Malesian Grand Prix - Kilpailu

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niitä monsuunirenkaita ei todellakaan kannata ottaa ennenkuin on alkanut ripsimään vettä :D

Yrittivät säästää epätodennäköiset 15 sek ja hukkasivat todennäköiset 60s :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
oletkos varma? mun mielestä se näyttää sekä että.
patteri tyhjä / täynnä ja väri muuttuu kun otetaan poweria ulos...
Jos se näyttäisi varausta, sen pitäisi lisääntyä jarrutuksissa. Näinhän ei tapahdu, vaan näyttö pompahtaa nollasta täysille maaliviivalla. Niinpä siitä näkee vain sen paljonko KERSiä on sillä kierroksella käytetty/jäljellä.
En oikein ymmärrä yhtä juttua: Eikö monsuunirenkaat kannattaisi tehdä halkaisijaltaan suuremmiksi, että maavara nousisi? Kuten sanoit, että tuossa renkaat mitään auta, kun auton pohja on vedessä.
Ei tarvitse. Monsuunikelissä ei ajeta. Ja ihan hyvä niin, ei ole mitään järkeä katsella "maailman nopeimpia formuloita" ajamassa kävelyvauhtia jossain vesiharson keskellä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Vaikka suomalaisia kannatankin niin olisi kyllä lajin kannalta hemmetin hienoa jos ei tällä kaudella McLarenin tai Ferrarin kuljettajat olisi kertaakaan podiumilla. Ne tiimit on viimeisen 10 vuoden aikana voittanut ihan tarpeeksi. Antaa muiden tyhjentää pöytä tänä vuonna!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Vaikka suomalaisia kannatankin niin olisi kyllä lajin kannalta hemmetin hienoa jos ei tällä kaudella McLarenin tai Ferrarin kuljettajat olisi kertaakaan podiumilla. Ne tiimit on viimeisen 10 vuoden aikana voittanut ihan tarpeeksi. Antaa muiden tyhjentää pöytä tänä vuonna!
Samaa pätee luonnollisesti myös jääkiekkojoukkue Kärppiin!

Mutta mutta, aika surkia kisa oli suomalaisnäkökulmasta taas. Ferrarin taktikointi oli kyllä aika surkuhupaisaa. McLaren on kyllä aika hukassa kans tuon nopeuden suhteen.

Brawn on paitsi nopea, niin myös luotettava. Täytyy kyllä nostaa hattua heille. Todellinen tuhkimotarina. Toyotakin varmaan on tyytyväinen että jatkoi ykkösissä.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Brawn on paitsi nopea, niin myös luotettava. Täytyy kyllä nostaa hattua heille. Todellinen tuhkimotarina. Toyotakin varmaan on tyytyväinen että jatkoi ykkösissä.
Toisaalta Brawnilla saadaan aina jännittää noiden vaihdelaatikoiden kestämistä. Se näyttäisi olevan tällä hetkellä auton ainoa heikko kohta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vaikka suomalaisia kannatankin niin olisi kyllä lajin kannalta hemmetin hienoa jos ei tällä kaudella McLarenin tai Ferrarin kuljettajat olisi kertaakaan podiumilla. Ne tiimit on viimeisen 10 vuoden aikana voittanut ihan tarpeeksi. Antaa muiden tyhjentää pöytä tänä vuonna!
Mä taas olisin tyytyväinen, jos joka ainoan tallin kuski nähtäis podiumilla.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Harmi että sadetta tuli niin paljon... oisin nähnyt paaaaljon mielummin ykköskorokkeella Glockin kuin Buttonin, Ausseissa olin vielä Brawn-fani mutta nyt vaan haluun että ne tippuu pois kärjestä... aina vihannu yhen tallin ylivoimaa
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Mutta voi olla Buttonin vuosi,ja omasta mielestä kyllä ihan ansiostakin :alppu:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Täysin kuivakin kisa olisi ollut riittävän mielenkiintoinen. Pistesijoista käytiin tosi hyvää vääntöä, eikä Buttonin voitto ollut mitenkään kirkossa kuulutettu.

Nyt kaikkien toivoma sade lopulta pilasi koko kisan ja itseä ainakin sapettaa suunnattomasti. Sijoja lotottiin taas oikein urakalla.

Onneksi parit seuraavat kisat todennäköisesti ratkotaan ihan ajamalla, niin nähdään missä järjestyksessä tallit todella ovat, kun ruutulippu heiluu.

Brawnille ja Buttonille iso hatunnosto siitä, että kahdesta lottokisasta huolimatta ovat onnistuneet voittamaan molemmat. Buttonin voitot ovat harvoja sijoja näissä kahdessa kisassa, jotka ovat todella ansaittuja.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Täällä ilmeisesti heitellään myös jälkilöylyjä vaikka tuolla on Jälkilöylyt-topic auki. No, eiköhän se suljeta ja keskitetä jutut tänne.

Pre-raceveikkailuissa ennustin seuraavaa:

McLarenin suorituskyvystä saatiin vähän liian ruusuinen kuva Melbournesta. Hamilton ajoi toki yllättävän kypsästi ja oli erittäin hyvä, mutta noin hyvä sijoitus tuli ainoastaan Ferrarien romahdettua ja Kubican ja Vettelin kolaroitua. Normaaliolosuhteissa autot köröttelevät pistesijojen ulkopuolella. Mutta tosiaan, sateella vahvoilla ovat ennenkaikkea Barrichello voittotaistelussa ja Fisichella kun katsotaan pistesijoja. Ferrarien osalta jo hiukan huolestuttaa millainen pannukakku Sepangissa voi muhia jos sataa, Kimi ei ole pysynyt edes kuivalla radalla ja Massa ei mikään der Regenmeister ole.
Fisico oli yllättävän heikko sadekelillä, vaikka se sade tosiaan oli aivan järkyttävää monsuunia. Barrichello ei ollut lähelläkään kärkeä (osin johtuen rengaspelin epäonnistumisesta). McLareneista Hamilton yllätti taas vahvahkolla ajollaan. Kauhuskenaario Ferrarista toteutui kun talli pilasi kummankin kuskin menestymismahdollisuudet viikonloppuna ja sateessa ei kumpikaan varsinaisesti loistanut. Nyt arvosanoihin:

McLaren Mercedes: Kokonaisarvosana 5.
Hamilton hallitsi jälleen olosuhteet ja toi arvokkaan pisteen tallille. Aika-ajot olivat samanlaista keskitason mössöä kuin Ausseissakin kummaltakin. Heikin asema McLarenilla on varmasti nyt jonkinasteisessa puntarissa. En ihmettelisi vaikka de la Rosa nostettaisiin miehen paikalle Barcelonassa. Kertakaikkisen heikko esitys taas kerran. Muuten talli ei ollut niin maahan lyöty mitä valehtelukohu antoi odottaa.

Ferrari: Kokonaisarvosana 3.
En uskonut, että Melbournen esitystä olisi mitenkään enää voinut alittaa, mutta näin vain jälleen kävi. Perjantain treenit lupasivat parempaa, mutta ensin talli sössi Felipe Massan aika-ajon heti ensimmäisessä osiossa pilalle ja myöhemmin kisassa Räikkösen kisa pilattiin uskomattoman typerällä rengasvalinnalla. Kuka h*lvetin aasi on vastuussa Scuderian taktiikkaosastosta? Talli kaipaisi kipeästi Ross Brawnin isällistä ohjeistusta. Nyt kaikki on levällään ja toimimattoman auton lisäksi kuskien kisat pitää ehdoin tahdoin tuhota näin uskomattoman huonolla "taktikoimisella". Odotan innolla huomista lehdistökatsausta Italiasta.

BMW Sauber: Kokonaisarvosana 6½.
Robert Kubica oli tallin kantava voima aika-ajoissa, mutta valitettavasti kisasta ei tullut mitään. Epäonnisen puolalaisen puolesta vastuuta kantoi Nick Heidfeld joka pystyi nousemaan tasaisella ajolla kakkoseksi. Mies tuntuu olevan aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun olosuhteet muuttuvat kaoottisiksi. Tuloksellisesti eteenpäinmenoa Melbournesta.

Renault: Kokonaisarvosana 4½.
Alonso punnersi itsensä aika-ajojen kymppikastiin, mutta Piquet jäi jälleen täysin puhtaasti ajamalla 17. lähtöruutuun. Kuljettajien välinen tasoero on kyllä päätähuimaava. Startissa Alonso hoiti hommat ja nousi jopa kärkinelikkoon hetken ajaksi, mutta menetti asemiaan loppua kohti ajaen ulos radalta. Kummatkin autot pistesijojen ulkopuolella tasapaksun viikonlopun jatkeeksi. Ei oikein hyvältä näytä. Piquet on yhdessä Kovalaisen kanssa markkinoiden kuumin nimi seuraavaksi potkut saavaksi F1-kuskiksi.

Toyota: Kokonaisarvosana 8½.
Vihdoin Toyotalla saatiin hommat kulkemaan hienosti niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Trulli ajoi pitkiä pätkiä kakkosena mutta joutui taipumaan neljänneksi. Timolla olisi saattanut olla mahdollisuuksia jopa voittoon jos sade olisi pysynyt kohtuuden rajoissa. Joka tapauksessa aika-ajojen 2. ja 3. sija sekä kisan 3. ja 4. sija valavat uskoa jopa valmistajien maailmanmestaruudesta. Terävin kärki tekemisestä vielä puuttui, mutta vallankumous on lähellä.

Toro Rosso: Kokonaisarvosana 4½.
Bourdais rutisti toiseen osioon aika-ajoissa, mutta Buemi oli selkeästi ongelmissa koko viikonlopun. Itse kisa oli melko mitäänsanomaton kummankin kuljettajan osalta. Tämä kisa palautti "Punahärät" takaisin maan pinnalle ja osoitti mitä tulevan pitää tällä kaudella.

Red Bull Racing: Kokonaisarvosana 6.
Adrian Neweyn auto osoitti potentiaalinsa aika-ajoissa. Vettelin vauhti olisi oikeuttanut kolmosruutuun ja Webberkin starttasi viiden joukosta kilpaan. Kisassa Markin vauhti oli jatkuvasti hyvin tasaista eikä mies juuri huippusuorituksiin yltänyt. Kuudennesta sijasta tulleet 1,5 pistettä avasivat pään niin tallin kuin Webberinkin osalta. Epäonninen Vettel oli pistevauhdissa mukana kunnes spinnasi sateessa ja keskeytti kierros ennen punalippua. Potentiaalia on ja mies lukeutunee Shanghain (jossa hän oli 2v sitten neljäs) voittajasuosikeihin.

Williams Toyota: Kokonaisarvosana 5½
Rosbergin upea startti ja pitkä pätkä johdossa valavat uskoa talouskriisin kanssa painivalle tallille. Valitettavasti Nico oli jälleen huono-onninen ja rengasruletin petettyä hyvin alkanut kisa sai vähemmän hyvän lopun. Puolikas piste on kuin muistutus isä-Rosbergistä, joka aikoinaan Monacon GP:ssa 15 vuotta sitten sai 1,5 pistettä neljännestä sijastaan samassa tallissa. Tuolloin ajettiin myös sama määrä kierroksia (31). Nakajima oli jälleen yksiselitteisen vaisu niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Harmi, että Frank joutuu pitämään japsia tallissaan riippakivenä moottorisopimuksen takia.

Force India Ferrari: Kokonaisarvosana 4.
Aika-ajoissa normisuoritukset ja kisassa molemmat ulosajojen sävyttämänä ulos. Eritoten Fisicon maine hyvänä sadekelin kuskina koki kolauksen. Parempaan ei Intian pojilla ole eväitä. Tasapaksu viikonloppu ilman valonpilkahduksia.

Brawn Grand Prix: Kokonaisarvosana 9.
Jälleen hieno viikonloppu Brawnilta. Jenson Button hallitsi jälleen viikonloppua, vaikka kisassa olikin ajoittain vaikeaa surkean startin ja vesisateen takia. Ajoi paikoin kuin aito Regenmeister, Michael Schumacherin manttelinperijä. Itse voitto oli täysin ansaittu. Ainoat ongelmat kohdistuivat jälleen ilmeisesti joka tallissa sen epäonnenlinnun varjoa kantavan Barrichellon niskaan: Vaihdelaatikkovian takia viiden ruudun pudotus ja kisassa värikkäiden vaiheiden jälkeen kuitenkin pisteille. Viikonlopun paras talli, vaikkakaan ei niin selvästi kuin kaksi viikkoa sitten. Buttonille samalla uran ensimmäinen hattutemppu (paalu, voitto, nopein kierros).

___

Kaiken kaikkiaan puhtain paperein Malesiasta voivat poistua vain Brawn ja Toyota, kaikilla muilla on iso urakka edessään kahden viikon kuluttua Shanghaissa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Bourdaisin kisanjälkiset kommentit vähän kummastuttavat. Mies huusi juuri vähän ennen punaista lippua radioon että kisa täytyy ehdottomasti keskeyttää, mutta nyt sanoo että kisaa olisi täytynyt jatkaa lopulta odottelun jälkeen. Ei se keli minusta kovinkaan paljon parantunut sillä välillä kun kisan jatkoa arvuuteltiin :doubtful:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74300
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Bourdaisin kisanjälkiset kommentit vähän kummastuttavat. Mies huusi juuri vähän ennen punaista lippua radioon että kisa täytyy ehdottomasti keskeyttää, mutta nyt sanoo että kisaa olisi täytynyt jatkaa lopulta odottelun jälkeen. Ei se keli minusta kovinkaan paljon parantunut sillä välillä kun kisan jatkoa arvuuteltiin :doubtful:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74300
Kyllä se sade vähän laantui ja ilma kirkastui, mutta ratkaisu kesti niin kauan, että se oli myöhäistä. Viisainta olisi ollut ajella pari kierrosta turva-auton perässä ja kuskien mielipiteen perusteella päättää, ajaako vaiko eikö.

Ei Fujin olosuhteet 2007 olleet yhtään paremmat, kun turva-auto veti letkaa ja kisaa lopulta jatkettiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Epäonnisen puolalaisen puolesta vastuuta kantoi Nick Heidfeld joka pystyi nousemaan tasaisella ajolla kakkoseksi. Mies tuntuu olevan aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun olosuhteet muuttuvat kaoottisiksi.
Quick-Nick on jo ehtinyt käydä kirjoittamassa kisablogin.

Nick päätti tulla sisään, kun ensimmäiset sadepisarat tulivat. Kimin lailla vaihtoi suoraan full wetit, mutta 4 kierrosta myöhemmin. Omien sanojensa mukaan olisi voinut ajaa vielä 7 kierrosta slickseilläkin, joten hänelläkin renkaat sulivat alle säästelystä huolimatta.

Kun kunnollista sadetta ei alkanut kuulua, Nick olisi halunnut vaihtaa välikelin kumeihin, mutta tiimi käski pysyä ulkona. Lopulta tiimikin tuli siihen tulokseen, että intermediatet ovat oikeampi valinta, mutta juuri sillä kierroksella alkoi kaatosade, ja Nick viesti tallille pysyvänsä ulkona full weteissä vain pari sataa metriä ennen varikon porttia.

Veden määrästä kertoo jotain se, että Nick pyörähti n. viidenkympin vauhdissa turva-auton takana. Hänen mukaansa autot "kelluivat" renkaiden ja pohjalevyn varassa.
http://www.nickheidfeld.com/
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Ei Brawn ole ollut ylivoimainen, vaikka Button molemmat kisat onkin voittanut.
Ai ei vai? Katsoppa esimerkiksi aika-ajoja ja niiden aikoja ja sen jälkeen voit siirtyä katsomaan esimerkiksi kilpailun kierrosaikoja. Brawnin ei tarvitse kisassa edes ajaa täpöillä ja silti menee menojaan. Ainut mikä pitää Brawnia edes hitusen muita lähempänä on se, että heillä ei ole siellä huippukuskia. Button on hyvä, mutta ei mitenkään erikoinen ja noh Barikello kuuluu sarjan loppupään kuskeihin.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Harmi että sadetta tuli niin paljon... oisin nähnyt paaaaljon mielummin ykköskorokkeella Glockin kuin Buttonin, Ausseissa olin vielä Brawn-fani mutta nyt vaan haluun että ne tippuu pois kärjestä... aina vihannu yhen tallin ylivoimaa
Ei ollu kyllä Glockilla mitään saumaa Buttonia vastaan Glockhan meni johtoon, sillon kun Button haki välikelin renkaat. Button tuli samalla kierroksella heittämällä ohi.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
McLaren Mercedes: Kokonaisarvosana 5.
Hamilton hallitsi jälleen olosuhteet ja toi arvokkaan pisteen tallille. Aika-ajot olivat samanlaista keskitason mössöä kuin Ausseissakin kummaltakin. Heikin asema McLarenilla on varmasti nyt jonkinasteisessa puntarissa. En ihmettelisi vaikka de la Rosa nostettaisiin miehen paikalle Barcelonassa. Kertakaikkisen heikko esitys taas kerran. Muuten talli ei ollut niin maahan lyöty mitä valehtelukohu antoi odottaa.
Hamiltonin sijoitus tuli lähinnä hyvän bensataktiikan ansiosta, kun oli niin paljon polttoainetta. Kun sade alkoi, niin ohi menivät niin Massat ja Webberit, vaikka ensin mainittu ei mikään sademestari olekaan. Luulisi, että sateella tunnetusti hyvin ajava maailmanmestari olisi kyennyt vähän huonommallakin autolla taistelemaan sijoituksista. Mahtui sinne väliin spinnikin.
Kovalaisella kyllä onnetonta jälkeä. Tuli vain mieleen (ei siis liity tähän), etttä Mclaren sanoi Renaultin "tuhonneen" Kovalaisen. Minusta tuntuu kyllä, että Mclaren on itse tehnyt sen. Harmi silti, kun Kovalaisen kisavauhti on edelleen arvoitus.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Ei ollu kyllä Glockilla mitään saumaa Buttonia vastaan Glockhan meni johtoon, sillon kun Button haki välikelin renkaat. Button tuli samalla kierroksella heittämällä ohi.
Niin itse huomasin sen kanssa. Pidän Glockia kuskina parempana kuin Buttonia, harmi että auto ratkaisee näin paljon.
 
Ylös