Ferrarin huonot taktiikat

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Huonot taktiikat... olisiko syynä, ettei ketään oiekin kiinnostanut, kun auto oli niin huono. Ruvettiin uutta autoa jo suunnittelemaan heinäkuussa ja oli jo tiedossa, että Kimi menee muualle. Ei sitten enää Kimille näytetty uuden auton saloja, ettei vie mukanaan. Mäkillä ihmettelivät, kun eivät Ferrarilla testaa uuden auton osia loppukauden kisoissa...
Ainakaan Kimin kotterossa
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hieman tämä sikäli ontuu, että nyt Ferrari ei testaa uusia osia ensivuotta ajatellen missään. Jos perjantaita ei siihen käytetä jäljelle jää muutama hassu testausrupeama talvelle. Ja miksi pelätä Kimin vievän tietotaitoa mukanaan, eihän Kimi osaa tiimityötä tai autokehitystä. Onhan se totta, että offseasonin uuden auton rattiin päästetään vain tulevan kauden omat kuskit - mutta siihen on vielä kauan aikaa. Nyt tallit kokeilevat eri osien ja kehityssuuntien soveltuvuutta ja kestävyyttä perjantaisin ja saavat mm dataa renkaista ja painavalla autolla ajamisesta.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Ferrarilla kaikki paranisi, jos Montezemolo korvattaisiin Berlusconilla ja Domenicali korvattaisiin Briatorella. :D
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Huonoa taktiikkaa ottaa tiimiin niinkin huono yhteispeluri kuin Alonso. :ahem:
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Uskokaa vaan että ensi vuonna näistä mokailuista ei ole tietoakaan ja kaikki sujuu kuin rasvattu salama.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei hätää. Talli eikun italialaistuu entisestään ensi kaudelle kun taas vaihdettiin joku engelsmanni makaroniin ja kyllähän kaikki tietävät, mihin se johtaa. Katastrofiin. Laskekaapas huviksenne kuinka moni näistä Ferrarin loistovuosien arkkitehdeistä on italialainen: Todt-Schumacher-Stepney-Byrne-Brawn. Aivan... :)
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Ei hätää. Talli eikun italialaistuu entisestään ensi kaudelle kun taas vaihdettiin joku engelsmanni makaroniin ja kyllähän kaikki tietävät, mihin se johtaa. Katastrofiin. Laskekaapas huviksenne kuinka moni näistä Ferrarin loistovuosien arkkitehdeistä on italialainen: Todt-Schumacher-Stepney-Byrne-Brawn. Aivan... :)
Stepneystä ei kyllä heti ensimmäisenä tullut Ferrarin "loistovuodet" mieleen :D. Mutta olihan miehellä toki ansionsa ennen vakoiluhässäkkää...

Mutta asiaan: Ferrari tuntuu tosiaan italialaistuvan vauhdilla, joten jospa koitettaisiin listata, keitä ei-italialaisia tallin avainhenkilöitä on sanotaan parin viime kauden aikana korvattu saapasmaan alkuasukkailla. Itse aloittaisin helpolla: Massan tuuraajat Badoer ja Fisichella, kummatkin Italiasta. Sattumaako? Italialaista kuljettajaa Ferrarilla on odotettu pitkään kuin kuuta nousevaa, ja tänä vuonna heitä on saatu peräti kaksin kappalein.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kausi 2009 oli lähes kopio kaudesta 2005 mitä menestykseen tulee. Tuolloin se ei ollut kansallisuuskysymys, mutta nyt se sitten on?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Uskokaa vaan että ensi vuonna näistä mokailuista ei ole tietoakaan ja kaikki sujuu kuin rasvattu salama.
Ferrarilla havaittavissa selkeää taktiikan paranemista alkukauden säätämisen ja henkilövaihdoksien jälkeen, pelaavat ihan riskillä kuten Japanin ja Brasilian kisoissa 2x pehmeillä ajaminen, vellihousu makaroineista ei tietoakaan ehkä Kimi päättää nyt tallissa asiat kun Baby Felipe ei ole mukana kuvioissa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei hätää. Talli eikun italialaistuu entisestään ensi kaudelle kun taas vaihdettiin joku engelsmanni makaroniin ja kyllähän kaikki tietävät, mihin se johtaa. Katastrofiin. Laskekaapas huviksenne kuinka moni näistä Ferrarin loistovuosien arkkitehdeistä on italialainen: Todt-Schumacher-Stepney-Byrne-Brawn. Aivan... :)
Nyt kuulkaas alkaa tuntumaan yhä enemmän ja enemmän että Kimillä on kultainen ajoitus. Lähti Mäkiltä juuri ennen vakoiluskandaalia eikä siten ryvettynyt tallin mukana (käytännössä kaikki tallissa silloin olleet ovat ryvettyneet mielestäni, sillä rehellinen urheilumies olisi lähtenyt kävelemään moisesta tallista vaikkei itse olisi ollutkaan osallisena mihinkään). Nyt Kimi lähtee Ferrarilta juuri kun tallin makaronisoituminen näyttää yhä vahvemmalta ja on vahva epäilys että kilpailukyky menee sen saman tien. Heillä olisi vielä valttikortti kreikkalaisessa Tombaziksessa, mutta hänkään ei ole enää loistoroolissaan aerodynaamikkona nähdäkseni, vaan enemmänkin vaikuttaa suunnitteluun kokonaisuutena. Tämä on virhe, kuten Neweynkin siirto pelkästään aero puolelta vastaavaan rooliin aikanaan Mäkillä. Näin ainakin itse näkisin, varmaankin muitakin näkemyksiä on.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kausi 2009 oli lähes kopio kaudesta 2005 mitä menestykseen tulee. Tuolloin se ei ollut kansallisuuskysymys, mutta nyt se sitten on?
No ei nyt sentään. 2005 Ferrari kuitenkin uhitteli vahvasti kärkitaistossa alkukaudesta, tänä vuonna ei. Se notkahdus tuli vasta kesällä oikeastaan ja lähinnä siten, että Ferrari ei voittanut kuten oli totuttu. Tuskin silloinkaan olisi ollut näin vaikeaa päästä vaikka Q3:een jos olisi nykyinen aika-ajo. Lisäksi 2005 vaikeudet olivat suurimmalta osin Bridgestonesta johtuvia (ei toki kaikki), nyt sitä selitystä ei ole. Sinänsä onkin erikoista että kun Bridgestonesta tuli ainoa rengastoimittaja, ei se suosinutkaan Bridgestonen entistä ykköstallia Ferraria, vaan pikemminkin McLarenia ja Ferrarilla olikin jonkin verran vaikeuksia renkaiden kanssa ja on edelleen.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Nyt kuulkaas alkaa tuntumaan yhä enemmän ja enemmän että Kimillä on kultainen ajoitus. Lähti Mäkiltä juuri ennen vakoiluskandaalia eikä siten ryvettynyt tallin mukana (käytännössä kaikki tallissa silloin olleet ovat ryvettyneet mielestäni, sillä rehellinen urheilumies olisi lähtenyt kävelemään moisesta tallista vaikkei itse olisi ollutkaan osallisena mihinkään). Nyt Kimi lähtee Ferrarilta juuri kun tallin makaronisoituminen näyttää yhä vahvemmalta ja on vahva epäilys että kilpailukyky menee sen saman tien. Heillä olisi vielä valttikortti kreikkalaisessa Tombaziksessa, mutta hänkään ei ole enää loistoroolissaan aerodynaamikkona nähdäkseni, vaan enemmänkin vaikuttaa suunnitteluun kokonaisuutena. Tämä on virhe, kuten Neweynkin siirto pelkästään aero puolelta vastaavaan rooliin aikanaan Mäkillä. Näin ainakin itse näkisin, varmaankin muitakin näkemyksiä on.
Ferrari on panostanut todella aikaisessa vaiheessa ensi kauden auton suunnitteluun. Jos homma ei mene aivan munilleen, niin ensi kaudella ovat kärjessä tai ainakin sen välittömässä tuntumassa. Tälläkin kaudella on nähty, vaikeista hetkistä huolimatta, että Ferrarilla on potentiaalia italojenkin johdolla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ferrari on panostanut todella aikaisessa vaiheessa ensi kauden auton suunnitteluun. Jos homma ei mene aivan munilleen, niin ensi kaudella ovat kärjessä tai ainakin sen välittömässä tuntumassa. Tälläkin kaudella on nähty, vaikeista hetkistä huolimatta, että Ferrarilla on potentiaalia italojenkin johdolla.
Ei kyllä takaa mitään, varsinkaan kun säännöt eivät niin hirveästi muutu että nykyisen auton kehitys voitaisiin siirtää melko suoraan uuteen autoon, kuten McLaren selvästi aikoo tehdä.

BMW pyrki mainitsemaasi tänä vuonna: aloitti tämän vuoden auton kehittämisen todella aikaisin viime vuonna. Tulos: paha floppi. Eikä siellä edes italialaiset mellestä.

Voi onnistua tai mennä aivan metsään, tai jotain siltä väliltä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei kyllä takaa mitään, varsinkaan kun säännöt eivät niin hirveästi muutu että nykyisen auton kehitys voitaisiin siirtää melko suoraan uuteen autoon, kuten McLaren selvästi aikoo tehdä.

BMW pyrki mainitsemaasi tänä vuonna: aloitti tämän vuoden auton kehittämisen todella aikaisin viime vuonna. Tulos: paha floppi. Eikä siellä edes italialaiset mellestä.

Voi onnistua tai mennä aivan metsään, tai jotain siltä väliltä.
ainakin McLaren saa nyt arvokasta tietoa kehitysosien istuttamisesta parjantaisin harkoissa autoihin. Ferrarilla uuden auton konstikkuus selviää vasta muutamissa harvoissa talvitesteissä. Ja Ferrari joutui tähän pakosta - heidän autonsa ratkaisut muuttuivat liikaa jotta nykyiseen olisi voitu tupladiffua kyllin onnistuneesti istuttaa. Runko, pohja, kerssin paikka, polttoainetankki, takaripustus, moorrotin istutus - huhhuh.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Ei kyllä takaa mitään, varsinkaan kun säännöt eivät niin hirveästi muutu että nykyisen auton kehitys voitaisiin siirtää melko suoraan uuteen autoon, kuten McLaren selvästi aikoo tehdä.

BMW pyrki mainitsemaasi tänä vuonna: aloitti tämän vuoden auton kehittämisen todella aikaisin viime vuonna. Tulos: paha floppi. Eikä siellä edes italialaiset mellestä.

Voi onnistua tai mennä aivan metsään, tai jotain siltä väliltä.
Ei takaa, mutta tosiasia on, että kiireellä tehdään vain kusipäisiä kakaroita.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ferrari on panostanut todella aikaisessa vaiheessa ensi kauden auton suunnitteluun. Jos homma ei mene aivan munilleen, niin ensi kaudella ovat kärjessä tai ainakin sen välittömässä tuntumassa. Tälläkin kaudella on nähty, vaikeista hetkistä huolimatta, että Ferrarilla on potentiaalia italojenkin johdolla.
Mutta ei italialaisten kuskien toimesta :D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei takaa, mutta tosiasia on, että kiireellä tehdään vain kusipäisiä kakaroita.
Niin. Tässä tuleekin tuo mikaelinkin mainitsema seikka vielä: talvitestejäkin ajetaan todella vähän. Muistaakseni 4x4 päivää, ei ole paljoa. Jos auto ei olekaan heti hyvä pakasta vedettynä, saattaa koko kausi mennä pipariksi jo siksi, ettei testeillä juuri voi asiaa paikata. Sitä suurempi riski kun lähdetään aivan uusille urille niin kuin Ferrari nyt näyttää tekevän. McLarenhan kompastui jo 2003 vaikka sillon sai testatakin paljon.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Tosiaan viimeiseksi asiaksi tämän vuoden listalle saa laittaa auton kehityksen lopettamisen. Kolmossija meni sitten siihen, varmaan olisi mennyt enemmänkin ilman Kimin loisto-otteita monessa kisassa. Saa nähdä saavatko kokea tämän päätöksen jälkimainingit ensi kaudella, jos uusi auto onkin yhtä huono? Samalla McLarenin porskuttaessa kärjessä, kuten loppukaudella Hamiltonin käsissä.

Totaalisen surkea kausi Ferrarin johdolta tämä oli, eikä auton suunnittelijoille/kehittäjillekään voi kehuja antaa. Saivat sentään vähän kohennettua autoa Eurooppaan tultaessa ja karsittua luotettavuusongelmia. Surkeaa taaperrusta, jota oli fanina vielä surkeampi seurata. Saisivat kumartaa ja kiittää syvään Kimin ja Massan edessä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Järvilehto ihan aiheesta ihmetteli miksi ferrari ei kehitä enää autoa, kun ensi kaudella on samat säännöt niin eikö se kehitys olisi ollut ihan hyvää testiä? Vai oliko syynä se, että tiesivät auton olevan niin susi ettei kannattanut vaan tehdään kokonaan uusi?
 
Ylös