainakin Toyotien puolesta ;) ainakin itse kun miettii niin tuppaa unohtamaan, että se Mclaren :han on oikeastikin hidas, eikä sillä ohitella samaan malliin kuin viimevuonna olisi tapahtunut. Oli kevyt tai ei
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Niin, ainakin Toyotien puolesta ;) ainakin itse kun miettii niin tuppaa unohtamaan, että se Mclaren :han on oikeastikin hidas, eikä sillä ohitella samaan malliin kuin viimevuonna olisi tapahtunut. Oli kevyt tai ei
Onhan siinä Hamiltonin edessä 30-40 kg painavampia autoja, jolloin ainakin yrittämisen luulisi onnistuvan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onhan siinä Hamiltonin edessä 30-40 kg painavampia autoja, jolloin ainakin yrittämisen luulisi onnistuvan.
Hamiltonilla on vaan tiukat skabat kyl Toyotien kanssa. Toyotat on vähän raskaammalla kuormalla kuin Lewis, mutta vastaavasti Toyota on nopeampi...
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Juu on hyvin kiintoisaa nähdä onko ne ohitukset todellisuudessa helpompi toteuttaa. Potentiaalisia ohitettavia muutamilla kuskeilla kyllä on, joten eiköhän vastaus tähän saada.
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Eikös tänä yönä siirretä kelloja? Jos näin on niin kannattaa myös muistaa siirtää niitä, ettei huominen kisa mene sivu suun. ;)
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Eikös tänä yönä siirretä kelloja? Jos näin on niin kannattaa myös muistaa siirtää niitä, ettei huominen kisa mene sivu suun. ;)
Kyllä näin on. Ne ketkä menee töihin on hyvä kanssa muistaa siirtää ettei myöhästy, koska nyt siirretään eteenpäin.
 

luca1100

Active member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
29
Taidat olla jäävi sanomaan yhtään mitään, kun olet niin mehuissas parikellon menestyksestä, ettet voi myöntää vilpillistä toimintaa.

Jos Ferrari joutui muuttamaan pohjaansa epätarkan mittaustavan takia, niin tässä on mielestäni ihan identtinen tapaus. Sääntöön tarkennus ja diffut kiletoon. Mistäs ne Brawnit sitten löytyy, kun ajoista viedään se 1-1,5 sekuntia.:frank:
Mitä sä oikee selität? Mistä kellosta sä ton 1-1,5s revit? Jostain mtv3 sivuilta:D Kukaan ei tiedä paljon tollanen diffuusori vaikuttaa. Jotkut toimittajat on varikolla arvoinu, voi voi..
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mietteitä...

Brawn
Vaikuttaa ylivoimaiselta. Bensaa enemmän kuin muilla mutta silti melko selkeällä erolla eturiviin. Barrichello oli kevyellä nopeampi, mutta Button yllätti kisabensoilla. Ihan sama kumpi voittaa, iso peukku jokatapauksessa :thumbup:

Red Bull
Aika-ajojen yllättäjä. Vettel päihitti aika-ajospesialisti Webberin, mutta molemmilla on mahdollisuudet pisteille. Webberin kisavauhti ehkä pieni kysymysmerkki, mutta Sebastian taistelee varmastikin podiumista jos vain auto kestää.

BMW
Ollut pettymys. Kubica puristi hienosti Q3:een ja vähän kevyemmällä autolla on alussa mukana kärkikahinoissa. Saa nähdä riittääkö vauhti maaliin saakka. Heidfeld saattaa painavalla autollaan nousta pari sijaa.

Williams
Harjoitusten kärkikuskin vauhti hyytyi vähän aika-ajoissa. On Nicolla silti hyvät mahdollisuudet jopa pallille. Nakajima oli yllättävän hidas.

Ferrari
Ei vakuuttanut yhdellä kierroksella. Odotettavasti kisavauhti on parempaa, mutta miten päin kääntyy jäsentenvälinen taistelu? Silti veikkaan toista Ferraria palkinnoille.

Renault
Vaisu. Jotenkin tuli heti mieleen viime kausi. Samanlaista räpellystä. Alonso saattaa hämmentää soppaa mutta Piruet on kyllä pelkkä statisti. Paljon pitää kehityksen mennä eteenpäin, jotta tällä autolla taisteltaisiin voitoista.

McLaren
Pätee vähän samat sanat kuin Relluun. Testikiellon aikana on paha nousta yhtään mihinkään. Pisteillekin on niin paljon matkaa että toiveet lepää turva-auton varassa. Yllättäen Heikki on ollut Lyyistä nopeampi. Syvällä jossain tuntuu hyvältä kun Hamiltonkin saa vaihteeksi taistella jossain kaukana kärjestä vailla varsinaisia mahdollisuuksia. Vahingonilo on paras ilo, vai miten se meni?

STR
Buemi pesi Bourdaisin. Ei muuta.

Force India
Odotettavissa kovaa vääntöä Hamiltonin ja Sebastienien kanssa. Sutil kyykyttää Jumalasta seuraavaa maailmanmestariamme.

Toyota
Meinasi jaappanin pojat unohtua kokonaan. Pistevauhdissa ilman rangaistuksia mutta nyt taitaa olla turha haaveilla moisesta. Löytyykö edes sääntöjen mukaisia siipiä? Jostain varikon perältä saattaisi vielä löytyä kierrätetyt Arrowsin siivet joista sahalla ja luovalla insinöörityöllä saisi toimivat pelit.
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Nyt sellanen mielenkiintoinen juttu.
Jos arvellaan pehmeiden renlaiden kestävän useissa autoissa sen 15-17 kierrosta enintään, niin siellä lienee kovilla renkailla ajavia autoja. Ne ovat kauheen paljon hitaampia kuin pehmeillä renkailla ajavat.Pehmeät renkaat menevät joillakin autoilla jo muutaman kierroksen jälkeen piloille - hitaaksi. Rengastaktiikka ja vetojen pituudet ovat aiak ratkaisevia. Mielenkiintoinen kisa on tulossa.

Itse arvelen, että kovilla lähtee yli 17 kierrosta ajavat ja sitten ajavat pikkupätkiä pehmeillä kumeilla??
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Toivottavasti Brawn vie voiton. Olisi mahtavaa nähdä vaikkapa Button voittamassa :).
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Tuossa arviot varikolletulokierroksista:

http://www.a5.hu/cikkek/2/31976.shtml

1. Kubica 650 Q3 15.
2. Massa 654 Q3 16.
3. Räikkönen 655 Q3 17.
4. Hamilton 655 17.
5. Trulli 655 Q3 17.
6. Vettel 657 Q3 18.
7. Rosberg 657 Q3 18.
8. Bourdais 662 19.
9. Webber 662 Q3 19.
10. Button 664 Q3 20.
11. Barrichello 666 Q3 21.
12. Glock 670 Q3 22.
13. Buemi 675 23.
14. Nakajima 680 25.
15. Alonso 680 25.
16. Sutil 684 27.
17. Fisichella 689 28.
18. Kovalainen 690 28.
19. Heidfeld 691 29.
20. Piquet 694 30.



Vaikea tuosta on sanoa miten monella pysähdyksellä ajavat, kun tuo renkaiden ero on niin suuri ja eri autot voivat ajaa pehmeillä kovin eri määriä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Itse arvelen, että kovilla lähtee yli 17 kierrosta ajavat ja sitten ajavat pikkupätkiä pehmeillä kumeilla??
siis hetkonen... saako renkaat muka vaihtaa aika-ajon jälkeen vielä? :confused:

oon käsittäny kait ihan väärin että bensat ja renkaat pitäs olla samat millä lähetää kisaa :dunno:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Olisko kaukaa haettu, että Ferrarit, etenkin Kimi puhtaalta puolelta, olisivat top3:n joukossa ekaan mutkaan? Kevyenä ja Kerssin kanssa voi punaiset lähteä suht rivakasti matkaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös