2009 Kiinan GP

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
KERSsin käyttö tulee kyllä olemaan mielenkiintoista taas. Radalla on aika monta selvää paikkaa sen käytölle, mutta kaikkiin ei taida riittää jos sormi on napilla yhtään pidempää. Ja kisassa ohitusten kannalta on mielenkiintoista nähdä, miten paljon siitä saa etua takasuoralla, jossa vauhti mutkasta ulostullessa on kuitenkin jo aika kova (eikös KERSin etuja nimenomaan ole (ainakin JJ:n mukaan) parempi vääntö hitaista lähdettäessä).

Olisi kyllä kiva saada normaali kisa vihdoinkin. No, ehkä Bahrainissa viimeistään, siellä tuskin sataa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ja sarkasmi on ihan kiva juttu kans :thumbup:
Ja sarkasminlukutaito on tällä foorumilla usein hyväksi :D

Ohituksista vielä. Viime vuonna Kiinassa ei muistaakseni ollut paljoa taistelutilanteita, niin se selittänee ohitusten vähäisyyttä viime vuonna. Muutamia ohituksia kuitenkin nähtiin TV-ruudussakin, joten ei se ohittaminen kovin hankalaa ole verrattuna joihinkin muihin ratoihin. Nyt kun on vielä uudet autot ja Kers, niin en olisi huolissani ohitusten suhteen.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
. Nyt kun on vielä uudet autot ja Kers, niin en olisi huolissani ohitusten suhteen.
Niin, ja rengasääntö ja seokset ovat oma mukava lisänsä. Olisi vaan isot nopeuserot ja kestävyyserot renkaissa, niin nähtäisiin vaihtelua sijoituksissa. Ellei sitten joka auto aja lopussa pikkupätkää niill'ä huonommilla...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No niin, tuoko Renu huhutun uuden Diffun? Onko Mac saanut omansa mihin kuosiin? Minne tippuu Ferrari?

Siinäpä kysymyksiä, muuten mennään samoilla linjoilla kuin edellisissäkin kisoissa. Diffutallit vievät kärkipaikat ja RB sekä Ferrari pyristelevät kympin sakkiin ainakin aika-ajoissa. Ellei sitten Renault ja/tai McLaren tee yllätystä uudella diffulla.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
McLaren ilmeisesti tuo samoinkun Force India, lienevät samat. Ja on sellainen ollut Rellula ja BMW:llä. Eiköhän sellainen ole Ferrarillakin.

Kysymys kuuluukin ajetaanko niillä kisassa koska voivat tehdä auton huonommaksikin...

Brawnin, Wilsun ja Tojon osathan toimivat yhdessä auton kanssa ja ne on kunnolla testattukin.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Nyt on mukava nähdä ajaako Brawnit viimeinkin täysillä vai jatkuuko sama "hidastelu" mitä on nähty kahdessa ensimmäisessä kisassa. Malesiassa saatiin jo hiukan esimakua, kun Buttonin nopein kierros lipsahti hiukan liian nopeaksi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Toivottavasti myös vaihdelaatikkovikoja on ehditty tarkastella hiukan.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Tais viime kauden Kiinan GP olla niin jännittävä kilpailu, että nukahdin puolessavälissä kisaa. :alppu:

Mutta toivon et olisi jännittävä kisaviikonloppu edessä, ja että ferrari saisi edes hieman tuota taktiikkapuolta kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Taitaa taas tulla massiivisia ongelmia renkaiden kanssa.

Fernando Alonso autosportin haastattelussa:

Q. How worried are you about the super-softs this weekend?

FA: I am very worried. I think it is the worst decision they made in a long time, because it is a ridiculous tyre for here, for Shanghai. I don't if Bridgestone made the decision or the FIA, but they have to reconsider this type of decision because we look ridiculous on TV and we look ridiculous for the spectators and it is a joke to be in front of TV six seconds slower.

We need will to change the tyres after five or six laps is our calculations because this track is harder than Melbourne and in Melbourne we only did eight or nine laps. And if they want to be funny and mix the results and having these overtakings they can do a better job. A funny solution, maybe they can put us on the wet tyres or something, like this it looks more spectacular – the difference in the speed. I don't know...

I'm very worried about this and I'm very sad about this, because we look strange in front of people.

Q. Were the drivers consulted about the use of which tyre?

FA: No we expressed our concerns after Australia, after the accident of Robert Kubica and Sebastian Vettel – it was due to the difference of the speed. He tried to overtake, Vettel was not in control of the car with that tyre, you cannot brake, you cannot turn-in, you cannot do anything. And then Robert had a big crash after that because he damaged the car. And then we expressed our concerns and now in the third race we have the same tyre at a worse circuit. This is something that we need to change immediately.

Q. What is worse the combination of the super-soft on this type of circuit or the lower temperatures?

FA: Okay I think the super-soft on this type of circuit with long, high-speed corners. Super-soft in Turn 1 will be destroyed and in Turn 10 there will be no more left tyre.

Q. What about the harder tyre in low temperatures, might that cause problems as well?

FA: Yes as well. One will be too hard and one will be too soft. The right tyre is at home! This soft tyre is at home and this happened in Australia as well. And the understanding that this is for a better show, for overtaking. As I said, for better show, maybe we can pick up our number and then whoever picks up number 15 can put on wet tyres, or whatever, and it is a better show and its funny. Like this is not funny.
:nope::nope:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Fernando on täysin oikeassa. Naurettavaa pelleilyä nähtiin jo Melbournessa ja vielä pahempaa on luvassa Kiinassa.

En voi ymmärtää niitä joiden mielestä tämä "viihdyttävä" muutos on hyväksi lajille. Hyvä kisailu pilataan keinotekoisella lottoamisella.

Jos kisailusta halutaan jännittävää keinotekoisin menetelmin, niin tässä parempi ehdotus. Radoille asennetaan keinokastelujärjestelmä, joka on liitetty arvontakoneeseen. Kun ruutuun tulee "bingo", niin sadettimet pärähtävät käyntiin ja rata kastuu minuutissa. Se jos mikä olisi jännittävää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En voi ymmärtää niitä joiden mielestä tämä "viihdyttävä" muutos on hyväksi lajille. Hyvä kisailu pilataan keinotekoisella lottoamisella.
Ei se ole lottoamista, että kaikkien on käytettävä molempia renkaita. Kyse on vain tallin taktisista valinnoista. Ero on ehkä suurempi kuin mitä ennakkoon ajateltiin, mutta juuri Kubican viimeisten kierrosten nousun kaltaiset loppuhuipentumat parantavat showta. Sääli, että se jäi kesken.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei se ole lottoamista, että kaikkien on käytettävä molempia renkaita. Kyse on vain tallin taktisista valinnoista. Ero on ehkä suurempi kuin mitä ennakkoon ajateltiin, mutta juuri Kubican viimeisten kierrosten nousun kaltaiset loppuhuipentumat parantavat showta. Sääli, että se jäi kesken.
Jos renkaat kestävät 5-8 kierrosta, niin vaihtoehtoja jää käytännössä kolme. Otetaan starttiin ja hyvin vähän bensaa, lyhyt stintti keskellä tai sitten lopussa.
Käytännössä noin pehmeä rengas pakottaa kaikki tiimit vähintään kahden stopin taktiikkaan.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hyvä, kun Fernando puhuu suoraan. Oliskohan huoli supersoftien kestävyydestä yksi syy, miksi Ferrari jättää Kersin pois?

Edit. Vastaan itselleni: Voi olla, mutta Domenicali puhuu vain luotettavuudesta haastattelussa.

Domenicali said that while Ferrari had gained performance from KERS, repeated issues with it during race weekends had forced the decision to withdraw it for now.

He explained that Kimi Raikkonen's KERS drama at the end of the Malaysian Grand Prix would have ruled him out of the restart had one taken place.

"Because we had time, we tried to understand the problem exactly, but then it was a problem that was not good to go out with," said Domenicali.

"That's why I can say that we will not use KERS this weekend. It is a decision that we have taken because we need to understand the system exactly from a safety point of view, and a reliability point of view.

"It is for sure giving us performance, but until the moment the system is safe and reliable, we cannot risk it.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ei se ole lottoamista, että kaikkien on käytettävä molempia renkaita. Kyse on vain tallin taktisista valinnoista. Ero on ehkä suurempi kuin mitä ennakkoon ajateltiin, mutta juuri Kubican viimeisten kierrosten nousun kaltaiset loppuhuipentumat parantavat showta. Sääli, että se jäi kesken.
Loppuun kuluneet supersoftit olivat myös selkeä turvallisuusriski. Renkaiden tuhouduttua auton hallittavuus putoaa roimasti ja vaaratilanteita on vaikeampi välttää. Näinhän kävi juuri Vettelin ja Kubican kohdalla. Ei ole varmaan hirveän turvallinen olo lähteä ohittamaan kuskia, joka saattaa tulla kylkeen, koska auto käyttäytyy arvaamattomasti.

Noh, ei tuomita täysin yhden kisan perusteella. Veikkaanpa vaan, että Melbournen jälkeen tähän on osattu varautua ja yllätyksellisyyden tuomaa jännitystä ei renkaiden osalta välttämättä nähdäkään.
 
Ylös