Race of Porvoo 2009

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Radan turvallisuus näytti paikalla olleena monin paikoin surkealta,ja järkkäreitä oli todella vähän.Katsotaan ajetaanko tolla radalla enää mitään tulevaisuudessa,epäilen hieman! Ja olisi ollut aika korrektia ilmoittaa Ropin sivuilla että häkkiset ja kumppanit ei tulekaan vaikka niin oli infottu...

Organisaatiolle pitkät miinukset,ei maha minkää...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kyllä järjestelyiden puutteet pisti myös avokkini silmää joka oli ensimmäistä kertaa ylipäätänsä moottoriurheilutapahtumaan seuraamassa. Peruasiat kuten siimoitus missä saa olla oli tekemättä ym.. Kovasti ihmetyttää että eikö vapaaehtoisia tosiaankaan saa enää riittävästi paikan päälle vai mistä homma kiikasti koska ei oltu ensimmäistä kertaa asiaa tekemässä. On ensiarvoisen tärkeätä että käydään kaikki puutteet aina tälläisten tapahtumien jälkeen läpi tarkasti jottei seuraavana vuonna enää samoja virheitä tehdä.

Sinänsä harmi jos lento loppuu tähän koska tällaisille tapahtumille jotka tuodaan yleisön keskelle on kyllä kysyntää sen kävijämäärä osoitti, eikä hyvin järjestettynä esim. 25 euron lipun hinta ole todellakaan paha päivän kestävästä tapahtumasta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tällaiset tapahtumat pitäisi suunnitella yleisön ehdoilla. Mutta nyt tuntui että ainakin kaikkein tärkein asia oli jäänyt tekemättä tai jäänyt korkeintaan alkutekijöihinsä: Yleisön turvallisuudesta huolehtiminen. Tällainen tapahtuma olisi oikeinkin otollinen kun kisajärjestäjä ottaisi turvallisuusseikat ym. tosissaan.

Kuten edellä olevat kirjoittajat toteavat:
Järjestysmiehiä ei ilmeisesti ollut juuri lainkaan ja yleisön ohjaaminen oikeaan katselupaikkaan oli paljolti katsojan oma-aloitteisuuden ja maalaisjärjen takana. Teineiltä ei maalaisjärkeä aina löydy, kuten ei aikuisiltakaan jotka menivät pikkulasten kanssa radan yli lähtöjen ja näytösajojen ollessa käynnissä. Järjestäjien vika täysin kun kiellettyjä alueita ei oltu kunnolla merkitty ja viralliset kulkuväylät radan keskialueelle (sillat) loistivat poissaolollaan muualla kuin pääsuoralla. Rata oli kuitenkin lähes 3 kilometriä pitkä, jolloin takalenkillä katselijat siirtyivät keskialueelle radan yli riippumatta siitä, oliko lähtö käynnissä vai ei.

Monacon GP:ssä kun katsojat loikkisivat edes vapaissa harjoituksissa radalla, koko tapahtuma varmasti päättyisi siihen. ROP:issa sai vastaukseksi "järjestysmiehiä ei ole saatavilla" siitä kun vaatii järjestysmiehiä paikalle radioitse tuomaritornin kautta. Eikä muuta kuin homma jatkuu edelleen. Turvallisuuspäällikkökin teki toimenpiteensä vasta kun lippupisteessämme ollut toimitsija vieraili henkilökohtaisesti tämän luona. Puhelimitse käyty keskustelu ei siihen riittänyt.

Ratakin oli itsessään liian vaarallinen väärin sijoitettuine betoniporsaineen. Ratatuomaritkin (ainakin meidän pisteen) olivat suuressa vaarassa lippupisteiden sijoittelun takia. Lisäksi ihmettelin ääneen kun näin karting autoja varikolla valmistautumassa lähtemään näytösajoon pomppuiselle puiden ja betoniporsaiden reunustamalle radalle....ja mitä siitä seurasikaan. :frown:

Taksi ja muuta siviilikalustoa radalla....tuntuu kuin olisi oltu rallissa jossain pimeimmässä afrikassa vuonna 1985 (Yhtään afrikkalaisia vähättelemättä).
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Suomessa ei yksinkertaisesti tunnuta ymmärtävän katuratakilpailujen järjestämistä. Täällä ollaan jumiuduttu jonnekin Eltsun ja Imatran ajojen välimaastoon, kun erilaiset yrittelijät luulevat, että katuradaksi kelpaa muutaman tien sulkeminen, heinäpaalien asettaminen sähkötolppien ja liikennemerkkien eteen ja parisataa metriä lippusiimaa. Seinäjoella ainakin ensimmäisinä vuosina oli täysin mahdollista, että jos ajoit radalta ulos päädyit katuojaan. Ja kun tätä touhua joku enemmän kaukaa tullut hämmästeli hänelle tiuskaistiin, että näin meillä tehdään.

Vaan mitäpä sitä turvallisuuteen panostamaan, osallistujien tai katsojien, kun tärkein asiahan loppupeleissä on myydä paljon olutta ja että rokki soi.

Sörnäinen nyt oli aika hyvin järjestetty suomalaiseksi katukilpailuksi, mutta sitten törmättiin toiseen kansalliseen ongelmaamme. Täällä pettää harkintakyky heti kun tarvitsisi miettiä mitä luokkia ja sarjoja väliaikaisilla radoilla on järkevää ajaa. F3000. Ihan oikeasti? Sitä sai hävetä ja kauan.

Eläintarhan rallisprintti oli yhtä tyhjän kanssa betonishikaaneineen, olisi ne mutkat ja vauhdin hitaammaksi saanut jollakin vähemmän konkreettisella kuin betoniseinällä. Seinäjoki ja Porvoo nyt ole edes katuratoja nähnyt. Rallissa ja rallisprintissäkin on paremmin hoidettu radan rakentaminen ja turvallisuusasiat, kuten Sue_me antoi ymmärtää.

Paras suomalainen "katuratakilpailu" taitaakin 2000-luvulla olla Red Bullin mäkiautokisassa Helsingin Tähtitorninmäellä, jossa järkkäreitä riitti ja ratakin oli ammattitaitoisesti ja järkevästi rakennettu. Kertoo taas paljon jostain... :dunno:
Sue_me sanoi:
Tällaiset tapahtumat pitäisi suunnitella yleisön ehdoilla
Suomen rata-autoilun suurimpana kritiikkinä näen sen, ettei karavaanin nykyinen promoottori - kuten eivät edellisetkään - tunnu oikein itsekään tietävän kenelle tätä show'ta oikein tehdään. Jos sitä tehdään katsojille, kuten ehkä kuuluisi, niin silloin ei todellakaan ole väliä vaikka GT3-luokan täytteeksi hankittaisiin jokamiesluokan autoja. Pääasia, että katsojilla on nähtävää.

Jos SM-sarjan tarkoitus puolestaan on tarjota miljonääreille mahdollisuutta ajella herrasmieskalustollaan ympyrää, niin sitten kyllä on turha valittaa, ettei yleisöä ja mediaa kiinnosta. Tähän vielä lisätään se, että nuorille pitäisi varmaan samaan aikaan antaa mahdollisuuksia ajaa Fordeja ja kolmosia, niin tämä on yksi iso sotku, joka yrittää tarjota kaikille vähän jotakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ollut paikan päällä, mutta täältä luettuna kuulosta siltä, että minäkin nollakokemuksella osaisin hoitaa jotkin käytännön asiat paremmin. Raha tietysti on realiteetti, jolle en mitään voisi, mutta katsojien ja kuskien turvallisuudesta ei noin paljon saa tinkiä edes sillä verukkeella.

Ensimmäinen ajatus mikä tulee mieleen yleisön ohjailun suhteen on varusmiesten käyttö. En tiedä onko nykyinen varusmiesaines yhtä vastuullista kuin minun armeija-aikanani (epäilen), mutta kai sieltäkin sellaisia löytyy, joille voi vähän vastuuta antaa. Itse olin armeijassa yhden rallin toimitsijana (tosin vain vararadioyhteyden takia - jota ei koskaan tarvittu, kunhan muutaman kerran testattiin). Kai noita armeijan porukoita edelleen tällaisiinkin tehtäviin voisi saada?

Toinen juttu on tietysti radan ja sen turvallisuusnäkökohtien suunnittelu, joka on minun lempiharrastuksiani. Betoniporsaita? Siis missä, MISSÄ betoniporsaat ovat perusteltuja itse rata-aluella? Yleisön autoja niillä voi ohjata, mutta sinne missä ajetaan kilpaa ne eivät kuulu.

Täällä ollaan jumiuduttu jonnekin Eltsun ja Imatran ajojen välimaastoon, kun erilaiset yrittelijät luulevat, että katuradaksi kelpaa muutaman tien sulkeminen, heinäpaalien asettaminen sähkötolppien ja liikennemerkkien eteen ja parisataa metriä lippusiimaa.
Imatran katuradasta aika ajoi väistämättä ohi, sille ei mitään voinut, kun uutta rataa ei saatu. Tippuminen kalenterista oli ihan oikeutettu. Mutta järjestelyt muutoin olivat kunnossa ja saivat kiitosta kansainvälisestikin. Ei täällä ihmiset loikkineet radalla, ja niitä lippusiimoja oikeasti kunnioitettiin ja järjestysmiehet niitä valvoivat. Mutta se oli silloin. Silloin oli takana pitkä historia ja kulttuuri ja jos ei järjestysmiehiä ollut paikalla, niin kanssakatsojat estivät liiat tyhmyydet.

Jälkiviisaasti pari kuolemaa oltaisiin voitu välttää, jos tiettyihin asioihin oltaisiin tajuttu puuttua ajoissa. Itse asiassa kisailu olisi pitänyt Imatralla lopettaa jo aikaisemmin kuin se tapahtui. Valitettavasti tuolloin vasta traagiset tapahtumat saivat aikaan muutoksia.

Toki olen jossain määrin paikallisen median korruptoima Imatran RR-maineen suhteen, mutta muistoajojen yhteydessä lausutut muistelot ja vaikkapa Rossin Imatra-aurinkolasimerkki kertovat jonkinlaisesta kunnioituksesta Suomen silloista MM-osakilpailua kohtaan. Ei se kunnioitus tyhjästä ole tullut.
 
Viimeksi muokattu:

Camber

Member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
20
Ja Ahvenistohan se oikein turvallisen moottoriradan malliesimerkki onkin...

Kyllä noissa Suomen katuradoissa on paljon parannettavaa niin Seinäjoella kuin Porvoossa, mutta ei tuo RoP:n rata koppiautoille ja legendseille mikään hirvittävän vaarallinen ole. Vauhditkin pysyvät varsin maltillisina.

Tuo onnettomuushan tapahtui näytösajossa, eikä kilpailussa. Nuorella kuskilla ei välttämättä oikein mahdu päähän, ettei betoniaitojen välissä voi vetää ihan samaan tapaan kuin mikkisradalla... eikä näytöksessä ole tarpeenkaan ajaa kisavauhtia.

Ai niin... toisin kuin tuolla aikaisemmin väitin, SS-autoille olikin lisätty oma lähtö sunnuntaille. Kansa sai siis "nauttia" sekä näyttävästä kolmen auton GT3-kisasta (tarkoittaako toi kolmonen luokan nimessä automäärää?) että neljän auton SS-skabasta :yuck:

Olisiko "kuninkuusluokan" mahdollinen tappio vanhalle Bemarin raadolle tosiaan ollut niin suuri häpeä, ettei luokkia voinut laskea samaan aikaan radalle? Mulla on semmoinen fiilis, että 7 autoa tarjoaisi parempaa viihdettä maksavalle yleisölle kuin 4.
Aivan, tätä ja paljon muutakin minäkin jäin ihmettelemään...kilpailun johtaja (JP-Valtonen) oli kutsunut SS-autoja Porvooseen ajamaan samoihin harjoituksiin / aika-ajoihin / näytös ja / tai kilpailulähtöihin GT-3 autojen kanssa. Tarkoituksena oli tarjota yleisölle monia näyttäviä autoja radalla yhtäaikaa. Minä olin kutsunut 12 kpl SS-autoja paikalle joista 6 kpl ilmoitti tulevansa, tosin vain sitten 4 saapui :(...eny way...

Tarkoitus oli ajaa lauantaina ja sunnuntaina GT-autojen kanssa samaan aikaan kuten SS-kuljettajille oli luvattu. Toisin kävi. Yhteisiä ajoja ei tullut :( Aikatauluja muutettiin, rukattiin ja säädettiin. Tuloksena pari pannukakkua...

Kerron tähän kuitenkin esimerkin. Olin seuraamassa BMW-xtreme / Legends ja GT-autojen näytöslähtöjä radan uuden osion alamäen rekkaperävaunukatsomossa. Ihmiset istuivat ja katselivat autojen ohiajoa eleettömän oloisesti.

Kun koko viikonlopun viimeinen kilpailulähtö (SS) oli meneillä ja vaikkakin vain 4 autoa kamppailemassa tosissaan... ihmettelin myös katsojien reaktioita suuresti sillä .....rekkaperävaunukatsomon ihmiset nousivat seisomaan ja hurrasivat käsiään heiluttaen joka ainoalla kierroksella kun SS autot kilvoittelivat jonka sain huomata omasta ohjaamostani käsin (ehdin morjenstaa takaisin joka kerran :)..

Eli olisiko äänekkäistä, nopeista ja vähän tavallisemman taatelin tallaajan oloisille autoille sittenkin kysyntää katsojien kannalta enemmän?

T: SS-lähdössä ajanut
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Seinäjoella ainakin ensimmäisinä vuosina oli täysin mahdollista, että jos ajoit radalta ulos päädyit katuojaan. Ja kun tätä touhua joku enemmän kaukaa tullut hämmästeli hänelle tiuskaistiin, että näin meillä tehdään.

Vaan mitäpä sitä turvallisuuteen panostamaan, osallistujien tai katsojien, kun tärkein asiahan loppupeleissä on myydä paljon olutta ja että rokki soi.

betoniseinällä. Seinäjoki ja Porvoo nyt ole edes katuratoja nähnyt. Rallissa ja :dunno:
Suomen rata-autoilun suurimpana kritiikkinä näen sen, ettei karavaanin nykyinen promoottori - kuten eivät edellisetkään - tunnu oikein itsekään tietävän kenelle tätä show'ta oikein tehdään. Jos sitä tehdään katsojille, kuten ehkä kuuluisi, niin silloin ei todellakaan ole väliä vaikka GT3-luokan täytteeksi hankittaisiin jokamiesluokan autoja. Pääasia, että katsojilla on nähtävää.

Jos SM-sarjan tarkoitus puolestaan on tarjota miljonääreille mahdollisuutta ajella herrasmieskalustollaan ympyrää, niin sitten kyllä on turha valittaa, ettei yleisöä ja mediaa kiinnosta. Tähän vielä lisätään se, että nuorille pitäisi varmaan samaan aikaan antaa mahdollisuuksia ajaa Fordeja ja kolmosia, niin tämä on yksi iso sotku, joka yrittää tarjota kaikille vähän jotakin.
Ne ovat on siellä edelleen. Onhan siellä lisäksi se hauska betoniseinä, jota kohti ajetaan mutkasssa 3. Kun ei oteta sitä kakkossuoran shikania huomioon.
Sitä melkein joka kierroksella mietti, että miltähän tuntuisi vetää sitä nelonen silmässä päin, jos vaikka jarrut pettäisi. Ei kyllä silti vaikuttanut vauhtiin :)

Tuosta kisosen organisaattorista ja niiden toiminnasta motivaatiosta kannataisi varmaan jutella ns päin naamaa. Nettipalstalla ei mielestäni rakentavaa keskustelua saa aikaiseksi.

TUosta Porvoon mällistä:Seinäjoella ajettiin Relluilla näytösajoa, ja kun rattiin laitetaan tuollainen 18 v jannu ja hyvät ajotaidot, oli vauhti "vähän" enemmän kuin näytösluontoista. Jos olisi betoniin kolahtanut, olisi siinäkin voinut tulla rumaa jälkeä. Eli hyvällä tuurilla mennään.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Voi siirtyä ajamaan videopelejä, niin ei satu mitään...

Eihän sitä kenenkään ole pakko mennä ajamaan minnekään, mikä ei tunnu sopivalta!

Kuitenkin kaikki "starat" ajoivat.. Olivat varmaan niin kokemattomia, etteivät ymmärtäneet kieltäytyä vaarallisella radalla ajamisesta.. :eek!:

Pari näistäkin ajoi reilusti ulos.. Kuten myös useampi muukin.. Eikä kuskien käynyt mitään sen enempää kuin esim. ahvenistolla ulosajettaessa..

P.S.1 Esim. Rallissa VIP- ja 0-autojen kuskit ajaessaan ulos saavat usein etuautokiellon tai pahoissa mokissa kilpailukiellon.. Vrt näytösajo..

P.S.2 Tietenkin turvallisuutta pitää kaikkissa tapahtumissa kokemusten perusteella parantaa, mutta taas on lähtenyt "mopo" keulimaan täällä..
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Voi siirtyä ajamaan videopelejä, niin ei satu mitään...
Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, miksi ratojen turvallisuutta on parannettu jatkuvasti?

Kuitenkin kaikki "starat" ajoivat..
Häkkinen ja ulkomaiset starat loistivat poissaolollaan.

Pari näistäkin ajoi reilusti ulos.. Kuten myös useampi muukin.. Eikä kuskien käynyt mitään sen enempää kuin esim. ahvenistolla ulosajettaessa..
Kartingissa kävi. Isompien luokkien kuskeille ei välttämättä useinkaan satu, kun ajetaan ulos. Katsojaan sattuu kun jää alle, ei ollut kovinkaan kaukana se tilanne.

P.S.2 Tietenkin turvallisuutta pitää kaikkissa tapahtumissa kokemusten perusteella parantaa, mutta taas on lähtenyt "mopo" keulimaan täällä..
RoP oli yksi surkeimmin järjestetyistä "kilpailuista" minkä olen nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuolla asenteella niitä vapaaehtoisia varmaan saadaankin ensi vuonna sitten reilusti enemmän... Menkää te ratatuomarit/lippumiehet vaan pelaamaan Nintendoa, jos ette uskalla jäädä kaatuvan betoniaidan alle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuolla asenteella niitä vapaaehtoisia varmaan saadaankin ensi vuonna sitten reilusti enemmän... Menkää te ratatuomarit/lippumiehet vaan pelaamaan Nintendoa, jos ette uskalla jäädä kaatuvan betoniaidan alle.
Ei menty nintendoilemaan vaan Ahvenistolle Historic kisoihin sentään lyhyen turva-alueen, rengaskasan ja kunnollisen radan suuntaisen suojakaiteen taakse. :D

Eikä tosiaan uskallettu jäädä Porvooseen katsomaan miten äijän käy.... Sergei tai joku muu kovempi jätkä olisi saattanutkin jäädä.

Sergei sanoi:
Ottaa niin kaaliin tuo porukan täällä kitiseminen, että menee omatkin kommentit v-u -maiselle puolelle.
Onko sinulla kokemuksia RoPista tältä vuodelta järjestäjänä, katsojana tai muuten vaan sivustaseuraajana? Meinaan, että puhutko kokemuksesta? Paikan päältä katsottuna ja kuultuna toiminta oli jotain sellaista johon ratakisoissa ei vain ole tottunut -> hälläväliä -tyyliä oli ihan liikaa.

Ratasuunnitteluun ja turvallisuussuunnitteluun ei vain oltu kiinnitetty niin paljoa huomiota kuin nopeuskilpailun/näytöajon takia olisi pitänyt. Mm. rata olisi paikoin ollut huomattavasti turvallisempi ilman betoniporsaita kuin niiden kanssa.

Sergei sanoi:
Järkevää toimintaa olisi esim. tehdä asiallinen lista parannettavista tärkemmistä asioista tärkeysjärjetyksessä ja lähettää se sähköpostilla järjestäjille, tuomareille ja muille asianaosaisille. Harva asia menee eteenpäin millään muulla kuin järkevällä ja asiallisella palautteella ja sen pohjalta tehtävällä kehitystyöllä..
Me yritimme saada katsojaturvallisuuteen parannusta jo kilpailujen aikana, mutta eipä tuntunut paljoa tapahtuvan.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Ei menty nintendoilemaan vaan Ahvenistolle Historic kisoihin sentään lyhyen turva-alueen, rengaskasan ja kunnollisen radan suuntaisen suojakaiteen taakse. :D

Eikä tosiaan uskallettu jäädä Porvooseen katsomaan miten äijän käy.... Sergei tai joku muu kovempi jätkä olisi saattanutkin jäädä.


Onko sinulla kokemuksia RoPista tältä vuodelta järjestäjänä, katsojana tai muuten vaan sivustaseuraajana? Meinaan, että puhutko kokemuksesta? Paikan päältä katsottuna ja kuultuna toiminta oli jotain sellaista johon ratakisoissa ei vain ole tottunut -> hälläväliä -tyyliä oli ihan liikaa.

Ratasuunnitteluun ja turvallisuussuunnitteluun ei vain oltu kiinnitetty niin paljoa huomiota kuin nopeuskilpailun/näytöajon takia olisi pitänyt. Mm. rata olisi paikoin ollut huomattavasti turvallisempi ilman betoniporsaita kuin niiden kanssa.

Me yritimme saada katsojaturvallisuuteen parannusta jo kilpailujen aikana, mutta eipä tuntunut paljoa tapahtuvan.
Sen verran on kokemusta tämän vuoden ROP:ista, että ajoin siellä ja kävin hakemassa palkinto"pokaalin" kotiinvietäväksi.. Eikä tuntunut ollenkaan mahdottomalta ajaa siellä, mutta tietenkin tapahtumassa ja radassa on vielä paljon kehittämistäkin..
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Katsojan ominaisuudessa eniten pisti silmään tuo mainittu radan yli juoksentelu, jota tapahtui samaan aikaan kun autoja oli radalla. Eräskin pikkupoika taisi ylittää radan kolmesti samasta kohtaa, vaikka vieressä seisoi myös joku keltaliivinen. Vaikka ko. paikassa olikin suht pitkä näkymä ja äänestäkin kuulee, niin ei yleisöllä sinne radalle kai pitäisi olla mitään asiaa silloin kun autot kiertävät rataa.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Itse olen jo laittanut rakentavaa,mielestäni asiallista palautetta ko.tapahtumasta ko. organisaatiolle.Toivotaan että ottavat onkeensa ja tekevät ensi vuonna asiat paremmin,kysyntää tälläisille kinkereille todellakin on...ja omaa kokemusta on kartingin saralta eri tasoilta 10v. verran.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Itse olen jo laittanut rakentavaa,mielestäni asiallista palautetta ko.tapahtumasta ko. organisaatiolle.Toivotaan että ottavat onkeensa ja tekevät ensi vuonna asiat paremmin,kysyntää tälläisille kinkereille todellakin on...ja omaa kokemusta on kartingin saralta eri tasoilta 10v. verran.
Hyvähyvä, juuri näin!!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse olen jo laittanut rakentavaa,mielestäni asiallista palautetta ko.tapahtumasta ko. organisaatiolle.Toivotaan että ottavat onkeensa ja tekevät ensi vuonna asiat paremmin,kysyntää tälläisille kinkereille todellakin on...
Teen varmaankin saman kunhan kiukku laantuu tarpeeksi...ettei tule samanlaista paatosta mitä täällä :D
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kuulin eilen että useammaltakin näytösajon kuljettajalta oli lähetenyt lisenssi törmäilyjen johdosta pois, tämän kauden ajot on sitten paketissa.. :eek::nope:
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tätä lukiessa tulee mieleen, että jos järjestäjiä ei kiinnosta niin ei ihme jos Suomen moottoriurheilupiirit ovat niin kuralla kuin ovat eikä ulkomaisia sarjoja kiinnosta.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ahveniston turvallisuus on aivan eri tasolla mitä näissä ns. katurata kisoissa on. Itse en tykkää siitä kun radat nykyään suunnitellaan aivan liian turvalliseksi. Ettei vaan vahingossakaan tule yleisölle mitään katsottavaa. Mutta karting autot tämmöisellä radalla. huh huh. Ne ei sovi edes ahvenistolle ainakaan koko lenkille. Ahveniston radan turvallisuus on kyllä ihan säännösten mukainen muuten siellä ei ajettaisi kisaa ollenkaan.

Mikä ero on tämän päivän rata sm touhuilla verrattuna vaikkapa niihin kolmeen vuoteen 96-99 kun Risto Laine veti Sport 2000 touria? Se, että niitä tehtiin 100 prosenttisesti yleisölle! Ja yleisö kiitti, ainakin niin kauan kun sport 2000 luokan säännöt avattiin jolloin alkoi alamäki. Niin en väitä etteikö myös tänä päivänä olisi yritystä mutta ekaksi pitäisi olla yleisö ja sitten muut. Myöhemmin kirjoitan miten itse hoitaisin asiat, mutta toisaalta tänne on niin helppo aina kirjoitella kaikkea...
 
Ylös