Australian GP 2009 - jälkilöylyt

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Ihmettelen niin suuresti miksi kilpailua yritetään ylläpitää keinotekoisesti.

Rengastilanne: Miksiköhän kilpailuihin ei voisi tuoda suorituskykyisiä ja turvallisia renkaita joita teamit voisivat käyttää vapaasti eikä tarvitsisi pelleillä joillakin 4 kierrosta kestävillä nakeilla. On se vähän koomista kun esimerkiksi Ferrareista mentiin pujottelukeppien tyyliin ohi kilpailun alkuvaiheessa. Esimerkiksi tässä kilpailussa tuo kovempi rengasseos ja siihen kaveriksi yhden napsun pehmeämpi, kilpailukykyinen rengas. Sen jälkeen teamien oma asia millä nakeilla ajeleevat. Nykyisten renkaiden toimivuus lähinnä naurattaa, en usko että tuovat edes kovin hyvää mainetta Bridgestonelle.

KERS: Käytännössä katsoja ei saa edes varmuutta milloin lerssiä käytetään. Kylläpä siinä taas tulee kuskin taidot esiin kun painetaan boostilla ohi. Ajatellaan vaikka tilanne että Jensoni on viikon päästä keulassa ja Kimi tulee ihan kontissa kiinni. Taistelu jää siihen kun Kimi painaa rinnalle lähtiessään napin pohjaan ja ajaa suoran matkalla ohi. Mielestäni vähentää rengas rengasta vasten kamppailua, samalla kun tekee ohittamisesta keinotekoista.

Aerodynamiikka: Kerrankin tehtiin jotain oikein. Mahdollistaa hienon kilpailun. Ensikaudeksi toivoisi uutena muutoksena pieni hillintä tohon siipipolitiikkaan. On ne vaan aika karun näköisiä. Takasiipeä hieman alaspäin, muttei levennystä. Siten ettei se kuitenkaan kaappaa takanatulevan etusiiveltä ilmaa. Etusiipi saisi olla hivenen kapeampi, mutta pidetään se siellä alhaalla.

Kimille hatunnosto suoraselkäisyydestä. Otti omaan piikkiin spinnin ja myönsi mitä menetti. Alan todella toivoa että Kimi hanskaa nämä viime aikojen vaikeudet ja tulee kauden aikana vielä taistelemaan maailmanmestaruudesta vaikka tällä hetkellä ei auto tunnu herättävän kuljettajassa luottamusta. Toista vaikeuksien kautta ei toivoisi missään tapauksessa.
Tuo rengaspelleily on kyllä aivan hanurista, kaikenlisäksi vielä vaarallista.
Kerssistä ei oikeen saanu selkoa, että onko siitä hyötyä vai enemmän haittaa.

No tuskin alkavat muuttamaan siipiä ulkonäön takia, aerodynamiikkahan näytti pelaavan juuri niin kuin sen oli tarkotuskin, pystyy ajamaan toisen imussa ilman ajo-ominasuuksien menetystä joka helpottaa ohittamista.

Uskoisin, että Ferrari nousee vielä kauden aikana.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Juuri näin.Mielestäni hyvä että jätkät vääntää tosissaan,joskus onnaa,toisinaan taas ei.
Komppaan vielä tätä. Vaikka pyysikin anteeksi, niin silti Vettel myös ihmetteli, että ihanko vain olisi pitänyt päästää Kubica ohi eikä yhtään taistella. Kubica olis ihan yhtä hyvin voinu kolaroinnin välttää ajamalla leveemmin, koska tilaa kyllä oli, tai sitten yksinkertaisesti ohittamalla helpommassa kurvissa. Ton kolarikurvin ulkokautta ei pahemmin ohiteltu tässä kisassa ja ei siinä onnistunu Robertkaan.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Eihän se ollenkaan ole mistään kotoisin, että rankaistaan kilpa-autoilusta. Totta kai selkeät tilanteet joissa toinen osapuoli on melkoisen tahallaan aiheuttanut vaaratilanteen on syytä karsia, mutta tuo ei ollut yksi niitä. Ei takuulla rohkaise hienoon kilpa-ajoon tietoisuus, että jos ei onnistu, niin seuraavakin kisa voi olla rangaistuksen myötä pilalla, ja kukkarokin perhana kevenee (vaikka nyt se kevenikin tallilta).
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Renkaitten rajuissa eroissa on minusta myös hyvä mauste ja tänään se nähtiin. Nyt tallien on mietittävä, missä käytetään mitäkin rengasta.

Oliskohan esim. Renaultilla toiminut sellainen taktiikka , että olis ottanu pehmeet renkaat safety carin tullessa radalle ja käynyt vaihtaa renkaat/tankkaamassa heti SC:n lähdettyä radalta. Toki olisi jäänyt hännille, mutta olis pehmeet renkaat käytetty. Kierroksia oli 35 ajamatta. Eli turva-auton lähdettyä olis lyöty alle kovat renkaat ja 35 kiekan bensat. Olisko ollut mahiksi päästä korkeemmalle? Meinaan, että olis pitkän aikaan päässyt ajelemaan yksinään ja sit ohitella muiden varikkokäyntien aikana...
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Millä selittyy Kubican hyvä vauhti? (Mieshän oli lähellä voittaa koko kisan.)
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Noniin selvitys tuli ja kuten kävi ilmi ferrari on menettänyt täysin otteensa. Yllättävän suurin kimilasein kyllä taas katsoitte kisaa te, jotka väitätte Kimin ajaneen Massaa paremmin.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Yllättävän suurin kimilasein kyllä taas katsoitte kisaa te, jotka väitätte Kimin ajaneen Massaa paremmin.

No en tiedä paremmin, mutta ainakin lujempaa. Kimi otti autostaan enemmän irti, kuin Massa.
Kyllä Räikkösellä nopeus on tallella, mutta noita outoja rookie-virheitä on Ferrarilla ajellessa tullut vähän liikaa.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Yllättävän suurin kimilasein kyllä taas katsoitte kisaa te, jotka väitätte Kimin ajaneen Massaa paremmin.
Kyllähän Kimi oli kisassa nopeampi. Tietty tuo törmäys laski ajon arvoa sen verran että Massa sai paremman arvosanan lopulta.
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Domenicali taisi puhua Kimin auton tasauspyörästöongelmasta. Olisiko aiheuttanut tuon oudon spinninkin... (?)

Oli miten oli, Ferrari on jo talvitesteissä ollut epäluotettava auto ja nytkin Massa keskeytti tekniseen vikaan.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Varikkostopin suhde hidastettuun kierrokseen on pienempi, eli kannattaa tehdä stoppi SafetyCarin ilmoituksen aikana, jolloin stopissa menettää vähemmän sijoituksia. Hyödyksi muodostuu noin ajoaikojen ero varikon sisääntulon ja ulostulon välillä madellessa ja kisanopeudella.

Ei olisi ollut tänään jonossa ajelua ilmankaan ylimääräistä rengas"draamaa".

Ihmettelikös muuten kukaan muu, miksi SC:n ottamista radalle vitkasteltiin Nakajiman ulosajon jälkeen? Sehän oli täysin selvä tilanne, mutta ratkaisua pohdittiin kummallisen pitkään. Siinä ehti muutama kuski tehdä stoppinsa ennen ilmoitusta safety carista, joten heidän ei tarvinnut körötellä uuden säännön mukaisesti sinne varikolle. Ainakin Buttonin pelasti mun mielestä se, että hänen annettiin tehdä stoppi ja sitten vasta ilmoitettiin turva-autosta.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Sepang tuo luultavasti esiin Brawnin ylivoimaisuuden Melbournea räikeämmin. Aeropito on Brawnilla paljon parempi kuin muissa autoissa mutta Melbournessa se ei juuri näy.
Saatat olla väärässä. Aussi on aina ollut erikoinen tuloksineen ja autojen suorituskykyineen. Malesiassa uskon Bgp olevan kärjessä mutta en usko eron olevan enään niin isoa.
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Kisa oli viihdyttävä ja se oli tärkeintä. Rengassääntö tuo kyllä oman lisämausteensa kilpailuun, ehkä kuitenkin muutaman kierroksen enemmän voisivat kestää, mutta tämähän on lopulta ratakohtaista.

Australian tuloksien perusteella ei vielä kannattaisi repiä pelihousujaan Ferrarin vauhdin suhteen. Lähes aina Australia on ollut tuollaista härdelliä. Toki Brawn on Ferraria edellä vauhdissa, mutta muuten on tasaista.

Kimi piti kyllä parempaa vauhtia kuin Massa. Okei, tuli virhe, mutta veikkaan että jos auto oli hankala ajaa, niin silloin niitä tulee herkemmin (vähän samoin kuin viime kaudella). Luotettavuus on saatava Ferrarilla kondikseen, jotta harjoitusten aikana säädöt saadaan paremmin kohdilleen kisasta tietysti puhumattakaan. Onneksi Malesia tulee jo viikon päästä, jospa ketutus lievenisi siellä...
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Onneksi Malesia tulee jo viikon päästä, jospa ketutus lievenisi siellä...
Eiköhän se lähinnä lisäänny...pitää kuitenkin muistaa, että syy miksi Kimi ylipäänsä oli menossa hyville pisteille oli siinä että porukkaa lakosi edestä normaalia enemmän. Se "todellinen" aika-ajosijoitus oli yhdeksäs, oletus on että Malesiassa se on jotain vastaavaa, ja normaalisti niiltä sijoilta ei taistella edes palkintopallipaikoista.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Varikkostopin suhde hidastettuun kierrokseen on pienempi, eli kannattaa tehdä stoppi SafetyCarin ilmoituksen aikana, jolloin stopissa menettää vähemmän sijoituksia. Hyödyksi muodostuu noin ajoaikojen ero varikon sisääntulon ja ulostulon välillä madellessa ja kisanopeudella.
Ei ole hidastettua kierrosta. Kaikille autoille annetaan sijaintiin perustuva aikamääre, joka täytyy täyttää ennen kuin voi ajaa varikolle. Mutta sääntö koskee vain autoja, jotka ajavat varikolle. Muut ajavat, kuten ennenkin turva-auton tullessa radalle. Ei hitaasti, mutta turvallisella nopeudella ja vaara-alueella tietenkin mahdollisimman varovaisesti.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
pitää kuitenkin muistaa, että syy miksi Kimi ylipäänsä oli menossa hyville pisteille oli siinä että porukkaa lakosi edestä normaalia enemmän. Se "todellinen" aika-ajosijoitus oli yhdeksäs, oletus on että Malesiassa se on jotain vastaavaa, ja normaalisti niiltä sijoilta ei taistella edes palkintopallipaikoista.
Kaiken lisäksi pitäisi päästä maaliin asti...
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Minkä takia ei muuten näkynyt Bernietä eikä Maxia Australiassa?
 
Ylös