2009 Kiinan GP

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Sadekelin renkaat on kaikille samat, eivätkä kevyellä autolla liikkeellä olevat saisi etua, kuin painonsa puolesta. Pehmeä rengas on nopeampi siihen saakka, kun se alkaa hajota alle, joten väittäisin, että kuivalla kelillä Vettel pystyy repimään isomman eron muihin, kun sateella.

Eroilla on muutenkin tapana hieman tasoittua märällä radalla, joten RB:t saattaisivat lyhyen stintin jälkeen pudota ikävästi esim. Kovalaisen taakse. Kuivalla saavat todennäköisesti sellaisen eron aikaiseksi, että palaavat radalle suht lähelle kärkeä. Oma veikkaus on Kimin tai Hamiltonin taakse, riippuu tietenkin siitä, ketä siinä sijoilla 7-8 ajelee.

Lyhyesti sanottuna, jos sateelle olisi 100% varmuus, noin lyhyttä ekaa stinttiä ei olisi mitään järkeä tehdä.
Totta, sade pilaisi totaalisesti kolmen ensimmäisen lähtijän kisan.

Jos kuitenkin sade pysyy poissa, niin mielenkiintoiseksi silti menee. 10 kiekan mittainen stintti tarkoittaa että Alonson ja Redbull kuskien täytyy repiä huikeat 2,5 sekkaa per kierros eroa niihin joiden edelle haluavat palata stopin jälkeen (olettaen että varikkopysähdys kestää noin about 25 sekkaa).
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Totta, sade pilaisi totaalisesti kolmen ensimmäisen lähtijän kisan.

Jos kuitenkin sade pysyy poissa, niin mielenkiintoiseksi silti menee. 10 kiekan mittainen stintti tarkoittaa että Alonson ja Redbull kuskien täytyy repiä huikeat 2,5 sekkaa per kierros eroa niihin joiden edelle haluavat palata stopin jälkeen (olettaen että varikkopysähdys kestää noin about 25 sekkaa).
Eipä ihan välttämättä niin paljoa tarvitse repiä eroa, riittää että on kohtuullisella etäisyydellä Brawneista stopin jälkeen. Menee se sama 25sec niilläkin tankilla.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Eipä ihan välttämättä niin paljoa tarvitse repiä eroa, riittää että on kohtuullisella etäisyydellä Brawneista stopin jälkeen. Menee se sama 25sec niilläkin tankilla.
Menee menee, mutta jos FA,SV ja MW juuttuvat hitaampien taakse, mikä lienee todennäköistä noin lyhyen stintin jälkeen, niin Brawnit (ja toivottovasti myös Kimi) ajaa tyhjällä radalla karkuun ja palaavat sen 25 sekan stopin jälkeen kärkeen.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eipä ihan välttämättä niin paljoa tarvitse repiä eroa, riittää että on kohtuullisella etäisyydellä Brawneista stopin jälkeen. Menee se sama 25sec niilläkin tankilla.
Herb tarkoittikin sitä, kenen eteen kärkiautot suoraan stopeiltaan palaavat.

Buemin eteen on mun mielestä ihan realistista palata, etenkin Vettelin ja Webberin osalta, jos pääsee lonsosta ohi. Eli juurikin siihen Kimin ja Hämin taakse.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Toivotaan että renkaat toimii Kimillä niin voi tosta jotain pisteitä tulla. Muuten takaakin lappaa ukkoa ohi. Hamiltonkin selvä uhka.

Kisa ratkee siihen kuinka paljon lujempaa kärki pystyy alussa vetämään kuin etanoiksi tankatut Kovalainen ja Piquet. Ne on aivan selvästi pantu liikkeelle vaan jarruttamaan lyhyitä ekan stopin kuskeja tietty omien tiimikavereiden hyödyksi.
Kovat spekulaatiot yhdestä Hamiltonista. Jos se Kimi nyt pääsisi edes maaliin. Alkukaudesta pitäisi olla nöyryyttä kerätä ne pisteet mitä tarjolla on puhtaalla kisalla. Loppukaudesta tilanne voi olla ihan toisenlainen. Jos katsoo Q3 aikoja niin siitä voi tehdä sen johtopäätöksen, että Piquet ei tule kärkeä näkemään edes siinä vaiheessa kun kärki tulee varikolle. Eikä se ohittaminen tänä vuonna ole mahdotonta joten siitä piquet:sta ainakin mennään aika vilkkaasti ohi jos niin sattuisi käymään. Viisi ekaa kuljettajaa katoaa muilta.

Kyllä nuo sisääntulokierrokset vaikuttaa tosiaan kummilta. Luulisi, että olisi järkevää tankata joko niin paljon, että superpehmeä juuri ja juuri kestää tai sitten niin, että kova kestää just just.

Tuo ulkomainen linkki varmaan kertoo aika hyvin noi ekat sisääntulokierrokset vaikka siellä oli esim. 2 saman tallin kuskia laitettu tulemaan varikolle samalla kierroksella. Noihin kannattaa ottaa mukaan se, että autojen on ajettava lähtöruutuun ja vedettävä yksi lämmittelykierros joihin kuluu varmaan yhden kilpailukierroksen verran löpöä. Ja ei ne voi ihan höyryillä vetää lopussa. Yhden kierroksen marginaali siellä varmaan on.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Herb tarkoittikin sitä, kenen eteen kärkiautot suoraan stopeiltaan palaavat.

Buemin eteen on mun mielestä ihan realistista palata, etenkin Vettelin ja Webberin osalta, jos pääsee lonsosta ohi. Eli juurikin siihen Kimin ja Hämin taakse.
Jos noin käy, niin tulee kyllä todella mielenkiintoinen skaba. BGP kuskit jää varmaan siihen samaan sumppuun kun tulevat ennen hämy räkä akselia varikolle.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Sadekeli olisi Kimille siinä mielessä hyvä, että ei tarvitsi käyttää niitä käytettyjä pehmeitä renkaita. Täytyy pitää mielessä. että startissa tuskin sadetta nähdään, ehkä siellä kilpailun loppupuolella. Tosiaankin on siis melkoinen arvoitus, että onko Red Bulleilla pehmeät vai kovat startissa. Muistaakseni Red Bull ei ole niin paljon kärsinyt renkaiten kulumisesta Brawnien tapaan, joten saattavat pehmeillä olla. Huomenna on kylmempää, joten ei ne pehmeät välttämättä ihan niin nopeasti sula alle, kuin mitä nyt aikaisemmin on nähty.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Myös Australiassa arvioitiin että ensimmäisenä varikolle tulevat ajavat pehmeillä renkailla 15-17 kierrosta, mutta sieltä tultiin varikolle sitten jo siinä 10 kierroksen paikkeilla. Joko kyseessä on taas sama laskuvirhe polttoaineen suhteen, tai sitten renkaat tuhoutuivat Australiassa siihen tyyliin että oli pakko tulla sisään. Kaipa tallit ovat jotain oppineet.

Kimin kannalta ei näytä ollenkaan niin huonolta mitä aika-ajon jälkeen vaikutti. Edessä ei kuitenkaan ole painavampia autoja, eli vauhti on periaatteessa ihan hyvällä tasolla ja iskun mahdollisuus löytyy jos kisassa käy yhtään tuuri. Kuinkahan paljon hitaampi Alonso olisi ollut 40 kiloa painavammalla autolla? :doubtful:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kuinkahan paljon hitaampi Alonso olisi ollut 40 kiloa painavammalla autolla? :doubtful:
Eiks se neljä kymppää per kymmenen kiloa ole aika vakio radasta riippumatta, eli Kimille tuskin olisi pärjännyt painavalla autolla, mutta Lewiksen kanssa olisi tehnyt tiukkaa.

EDIT:
Eiku olisihan se Kiminkin eteen voinut ehtiä. Laskupää toimii taas..
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Koviksen taktiikka on taas aivan hanurista, todellakin 2/3 osaa kisassa menee eka stintillä ja vielä pitäisi ajaa kaksi stinttiä yksi kovilla ja yksi pehmeillä. En vaan jaksa uskoa millään että tekee vain yhden stopin..:jaska::jaska::jaska::jaska:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Koviksen taktiikka on taas aivan hanurista, todellakin 2/3 osaa kisassa menee eka stintillä ja vielä pitäisi ajaa kaksi stinttiä yksi kovilla ja yksi pehmeillä. En vaan jaksa uskoa millään että tekee vain yhden stopin..:jaska::jaska::jaska::jaska:
Nou hätä. Heikki on tilannut sateen klo 15:45 paikallista aikaa.:D
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Räikköselle startti aika kriittinen. Toivottavasti pystyy pitämään Hamiltonin startissa takanaan. Jos esim. Alonsoa vastaan jotain mahkuja voisi olla, niin se vaatisi että ei raskaammalla lastilla olevan Hamiltonin taakse jäisi, tuolloin sitten lisäksi vielä itse Hamiltonkin varmaankin pieksisi Räikkösen lopputuloksissa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
No siltikin olisi 1/3 tankatusta löpöstä turhan takia mukana:eek:
Ai miten niin?

Jos startti on 15 reikäreikä ja kierrokseen menee keskimäärin sanotaan vaikka 1:38, niin eikös Heikki tee ekan stoppinsa, kun kisaa on ajettu n. 50 minuuttia eli klo 15:50??

Silloin tuo sade osuisi ihan nappiin, kun muut olisivat jo tehneet stoppinsa.

Tietenkin Heikillä on joka tapauksessa liikaa bensaa, mutta jos tuota toivottua sateen alkamisaikaa kommentoit, niin..
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Niinkö meinaat:thumbfh:

Tosiaankin on siis melkoinen arvoitus, että onko Red Bulleilla pehmeät vai kovat startissa. Muistaakseni Red Bull ei ole niin paljon kärsinyt renkaiten kulumisesta Brawnien tapaan, joten saattavat pehmeillä olla. Huomenna on kylmempää, joten ei ne pehmeät välttämättä ihan niin nopeasti sula alle, kuin mitä nyt aikaisemmin on nähty.
F1:n rengastoimittajan Bridgestonen kehitysjohtaja Hirohide Hamashima tyrmää kuljettajien esittämän rengaskritiikin.

Kuskien mielestä Bridgestonen Kiinaan tuoma superpehmeä rengas tuhoutuu liian nopeasti Shanghain radalla. Hamashiman mielestä kyse on kuitenkin siitä, että joidenkin tallien autot kuluttavat renkaitaan liikaa.

- Näimme perjantaina odotuksiemme mukaisesti pintakumin irtoamista, mutta sen määrä vaihteli tallien välillä. Etenkin Brawn- ja Toyota-autojen renkaat näyttivät kauniilta ja tasaisilta. Tämä tarkoittaa, että ne autot näyttäisivät käyttävän renkaitaan hyvin, kun taas jotkin muut tallit hakevat edelleen parhaita säätöjä, Hamashima latasi.

Australian GP:ssä superpehmeä rengas menetti suorituskykynsä noin 7 kierroksen aikana.

- Superpehmeiden renkaiden kuluminen ei ole niin pahaa kuin Australiassa, Hamashima vakuutti Kiinan GP:n tiimoilta.

Mikäli kisa ajetaan kuivassa kelissä, on kuljettajien käytettävä molempia Bridgestonen tarjoamia rengasseoksia, eli sekä superpehmeää että keskikovaa.

- Kaudella 2009 teemme isommat erot kahden seoksen välille FIA:n ja tallien pyynnön mukaisesti. Tämä antaa enemmän haastetta kisaan. Kaikki muutokset tuovat totta kai mukanaan monenlaisia mielipiteitä, Hamashima totesi rengaskritiikistä.

(MTV3)
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Kulumiseen vaikuttaa myös radassa olevan kumin määrä. 2 ekaa stinttiä kovilla ja sitten toivoo sadetta tai vetää niillä superpehmeillä kun radassa on kumia.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mielenkiintoista, mielenkiintoista.

Ferrari saavutti vähimmäistavoitteen vähimmäistavoitteen (yksi auto kympin sakissa, heh), mutta vauhdillisestihan muut ajavat täysin omaa kisaansa. Kimi ajoi auton suoritukyvyn huomioiden erittäin hyvin ellei loistavasti, mutta Massa valitettavasti teki pienen virheen joka tiputti brasilaisen top-kympistä.

Ja vaikka höyryillä ovatkin matkassa, niin kärkikolmikon suoritus kokonaisuudessaan oli erittäin kova. Näiden jälkeen tulevien Brawnien sijoitukset eivät bensojen takia yllätä, mutta keskinäinen järjestys kyllä. Huomenna ajetaan jälleen voitosta.

McLaren jatkoi tunnetun tasa-arvoisella linjalla ja Lewis ajoi vähimmäistavoitteen, Heikin ollessa normaalissa seurassa.

Buemi oli lievästi ilmaistuna loistava ja BMW taasen täysin yössä.
 
Ylös