Australian GP 2009 - jälkilöylyt

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eli tuossa rapidshare-filussa on siis tuo Hamiksen hiljentäminen vai pelkästään Trullin pihalle ajaminen? (hidas yhteys porukoilla..tiedän sitten jatkaakko vaiko ei)
Vain Trullin ulosajo. Maikkarin uutisessa Hämis itse sanoi, että talli käski päästää Trullin takaisin edelle. Sen takia en käsitä, miksi Trullia rankaistaan. Hamilton ajoi epänormaalin hitaasti, joten oli selvää että Trulli menee ohi.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
löytyykö mistää videoo tai ääniraitaa siitä ku brawn meuhkaa barichellolle radiossa että hidasta ny helvetti? :D
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tietysti Hamilton taisi rikkoa sääntöä 40.5, mutta ylläripylläri tuosta ei seurannut yhtään mitään. Samaa sääntöä rikkoi Fujissa 2007, ei mitään seuraamuksia.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Löydään lisää löylyä

Kiinnittikö kukaan huomiota kisan aikana kun safety carin tulo kesti helvetin kauan kun Nakajima ajoi ulos? Heti kun Button oli käynyt varikolla niin SC tuli radalle. Se romuhan oli ehditty jo melkein siirtämään pois siinä vaiheessa.

Button olisi tippunut vissiinkin aika paljon kun muistaakseni muut (ferrari ainakin) olivat käyneet varikolla?
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Löydään lisää löylyä

Kiinnittikö kukaan huomiota kisan aikana kun safety carin tulo kesti helvetin kauan kun Nakajima ajoi ulos? Heti kun Button oli käynyt varikolla niin SC tuli radalle. Se romuhan oli ehditty jo melkein siirtämään pois siinä vaiheessa.

Button olisi tippunut vissiinkin aika paljon kun muistaakseni muut (ferrari ainakin) olivat käyneet varikolla?
Kai tästä pari sivua oli juttua tuolla live puolella. Eli eiköhän kiinnittäny porukka huomiota.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hauska fakta tuolla pressitilaisuudessa:

Q. (Ian Parkes – The Press Association) Jenson, you've scored more points in one race today than you have in the past two years. Does that pretty much sum up how bad the past two years have been?

JB: The past two years put together? Yes, it does really. It's quite true. That's pretty rubbish isn't it? Wow! Yeah, it does. The last two years have been very tough, for both of us. To drive that car we had last season, it was a handful. Every corner we got to we didn't know what was going to really happen. So it was a beast, but that's what we had to deal with. We knew that there were some very talented people in the team. We just haven't produced the car that I think we expected to last season, but we've put all our work into this car and you can see that we can produce a good car as we have in the past, and now the important thing is to just keep improving it and our updates throughout the season I hope are going to be enough to keep us strong.
--
Sutililta muuten erinomainen suoritus, yhdeksäs kisassa. Tottakai ei olisi siellä jollei penalttia/romua olisi tullut niin paljon, mutta silti...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sijoitustaan pitää radalla voida puolustaa loppuun asti silläkin riskillä että joskus voi tulla osumia. It´s just racing.
No, jäämme olemaan tästä eri mieltä. Mielestäni ohittajan kisan pilaaminen ei ole "just racing", vaikka se olisikin tahatonta. Sellainen ei edistä ohittamista. Sellaisia liikkeitä ei pidä rohkaista, vaan ohitettavan tulee tietää, ettei "loppuun asti" ole reilu tapa.

Mietipä nyt vielä kerran, olisiko se kisan kannalta järkevää, että ohittaminen on riskialtiimpaa kuin ohitettavaksi tuleminen. Millaisen viestin se antaisi ohittajalle, että ohitettava saa puolustaa paikkaansa "loppuun asti?"
On melkoisen ihmeellistä että tarkoituksellisesta törmäilystä ja epäreiluista otteista rangaistaan saman kaavan mukaan kuin reiluissa kilpailutilanteissa sattuvista kolareista.
Jääkiekko ja veri. Jos torppaat syyttömän ulos, niin vaikka se olisi tahatonta, ajattelemattomuudesta sakotetaan. Ajattele selkeämmin ensi kerralla, ellet halua uutta rangaistusta.
FIA:a on syyttäminen typerästä rangaistuslinjasta, joka halveksuu perinteistä kilpailua radalla.
Päinvastoin. Viattomien torppaamista ei kitketä kuin rangaistuksilla. Perinteinen kilpailu ei ole sitä, että nopeampi kärsii hitaamman toilailuista. Kuten aiemmin totesin, rangaistut ovat syyllistyneet yliyrittämiseen tilanteessa, jossa peli on jo menetetty.

Vettel vei Kubicalta varman kakkossijan. Ehkä jopa voiton. Ja sinusta on reilua, että selvästi hitaampi Vettel omalla virhearvioinnillaan vie puolalaiselta Top2-sijoituksen? No, ehkä niin, mutta en vain voi olla samaa mieltä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No, jäämme olemaan tästä eri mieltä. Mielestäni ohittajan kisan pilaaminen ei ole "just racing", vaikka se olisikin tahatonta. Sellainen ei edistä ohittamista. Sellaisia liikkeitä ei pidä rohkaista, vaan ohitettavan tulee tietää, ettei "loppuun asti" ole reilu tapa.

Mietipä nyt vielä kerran, olisiko se kisan kannalta järkevää, että ohittaminen on riskialtiimpaa kuin ohitettavaksi tuleminen. Millaisen viestin se antaisi ohittajalle, että ohitettava saa puolustaa paikkaansa "loppuun asti?"

Jääkiekko ja veri. Jos torppaat syyttömän ulos, niin vaikka se olisi tahatonta, ajattelemattomuudesta sakotetaan. Ajattele selkeämmin ensi kerralla, ellet halua uutta rangaistusta.

Päinvastoin. Viattomien torppaamista ei kitketä kuin rangaistuksilla. Perinteinen kilpailu ei ole sitä, että nopeampi kärsii hitaamman toilailuista. Kuten aiemmin totesin, rangaistut ovat syyllistyneet yliyrittämiseen tilanteessa, jossa peli on jo menetetty.

Vettel vei Kubicalta varman kakkossijan. Ehkä jopa voiton. Ja sinusta on reilua, että selvästi hitaampi Vettel omalla virhearvioinnillaan vie puolalaiselta Top2-sijoituksen? No, ehkä niin, mutta en vain voi olla samaa mieltä.
Mun mielestä tossa kolarissa molemmat oli yhtäpaljo syyllisiä. Kubican ohitusyritys ulkokautta oli aika optimistinen. Olisko Vettelin pitäny pysäköidä autonsa? Hänellä oli sentään sisälinja ja puoli autoa Kubican rinnalla. Tällaisessa tilanteessa mielestäni vastuu on jaettu. Molemmilla oli mahdollisuus jättää toiselle enemmän tilaa, kumpikaan ei sitä tehnyt. Ansaitut keskeytykset molemmille :ahem:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Koska ilmeisesti täällä heitellään jälkilöylyt päivän kilpailusta, katson sopivaksi ujuttaa oman lusikkani soppaan. Aloitetaan tuohon live-otsikkoon heittämällä pienellä pre-race veikkauksella:

Ensimmäisen kierroksen jälkeen: Button, Vettel, Barrichello, Rosberg, Räikkönen, Massa, Kubica. Ferrarit lähtevät rivakasti liikkelle KERSeineen, ja Barrichello menettää yhden sijan Red Bullille. Jenson kuitenkin hallinnee tapahtumia melko suvereenisti ellei ala sataa tai tapahdu suuronnettomuutta. Tekniset viat ovat toki oma lukunsa. Palkinnoille asti Kimin vauhti ei tule riittämään, mutta neljäs sija olisi erittäin hyvä startti kaudelle. Massa on ehdottomasti varvattava heti startissa tai kisa on ohi. McLareneilla ei ole asiaa kärkeen. Jompi kumpi keskeyttää lähtökolariin ja toinen tekniikkavikaan. Ehkä Heikillä on sopivasti keskeytyksiä vilisevässä kisassa ja nappiajolla kahdeksas sija mahdollinen.
Kuten uumoilinkin, Button piti kärkisijansa ja Vettel nousi toiseksi. Barrichello kuitenkin pääsi yllättämään tippumalla peräti seitsemänneksi ja aiheuttaen lähtökolarin. Button hallitsi tänään mestarin ottein ja Grand Chelem (paalu, nopein kierros & voitto koko kisan johtaen) ei ollut kaukana. Kimin vauhti oli erityisesti ekalla stintillä täysin hanurista, mutta vähintään neljäs sija olisi tullut ilman omaa tupelointia. Massasta ei päästy ohi ja tämä sitten osaltaan vaikutti kisan yleisilmeeseen. McLarenien osalta osuin myös puolittain oikeaan, sillä Heikki keskeytti juurikin lähtöhässäkkään. Hamilton ajoi sitä vastoin ajoittain jopa ihan hyvin vaikkakin sarjan virallisella Hannu Hanhella oli jälleen kerran rutkasti tuuria Kubican, Vettelin ja Ferrarien keskeytettyä, Rosbergin vauhdin hyydyttyä ja Trullin saadessa aikasakkoa.

Heitellään jotain arvosanoja ilmaan pienten kommenttien kera.

McLaren Mercedes: Kokonaisarvosana 4.
Valehtelukohu nosti kahden vuoden takaiset tapahtumat verkkokalvoille. Hamiltonin talli kähmi jälleen ja kabinettipeli meni mönkään. Koko talli diskattiin Australiasta. Ainoa valonpilkahdus oli Lewisin hyvä ajo. Heikille ei tästä voi paljoa arvosteluja antaa koska homma päättyi muutaman urvelon toimesta heti avausmutkan kautta varikolle.

Ferrari: Kokonaisarvosana 4.
Molempien autojen jääminen tielle toisena vuonna peräkkäin Melbournessa. Molemmat kuljettajat olivat täysin yössä koko kisan ajan. Massa oli yksinkertaisesti hidas, miehen taktiikka oli surkea ja tekniikkavika pelasti häpeältä. Kimi sen sijaan veti hommat pitkän kaavan kautta ja mokasi varman podiumin huolimattomaan ulosajoon. Eikö Kimillä keskittymiskyky riitä joukon keskivaiheilla ajellessa kuten Singaporessa nähtiin? Malesiassa on pakko tulla parempaa, koska sekä kuskit että auto olivat niin pahasti pihalla niin aika-ajoissa kuin kisassakin.

BMW Sauber: Kokonaisarvosana 5½.
Kubicalla oli eväitä vaikka taistella voitosta, mutta Vettelin tunarointi pilasi tämän mahdollisuuden. Heidfeld oli tasaisen väritön koko viikonlopun ajan jääden topkympin ulkopuolelle aika-ajoissa ja kisa meni pilalle kolaroinnissa. Ainoa positiivinen merkintä tilastoihin oli jälleen yksi keskeytyksetön kisa. Kubica on tallin ehdoton ykköskuljettaja ja valaa uskoa talliin jatkossakin.

Renault: Kokonaisarvosana 6.
Fernando Alonso on tallilleen kultaakin arvokkaampi kuljettaja. Flavio Briatoren kuljettajapolitiikka jaksaa hämmentää vuosi toisensa jälkeen. Miksi Nelson Piquet päästettiin vielä tälläkin kaudella auton rattiin vaikka näytöt olivat mitä olivat? Tällä menolla fudua tulee ennen Euroopan kisoja ja tilalle tulee joku vähän laadukkaampi pilotti. Aika-ajoissa juuttuminen pohjatallien joukkoon ja kisassa nolo ulosajo heti pace carin jälkeen. Alonso sentään toi muutaman lohdutuspinnan kotiin.

Toyota: Kokonaisarvosana 6.
Toyota jatkoi Brawnin viitoittamaa tietä. Ilman aika-ajosuoritusten diskaamista jompi kumpi piloteista olisi kivunnut podiumille. Trullin piikkiin voidaan heittää suurimmat viikonlopun virheet. Jos mies olisi pysytellyt radalla pace carin aikana tai edes pysynyt neljännellä tilalle, olisi Toyon pistepussiin päätynyt 5-6 pistettä enemmän. Timo Glock hoiti oman leiviskänsä hienosti.

Toro Rosso: Kokonaisarvosana 5½.
Auto on sarjan yksi heikoimmista, mutta kisassa kuskien kokemattomuus ei näkynyt. Buemi ajoi kypsästi ja saalisti heti GP-debyytissään pinnoja Bourdaisin säestäessä taustalla. Tasapainoinen ja kompakti esitys kaikinpuolin.

Red Bull Racing: Kokonaisarvosana 5.
Osin harmillisen epäonnekas kilpailu itävaltalaistallille. Vettel oli koko kisan kakkospaikalla ja olisi ansainnut uurastuksestaan podiumsijan. Valitettavasti se nuoruuden into nousi jälleen pintaan ja nuoren Schumacherin matka päättyi katkeraan pettymykseen. No, Siperia opettaa ja nuorelle kilpa-ajajalle tällaiset kokemukset ovat kultaakin arvokkaampia. Mark Webberin mahdollisuudet tärvääntyivät valitettavasti avausmutkan sekoiluun.

Williams Toyota: Kokonaisarvosana: 5½
Lähes sama kuin Red Bullilla. Nico ajoi erittäin vahvan kisan, mutta lopun ongelmat tiputtivat harmillisesti sijoituksen kuudenneksi. Tästä on kuitenkin erittäin hyvä jatkaa ja Rosberg oli yksi viikonlopun nimistä Brawnien ja Vettelin ohella. Nakajiman kisasta ei jää paljoa lapsille kertomista, amatöörimäinen ulosajo palautti mieleen superkuskit Tora Takagin ja Taki Inouen. Nakajima oli muutenkin melko pihalla koko viikonlopun perjantain ensimmäistä harjoitusjaksoa lukuunottamatta. Loppupeleissä tallilla jää viivan alle enemmän plussaa kuin miinusta.

Force India Ferrari: Kokonaisarvosana 5.
Tallin päätavoite täyttyi ja molemmat kuskit selvisivät maaliin, Sutil 9. sijalla ja Fisico 11. sijalla. Kuskit pysyttelivät poissa vaikeuksista ja Fisico oli kiinni jopa pisteissä yhdessä vaiheessa. Kompakti ja hieno suoritus tallilta.

Brawn Grand Prix: Kokonaisarvosana 10.
Brawn oli täysin omassa kastissaan koko viikonlopun ajan. Eturivi ja kaksoisvoitto GP-debyytissä, voiko enempää kehdata toivoa? Barrichello tosin aiheutti kaksi kolaria mutta selvisi kakkoseksi. Ykkösissä jaetaan pisteitä, ei tyylipisteitä joten Brawnin suoritus ansaitsee täyden kympin. Button dominoi koko kisaa miten tahtoi ja hoiti pace car-osuudetkin tyylillä menettämättä kärkisijaansa. Edes Lewis Hamilton ei pystynyt tähän kultavuosinaan. Tulevaisuus lupaa hyvää ja Malesiassa Jenson pääsee ensimmäisen kerran ottamaan mittaa haastajistaan, koska mies on nyt MM-suosikki numero 1.

____

Muutin McLaren-tallin arvosanaa ns. "valehtelukohun" myötä ilmi tulleiden uusien asianhaarojen vallitessa. Tallin alkuperäinen arvosana 6,5 muuttuu arvosanaksi 4, mutta sekin vain Hamiltonin hyvän ajosuorituksen takia.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mun mielestä tossa kolarissa molemmat oli yhtäpaljo syyllisiä. Kubican ohitusyritys ulkokautta oli aika optimistinen. Olisko Vettelin pitäny pysäköidä autonsa? Hänellä oli sentään sisälinja ja puoli autoa Kubican rinnalla. Tällaisessa tilanteessa mielestäni vastuu on jaettu. Molemmilla oli mahdollisuus jättää toiselle enemmän tilaa, kumpikaan ei sitä tehnyt. Ansaitut keskeytykset molemmille :ahem:
Kubica oli suht´ järkevällä linjalla ajatellen että hän varmasti ajatteli ajavansa mutkasta uloskin rataa pitkin. Sikäli totean edelleen että Vettel ei vain liian kovan vauhdin ja huonojen renkaiden takia pystynyt enää pitämään autoaan vain BMW:n rinnalla, vaan ajautui tätä päin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kubica oli suht´ järkevällä linjalla ajatellen että hän varmasti ajatteli ajavansa mutkasta uloskin rataa pitkin. Sikäli totean edelleen että Vettel ei vain liian kovan vauhdin ja huonojen renkaiden takia pystynyt enää pitämään autoaan vain BMW:n rinnalla, vaan ajautui tätä päin.
No jos Vettel väisti niin paljon kuin pystyi, niin sillonhan tuo kolari oli ihan Kubican omaa hölmöyttä ja menee hänen piikkiinsä täysin. Siltä se kisatilanteessa näytti kun lähti kiertämään vaikkei edes ollut paljon edellä, että nyt kolisee.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Kubica tiesi, kuinka paljon hänellä on etua ihan vain renkaiden takia. Vettel näköjään ei.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
No, jäämme olemaan tästä eri mieltä. Mielestäni ohittajan kisan pilaaminen ei ole "just racing", vaikka se olisikin tahatonta. Sellainen ei edistä ohittamista. Sellaisia liikkeitä ei pidä rohkaista, vaan ohitettavan tulee tietää, ettei "loppuun asti" ole reilu tapa.

Mietipä nyt vielä kerran, olisiko se kisan kannalta järkevää, että ohittaminen on riskialtiimpaa kuin ohitettavaksi tuleminen. Millaisen viestin se antaisi ohittajalle, että ohitettava saa puolustaa paikkaansa "loppuun asti?"

Jääkiekko ja veri. Jos torppaat syyttömän ulos, niin vaikka se olisi tahatonta, ajattelemattomuudesta sakotetaan. Ajattele selkeämmin ensi kerralla, ellet halua uutta rangaistusta.

Päinvastoin. Viattomien torppaamista ei kitketä kuin rangaistuksilla. Perinteinen kilpailu ei ole sitä, että nopeampi kärsii hitaamman toilailuista. Kuten aiemmin totesin, rangaistut ovat syyllistyneet yliyrittämiseen tilanteessa, jossa peli on jo menetetty.

Vettel vei Kubicalta varman kakkossijan. Ehkä jopa voiton. Ja sinusta on reilua, että selvästi hitaampi Vettel omalla virhearvioinnillaan vie puolalaiselta Top2-sijoituksen? No, ehkä niin, mutta en vain voi olla samaa mieltä.

Kuka määrittelee että koska toinen on niin paljon nopeampi että sijoitusta ei saa puolustaa?

Entä täytyykö nopeamman päästä sitten ihan missä tahansa kohtaa rataa ohitse vaikka paikka ohittamista ajatellen olisi kuinka huono? Kyseisessä kohtaa nimittäin harvemmin edes yritetään ohittaa ulkoa.

Siinä olen samaa mieltä että suoranainen sikamainen torppaus tuleekin sanktioida mutta tässä tapauksessa siitä ei todella ole kyse. Robert käänsi kuitenkin todella aikaisin ja ahneesti sisälle ajaen ennen lopullista osumaa Vettelin etusiiven päältä.

Olisiko Kimin pitänyt myös sitten väistää Rubensia kun Brawn oli paljon nopeampi, ja Kimi "veti oven kiinni" silti. Tulisiko siis Kimiä sanktioida myös ohittamisen estämisestä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä tossa kolarissa molemmat oli yhtäpaljo syyllisiä. Kubican ohitusyritys ulkokautta oli aika optimistinen. Olisko Vettelin pitäny pysäköidä autonsa? Hänellä oli sentään sisälinja ja puoli autoa Kubican rinnalla. Tällaisessa tilanteessa mielestäni vastuu on jaettu. Molemmilla oli mahdollisuus jättää toiselle enemmän tilaa, kumpikaan ei sitä tehnyt. Ansaitut keskeytykset molemmille :ahem:
Ihan aluksi laitoin kolarin Kubican piikkiin. Puolalainen olisi voinut vetää mutkan ulompaakin ja jättää Vettelille enemmän tilaa. Jos pysyn linjassani, niin jos ollaan rinnakkain, tila on jätettävä.

Jättihän Robert sen verran, että Vettel olisi siihen mahtunut, mutta kun vauhti oli liian kova ja pito huono, niin se tila ei riittänyt. Eli Sebastianin jarrutus vain oli liian myöhäinen.

En minä sitä kiellä, etteikö se olisi ollut "racing incident" ja etteikö Kubica olisi päässyt ohi myöhemminkin, mutta keskusteluni Black Leopardin kanssa liittyy FIA:n rangaistuskäytäntöön. Tuollaisia puolustusliikkeitä ei pidä tukea, koska se ei tee hyvää lajille.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mun mielestä tossa kolarissa molemmat oli yhtäpaljo syyllisiä. Kubican ohitusyritys ulkokautta oli aika optimistinen. Olisko Vettelin pitäny pysäköidä autonsa? Hänellä oli sentään sisälinja ja puoli autoa Kubican rinnalla. Tällaisessa tilanteessa mielestäni vastuu on jaettu. Molemmilla oli mahdollisuus jättää toiselle enemmän tilaa, kumpikaan ei sitä tehnyt. Ansaitut keskeytykset molemmille :ahem:
Olen Cmoneyn kanssa samaa mieltä.

Kun katsoin pysäytettyä kuvaa kun autot olivat lähes apexissa niin Vettelillä oli ainakin renkaan verran tilaa radan sisäpuolella. Eli Vettel ei tosiaan ollut niin sisällä kuin odottaa olisi voinut.

Itse uskon, että Vettel pyrki pitämään Kubican vauhtia mutkassa mutta huonoilla renkailla liukui päin Kubicaa. Harmittava kolari, mutta mielestäni Vetteliä voi syyttää enempi kuin Kubicaa.. Tosin en lähtisi Maikkarin linjalle, Oskari sanoi ettei Vettelin pää kestä, se on jo liikaa sanottu mun mielestä..

Edit: WebSlave kerkesikin sanoa kutakuinkin samaa..
 
Ylös