Täällä ilmeisesti heitellään myös jälkilöylyjä vaikka tuolla on Jälkilöylyt-topic auki. No, eiköhän se suljeta ja keskitetä jutut tänne.
Pre-raceveikkailuissa ennustin seuraavaa:
McLarenin suorituskyvystä saatiin vähän liian ruusuinen kuva Melbournesta. Hamilton ajoi toki yllättävän kypsästi ja oli erittäin hyvä, mutta noin hyvä sijoitus tuli ainoastaan Ferrarien romahdettua ja Kubican ja Vettelin kolaroitua. Normaaliolosuhteissa autot köröttelevät pistesijojen ulkopuolella. Mutta tosiaan, sateella vahvoilla ovat ennenkaikkea Barrichello voittotaistelussa ja Fisichella kun katsotaan pistesijoja. Ferrarien osalta jo hiukan huolestuttaa millainen pannukakku Sepangissa voi muhia jos sataa, Kimi ei ole pysynyt edes kuivalla radalla ja Massa ei mikään der Regenmeister ole.
Fisico oli yllättävän heikko sadekelillä, vaikka se sade tosiaan oli aivan järkyttävää monsuunia. Barrichello ei ollut lähelläkään kärkeä (osin johtuen rengaspelin epäonnistumisesta). McLareneista Hamilton yllätti taas vahvahkolla ajollaan. Kauhuskenaario Ferrarista toteutui kun talli pilasi kummankin kuskin menestymismahdollisuudet viikonloppuna ja sateessa ei kumpikaan varsinaisesti loistanut. Nyt arvosanoihin:
McLaren Mercedes: Kokonaisarvosana 5.
Hamilton hallitsi jälleen olosuhteet ja toi arvokkaan pisteen tallille. Aika-ajot olivat samanlaista keskitason mössöä kuin Ausseissakin kummaltakin. Heikin asema McLarenilla on varmasti nyt jonkinasteisessa puntarissa. En ihmettelisi vaikka de la Rosa nostettaisiin miehen paikalle Barcelonassa. Kertakaikkisen heikko esitys taas kerran. Muuten talli ei ollut niin maahan lyöty mitä valehtelukohu antoi odottaa.
Ferrari: Kokonaisarvosana 3.
En uskonut, että Melbournen esitystä olisi mitenkään enää voinut alittaa, mutta näin vain jälleen kävi. Perjantain treenit lupasivat parempaa, mutta ensin talli sössi Felipe Massan aika-ajon heti ensimmäisessä osiossa pilalle ja myöhemmin kisassa Räikkösen kisa pilattiin uskomattoman typerällä rengasvalinnalla. Kuka h*lvetin aasi on vastuussa Scuderian taktiikkaosastosta? Talli kaipaisi kipeästi Ross Brawnin isällistä ohjeistusta. Nyt kaikki on levällään ja toimimattoman auton lisäksi kuskien kisat pitää ehdoin tahdoin tuhota näin uskomattoman huonolla "taktikoimisella". Odotan innolla huomista lehdistökatsausta Italiasta.
BMW Sauber: Kokonaisarvosana 6½.
Robert Kubica oli tallin kantava voima aika-ajoissa, mutta valitettavasti kisasta ei tullut mitään. Epäonnisen puolalaisen puolesta vastuuta kantoi Nick Heidfeld joka pystyi nousemaan tasaisella ajolla kakkoseksi. Mies tuntuu olevan aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun olosuhteet muuttuvat kaoottisiksi. Tuloksellisesti eteenpäinmenoa Melbournesta.
Renault: Kokonaisarvosana 4½.
Alonso punnersi itsensä aika-ajojen kymppikastiin, mutta Piquet jäi jälleen täysin puhtaasti ajamalla 17. lähtöruutuun. Kuljettajien välinen tasoero on kyllä päätähuimaava. Startissa Alonso hoiti hommat ja nousi jopa kärkinelikkoon hetken ajaksi, mutta menetti asemiaan loppua kohti ajaen ulos radalta. Kummatkin autot pistesijojen ulkopuolella tasapaksun viikonlopun jatkeeksi. Ei oikein hyvältä näytä. Piquet on yhdessä Kovalaisen kanssa markkinoiden kuumin nimi seuraavaksi potkut saavaksi F1-kuskiksi.
Toyota: Kokonaisarvosana 8½.
Vihdoin Toyotalla saatiin hommat kulkemaan hienosti niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Trulli ajoi pitkiä pätkiä kakkosena mutta joutui taipumaan neljänneksi. Timolla olisi saattanut olla mahdollisuuksia jopa voittoon jos sade olisi pysynyt kohtuuden rajoissa. Joka tapauksessa aika-ajojen 2. ja 3. sija sekä kisan 3. ja 4. sija valavat uskoa jopa valmistajien maailmanmestaruudesta. Terävin kärki tekemisestä vielä puuttui, mutta vallankumous on lähellä.
Toro Rosso: Kokonaisarvosana 4½.
Bourdais rutisti toiseen osioon aika-ajoissa, mutta Buemi oli selkeästi ongelmissa koko viikonlopun. Itse kisa oli melko mitäänsanomaton kummankin kuljettajan osalta. Tämä kisa palautti "Punahärät" takaisin maan pinnalle ja osoitti mitä tulevan pitää tällä kaudella.
Red Bull Racing: Kokonaisarvosana 6.
Adrian Neweyn auto osoitti potentiaalinsa aika-ajoissa. Vettelin vauhti olisi oikeuttanut kolmosruutuun ja Webberkin starttasi viiden joukosta kilpaan. Kisassa Markin vauhti oli jatkuvasti hyvin tasaista eikä mies juuri huippusuorituksiin yltänyt. Kuudennesta sijasta tulleet 1,5 pistettä avasivat pään niin tallin kuin Webberinkin osalta. Epäonninen Vettel oli pistevauhdissa mukana kunnes spinnasi sateessa ja keskeytti kierros ennen punalippua. Potentiaalia on ja mies lukeutunee Shanghain (jossa hän oli 2v sitten neljäs) voittajasuosikeihin.
Williams Toyota: Kokonaisarvosana 5½
Rosbergin upea startti ja pitkä pätkä johdossa valavat uskoa talouskriisin kanssa painivalle tallille. Valitettavasti Nico oli jälleen huono-onninen ja rengasruletin petettyä hyvin alkanut kisa sai vähemmän hyvän lopun. Puolikas piste on kuin muistutus isä-Rosbergistä, joka aikoinaan Monacon GP:ssa 15 vuotta sitten sai 1,5 pistettä neljännestä sijastaan samassa tallissa. Tuolloin ajettiin myös sama määrä kierroksia (31). Nakajima oli jälleen yksiselitteisen vaisu niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Harmi, että Frank joutuu pitämään japsia tallissaan riippakivenä moottorisopimuksen takia.
Force India Ferrari: Kokonaisarvosana 4.
Aika-ajoissa normisuoritukset ja kisassa molemmat ulosajojen sävyttämänä ulos. Eritoten Fisicon maine hyvänä sadekelin kuskina koki kolauksen. Parempaan ei Intian pojilla ole eväitä. Tasapaksu viikonloppu ilman valonpilkahduksia.
Brawn Grand Prix: Kokonaisarvosana 9.
Jälleen hieno viikonloppu Brawnilta. Jenson Button hallitsi jälleen viikonloppua, vaikka kisassa olikin ajoittain vaikeaa surkean startin ja vesisateen takia. Ajoi paikoin kuin aito
Regenmeister, Michael Schumacherin manttelinperijä. Itse voitto oli täysin ansaittu. Ainoat ongelmat kohdistuivat jälleen ilmeisesti joka tallissa sen epäonnenlinnun varjoa kantavan Barrichellon niskaan: Vaihdelaatikkovian takia viiden ruudun pudotus ja kisassa värikkäiden vaiheiden jälkeen kuitenkin pisteille. Viikonlopun paras talli, vaikkakaan ei niin selvästi kuin kaksi viikkoa sitten. Buttonille samalla uran ensimmäinen hattutemppu (paalu, voitto, nopein kierros).
___
Kaiken kaikkiaan puhtain paperein Malesiasta voivat poistua vain Brawn ja Toyota, kaikilla muilla on iso urakka edessään kahden viikon kuluttua Shanghaissa.