Raceway
Ratamestari
Mäkinen kertoo myös YLEn jutussa, että JML saanee ajaa Sardiniassa.
https://yle.fi/urheilu/3-11210358
https://yle.fi/urheilu/3-11210358
Koko ajan tulee uusia kovempia, vaikkapa nyt Evans näyttää nousevan ylimpään kastiin ja Rovanperä seuraa perässä. Ogier ja Tänak on jo aloittaneet omat uransa Latvalan uran aikana ja voittaneet mestaruuksia Latvalan nenän edestä.Sitten voisi se puuttuva mestaruuskin sieltä tulla, kun kaikki kovat kilpakumppanit lopettaa uransa.
No tätä vähän tarkoitinkin. Ogierillakin montako mestaruutta lieneekään ja nyt lopettaa uransa. Sitten tulee taas joku uusi mestari jne.Koko ajan tulee uusia kovempia, vaikkapa nyt Evans näyttää nousevan ylimpään kastiin ja Rovanperä seuraa perässä. Ogier ja Tänak on jo aloittaneet omat uransa Latvalan uran aikana ja voittaneet mestaruuksia Latvalan nenän edestä.
Esikuvana Stig Blomqvist? Kansainvälinen ura kestänyt jo 54 vuotta ja aina on jostain laskujen maksaja löytynyt. Viime vuonna hisse-Safarin voitto tosi sekuntipelin päässä.Vaikka kivahan se varmasti olisi harrastella ja saada vielä palkkaakin siitä.
Stigu ja Henkka Solberg ja osin myös Vat-Man. Melkoista jäähdyttelyä '94 kaudesta alkaen. Kolme kisaa tehtaan autolla plus kaksi sitten SMS:n Eskolla. 95 ei järjestynyt lainkaan autoa, 96 Ruotsissa tehtaan Fordilla, 97 RAC;ssa yksityisellä Escortilla, 98 kolme kisaa tehtaan Eskolla ja yksi kisa Subarulla ja sen jälkeen muita hommia kunnes sitten Grande Finale 2003 Bozian Racingin yksityisrahoitteisella Pösöllä. En tiedä kuinka paljon loppupeleissä Vatanen joutui käyttämään omaa rahaansa, mutta ainakin 97 RAC:ssa ja 98 NORF:ssa ja tuossa viimeisessä Pösö-fiilistelyssä Vatanen joutui hommaamaan omat sponssit auton vuokran kattamiseksi.Esikuvana Stig Blomqvist? Kansainvälinen ura kestänyt jo 54 vuotta ja aina on jostain laskujen maksaja löytynyt. Viime vuonna hisse-Safarin voitto tosi sekuntipelin päässä.
Arin piti muuten ajaa myös 1999 Jyskälä Prodriven Subarulla, mutta valitettavasti olkapäävaivat estivät lopulta tuon kisan toteutumisen (ns. "jäätynyt olkapää").Stigu ja Henkka Solberg ja osin myös Vat-Man. Melkoista jäähdyttelyä '94 kaudesta alkaen. Kolme kisaa tehtaan autolla plus kaksi sitten SMS:n Eskolla. 95 ei järjestynyt lainkaan autoa, 96 Ruotsissa tehtaan Fordilla, 97 RAC;ssa yksityisellä Escortilla, 98 kolme kisaa tehtaan Eskolla ja yksi kisa Subarulla ja sen jälkeen muita hommia kunnes sitten Grande Finale 2003 Bozian Racingin yksityisrahoitteisella Pösöllä. En tiedä kuinka paljon loppupeleissä Vatanen joutui käyttämään omaa rahaansa, mutta ainakin 97 RAC:ssa ja 98 NORF:ssa ja tuossa viimeisessä Pösö-fiilistelyssä Vatanen joutui hommaamaan omat sponssit auton vuokran kattamiseksi.
En usko, että Vatanen kovinkaan paljon ihan puhtaasti "omaa rahaa" näihin ajoihin laittoi (ei sillä, että sillä olisi mitään merkitystäkään). Ainakin 1998 Jyväskylä oli pitkälti V-Rally 2-pelin tuottaneen pelifirman kustantama juttu. Ja 1998 RAC taisi olla puhtaasti kädenojennus David Richardsin (CBE btw) suunnalta.Stigu ja Henkka Solberg ja osin myös Vat-Man. Melkoista jäähdyttelyä '94 kaudesta alkaen. Kolme kisaa tehtaan autolla plus kaksi sitten SMS:n Eskolla. 95 ei järjestynyt lainkaan autoa, 96 Ruotsissa tehtaan Fordilla, 97 RAC;ssa yksityisellä Escortilla, 98 kolme kisaa tehtaan Eskolla ja yksi kisa Subarulla ja sen jälkeen muita hommia kunnes sitten Grande Finale 2003 Bozian Racingin yksityisrahoitteisella Pösöllä. En tiedä kuinka paljon loppupeleissä Vatanen joutui käyttämään omaa rahaansa, mutta ainakin 97 RAC:ssa ja 98 NORF:ssa ja tuossa viimeisessä Pösö-fiilistelyssä Vatanen joutui hommaamaan omat sponssit auton vuokran kattamiseksi.
Ja tuollahan on vielä lisää aiheesta https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Petter_SolbergSubarulla kaudella 2008 ajanut Solberg jäi ilman tallipaikkaa, kun Subaru päätti vetäytyä sarjasta kauden päätyttyä. Kun muista tehdastalleista ei löytynyt vapaita ajajan paikkoja, Solberg päätti perustaa sarjaan oman tallin. Hän hankki päätukijansa John Lunden avustamana Citroën Xsara WRC -auton ja pestasi talliinsa useita entisiä Subarun työntekijöitä. Tallin ensimmäinen kisa 2009 MM-sarjassa oli kauden toinen osakilpailu, Norjan ralli, jossa Solberg sijoittui kuudenneksi. Tallin parhaaksi sijoitukseksi jäi viisi kakkossijaa.
Varmasti näin. Mutta Petter sai yksityisvuosien jälkeen vielä tehdastallipaikankin. Tarjoutui ajamaan ilman palkkaakin, mutta Fordin huonon taloustilanteen takia ei saanut enää jatkoa, kun ei tuonut tarpeeksi rahaa mukanaan.Solbergin aikana rallien ajaminen yksityisesti oli paljon halvempaa kuin nykyisin. Näkeehän sen silmällä lähtöluetteloistakin, 2017-autoja ei ole paljoa yksityiset ilmoittaneet kisoihin.
ok :ahem: Mut yhdyn silti tohon, että aika outoa "antaa näyttöjä" pitkän uran jälkeen. Niiden aika tuli ja meni eikä kellään varmaan nyt oikeasti kiinnosta. Evansin ja Rovanperän ajojen jälkeen kukaan edes muista, että siellä se Latvalakin tosiaan ajo, joo..Intohimo. Latvalalla on intohimo. Luulen, että kukaan huippukuljettaja koskaan ei ole ollut niin sisällä rallissa kuin hän. Niin kiinnostunut lajin historiasta. Lukenut siitä. Painanut sitä muistiinsa.
Hän muistaa kaikki omaa aikaansa edeltäneet autot, kuskit, kisat. Kuka voitti millaisella autolla ja missä.
Hän elää rallista. Haluaa olla mukana niin kauan kuin mahdollista.
MM titteli, mikä saavuttamatta häneltä jää, ei ole enää se.
Se on aito intohimo.
Oliko kuitenkaan? Petter pyöritti tallia juuri tuossa taitekohdassa kun siirryttiin kalliista autoista halvempiin. Vanhalla Xsaralla räpistely oli luultavasti halvempi kuin C4-kausi, jonka täytyi olla kalliimpi kuin nykyautoilla. Kolmas kausi olikin edullisempaa sukupolvea edustavalla DS3:lla. Mun mielestä ihan saman kokoluokan kisakohtaisista summista puhuttiin tuossa 2011-2016 autoilla kuin nykyäänkin. Tietysti siitä tulee näissä uusissa eroa, että ei ole mitään Xsara-tyylistä säästömahdollisuutta vuoden tai kaksi vanhalla mallilla, vaan kaikki on aina tuoreimmassa vireessä. Ainoastaan Fordeja on edes yksityisillä vuokraajilla.Solbergin aikana rallien ajaminen yksityisesti oli paljon halvempaa kuin nykyisin. Näkeehän sen silmällä lähtöluetteloistakin, 2017-autoja ei ole paljoa yksityiset ilmoittaneet kisoihin.
Sehän se motivoi Latvalaa ajamaan, mutta tavallaan aika huvittavaa että hänen tapauksessa asialle naureskellaan, mutta kun Räikkönen taistelee Alfalla yksittäisistä pistesijoista ja tienaa ehkä 10% 15 vuoden takaisesta palkastaan niin se on vain arvostettavaa.Intohimo. Latvalalla on intohimo. Luulen, että kukaan huippukuljettaja koskaan ei ole ollut niin sisällä rallissa kuin hän. Niin kiinnostunut lajin historiasta. Lukenut siitä. Painanut sitä muistiinsa.
Hän muistaa kaikki omaa aikaansa edeltäneet autot, kuskit, kisat. Kuka voitti millaisella autolla ja missä.
Hän elää rallista. Haluaa olla mukana niin kauan kuin mahdollista.
MM titteli, mikä saavuttamatta häneltä jää, ei ole enää se.
Se on aito intohimo.
Toki ero on siinä että Räikköselle maksetaan ja omien sanojensa mukaan ajaa koska se on kivaa, Latvala maksaa ajamisestaan ja omien sanojensa mukaan ajaa saadakseen työpaikan.Sehän se motivoi Latvalaa ajamaan, mutta tavallaan aika huvittavaa että hänen tapauksessa asialle naureskellaan, mutta kun Räikkönen taistelee Alfalla yksittäisistä pistesijoista ja tienaa ehkä 10% 15 vuoden takaisesta palkastaan niin se on vain arvostettavaa.
Kuskin persoona ja julkisuukuva vaikuttanee aika paljon.
– Siitä työpaikasta kun on ollut puhetta, niin olen Toyota Gazoo Racing WRC Ambassador. Se on minun tittelini. Erinäköisiä tilaisuuksia kierrän sen puitteissa, Latvala sanoo.