KKWCS S2 / Suzukart GP - tulokset ja jälkipuinti

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jotenkaan en myöskään usko, että oma parhaani A-finaalissa olisi noin huono. kun pääsin kuitenkin kahdesta vikasta autosta eroon päästyäni ajamaan ihan omassa rauhassa puhtaita kierroksia eikä Jussi kaukaisuudessa omien onnettomien sattumustensa jälkeen näyttänyt pääsevän vielä kauemmas horisonttiin. Ja kuitenkin seiska-auto sentään kääntyi niihin mutkiin, toisin kuin kymppi jolla ajoin a-a:n, mutta ajamissani ajoissa ei silti niiden välillä ole juuri eroa
Tähän sen verran huomiota, että suzussa ei välttämättä se sisäänkääntyminen kerro vielä vauhdista mitään...
Mullakin monesti on siellä tunne että kun keula kääntyy sisään niin aika osuu kohdalleen, vaan kas kummaa, saattanut perän luisto tmv. viedä vauhdin silti pois ja aika jopa huonompi kuin ed. sessiossa ajetulla autolla joka ei tuntunut menevän mihinkään :dunno:

Tällä kertaa autoissa oli isoja eroja, se tiedettiin jo valmiiksi, parissa autossa oli slicksit takakumit ja kohtalaiset etukumit, kun taas parissa autossa (11 & 12) oli melkein uudet nakit joka nurkassa, eli vaihtelu oli valitettavan suuri tällä kertaa...
Muistetaan myös sekin että rata puhdistui kokoajan ja autot pysyivät lämpöisenä, ei mitenkään mahdotonta ettäosa autoista vaan alkoi toimimaan paremmin A-finaalin lopulla...

Noh mutta tämmösiä nyt tuli mieleen, enhän mä oikeasti aiheesta tiedä kuitenkaan... :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Noh mutta tämmösiä nyt tuli mieleen, enhän mä oikeasti aiheesta tiedä kuitenkaan... :)
Kukaan meistä ei tiedä, spekulaatiota vaan. Mutta olen kyllä itsekin huomannut että päivän aikana autojen voimasuhteet voivat ihan hyvin vähän muuttua.
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Valinta oli "vaikea", koska muutama raportti oli todella hyvä. Voittajaksi valitsen lfb:n, jonka raportista saa parhaan kuvan tapahtumista. :thumbup:

ps. Tehkää tehtävästä jatkossa vaikeampi. :wink:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Oho, voittotili aukesi yllättävällä tavalla! Forssasta sitten voitto myös ajosta.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Oho, voittotili aukesi yllättävällä tavalla! Forssasta sitten voitto myös ajosta.
Ehehei. Viimeksikin Forssassa taisit hävitä mulle aika-ajoissa ainakin puoli sekuntia. Ja kolarointini jälkeenkin jätätin sut aika nopeesti. Kyllä Forssa on nyt mun kauraa. Suzu oli vain alkukankeutta
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Jos on kuivaa niin uskon että ainakin Andy, NastyBoy, ja Racer X saattavat pudottaa minut podiumiltakin. Mutta hyvä vaan kokonaisuuden kannalta jos kärki vaihtelee :)

Mutta teidän puolisekkaa mennee kyllä kokonaan painoeron piikkiin :)
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Jos on kuivaa niin uskon että ainakin Andy, NastyBoy, ja Racer X saattavat pudottaa minut podiumiltakin. Mutta hyvä vaan kokonaisuuden kannalta jos kärki vaihtelee :)

Mutta teidän puolisekkaa mennee kyllä kokonaan painoeron piikkiin :)
En ainakaan aio yritää pudottaa sua podiumilta samoin kuin viimeksi. Omaan nilkkaan osui, ja hyvä kun itse sitten selvisin podiumille. Näytti silloin kisatilanteessa kyllä "kuhan mentävältä aukolta", jälkeenpäin ajateltuna ei.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
En ainakaan aio yritää pudottaa sua podiumilta samoin kuin viimeksi. Omaan nilkkaan osui, ja hyvä kun itse sitten selvisin podiumille. Näytti silloin kisatilanteessa kyllä "kuhan mentävältä aukolta", jälkeenpäin ajateltuna ei.
Jep, pidän sinua kokemusteni perusteella "reiluna" kuskina. Mutta saattaapi olla että vain menet edelläni. Ja se paikka viime vuonna vaikutti minustakin yllättävän liukkaalta kun sillälailla auto lähti hanskastasi eikä vauhtiakaan ollut mitenkään hullun paljon. Tosin radan pinta näyttikin siinä vähän likaiselta, mitä heinänpaloja ja multapölyä tms. siinä olikaan.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jos on kuivaa niin uskon että ainakin Andy, NastyBoy, ja Racer X saattavat pudottaa minut podiumiltakin. Mutta hyvä vaan kokonaisuuden kannalta jos kärki vaihtelee :)

Mutta teidän puolisekkaa mennee kyllä kokonaan painoeron piikkiin :)
Jos sataa, niin mä saatan yllättää (ei nyt podiumille mutta kuitenkin).. Ajan varmaan Forssassa samaa vauhtia sateella ja kuivalla. :D

niin ja onnittelut lfb:lle ansaitusta raporttikisan voitosta. Tuo skaba kun ratkaistaan oikeudenmukaisella kultamitali-systeemillä, joten kannattaa panostaa raportteihin. ;)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Heittäkääs arvio paljonka kuljettajan heh massa vaikuttaa kierroksiin. En ollut sieltä painavimmasta päästä, joten kyllä ne surkeat kierrokset meni kokemattomuuden, yleisen hitauden ja kisassa takarenkaitten piikkiin..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Heittäkääs arvio paljonka kuljettajan heh massa vaikuttaa kierroksiin. En ollut sieltä painavimmasta päästä, joten kyllä ne surkeat kierrokset meni kokemattomuuden, yleisen hitauden ja kisassa takarenkaitten piikkiin..
10kg n. 0,3-0,5sek, 20-30kg n. 0,7-1sek äkkiseltään mietittynä tuolla Suzukartissa...
tosin tämäkin riippui kohdalle tulevasta autosta aika paljon viime kisassa, normisti (viime vuonna vielä) mulla ja
X:llä on se 0,5-1sek väliä radalla ollut, nyt tänä talvena ero kutistunut 0,3-0,5 väliin ja hyvän auton osuessa niin olen jopa X:ää nopeampi...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
0,033 sekuntia per kilo siis.. Vaikka olisin muuttunut ilmaksi, niin siltikään en paalulle olisi ajanut:eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Itse en pidä painon vaikutusta likikään noin suurena, varsinkin kun autot kiihtyvät rajoittimelle niin nopeasti. Eikä NastyBoy&Andy ja (Jacques) niin onnettomia ajajia ole, heidän painoeronsa esim. FO:hon (joka ajoi kyllä myös hyvin) lienee 25-30 kilon luokkaa. Vuosia Turussa ajaneena vähän kevyemmillä autoilla, joissa samanlainen moottori eikä rajoitinta vaan kiihtyvät suoran loppuun asti, 15 kiloa tekee mielestäni noin 2 kymmenystä sellaisella 21 sekunnin radalla. Mutta tämä on siis vain oma vankka mielipiteeni.
Tiedän myös minua 12-15 kg kevyemmän isoveljeni ajotaidot, eivätkä nekään olisi enää missään suhteessa omiini jos painoeron vaikutus olisi noin suuri.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Juu eiköhän ne autojen erot ole merkityksellisemmät kuin painoerot.. Tosin Toijalassa tuosta vähäisestä painosta on ehkä enemmän hyötyä, koska se rataprofiili on sellainen. Yksi pitkä suora, jossa kevyet painelee isommista helposti ohi.
Nimim. FO110K:n, Albert Oilin ja öö ruzin nöyryyttänyt. ;)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juu eiköhän ne autojen erot ole merkityksellisemmät kuin painoerot.. Tosin Toijalassa tuosta vähäisestä painosta on ehkä enemmän hyötyä, koska se rataprofiili on sellainen. Yksi pitkä suora, jossa kevyet painelee isommista helposti ohi.
Nimim. FO110K:n, Albert Oilin ja öö ruzin nöyryyttänyt. ;)
nohnoh, sulle osui hyvä auto siellä ja mullahan taas alkoi kone yskimään kisassa siinä suoralla ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Juu eiköhän ne autojen erot ole merkityksellisemmät kuin painoerot.. Tosin Toijalassa tuosta vähäisestä painosta on ehkä enemmän hyötyä, koska se rataprofiili on sellainen.
Aivan varmasti. Seuraava, Forssakin, tekee enemmän painosta johtuvia eroja koska autot kiihtyvät pitkien suorien loppuun asti. Voisin veikata että Turussakin painon vaikutus tekee enemmän kuin Tampereella juurikin noiden pidempien kiihtyvyysmatkojen takia. Ajamalla molemmissa paikoissa lienee abaut saman verran aikaa tehdä eroa muihin kierroksen aikana kun Suzussa mennään rajoittimella aika monta sekuntia.
Muutoinhan eri painoiset kuskit pääsevät mutkat melko yhtä kovaa, sama paino pyrkii keskipakovoimalla ulkokaarteeseen, kuin painuu rataakin vasten.
 
Ylös