Ferrarin huonot taktiikat

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ferrari ois voinu vaikka tilata jonkun lentämään lentokoneella kimin varikkokäynnin lähestyessä ja tiputtamaan sitä jauhetta millä saadaan keinotekoisesti sade alkamaan :p

P.S. Viekää ne taikauskonne nyt jo kellariin piiloon :D
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Schumi varmaan kelannut, että ainoa tapa miten hän saisi ylistystä olisi jos tuollainen harakiri-taktikointi osuisi nappiin. Kimille voitto ja kaikki hurraa Schumin loisteliasta taktista silmää, yeaahhhhhhhh...right :eek: :jaska:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tuosta sään ennustamisesta vielä. Jos minä olisin esim. Ferrarin tallipäällikkö, niin hankkisin kisoihin radan ympäristöön riittävästi ihmisiä jotka voisivat varmistaa tarkemmin mistä suunnasta ja milloin sade on alkamassa. Ei tarvitsisi arvailla sateen alkamisista.
Käsittääkseni nykyään säätiedot talleille toimittaa yksi FIA:n määräämä taho ja erilliset tallien omat säätiimit on kielletty kustannuksiin vedoten...

Miten toimii käytännössä en tiedä....
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Julkaistu 6.4.2009 22:43:01
Ferrarilla luvassa tuuletusta

F1-sähkeet 6.4.
Ferrarin alamäki Malesiassa johtaa mitä ilmeisimmin tiettyihin tarkastuksiin organisaatiossa.
Italialaismedian mukaan syytettyjen penkillä taktisista töppäyksistä niin aika-ajossa kuin kisassa ovat syytettyinä kaikki kuusi varikkomuurilla operoivaa insinööriä - tallipäällikkö Stefano Domenicali, päätaktikko Luca Baldisseri, erikoiskonsultti Michael Schumacher, urheilujohtaja Massimo Rivola sekä kilpainsinöörit Andrea Stella ja Rob Smedley.
Domenicali lupaa, ettei taktisten virheiden tekijää käsitellä julkisesti.
- Kaikki kantakoot vastuun yhteisesti. Jokainen voi katsoa peiliin. Ferrarilla asiat puhutaan halki keskenään, eikä syytöksiä heitellä julkisesti.
Domenicali lupaa Maranellon tehtaan nopeuttavan F60-autonsa kehitystyötä. Kiinan kisaan on kuitenkin luvassa vain joitakin uusia aerodynaamisia parannuksia.
- Pitää ottaa huomioon tosiasia, että tilanne on teknisesti hankalampi kuin takavuosina. Meillä ei ole tiettyä ilmanohjainta, mutta olemme uhranneet paljon aikaa ja energiaa KERS-systeemin kehittämiseen. Nyt edellämme on talleja, jotka ovat tulkinneet eri tavalla diffuusorisääntöä, mutta eivät käytä lainkaan KERS:iä, Domenicali huokaisee.
TS/Rooma
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Ulkopuolisen silmin Ferrarin hommaa näyttäisi hankaloittavan jonkinlainen johtajuuskriisi. En ymmärrä alkuunkaan miksi Schumacheria pitää raijata joka kisaan ilman, että miehellä on mitään varsinaista selvää toimenkuvaa. Välillä kaveri ryntää radalle katsomaan ulosajanutta McLarenia ja välillä kommentoi tallin suoritusta medialle kuin tallipäällikkö konsanaan.

Hommaa vaikeuttaa se, että aiemman menestyksensä myötä Schumacherilla taitaa Ferrarilla olla sellainen puolijumalan asema, että kun kaveri työntää nenänsä aktiivijohtajien toimiin niin vaikea siinä on vastuullisen johtajan sanoa vastaan. Nykykuskit vaikuttavat tosiaankin vain perusduunareilta jotka nielee kaiken mitä varikolta höpistään. Paha siinä on Kimikään mennä väittämään vastaan rengasvalinnoista, kun autossa tuskin on samoja sääennusteita ja dataa saatavilla kuin varikkomuurilla. Lisäksi kun Kimille on median välityksellä ilmoitettu, että kaveri ajaa tällä kaudella jatkourastaan, niin paha siinä on alkaa tallin "taktiikkaosaston" neronleimauksia vastaan pullikoimaan.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Käsittääkseni nykyään säätiedot talleille toimittaa yksi FIA:n määräämä taho ja erilliset tallien omat säätiimit on kielletty kustannuksiin vedoten...

Miten toimii käytännössä en tiedä....
Pistäis vaan mekaanikon 4 veljenpoikaa jäätelöpalkalla kilsa itään, kilsa etelään, kilsa pohjoseen ja kilsa länteen kännykät kourassa, jälkikin olisi varmaan parempaa kuin ferrarin lottogeneraattorilla :D
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Käsittääkseni nykyään säätiedot talleille toimittaa yksi FIA:n määräämä taho ja erilliset tallien omat säätiimit on kielletty kustannuksiin vedoten...

Miten toimii käytännössä en tiedä....
ei tuo voi pitää paikkaansa kun kisan alussahan tallit ennustivat ihan eri aikoja sateen alkamiseksi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Lehti arvosteli Räikköstä siitä, että tämä laittoi rengassekoilun yksin tallin syyksi eikä jäänyt kilpailun jälkeen puimaan tapahtunutta tallin insinöörien kanssa, kuten Michael Schumacherilla oli tapana. Tosin Schumikin pantiin osavastuuseen Malesian epäonnistumisesta.
Tuo kuulostaa niin naurettavalle, että ei voi ku ihmetellä taas tekstien tasoa???

Kimi ei ole tainnut koskaan syyttä varsinaisesti ketään ja tälläkin kertaa totesi omalla tavallaan, että tehtiin virheitä.

Millä tavalla tuo syyttää tallia? Eli ottaa vähän niinku ryhmänä tuon homman, eikä mitenkään syytä tallia mun mielestä.

Huvitti maikkarin haastattelukin kisan jälkeen. Kimi antaa piiskaa tallilleen. Ja oikeastaan totes just, että tehtiin virheitä ja valittiin aina väärät renkaat. Ei siinä nyt varsinaisesti hirveesti mollattu tallia.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Tuo kuulostaa niin naurettavalle, että ei voi ku ihmetellä taas tekstien tasoa???

Kimi ei ole tainnut koskaan syyttä varsinaisesti ketään ja tälläkin kertaa totesi omalla tavallaan, että tehtiin virheitä.

Millä tavalla tuo syyttää tallia? Eli ottaa vähän niinku ryhmänä tuon homman, eikä mitenkään syytä tallia mun mielestä.

Huvitti maikkarin haastattelukin kisan jälkeen. Kimi antaa piiskaa tallilleen. Ja oikeastaan totes just, että tehtiin virheitä ja valittiin aina väärät renkaat. Ei siinä nyt varsinaisesti hirveesti mollattu tallia.
Joo on vähän rauhottunu uran alku ajoista, sillo tuli tallille vähän enemmän raippaa jos mersu pamahti sit rehti-ronin silmät pyöri päässä kuin hedelmäpelissä:D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
ei tuo voi pitää paikkaansa kun kisan alussahan tallit ennustivat ihan eri aikoja sateen alkamiseksi.
Jos niillä on esimerkiksi samat tutkat kaikilla talleilla, niin voihan jokainen talli tulkita niitä omalla tavallaan.. Eli voihan tuo silti pitää paikkaansa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jälkeenpäin on helppo valita ne oikeat taktiikat.

Se mitä voi kritisoida on riskinotto. Tuntuu että nyt haettiin hiukka liikaa riskillä voittoa kun varman päälle pelatessa oltaisiin kuitenkin saatu kuitattua pisteitä. Riskinottoa voi tietysti perustella sillä että Ferrarin tavoitteena ei välttämättä ole ottaa niitä jämäpisteitä vaan ajaa voitoista.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Riskinottoa voi tietysti perustella sillä että Ferrarin tavoitteena ei välttämättä ole ottaa niitä jämäpisteitä vaan ajaa voitoista.
Totta, mutta tuollaisella riskinotolla kuin Ferratilla käytettiin niin sateen olisi pitänyt alkaa ensimmäisellä tai viimeistään toisella kierroksella Räikkösen lähdettyä varikolta. Älytöntä hölmöilyä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
ei tuo voi pitää paikkaansa kun kisan alussahan tallit ennustivat ihan eri aikoja sateen alkamiseksi.
No tuota puuhattiin kauden jälkeen. Tarkoituksena juuri kieltää se että kaikilla talleilla on omat suuret sääosastot ja helikopterit ym. tarkoitukseen... tottakait ne voi erikseen niitä pällistellä vaikka mistä palveluista niitä säätietoja mutta ne kulut haluttiin alas.

Ei löydy kyllä Sporting Rugulationeista joten en saa heti kättäpidempää. Voi myös olla että asiasta on tehty vain tiimien välinen sopimus...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Totta, mutta tuollaisella riskinotolla kuin Ferratilla käytettiin niin sateen olisi pitänyt alkaa ensimmäisellä tai viimeistään toisella kierroksella Räikkösen lähdettyä varikolta. Älytöntä hölmöilyä.
Eikös Brawnin auto ottanut slicksit vielä kaksi kierrosta Kimin jälkeen :rolleyes:

Olisivat ennemmin tehneet Kimille renkaanvaihdon mittaisen stopin ja tankanneet vähemmän. Olisivat saaneet siihen väliin pari nopeaa kierrosta ennen saderenkaiden hakemista. Jälleen olisi riittänyt renkaanvaihdon mittainen stoppi ja tankki olis täynnä :jaska:
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Eikös Brawnin auto ottanut slicksit vielä kaksi kierrosta Kimin jälkeen :rolleyes:
Joo ja aika moni muukin samoihin aikoihin kuin räkä, hitto kun olisivat erehtyneet edes ottamaan välikelin renkaat.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
En tosiaan ymmärrä että miten siinä sateen ennustamisessa voitiinkin mennä noin metsään. Sinne radan ulkopuolelle vaikka muutama varikkomisu ottamaan aurinkoa, ja siinä vaiheessa kun meikit leviää naamalla niin soitto varikolla että täällä päin sataa. Siis ihan sama ketä siellä kännykän kanssa heiluu, kunhan on sen verran hereillä että huomaa kun sataa.
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
En tosiaan ymmärrä että miten siinä sateen ennustamisessa voitiinkin mennä noin metsään. Sinne radan ulkopuolelle vaikka muutama varikkomisu ottamaan aurinkoa, ja siinä vaiheessa kun meikit leviää naamalla niin soitto varikolla että täällä päin sataa. Siis ihan sama ketä siellä kännykän kanssa heiluu, kunhan on sen verran hereillä että huomaa kun sataa.
:D

Tuttu on joskus ollu mukana projektissa, missä suomalaiset teki yhteistyötä italialaisten kanssa. Muistan kun hän päivitteli, että mitkään asiat ei menny niinku piti. Aikataulut kusi ja sitten kun suomalaiset valitti siitä ja uhkas viivästyssakoilla, niin italialaiset vaan totes, ettei voida maksaa, meillä menee firma nurin.

Oletetaan nyt sitten, että siellä varikkomuurilla häärää 5 tällaista kaveria + yksi saksalainen Jumalaan verrattava EX-kuski ja sitten jokaisella on oma mielipide mitä pitää tehdä. Eihän siitä voi tulla mitään!!! Kyllähän taktiset päätökset tulee tehdä täysin yhden miehen (miksei naisenkin, vois olla varmasti jopa parempi tulos kuin viidellä putkiaivoisella italiaanolla) toimesta. Jos siinä on hektisessä tilanteessa monta tyyppiä hääräämässä niin ei se voi toimia. Brawn käsittääkseni teki yksin päätökset kysyen vain tietysti kisainsinööreiltä autojen tilanteet. Tämä on ainoa toimiva tapa.

Tuntuu siltä ettei tallin johto ole vielä tajunnut, ettei Ferrari yllä kärkivauhtiin ja sitten yritetään tällaista epätoivoista taktiikkaa, mikä johtaa vain entistä suurempaan katastrofiin. Itse ajattelisin, että nyt sadekelillä olisi ollut mahkut ottaa ees muutama tärkee piste, kun auton ei välttämättä tarvii kestää ees maaliin asti. Mutta sinne ne meni nyt sitten... :jaska: Ei auta kuin odottaa Kiinaa ja toivoa parempaa kisaa.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Alkaa Ferrarin taktiikat olla samalla tasolla kuin Mäkillä ja Häkällä parhaimpana vuonna, ei puuttu enää kuin lähtöihin sammuvat autot:D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Oletetaan nyt sitten, että siellä varikkomuurilla häärää 5 tällaista kaveria + yksi saksalainen Jumalaan verrattava EX-kuski ja sitten jokaisella on oma mielipide mitä pitää tehdä. Eihän siitä voi tulla mitään!!! Kyllähän taktiset päätökset tulee tehdä täysin yhden miehen (miksei naisenkin, vois olla varmasti jopa parempi tulos kuin viidellä putkiaivoisella italiaanolla) toimesta. Jos siinä on hektisessä tilanteessa monta tyyppiä hääräämässä niin ei se voi toimia. Brawn käsittääkseni teki yksin päätökset kysyen vain tietysti kisainsinööreiltä autojen tilanteet. Tämä on ainoa toimiva tapa.
Rob Smedley taitaa olla britti (ettei niitä italialaisia ole enää kuin 4), mutta tuo on aika osuva kärjistys. Italilaisista ei yleensä ole vahvoiksi johtajiksi ihan kansan perusluonteen takia. Mennään liikaa sillä tunteella ja järki tulee jossain vaiheessa jälkijunassa. Toivottavasti tämä ei nyt herätä mitään kiihkoista keskustelua kansojen perusluonteiden eroista, mutta tämä käsitys minulle on syntynyt. :dunno:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ulkopuolisen silmin Ferrarin hommaa näyttäisi hankaloittavan jonkinlainen johtajuuskriisi. En ymmärrä alkuunkaan miksi Schumacheria pitää raijata joka kisaan ilman, että miehellä on mitään varsinaista selvää toimenkuvaa. Välillä kaveri ryntää radalle katsomaan ulosajanutta McLarenia ja välillä kommentoi tallin suoritusta medialle kuin tallipäällikkö konsanaan.

Hommaa vaikeuttaa se, että aiemman menestyksensä myötä Schumacherilla taitaa Ferrarilla olla sellainen puolijumalan asema, että kun kaveri työntää nenänsä aktiivijohtajien toimiin niin vaikea siinä on vastuullisen johtajan sanoa vastaan. Nykykuskit vaikuttavat tosiaankin vain perusduunareilta jotka nielee kaiken mitä varikolta höpistään. Paha siinä on Kimikään mennä väittämään vastaan rengasvalinnoista, kun autossa tuskin on samoja sääennusteita ja dataa saatavilla kuin varikkomuurilla. Lisäksi kun Kimille on median välityksellä ilmoitettu, että kaveri ajaa tällä kaudella jatkourastaan, niin paha siinä on alkaa tallin "taktiikkaosaston" neronleimauksia vastaan pullikoimaan.
Itsellä on semmoinen kutina, että Schumista ollaan tekemässä Ferrarin seuraavaa tallipäällikköä! Nyt hän opiskelee eri osa-alueita ja siirtyy tulevaisuudessa tallipäällikön pestille.

Itse näkisin Schumin tallipäällikkön roolissa, koska Schumi vaikuttaa varsin kiinnostuneelta Formula ykkösistä laajemmin verrattuna esim. moneen nykykuskiin.
 
Ylös