Suomessa ei yksinkertaisesti tunnuta ymmärtävän katuratakilpailujen järjestämistä. Täällä ollaan jumiuduttu jonnekin Eltsun ja Imatran ajojen välimaastoon, kun erilaiset yrittelijät luulevat, että katuradaksi kelpaa muutaman tien sulkeminen, heinäpaalien asettaminen sähkötolppien ja liikennemerkkien eteen ja parisataa metriä lippusiimaa. Seinäjoella ainakin ensimmäisinä vuosina oli täysin mahdollista, että jos ajoit radalta ulos päädyit katuojaan. Ja kun tätä touhua joku enemmän kaukaa tullut hämmästeli hänelle tiuskaistiin, että näin meillä tehdään.
Vaan mitäpä sitä turvallisuuteen panostamaan, osallistujien tai katsojien, kun tärkein asiahan loppupeleissä on myydä paljon olutta ja että rokki soi.
Sörnäinen nyt oli aika hyvin järjestetty suomalaiseksi katukilpailuksi, mutta sitten törmättiin toiseen kansalliseen ongelmaamme. Täällä pettää harkintakyky heti kun tarvitsisi miettiä mitä luokkia ja sarjoja väliaikaisilla radoilla on järkevää ajaa. F3000. Ihan oikeasti? Sitä sai hävetä ja kauan.
Eläintarhan rallisprintti oli yhtä tyhjän kanssa betonishikaaneineen, olisi ne mutkat ja vauhdin hitaammaksi saanut jollakin vähemmän konkreettisella kuin betoniseinällä. Seinäjoki ja Porvoo nyt ole edes katuratoja nähnyt. Rallissa ja rallisprintissäkin on paremmin hoidettu radan rakentaminen ja turvallisuusasiat, kuten Sue_me antoi ymmärtää.
Paras suomalainen "katuratakilpailu" taitaakin 2000-luvulla olla Red Bullin mäkiautokisassa Helsingin Tähtitorninmäellä, jossa järkkäreitä riitti ja ratakin oli ammattitaitoisesti ja järkevästi rakennettu. Kertoo taas paljon jostain... :dunno:
Sue_me sanoi:
Tällaiset tapahtumat pitäisi suunnitella yleisön ehdoilla
Suomen rata-autoilun suurimpana kritiikkinä näen sen, ettei karavaanin nykyinen promoottori - kuten eivät edellisetkään - tunnu oikein itsekään tietävän kenelle tätä show'ta oikein tehdään. Jos sitä tehdään katsojille, kuten ehkä kuuluisi, niin silloin ei todellakaan ole väliä vaikka GT3-luokan täytteeksi hankittaisiin jokamiesluokan autoja. Pääasia, että katsojilla on nähtävää.
Jos SM-sarjan tarkoitus puolestaan on tarjota miljonääreille mahdollisuutta ajella herrasmieskalustollaan ympyrää, niin sitten kyllä on turha valittaa, ettei yleisöä ja mediaa kiinnosta. Tähän vielä lisätään se, että nuorille pitäisi varmaan samaan aikaan antaa mahdollisuuksia ajaa Fordeja ja kolmosia, niin tämä on yksi iso sotku, joka yrittää tarjota kaikille vähän jotakin.