Hyvästit jumalkuljettajille?

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ei hyväkään kuljettaja pysty huonolla autolla voittamaan mestaruutta, mutta kyllä voi ajaa yksittäisiä kisoja täysin sensaatiomaisesti. Hyvä kuljettaja on hyvä myös säätämään ja kehittämään autoa niin että siitä tulee voittaja auto.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
1996 Ferrari oli kyllä erittäin epäluotettava, mutta Irvinekin ajoi sillä aina maaliin päästessään seitsemän joukkoon (yleensä pisteille ja kerran podiumille), joten ei se nyt mikään huono auto nopeudeltaan ollut. Olipahan vain huono Ferrariksi.
Ajettavuudeltaan(kin) tuo laite oli kuitenkin jotakin surkean ja huonon välimaastosta. Siinä missä Irvine selvisi kohtalaisesti, voidaan Schumin suorituksia tuossakin kohtaa sanoa uskomattomiksi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No nyt rengasruletti sekoittaa pakkaa kovasti. Siihen kun lisää diffuusoriedun toisille aikana jona aerodynamiikka on muuten rajattu niin vot. Ja isoilla talleilla vielä kersin kehityskulut niskassa ja kyseenalaiset edut käytössä niin jäähän se väkisinkin kuskin rooli näitä pienemmiksi.
Osittain noinkin, ainahan innovaatiot ovat tuottaneet etua. Niinkuin alustuksessa kirjoitin, autot ovat nyt tasaisempia kuin aikoihin ja pakka sekaisin. Isoilla talleilla on suurimmat resurssit kehittää autojaan ja varmasti suurtallit tulevat kauden aikana parantamaan suoritustasoaan huomattavasti. Kun näiden sääntömuutosten takia ja erilaisista sovelluksista johtuen aika erot autojen ja kuskien välillä ovat pieniä voidaan nauttia kunnon kilpa-ajosta ja taisteluista. Ei mun mielestä ainoastaan isoilla talleilla tule olla privilegiota voittokalustoon.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Innovaatio? En minä sanoisi mittauksen estävää välipohjaa diffuuserissa innovaatioksi, vaan säännön kontrollin kierroksi joka olisi jo talvella vain yksinkertaisesti pitänyt kieltää / mittausta muuttaa. Fian avuttomuutta koska kuka vain tuon keksisi mutta harva aavistaisi sallittavan.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Mieleen juolahti mielenkiintoinen havainto viime vuosikymmeneltä oikeastaan.

Schumacheria ei kukaan tallikaveri lyönyt Ferrari uralla. Massa pystyi haastamaan, mutta oppipoikana hän tallissa ajeli.

Vertailukohtana Räikkösen uraa. Sauberilla suvereenisti tallikaveria päihin. McLaren uran aikana Räikkönen on saanut kaiken sen maineen millä vielä nykypäivänäkin tietyllä tapaa ratsastaa. Yhtään väheksymättä saavutuksia Ferrarilla. McLaren uralla ensimmäin suupala oli tallissa pitkään ajanut Coulthard. Kovan rattimiehen maineessa ollut Montoya oli seuraavana vuorossa. Lähes 100% varmuudella Kimillä ei ollut mitään etulyöntiasemaa tallissa. Kaikki varmasti tietävät syyt miksi Räikkönen Ferrarille siirtyi, mutta lopputuloksena ei ollutkaan sitä mitä piti. No ok mestaruus tuli, mutta mihin katosi se Iceman Räikkönen joka kyykytti vastustajat ja tallikaverit radalla?

Oma näkemys on että McLaren aikakauden auto oli yksinkertaisesti Räikköselle niin paljon sopivampi kuin nykyinen työkalu. Kehitettiinhän Montoyallekin erilaista etupäätä McLareniin kun se ei miellyttänyt, Kimiä se miellytti. Ferrari tuntuu olevan toiminta-alueeltaan niin pirkuleen herkkä Kimin haluamilla säädöillä että ongelmia tuntuu riittävän. Ainoastaan väläyksiltä nähdään sitä McLaren ajan Räikköstä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajettavuudeltaan(kin) tuo laite oli kuitenkin jotakin surkean ja huonon välimaastosta. Siinä missä Irvine selvisi kohtalaisesti, voidaan Schumin suorituksia tuossakin kohtaa sanoa uskomattomiksi.
Ottaen huomioon Schumin ykköskuskiaseman ja Irvineen nähden paremmat ajotaidot, niin toki keskiarvo maaliinpääseissä kisoissa (ja niiden määrä) tuleekin olla jonkin verran korkeampi. En jaksa muistaa tai lähteä tutkimaan missä olosuhteissa Schumi voittonsa tuolla kaudella otti, mutta totta kai jälki oli kaluston huomioiden loistavaa, eritoten aika-ajoissa.

Silti, Irvinen tulokset kertovat, ettei se mikään Minardi sentään ollut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vertailukohtana Räikkösen uraa. Sauberilla suvereenisti tallikaveria päihin.
Ties kuinka monennen kerran: höpö höpö. Kimi ei missään vaiheessa ollut Heidfeldin edellä pisteissä.
Oma näkemys on että McLaren aikakauden auto oli yksinkertaisesti Räikköselle niin paljon sopivampi kuin nykyinen työkalu.
Tästä olen samaa mieltä. McLarenin autonsuunnittelufilosofia tuntui sopivan Kimin ajotyylille Ferraria paremmin. Jos luotettavuus olisi saatu kuntoon jo Kimin aikana, niin jälki olisi ollut tuhoisaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Auto : +- 1 sekunti keskivertoautoon nähden.
Kuljettaja : +- 0,2 sekuntia keskiverto kuljettajaan nähden.

Eli autojen hajonta noin 2 sekkaa, kuskien 0,4 sekkaa.
Jos ollaan identtisillä painoilla siis.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kaudella 2003 virheet Espanjan ja Kanadan kisojen aika-ajoissa olivat ne, mitkä maksoivat mestaruuden. Eivät tekniset viat.
Virheitä sattuu kaikille. Jos Räikkönen olisi vienyt mestaruuden, olisi voinut jossitella Schumin mestaruuden menettämistä sössimisellä Malesian GP:n lähdössä (= törmäsi typerästi Trulliin) tai ulosajolla Brasilian GP:ssä. Se on kuitenkin totta, että noihin aikoihin McLaren oli epäluotettava auto ja sen vuoksi Räikkönen menetti pisteitä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nautitaan siihen asti kun kerrankin pertti perus-buttonitkin voi voitta kisoja. :)
Ihan mielenkiinnosta kysyn että millä perusteella pidät vaikkapa Ferrarin Massaa Buttonia parempana kuskina? Kyllä se vaan niin menee että ne pärjää joilla auto on iskussa eikä tallikaveri ole onnistunut masinoimaan itselleen jumal-asemaa.

Uskoakseni vähintään 1/2 kuskeista kykenee haastamaan Räikkösen. Olis mielenkiintoista nähdä Kimi esim. Trullin aisaparina. Tai Buttonin. Siinä missä Hamiltonin tai Alonsonkin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos kuskit saavat tasaveroisen kaluston ja kohtelun erot ovat varsin pieniä. Kuitenkin toiset kuskit pystyisivät tällaisessakin tilanteessa säännöllisesti päihittämään tallikaverinsa. Mikäli useilla talleilla on tasavahva kalusto voittajia ja podium-kuljettajia on totuttua huomattavasti enemmän. Tasaisella kalustolla korostuu ns. kisa-ajaminen, pystyy ajamaan tasaisesti kovaa, tekemään muita vähemmän pieniä ja isoja virheitä, sekä hyödyntämään ohitusmahdollisuudet muita paremmin.

En missään tapauksessa väitä, ettei jotkut kuskit olisi joitakuita muita parempia. En kuitenkaan usko jonkun/joidenkin kuskien olevan taidoiltaan täysin ylivoimaisia, jonkun verran parempia kuitenkin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ottaen huomioon Schumin ykköskuskiaseman ja Irvineen nähden paremmat ajotaidot, niin toki keskiarvo maaliinpääseissä kisoissa (ja niiden määrä) tuleekin olla jonkin verran korkeampi. En jaksa muistaa tai lähteä tutkimaan missä olosuhteissa Schumi voittonsa tuolla kaudella otti, mutta totta kai jälki oli kaluston huomioiden loistavaa, eritoten aika-ajoissa.

Silti, Irvinen tulokset kertovat, ettei se mikään Minardi sentään ollut.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on sekin, että Schumi testasi vuoden 1995 lopulla kyseisen kauden Ferraria, eli Alesin ja Bergerin ex-työkalua 412T2-mallia ja kehui autoa erittäinkin hyväksi.

Ei vuoden 1996 Ferrari F310 täysin surkea ollut, mutta kaukana siitä mitä sen olisi pitänyt olla ja mitä sen odotettiin olevan. Williams oli autoista selvä ykkönen, Benetton toisena ja Ferrari vasta kolmantena. Ja tässä tapauksessa ero toisen ja kolmannen välillä oli luokkaa suuri Benettonin hyväksi. Tästä huolimatta Schumi onnistui voittamaan kolme kertaa (Benettonin nollaa vastaan) ja ottamaan kuljettajien MM-sarjassa kolmannen tilan Williams-kaksikon takana ja myös Ferrari päihittämään Benettonin valmistajien puolella.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mielenkiintoinen yksityiskohta on sekin, että Schumi testasi vuoden 1995 lopulla kyseisen kauden Ferraria, eli Alesin ja Bergerin ex-työkalua 412T2-mallia ja kehui autoa erittäinkin hyväksi.

Ei vuoden 1996 Ferrari F310 täysin surkea ollut, mutta kaukana siitä mitä sen olisi pitänyt olla ja mitä sen odotettiin olevan.
Mistähän muuten juontaa uskomukset että 1996 Ferrari oli surkea? Siitä että se oli niin ruma, vaiko että Schumacher ajoi sitä? Ei se mun mielestä ollut kilpailijoihin nähden sen parempi tai huonompi kuin aikaisemmatkaan Ferrarit. Epäluoettava se toki edelleen oli.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ties kuinka monennen kerran: höpö höpö. Kimi ei missään vaiheessa ollut Heidfeldin edellä pisteissä.

Tästä olen samaa mieltä. McLarenin autonsuunnittelufilosofia tuntui sopivan Kimin ajotyylille Ferraria paremmin. Jos luotettavuus olisi saatu kuntoon jo Kimin aikana, niin jälki olisi ollut tuhoisaa.
Itselläkin on samanlaisia ajatuksia. Vielä kun Kimi olisi noudattanut lojalisuutta tallille Mika Häkkisen tapaan, niin olisiko hän jo kaksinkertainen mestari? :)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Itselläkin on samanlaisia ajatuksia. Vielä kun Kimi olisi noudattanut lojalisuutta tallille Mika Häkkisen tapaan, niin olisiko hän jo kaksinkertainen mestari? :)
Tuskin. Koko talli olisi suljettu sarjasta mutta Hamiltonin onnistui pelastaa moinen kehitys.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ihan mielenkiinnosta kysyn että millä perusteella pidät vaikkapa Ferrarin Massaa Buttonia parempana kuskina? Kyllä se vaan niin menee että ne pärjää joilla auto on iskussa eikä tallikaveri ole onnistunut masinoimaan itselleen jumal-asemaa.
Eiköhän Buttonin huonous monien silmissä juonnu, kun menestystä ei ole tullut. Tämä ei ole johtunut Jensonista itsestään, vaan autoista. Australin GP osoitti, että Jenson on oikealla autolla todella nopea ja luotettava kuljettaja ilman virheitä.

Monet pitävät Barrichelloakin huonona kuljettajana, mutta itse uskon, että hänkin voi haastaa kaikki kärkikuljettajat käteen sopivalla autolla siinä missä Räikkönen tai Massa. Ajoihan hän varsin vakuuttavia kisoja Schumin tallitoverina kakkoskuljettajan asemassa. Nyt Brawn-Mercedes ei ole niin hyvä auto Rubensille verrattuna Jensoniin. Nyt saadaan sellainen vaikutelma, että Jenson olisi todella paljon parempi kuin Rubens.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eiköhän Buttonin huonous monien silmissä juonnu, kun menestystä ei ole tullut. Tämä ei ole johtunut Jensonista itsestään, vaan autoista. Australin GP osoitti, että Jenson on oikealla autolla todella nopea ja luotettava kuljettaja ilman virheitä.
.
Totta, Buttonin ajo on eleetöntä, nopeaa ja virheetöntä. Mulla on mielikuva, että Button on ollut varsin helppo ohitettava eli ei ole tiukasti puolustanut paikkaansa, en suinkaan ole varma pitääkö mielikuvani paikkansa.
 
Ylös