Koska ilmeisesti täällä heitellään jälkilöylyt päivän kilpailusta, katson sopivaksi ujuttaa oman lusikkani soppaan. Aloitetaan tuohon live-otsikkoon heittämällä pienellä pre-race veikkauksella:
Ensimmäisen kierroksen jälkeen: Button, Vettel, Barrichello, Rosberg, Räikkönen, Massa, Kubica. Ferrarit lähtevät rivakasti liikkelle KERSeineen, ja Barrichello menettää yhden sijan Red Bullille. Jenson kuitenkin hallinnee tapahtumia melko suvereenisti ellei ala sataa tai tapahdu suuronnettomuutta. Tekniset viat ovat toki oma lukunsa. Palkinnoille asti Kimin vauhti ei tule riittämään, mutta neljäs sija olisi erittäin hyvä startti kaudelle. Massa on ehdottomasti varvattava heti startissa tai kisa on ohi. McLareneilla ei ole asiaa kärkeen. Jompi kumpi keskeyttää lähtökolariin ja toinen tekniikkavikaan. Ehkä Heikillä on sopivasti keskeytyksiä vilisevässä kisassa ja nappiajolla kahdeksas sija mahdollinen.
Kuten uumoilinkin, Button piti kärkisijansa ja Vettel nousi toiseksi. Barrichello kuitenkin pääsi yllättämään tippumalla peräti seitsemänneksi ja aiheuttaen lähtökolarin. Button hallitsi tänään mestarin ottein ja Grand Chelem (paalu, nopein kierros & voitto koko kisan johtaen) ei ollut kaukana. Kimin vauhti oli erityisesti ekalla stintillä täysin hanurista, mutta vähintään neljäs sija olisi tullut ilman omaa tupelointia. Massasta ei päästy ohi ja tämä sitten osaltaan vaikutti kisan yleisilmeeseen. McLarenien osalta osuin myös puolittain oikeaan, sillä Heikki keskeytti juurikin lähtöhässäkkään. Hamilton ajoi sitä vastoin ajoittain jopa ihan hyvin vaikkakin sarjan virallisella Hannu Hanhella oli jälleen kerran rutkasti tuuria Kubican, Vettelin ja Ferrarien keskeytettyä, Rosbergin vauhdin hyydyttyä ja Trullin saadessa aikasakkoa.
Heitellään jotain arvosanoja ilmaan pienten kommenttien kera.
McLaren Mercedes: Kokonaisarvosana 4.
Valehtelukohu nosti kahden vuoden takaiset tapahtumat verkkokalvoille. Hamiltonin talli kähmi jälleen ja kabinettipeli meni mönkään. Koko talli diskattiin Australiasta. Ainoa valonpilkahdus oli Lewisin hyvä ajo. Heikille ei tästä voi paljoa arvosteluja antaa koska homma päättyi muutaman urvelon toimesta heti avausmutkan kautta varikolle.
Ferrari: Kokonaisarvosana 4.
Molempien autojen jääminen tielle toisena vuonna peräkkäin Melbournessa. Molemmat kuljettajat olivat täysin yössä koko kisan ajan. Massa oli yksinkertaisesti hidas, miehen taktiikka oli surkea ja tekniikkavika pelasti häpeältä. Kimi sen sijaan veti hommat pitkän kaavan kautta ja mokasi varman podiumin huolimattomaan ulosajoon. Eikö Kimillä keskittymiskyky riitä joukon keskivaiheilla ajellessa kuten Singaporessa nähtiin? Malesiassa on pakko tulla parempaa, koska sekä kuskit että auto olivat niin pahasti pihalla niin aika-ajoissa kuin kisassakin.
BMW Sauber: Kokonaisarvosana 5½.
Kubicalla oli eväitä vaikka taistella voitosta, mutta Vettelin tunarointi pilasi tämän mahdollisuuden. Heidfeld oli tasaisen väritön koko viikonlopun ajan jääden topkympin ulkopuolelle aika-ajoissa ja kisa meni pilalle kolaroinnissa. Ainoa positiivinen merkintä tilastoihin oli jälleen yksi keskeytyksetön kisa. Kubica on tallin ehdoton ykköskuljettaja ja valaa uskoa talliin jatkossakin.
Renault: Kokonaisarvosana 6.
Fernando Alonso on tallilleen kultaakin arvokkaampi kuljettaja. Flavio Briatoren kuljettajapolitiikka jaksaa hämmentää vuosi toisensa jälkeen. Miksi Nelson Piquet päästettiin vielä tälläkin kaudella auton rattiin vaikka näytöt olivat mitä olivat? Tällä menolla fudua tulee ennen Euroopan kisoja ja tilalle tulee joku vähän laadukkaampi pilotti. Aika-ajoissa juuttuminen pohjatallien joukkoon ja kisassa nolo ulosajo heti pace carin jälkeen. Alonso sentään toi muutaman lohdutuspinnan kotiin.
Toyota: Kokonaisarvosana 6.
Toyota jatkoi Brawnin viitoittamaa tietä. Ilman aika-ajosuoritusten diskaamista jompi kumpi piloteista olisi kivunnut podiumille. Trullin piikkiin voidaan heittää suurimmat viikonlopun virheet. Jos mies olisi pysytellyt radalla pace carin aikana tai edes pysynyt neljännellä tilalle, olisi Toyon pistepussiin päätynyt 5-6 pistettä enemmän. Timo Glock hoiti oman leiviskänsä hienosti.
Toro Rosso: Kokonaisarvosana 5½.
Auto on sarjan yksi heikoimmista, mutta kisassa kuskien kokemattomuus ei näkynyt. Buemi ajoi kypsästi ja saalisti heti GP-debyytissään pinnoja Bourdaisin säestäessä taustalla. Tasapainoinen ja kompakti esitys kaikinpuolin.
Red Bull Racing: Kokonaisarvosana 5.
Osin harmillisen epäonnekas kilpailu itävaltalaistallille. Vettel oli koko kisan kakkospaikalla ja olisi ansainnut uurastuksestaan podiumsijan. Valitettavasti se nuoruuden into nousi jälleen pintaan ja nuoren Schumacherin matka päättyi katkeraan pettymykseen. No, Siperia opettaa ja nuorelle kilpa-ajajalle tällaiset kokemukset ovat kultaakin arvokkaampia. Mark Webberin mahdollisuudet tärvääntyivät valitettavasti avausmutkan sekoiluun.
Williams Toyota: Kokonaisarvosana: 5½
Lähes sama kuin Red Bullilla. Nico ajoi erittäin vahvan kisan, mutta lopun ongelmat tiputtivat harmillisesti sijoituksen kuudenneksi. Tästä on kuitenkin erittäin hyvä jatkaa ja Rosberg oli yksi viikonlopun nimistä Brawnien ja Vettelin ohella. Nakajiman kisasta ei jää paljoa lapsille kertomista, amatöörimäinen ulosajo palautti mieleen superkuskit Tora Takagin ja Taki Inouen. Nakajima oli muutenkin melko pihalla koko viikonlopun perjantain ensimmäistä harjoitusjaksoa lukuunottamatta. Loppupeleissä tallilla jää viivan alle enemmän plussaa kuin miinusta.
Force India Ferrari: Kokonaisarvosana 5.
Tallin päätavoite täyttyi ja molemmat kuskit selvisivät maaliin, Sutil 9. sijalla ja Fisico 11. sijalla. Kuskit pysyttelivät poissa vaikeuksista ja Fisico oli kiinni jopa pisteissä yhdessä vaiheessa. Kompakti ja hieno suoritus tallilta.
Brawn Grand Prix: Kokonaisarvosana 10.
Brawn oli täysin omassa kastissaan koko viikonlopun ajan. Eturivi ja kaksoisvoitto GP-debyytissä, voiko enempää kehdata toivoa? Barrichello tosin aiheutti kaksi kolaria mutta selvisi kakkoseksi. Ykkösissä jaetaan pisteitä, ei tyylipisteitä joten Brawnin suoritus ansaitsee täyden kympin. Button dominoi koko kisaa miten tahtoi ja hoiti pace car-osuudetkin tyylillä menettämättä kärkisijaansa. Edes Lewis Hamilton ei pystynyt tähän kultavuosinaan. Tulevaisuus lupaa hyvää ja Malesiassa Jenson pääsee ensimmäisen kerran ottamaan mittaa haastajistaan, koska mies on nyt MM-suosikki numero 1.
____
Muutin McLaren-tallin arvosanaa ns. "valehtelukohun" myötä ilmi tulleiden uusien asianhaarojen vallitessa. Tallin alkuperäinen arvosana 6,5 muuttuu arvosanaksi 4, mutta sekin vain Hamiltonin hyvän ajosuorituksen takia.