Ajettavuudeltaan(kin) tuo laite oli kuitenkin jotakin surkean ja huonon välimaastosta. Siinä missä Irvine selvisi kohtalaisesti, voidaan Schumin suorituksia tuossakin kohtaa sanoa uskomattomiksi.1996 Ferrari oli kyllä erittäin epäluotettava, mutta Irvinekin ajoi sillä aina maaliin päästessään seitsemän joukkoon (yleensä pisteille ja kerran podiumille), joten ei se nyt mikään huono auto nopeudeltaan ollut. Olipahan vain huono Ferrariksi.
Osittain noinkin, ainahan innovaatiot ovat tuottaneet etua. Niinkuin alustuksessa kirjoitin, autot ovat nyt tasaisempia kuin aikoihin ja pakka sekaisin. Isoilla talleilla on suurimmat resurssit kehittää autojaan ja varmasti suurtallit tulevat kauden aikana parantamaan suoritustasoaan huomattavasti. Kun näiden sääntömuutosten takia ja erilaisista sovelluksista johtuen aika erot autojen ja kuskien välillä ovat pieniä voidaan nauttia kunnon kilpa-ajosta ja taisteluista. Ei mun mielestä ainoastaan isoilla talleilla tule olla privilegiota voittokalustoon.No nyt rengasruletti sekoittaa pakkaa kovasti. Siihen kun lisää diffuusoriedun toisille aikana jona aerodynamiikka on muuten rajattu niin vot. Ja isoilla talleilla vielä kersin kehityskulut niskassa ja kyseenalaiset edut käytössä niin jäähän se väkisinkin kuskin rooli näitä pienemmiksi.
Ottaen huomioon Schumin ykköskuskiaseman ja Irvineen nähden paremmat ajotaidot, niin toki keskiarvo maaliinpääseissä kisoissa (ja niiden määrä) tuleekin olla jonkin verran korkeampi. En jaksa muistaa tai lähteä tutkimaan missä olosuhteissa Schumi voittonsa tuolla kaudella otti, mutta totta kai jälki oli kaluston huomioiden loistavaa, eritoten aika-ajoissa.Ajettavuudeltaan(kin) tuo laite oli kuitenkin jotakin surkean ja huonon välimaastosta. Siinä missä Irvine selvisi kohtalaisesti, voidaan Schumin suorituksia tuossakin kohtaa sanoa uskomattomiksi.
Ties kuinka monennen kerran: höpö höpö. Kimi ei missään vaiheessa ollut Heidfeldin edellä pisteissä.Vertailukohtana Räikkösen uraa. Sauberilla suvereenisti tallikaveria päihin.
Tästä olen samaa mieltä. McLarenin autonsuunnittelufilosofia tuntui sopivan Kimin ajotyylille Ferraria paremmin. Jos luotettavuus olisi saatu kuntoon jo Kimin aikana, niin jälki olisi ollut tuhoisaa.Oma näkemys on että McLaren aikakauden auto oli yksinkertaisesti Räikköselle niin paljon sopivampi kuin nykyinen työkalu.
2003 ja 2005 olisi ainakin ollut melko varmasti mestaruudet taskussa ilman mersun koneen epäluotettavuuksia.Jos luotettavuus olisi saatu kuntoon jo Kimin aikana, niin jälki olisi ollut tuhoisaa.
Niin juu, ei auto luotettavampanakaan olisi riittänyt 2002 tai varsinkaan 2004.2003 ja 2005 olisi ainakin ollut melko varmasti mestaruudet taskussa ilman mersun koneen epäluotettavuuksia.
Kaudella 2003 virheet Espanjan ja Kanadan kisojen aika-ajoissa olivat ne, mitkä maksoivat mestaruuden. Eivät tekniset viat.2003 ja 2005 olisi ainakin ollut melko varmasti mestaruudet taskussa ilman mersun koneen epäluotettavuuksia.
Virheitä sattuu kaikille. Jos Räikkönen olisi vienyt mestaruuden, olisi voinut jossitella Schumin mestaruuden menettämistä sössimisellä Malesian GP:n lähdössä (= törmäsi typerästi Trulliin) tai ulosajolla Brasilian GP:ssä. Se on kuitenkin totta, että noihin aikoihin McLaren oli epäluotettava auto ja sen vuoksi Räikkönen menetti pisteitä.Kaudella 2003 virheet Espanjan ja Kanadan kisojen aika-ajoissa olivat ne, mitkä maksoivat mestaruuden. Eivät tekniset viat.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että millä perusteella pidät vaikkapa Ferrarin Massaa Buttonia parempana kuskina? Kyllä se vaan niin menee että ne pärjää joilla auto on iskussa eikä tallikaveri ole onnistunut masinoimaan itselleen jumal-asemaa.Nautitaan siihen asti kun kerrankin pertti perus-buttonitkin voi voitta kisoja.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on sekin, että Schumi testasi vuoden 1995 lopulla kyseisen kauden Ferraria, eli Alesin ja Bergerin ex-työkalua 412T2-mallia ja kehui autoa erittäinkin hyväksi.Ottaen huomioon Schumin ykköskuskiaseman ja Irvineen nähden paremmat ajotaidot, niin toki keskiarvo maaliinpääseissä kisoissa (ja niiden määrä) tuleekin olla jonkin verran korkeampi. En jaksa muistaa tai lähteä tutkimaan missä olosuhteissa Schumi voittonsa tuolla kaudella otti, mutta totta kai jälki oli kaluston huomioiden loistavaa, eritoten aika-ajoissa.
Silti, Irvinen tulokset kertovat, ettei se mikään Minardi sentään ollut.
Mistähän muuten juontaa uskomukset että 1996 Ferrari oli surkea? Siitä että se oli niin ruma, vaiko että Schumacher ajoi sitä? Ei se mun mielestä ollut kilpailijoihin nähden sen parempi tai huonompi kuin aikaisemmatkaan Ferrarit. Epäluoettava se toki edelleen oli.Mielenkiintoinen yksityiskohta on sekin, että Schumi testasi vuoden 1995 lopulla kyseisen kauden Ferraria, eli Alesin ja Bergerin ex-työkalua 412T2-mallia ja kehui autoa erittäinkin hyväksi.
Ei vuoden 1996 Ferrari F310 täysin surkea ollut, mutta kaukana siitä mitä sen olisi pitänyt olla ja mitä sen odotettiin olevan.
Itselläkin on samanlaisia ajatuksia. Vielä kun Kimi olisi noudattanut lojalisuutta tallille Mika Häkkisen tapaan, niin olisiko hän jo kaksinkertainen mestari?Ties kuinka monennen kerran: höpö höpö. Kimi ei missään vaiheessa ollut Heidfeldin edellä pisteissä.
Tästä olen samaa mieltä. McLarenin autonsuunnittelufilosofia tuntui sopivan Kimin ajotyylille Ferraria paremmin. Jos luotettavuus olisi saatu kuntoon jo Kimin aikana, niin jälki olisi ollut tuhoisaa.
Tuskin. Koko talli olisi suljettu sarjasta mutta Hamiltonin onnistui pelastaa moinen kehitys.Itselläkin on samanlaisia ajatuksia. Vielä kun Kimi olisi noudattanut lojalisuutta tallille Mika Häkkisen tapaan, niin olisiko hän jo kaksinkertainen mestari?
Eiköhän Buttonin huonous monien silmissä juonnu, kun menestystä ei ole tullut. Tämä ei ole johtunut Jensonista itsestään, vaan autoista. Australin GP osoitti, että Jenson on oikealla autolla todella nopea ja luotettava kuljettaja ilman virheitä.Ihan mielenkiinnosta kysyn että millä perusteella pidät vaikkapa Ferrarin Massaa Buttonia parempana kuskina? Kyllä se vaan niin menee että ne pärjää joilla auto on iskussa eikä tallikaveri ole onnistunut masinoimaan itselleen jumal-asemaa.
Totta, Buttonin ajo on eleetöntä, nopeaa ja virheetöntä. Mulla on mielikuva, että Button on ollut varsin helppo ohitettava eli ei ole tiukasti puolustanut paikkaansa, en suinkaan ole varma pitääkö mielikuvani paikkansa.Eiköhän Buttonin huonous monien silmissä juonnu, kun menestystä ei ole tullut. Tämä ei ole johtunut Jensonista itsestään, vaan autoista. Australin GP osoitti, että Jenson on oikealla autolla todella nopea ja luotettava kuljettaja ilman virheitä.
.