2009 Malesian Grand Prix - Aika-ajot

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Missä ne bensamäärät sitten julkaistaan? F1:n virallisella nettisivustollako?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Eikä tällä hetkellä riitä myöskään Red Bullin vauhtiin. Itsellä on sellainen kutina, että McLaren ja Ferrari rakentaa parhaillaan uutta autoa. Siis tekevät radikaalin uudistetun version tuosta. McLaren kyntää noin alhaalla ja testeissäkin olleet tuossa vauhdissa, niin mitä järkeä enää tehdä pientä muutosta. Auton ulkonäkö ei ole juuri muuttunut sitten maaliskuun, joten itellä herää epäilys, että autosta muokataan peräpää uusiksi kerralla.
Testaaminen kielletty -pykälä voi hillitä aivan uuden auton tuomista kehiin.. Toisaalta eipä tossa ala kohta olemaan mitään menetettävääkään kun hallitsevat maailmanmestaritallit- ja kuskit pitää lottovoittona edes Q3:een selviämistä.

Itse en vaan pysty sisäistämään sitä, että jos kerran superdiffuusorin (Joo kyllä se ero siitä suurimmaksi osaksi vaan kuulkaas tulee, Brawnilla ja McLadalla samat myllyt ja toisella vieläkin "vähän" eriluokan tuulitunnelit ja budjetit käytössä sen estämiseksi ettei nyt ainakaan jäädä 1,5 sek/kierros tulokastalleille..) huomattiin tekevän autuaaksi niin miksi hemmetissä sellaista ei kyhätä kasaan omaan autoon samantien vaikka pitäisi vähän takatuennan kiinnityspaikoille uusia reikiä monokokkiin porata:confused:

Mitä ihmettä nämä "ehkä sitten kauden viidenteen kisaan" -höpötykset on tilanteessa, jossa ei ole mitään muuta kuin paljon voitettavaa. Ja tollasen osan valaminen ei pitäisi mahdottoman vaikeaa olla (varsinkin kun siitä olevat konstruktiot vaihtelevat kuvienkin perusteella paljon toisistaan, pääasia että on tuollainen 2-osainen kuten Toyotalla ja Brawnilla):yuck:

Samoten nämä jutut "Kerssi saattoi syödä meidän renkaita enemmän kuin kerssittömien tallien renkaat kuluivat"-höpötykset on. Siis joko siitä on etua tai sitten ei ole (katsoisin tätäkin Ferkulla tämän kisan verran vielä). Sen pitäisi selvitä ihan sillä, että olisi ajatettu talvella vierekkäin pari päivää Ferraria ilman KERSiä ja Ferraria KERSsin kanssa Maranellossa ja jollain profiililtaan toisenlaisella radalla. Ihme tumpelointia ja epäselvyyttä ton tason touhussa.. Alkaa todella olemaan ikävä Brawnia ja Todtia.
 
Viimeksi muokattu:

Erqqu

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
94
Aina jos Kimi ajaa huonommin, niin sillä on VARMASTI raskaampi bensamäärä.

Näin siis Maxin selostajien mielestä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Että tossa mielessä olisin tehnyt ihan samoin: Ferrari vaan ei pysty superdiffuusori-tallien vauhtiin. Tai paremminkin KERSsittömien superdiffuusoritallien vauhtiin:D
Ei niiden vauhti riitä Redbulliakaan vastaan, joilla ei siis ole kumpaakaan noista käytössä...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Aina jos Kimi ajaa huonommin, niin sillä on VARMASTI raskaampi bensamäärä.

Näin siis Maxin selostajien mielestä.
Jos ero on Q2:ssa 4 kymmenystä ja Q3:ssa sekunti (esimerkkinä) niin eiköhän Kimillä ole monen muunkin kuin MAX:n selostajien mielestä enempi bensaa. (jos ei vauhdin piilotteluja oteta huomioon)
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Oikein tyydyttävä lopputulos aika-ajoissa! Hienoa nähdä, että Brawnin,RedBullin ja Toyotan vauhti jatkuu myös perinteisellä moottoriradalla. Mukava oli myös, että Massa jäi Kimin taakse, vaikkakin ilman omaa syytään. Ferrarin ja varsinkaan McLarenin vauhti ei tällä hetkellä riitä millään eturiviin aika-ajoissa. Kaiken kaikkiaan tämän hetkinen tilanne on enemmän kuin herkullinen!
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Entäs jos startissa/kisassa sataa? Kaikki saderenkailla ja Kimi 6 kiekan jälkeen varikolle? Oisko siinäkään ollu järkee? IMOIMOIMO
Niin tai ehkä kuitenkin esim. niin, että Kimi sisään kierroksella 17 sen sijaan, että tulee kierroksella 24, jos muut tulee kierroksella 20-21. Tai jotain sen suuntasta.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Aina jos Kimi ajaa huonommin, niin sillä on VARMASTI raskaampi bensamäärä.

Näin siis Maxin selostajien mielestä.
Juuri tätä yritin sanoa itsekin. Oskari Saari näki ajan, joka ei ollut hyvä => "Kimillä täytyy olla suurempi bensalasti". Sitten seuraavalla yrityksellä Kimi ajoi ykkössektorin pohjat, Saarelta meni sanat sekaisini, kun ei voinut enää puhuakkaan suuremasta polttoainekuormasta :D Sitten se juttu alkoi välittömästi kun Kimi ei yltänytkään paalupaikkaan!
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mukava oli myös, että Massa jäi Kimin taakse, vaikkakin ilman omaa syytään.
Niiiku Massa sanoi, hän teki virheen nopealla kierroksellaan ja sehän näkyi TV ruudussa. Jos tarkoitat sitä, ettei Ferrari antanut Massan ajaa toista nopeaa, niin ei se antanut Kiminkään. Eli kyllä Kimi oli Massaa parempi ihan Massan omasta syystä. (se että molemmat Ferrarit oli lähellä pudota on varmaan "ilman kuskien omaa syytä")
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Jos ero on Q2:ssa 4 kymmenystä ja Q3:ssa sekunti (esimerkkinä) niin eiköhän Kimillä ole monen muunkin kuin MAX:n selostajien mielestä enempi bensaa. (jos ei vauhdin piilotteluja oteta huomioon)
button tais olla q2:ssa kovilla ja kimi pehmeillä, kun taas q3:ssa molemmat pehmeillä. siitä voit laskea ainakin puolen sekunnin selityksen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Juuri tätä yritin sanoa itsekin. Oskari Saari näki ajan, joka ei ollut hyvä => "Kimillä täytyy olla suurempi bensalasti". Sitten seuraavalla yrityksellä Kimi ajoi ykkössektorin pohjat, Saarelta meni sanat sekaisini, kun ei voinut enää puhuakkaan suuremasta polttoainekuormasta :D Sitten se juttu alkoi välittömästi kun Kimi ei yltänytkään paalupaikkaan!
No eiköhän se ole sanomattakin selvää, että suoralla osuudella (ensimmäinen sektori) bensa ei vaikuta niin paljoa ja jossa myös käytetään KERS:iä. Eli minusta oli täysin selvää, että Kimi jää 2 sektorissa vaikka olikin ensimmäisessä hyvässä vauhdissa. Toki ensimmäisestä nopeasta vedosta tekivät "hätäisiä" johtopäätöksiä, mutta eipä se taida muuttaa sitä seikkaa että Kimi ajoi painavemmalla autolla kuin esim Toyotat..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
button tais olla q2:ssa kovilla ja kimi pehmeillä, kun taas q3:ssa molemmat pehmeillä. siitä voit laskea ainakin puolen sekunnin selityksen.
Tätä en kieltämättä nähnyt enkä ottanut huomioon. (vertailunhan voi tehdä myös RB ja Toyota autoihin jos Brawn jätetään kärkeen)
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Sitten seuraavalla yrityksellä Kimi ajoi ykkössektorin pohjat, Saarelta meni sanat sekaisini, kun ei voinut enää puhuakkaan suuremasta polttoainekuormasta :D Sitten se juttu alkoi välittömästi kun Kimi ei yltänytkään paalupaikkaan!
Veti omat pohjat q3, kyllä Kimillä edelleen ajat tippu eniten kun vertaa q2 ja q3. Tiedä sitten johtuko ajovirheistä tai bensakuormasta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Niiiku Massa sanoi, hän teki virheen nopealla kierroksellaan ja sehän näkyi TV ruudussa. Jos tarkoitat sitä, ettei Ferrari antanut Massan ajaa toista nopeaa, niin ei se antanut Kiminkään. Eli kyllä Kimi oli Massaa parempi ihan Massan omasta syystä. (se että molemmat Ferrarit oli lähellä pudota on varmaan "ilman kuskien omaa syytä")
Toki Massa hävisi Kimille ajovirheitten seurauksena ykkösosiossa, mutta miksi Massa ei päässyt Q2:een, voidaan syyttää Ferraria. Olen 99%, että Massa olisi ajanut 15. sakkiin, jos olis menny baanalle. Toki tekninen vika ja ajovirhe olisivat voineet estää sen. Kun Massa teki niitä ajovirheitä, miksi ei annettu yrittää toista kertaa? Aika Kimi-lasit päässä olemista tommonen
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
RB:llä näyttäs olevan kieltämättä paras "normidiffu" auto. Todella hyvä tuo Neweyn perä autossa..
Joo RB on kieltämättä poikkeus: ilman superdiffuusoria kärjen tuntumassa.

Ilmeisesti Newey lunastamassa niitä odotuksia joita häneen oli kohdistettu. Eikä Vettel viimevuodenkaan perusteella todellakaan huono kuski ole.

Tosin superdiffut silti tuntuvalla erolla omassa luokassaan.. Baritsello ja button tekee kierrospohjia:alppu:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Veti omat pohjat q3, kyllä Kimillä edelleen ajat tippu eniten kun vertaa q2 ja q3. Tiedä sitten johtuko ajovirheistä tai bensakuormasta.
Pitää myös muistaa, että jos toisella tallilla putoaa aika 1,1s ja toisella 1,2s, syy voi myös olla autossa. Toinen auto vaan toimii paremmin raskaalla kuormalla, ei se aina niin suoraan verrannollista ole. Toisaalta yleensä Ferrari (varsinkin Räikkösen alla) on ollut parempi kisassa suhteessa aika-ajoihin.
 
Ylös