Jari-Matti Latvala

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
En tiedä itkeäkö vai nauraa tai onko säälittävä, epätoivoinen vai mikä oikea sana kuvaamaan tuota Latvalan touhua :doubtful:

Mies on kautta historian kokenein mm-sarjan kuski ja ensimmäinen wrc kisakin on jo jostain 18 vuoden takaa. Oli aikoinaan nuorin sen tason kuljettaja ja ajeli periaatteessa koko uransa kilpailukykyisellä kalustolla. Menestystä ja jopa voittojakin tuli siinä vuosien varrella, mutta itse mestaruus jäi saavuttamatta. Pitkän uran aikana tuli rahaakin varmasti tienattua melkoisesti. Tälle vuodelle jäi sitten ilman tallipaikkaa.

En ymmärrä miten hänen tilanteensa nyt yhtäkkiä muuttuisi tai mitä ihmeen näyttöjä voisi kaiken tuon em. jälkeen enää antaa ajamalla omalla budjetilla yksityiskuskina yksittäisissä kisoissa. Eiköhän ne näytöt ole annettu jo tuossa vuosien varrella. Olisiko tallipaikka auennut, jos hän olisi vaikka voittanut koko rallin? Tai ajanut kolmen joukkoon kuten itse toivoi? Hänhän on voittanut kyseisen kisan jo useampaan kertaan. Kai sen nyt jokainen tallipäällikökin tietää.

Vai yritetäänkö tässä nyt vaan räpistellä mukana, että nimi pysyy mielissä, itsellä jonkunlainen ajotuntuma yllä ja kyttäillään eläkkeelle siirtyvien kuskien "jämäpaikkoja". Sitten voisi se puuttuva mestaruuskin sieltä tulla, kun kaikki kovat kilpakumppanit lopettaa uransa. Olisihan se kunniakas lopetus Latvalankin pitkälle uralle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Sitten voisi se puuttuva mestaruuskin sieltä tulla, kun kaikki kovat kilpakumppanit lopettaa uransa.
Koko ajan tulee uusia kovempia, vaikkapa nyt Evans näyttää nousevan ylimpään kastiin ja Rovanperä seuraa perässä. Ogier ja Tänak on jo aloittaneet omat uransa Latvalan uran aikana ja voittaneet mestaruuksia Latvalan nenän edestä.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Koko ajan tulee uusia kovempia, vaikkapa nyt Evans näyttää nousevan ylimpään kastiin ja Rovanperä seuraa perässä. Ogier ja Tänak on jo aloittaneet omat uransa Latvalan uran aikana ja voittaneet mestaruuksia Latvalan nenän edestä.
No tätä vähän tarkoitinkin. Ogierillakin montako mestaruutta lieneekään ja nyt lopettaa uransa. Sitten tulee taas joku uusi mestari jne.
Kuvitteleeko Latvala, että hänen osaamisensa tai tasonsa jotenkin nousisi tuosta, kun vaan rämpii tuolla mukana. Toisten taso riitti jopa useampiin mestaruuksiin ja he lopettivat uransa. Latvalan taso taas riitti tuohon mihin se nyt riittikin, mutta ei yhteenkään mestaruuteen ja sitten ura loppui. Ei kai siinä sen kummempaa. Vaikka kivahan se varmasti olisi harrastella ja saada vielä palkkaakin siitä.

Radio Suomipopilla vitsailivat aamulla, että kun Jaajo joskus heivataan ulos kanavalta eikä hänen palveluksiaan enää tarvita, niin maksaisiko hän omasta pussista rahaa entiselle työnantajalleen, että pääsisi taas takaisin juontamaan silloin tällöin :D
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Esikuvana Stig Blomqvist? Kansainvälinen ura kestänyt jo 54 vuotta ja aina on jostain laskujen maksaja löytynyt. Viime vuonna hisse-Safarin voitto tosi sekuntipelin päässä.
Stigu ja Henkka Solberg ja osin myös Vat-Man. Melkoista jäähdyttelyä '94 kaudesta alkaen. Kolme kisaa tehtaan autolla plus kaksi sitten SMS:n Eskolla. 95 ei järjestynyt lainkaan autoa, 96 Ruotsissa tehtaan Fordilla, 97 RAC;ssa yksityisellä Escortilla, 98 kolme kisaa tehtaan Eskolla ja yksi kisa Subarulla ja sen jälkeen muita hommia kunnes sitten Grande Finale 2003 Bozian Racingin yksityisrahoitteisella Pösöllä. En tiedä kuinka paljon loppupeleissä Vatanen joutui käyttämään omaa rahaansa, mutta ainakin 97 RAC:ssa ja 98 NORF:ssa ja tuossa viimeisessä Pösö-fiilistelyssä Vatanen joutui hommaamaan omat sponssit auton vuokran kattamiseksi.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
102
Meinasinkin tuossa aiemmin kysellä, että eikö tilanne tavallaan ole Latvalalla aika tuttu. Huippukuskit ovat ennenkin hakeneet viimeistä näytönpaikkaa/ jäähdytelleet, jos sallitte näiden yhdistämisen. Juuri Vatanen tuli mieleen, ja eikö Alenilla ollut 90-luvun alussa myös tiukka paikka Subarulla kun möhli Suurajoissa. Varmaan näitä ulkomaisia sinnittelijöitä löytyy myös. Kaikki kunnia heille, aina hienoa seurata legendojen menoa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Stigu ja Henkka Solberg ja osin myös Vat-Man. Melkoista jäähdyttelyä '94 kaudesta alkaen. Kolme kisaa tehtaan autolla plus kaksi sitten SMS:n Eskolla. 95 ei järjestynyt lainkaan autoa, 96 Ruotsissa tehtaan Fordilla, 97 RAC;ssa yksityisellä Escortilla, 98 kolme kisaa tehtaan Eskolla ja yksi kisa Subarulla ja sen jälkeen muita hommia kunnes sitten Grande Finale 2003 Bozian Racingin yksityisrahoitteisella Pösöllä. En tiedä kuinka paljon loppupeleissä Vatanen joutui käyttämään omaa rahaansa, mutta ainakin 97 RAC:ssa ja 98 NORF:ssa ja tuossa viimeisessä Pösö-fiilistelyssä Vatanen joutui hommaamaan omat sponssit auton vuokran kattamiseksi.
Arin piti muuten ajaa myös 1999 Jyskälä Prodriven Subarulla, mutta valitettavasti olkapäävaivat estivät lopulta tuon kisan toteutumisen (ns. "jäätynyt olkapää").
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Stigu ja Henkka Solberg ja osin myös Vat-Man. Melkoista jäähdyttelyä '94 kaudesta alkaen. Kolme kisaa tehtaan autolla plus kaksi sitten SMS:n Eskolla. 95 ei järjestynyt lainkaan autoa, 96 Ruotsissa tehtaan Fordilla, 97 RAC;ssa yksityisellä Escortilla, 98 kolme kisaa tehtaan Eskolla ja yksi kisa Subarulla ja sen jälkeen muita hommia kunnes sitten Grande Finale 2003 Bozian Racingin yksityisrahoitteisella Pösöllä. En tiedä kuinka paljon loppupeleissä Vatanen joutui käyttämään omaa rahaansa, mutta ainakin 97 RAC:ssa ja 98 NORF:ssa ja tuossa viimeisessä Pösö-fiilistelyssä Vatanen joutui hommaamaan omat sponssit auton vuokran kattamiseksi.
En usko, että Vatanen kovinkaan paljon ihan puhtaasti "omaa rahaa" näihin ajoihin laittoi (ei sillä, että sillä olisi mitään merkitystäkään). Ainakin 1998 Jyväskylä oli pitkälti V-Rally 2-pelin tuottaneen pelifirman kustantama juttu. Ja 1998 RAC taisi olla puhtaasti kädenojennus David Richardsin (CBE btw) suunnalta.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Intohimo. Latvalalla on intohimo. Luulen, että kukaan huippukuljettaja koskaan ei ole ollut niin sisällä rallissa kuin hän. Niin kiinnostunut lajin historiasta. Lukenut siitä. Painanut sitä muistiinsa.
Hän muistaa kaikki omaa aikaansa edeltäneet autot, kuskit, kisat. Kuka voitti millaisella autolla ja missä.
Hän elää rallista. Haluaa olla mukana niin kauan kuin mahdollista.
MM titteli, mikä saavuttamatta häneltä jää, ei ole enää se.
Se on aito intohimo.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Eikös muuten Petter Solberg ajellut yksityistiimissä sen jälkeen, kun tallipaikkaa ei tehdastiimissä enää irronnut? Oliko jopa oma talli vai miten se kuvio oikein meni?

Subarulla kaudella 2008 ajanut Solberg jäi ilman tallipaikkaa, kun Subaru päätti vetäytyä sarjasta kauden päätyttyä. Kun muista tehdastalleista ei löytynyt vapaita ajajan paikkoja, Solberg päätti perustaa sarjaan oman tallin. Hän hankki päätukijansa John Lunden avustamana Citroën Xsara WRC -auton ja pestasi talliinsa useita entisiä Subarun työntekijöitä. Tallin ensimmäinen kisa 2009 MM-sarjassa oli kauden toinen osakilpailu, Norjan ralli, jossa Solberg sijoittui kuudenneksi. Tallin parhaaksi sijoitukseksi jäi viisi kakkossijaa.
Ja tuollahan on vielä lisää aiheesta https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Petter_Solberg
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Solbergin aikana rallien ajaminen yksityisesti oli paljon halvempaa kuin nykyisin. Näkeehän sen silmällä lähtöluetteloistakin, 2017-autoja ei ole paljoa yksityiset ilmoittaneet kisoihin.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Solbergin aikana rallien ajaminen yksityisesti oli paljon halvempaa kuin nykyisin. Näkeehän sen silmällä lähtöluetteloistakin, 2017-autoja ei ole paljoa yksityiset ilmoittaneet kisoihin.
Varmasti näin. Mutta Petter sai yksityisvuosien jälkeen vielä tehdastallipaikankin. Tarjoutui ajamaan ilman palkkaakin, mutta Fordin huonon taloustilanteen takia ei saanut enää jatkoa, kun ei tuonut tarpeeksi rahaa mukanaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Intohimo. Latvalalla on intohimo. Luulen, että kukaan huippukuljettaja koskaan ei ole ollut niin sisällä rallissa kuin hän. Niin kiinnostunut lajin historiasta. Lukenut siitä. Painanut sitä muistiinsa.
Hän muistaa kaikki omaa aikaansa edeltäneet autot, kuskit, kisat. Kuka voitti millaisella autolla ja missä.
Hän elää rallista. Haluaa olla mukana niin kauan kuin mahdollista.
MM titteli, mikä saavuttamatta häneltä jää, ei ole enää se.
Se on aito intohimo.
ok :ahem: Mut yhdyn silti tohon, että aika outoa "antaa näyttöjä" pitkän uran jälkeen. Niiden aika tuli ja meni eikä kellään varmaan nyt oikeasti kiinnosta. Evansin ja Rovanperän ajojen jälkeen kukaan edes muista, että siellä se Latvalakin tosiaan ajo, joo..
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
Petterin yksityiskuskeilusta parhaiten on jäänyt mieleen lähinnä se Ruotsin (vai Norjan?) Powerstage kun kartturi joutui ajamaan sen kirkkokyytiä kun itse Petter oli kaahannut korttinsa hyllylle.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2208
Solbergin aikana rallien ajaminen yksityisesti oli paljon halvempaa kuin nykyisin. Näkeehän sen silmällä lähtöluetteloistakin, 2017-autoja ei ole paljoa yksityiset ilmoittaneet kisoihin.
Oliko kuitenkaan? Petter pyöritti tallia juuri tuossa taitekohdassa kun siirryttiin kalliista autoista halvempiin. Vanhalla Xsaralla räpistely oli luultavasti halvempi kuin C4-kausi, jonka täytyi olla kalliimpi kuin nykyautoilla. Kolmas kausi olikin edullisempaa sukupolvea edustavalla DS3:lla. Mun mielestä ihan saman kokoluokan kisakohtaisista summista puhuttiin tuossa 2011-2016 autoilla kuin nykyäänkin. Tietysti siitä tulee näissä uusissa eroa, että ei ole mitään Xsara-tyylistä säästömahdollisuutta vuoden tai kaksi vanhalla mallilla, vaan kaikki on aina tuoreimmassa vireessä. Ainoastaan Fordeja on edes yksityisillä vuokraajilla.

Olisiko myös nykyisten R5-autojen suorityskyky sellainen, että riittää suurimmalle osalle suhareista. Siinä kun on valtava hyppy hinnassa.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Intohimo. Latvalalla on intohimo. Luulen, että kukaan huippukuljettaja koskaan ei ole ollut niin sisällä rallissa kuin hän. Niin kiinnostunut lajin historiasta. Lukenut siitä. Painanut sitä muistiinsa.
Hän muistaa kaikki omaa aikaansa edeltäneet autot, kuskit, kisat. Kuka voitti millaisella autolla ja missä.
Hän elää rallista. Haluaa olla mukana niin kauan kuin mahdollista.
MM titteli, mikä saavuttamatta häneltä jää, ei ole enää se.
Se on aito intohimo.
Sehän se motivoi Latvalaa ajamaan, mutta tavallaan aika huvittavaa että hänen tapauksessa asialle naureskellaan, mutta kun Räikkönen taistelee Alfalla yksittäisistä pistesijoista ja tienaa ehkä 10% 15 vuoden takaisesta palkastaan niin se on vain arvostettavaa.

Kuskin persoona ja julkisuukuva vaikuttanee aika paljon.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Sehän se motivoi Latvalaa ajamaan, mutta tavallaan aika huvittavaa että hänen tapauksessa asialle naureskellaan, mutta kun Räikkönen taistelee Alfalla yksittäisistä pistesijoista ja tienaa ehkä 10% 15 vuoden takaisesta palkastaan niin se on vain arvostettavaa.

Kuskin persoona ja julkisuukuva vaikuttanee aika paljon.
Toki ero on siinä että Räikköselle maksetaan ja omien sanojensa mukaan ajaa koska se on kivaa, Latvala maksaa ajamisestaan ja omien sanojensa mukaan ajaa saadakseen työpaikan.
 
Ylös