Suomen radat

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Asuvatko suomen moottoriurheilufanit Helsingissä? Ei radan sijainti nyt paras mahdollinen ole, muuta siinä vaiheessa kun sitä alettiin rakentamaan, niin sijainti oli vähintäänkin kohtuullinen:

- Lähempänä Suomen väestökeskipist......................
Täyttä asiaa koko viesti.
En ymmärrä miksi ihmeessä radan ylipäätään pitäisi olla siellä missä kaikenmaailman puunhalaajat, eloapinat ja sähköautoilla ilmastoa "säästävät" päivänsä viettävät.
Moottori-ihmiset asuu ihan muualla.
Minullekin mysteeri AAW:n viha tätä hanketta kohtaan. Taitaa viettää liikaa aikaa Kulosaaren Wihurin linnassaan. Kannattaisi viettää enemmän aikaa niissä maanviljelyhommissaan, niin ehkä tapaisi enemmän normaaleja ihmisiä.
Kymiring:stä. niin, yleisö tulee muualta kuin etelästä. Tarkoittaen, etä sinne pitää päästää perille OMALLA AUTOLLA. En tiedä onko sinne jo rakennettu kunnon, isot parkkipaikat. Eipä taida. Millään busseilla tuonne ei tulla, en minä ainakaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Kymiring:stä. niin, yleisö tulee muualta kuin etelästä. Tarkoittaen, etä sinne pitää päästää perille OMALLA AUTOLLA. En tiedä onko sinne jo rakennettu kunnon, isot parkkipaikat. Eipä taida. Millään busseilla tuonne ei tulla, en minä ainakaan.
Kyllä oikeaan yleisötapahtumaan pitää päästä myös ilman omaa autoa. Kymiringillä se onnistuu järjestämällä ilmainen bussikuljetus Kouvolan rautatieasemalta. Tykkimäen radalle olenkin kerran tollasella kuljetuksella mennyt, EM-rallicrossiin 2010.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Joskus ysärillä Team F40 järjesti bussikuljetuksia Tampesterista Pohjanmaan radoille. En sitten tiedä oliko idea grande success vai grande morjes.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Botniaringille pääsi muistaakseni muutama vuosi sitten johonkin kisaan bussilla Seinäjoelta ja Vaasasta. Toisessa autossa taisi olla yksi ja toinen tuli tyhjänä. Noin suunnilleen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Eipä nykyisin kotimaan ratasarjoissa ole juuri muuta nähtävää kuin enintään HRF:n kisat. Nyt BaTCC:n yhteydessä Porsche Sprint Cup NEZ ja varauksin V8:t tarjosivat jotain vastinetta rahoille. BGT PRO oli pettymys kun ei edes Balttien avulla saatu kunnon ruudukkoa. Westmanin, Mäkisen ja Peltolan taistelu oli toisin ihan kiva niin kauan kuin sitä kesti. Harmi et Niemelän Bemusta meni taas motti.
Yksi iso ylätason ongelma on siinä, että Roadsport, Special Saloon, Time Attack ja Porsche-kuskit linnoittautuvat omiin bunkkereihinsa sen sijaan että saataisiin edes pari kertaa kesässä kunnon kapinat kun kaikki kynnelle kykenevät olis samaan aikaan samassa lähdössä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Miten niin taas meni motti? Onhan sillä ajettu useampi vuosi. Vika ei ole vielä selvillä, mutta suutinta epäillään. Hyvällä tuurilla vain venttiili on palanut eikä mäntä. Itse autotallissa rakennetuksi Mikan auto on kuitenkin huomattavan nopea. Peltola jäi Corvettella kierrosajoissa taakse ja niin myös ainakin suurin osa kuppiporsaista. suoritus on sellainen, että soisi jo kovemmankin puristin ottaa hattua pois päästä.

Kyllä ne saadaan kisaan, kunhan siihen keksitään porkkana. Hankitaan sponsoreita ja annetaan palkinnoksi ehtaa rahaa, mutta ei suoraan sijoitusten mukaan 1-2-3 vaan lisäksi myös jotenkin muuten.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Miten niin taas meni motti? Onhan sillä ajettu useampi vuosi. Vika ei ole vielä selvillä, mutta suutinta epäillään. Hyvällä tuurilla vain venttiili on palanut eikä mäntä. Itse autotallissa rakennetuksi Mikan auto on kuitenkin huomattavan nopea. Peltola jäi Corvettella kierrosajoissa taakse ja niin myös ainakin suurin osa kuppiporsaista. suoritus on sellainen, että soisi jo kovemmankin puristin ottaa hattua pois päästä.

Kyllä ne saadaan kisaan, kunhan siihen keksitään porkkana. Hankitaan sponsoreita ja annetaan palkinnoksi ehtaa rahaa, mutta ei suoraan sijoitusten mukaan 1-2-3 vaan lisäksi myös jotenkin muuten.
Ykköspytystä kuulemma puristukset katos jonnekin. ja tulpan sisukset jossain männän päällä. Eli jotain vähän enemmän kuin pelkkä renkkaava suutin on viturallaan. EIkä siitä nyt niin montaa vuotta ole kun Mika joutui askartelemaan moottorin kanssa vähän enemmänkin. Toki auton nopeus on pantu merkille. Kumpa kerrankin saisi tuoreehkot renkaat alle ja pääsisi näyttämään kalliimmilleen.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ykköspytystä kuulemma puristukset katos jonnekin. ja tulpan sisukset jossain männän päällä. Eli jotain vähän enemmän kuin pelkkä renkkaava suutin on viturallaan. EIkä siitä nyt niin montaa vuotta ole kun Mika joutui askartelemaan moottorin kanssa vähän enemmänkin. Toki auton nopeus on pantu merkille. Kumpa kerrankin saisi tuoreehkot renkaat alle ja pääsisi näyttämään kalliimmilleen.
Pytyssä on ollut hehkusytytystä minkä vuoksi tulpan kärki on kadonnut. Vielä ei tiedetä mikä pytyssä on hehkunut eli onko tulppa syy vai seuraus. Kuten sanoin niin viallista suutinta epäillään eli se pytty olisi mennyt laihalle. Autollahan ajetaan e85 polttoaineella, joka kyllä kestää erittäin hyvin nakutusta, mutta ei kuitenkaan hehkusytytystä. Laihalle meno nostaa pytyn lämpötilaa niin paljon, että jokin kohta alkaa hehkumaan. Yleensä tulpan sivuelektrodi, koska etanolilla ajettaessa karstaa ei oikein pääse kertymään. Hehkuminen sytyttää seoksen miten sattuu ja nostaa pytyn lämpötilan niin korkealle, että osia alkaa sulamaan kuten tulppa ainakin tässä tapauksessa. Toinen yleinen kohta on männän laki reunasta ja kolmas pakoventtiili.

Aikaisempien kokemusten mukaan puristuspainemittarin viisari värähtää, jos paine karkaa männän kautta. Onhan siellä kuitenkin renkaat vielä pitämässä edes jotenkin painetta oikealla puolella. Nyt viisari ei edes värähtänyt ja sen perusteella toiveissa elää pelkkä pakoventtiilin rikkoutuminen.

Renkaat millä Mika lähti aika-ajoon olivat ajamattomat, mutta vanhat. Sen verran vanhat, että sivuissa näkyi jo murtumia. Uusi setti Misukoita maksaa noin kaksi ja puoli tonnia.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Ihan iskemättömät ja tuoreet gummit on tyyriitä. Jotkut kuskit on harrastaneet kierrätystä s.e. ostavat rahamiehiltä yhden kisan ajettuja rengassettejä alle 50% uusien hinnasta. Tietämättä sen paremmin sileän kelin renkaiden hinnoista ja ominaisuuksista voisin kuvitella et Misukalle löytyis halvempiakin vaihtoehtoja - esim. Hoosier tai Nankang. BGT säännöt ei kai sanele rengasmerkkiä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Onhan niitä muitakin merkkejä joo, mutta onko hinnassa sitten niin paljoa eroa.Ja kumpi sitten on lopulta nopeampi, joku halpismerkki uutena vai misukka muutaman lämpösyklin saaneena.

Nämä Mikan ajamattomat, mutta rauhassa hyvin tekeytyneet renkaat taisivat olla black round Pirellis. Jos tässä porukassa on avuliaita henkilöitä, jotka haluaisivat tukea Mikan taistelua isompiaan vastaan, niin minuun voi ottaa yhteyttä. Välitän viestiä ilomielein eteenpäin. Pienikin apu kelpaa.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
En tiedä paremmasta mutta ainakin usein eri merkkinen rengas käyttäytyy eri tavoin. Vielä takavuosina aika moni suosi korkeaprofiilisia Avoneita mut niiden saatavuus alkoi olemaan heikkoa. Mm. Bengt Wiik siirtyi sit Corvetten alla matalaprofiilisiin nykyaikaisiin renkaisiin ja alustan säädöt meni ihan uusiin puihin. Misukan etu on siinä et niitä voi ostaa Porsche miehiltä vähän käytettyinä suht. edullisesti. Sprint Cupissa kun on yksityyppi rengassääntö.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Kas kun Mikan lisäksi ei juuri muita BRCF harrastajia ole rakentanut autoaan noin isolla kädellä. Joskus näin Kemorassa jonkun punaisen E46:n jossa oli saman kaltainen moottori konstruktio. Taisi olla TimeAttack kilpuri.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
BRCF on kuollut ja kuopattu ajat sitten. Siitä ei ole jäljellä enää kuin kaunis muisto. Kaluston kohtalosta ei ole tietoa.

Mikalla auton rakennus alkoi ihan siviiliautosta, joka jalostui aina vaan enemmän ja enemmän ratakäyttöön sopivaksi. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee raja vastaan jolloin on paras viedä kilvet konttorille tai tehdä jokin muu ratkaisu. Mikalla päätös oli tehdä varaosakorista uusi kilpa-auto, johon saa toteuttaa omia visioita ilman leimamiehen valituksia. Tekniikka siirtyi vanhasta korista sellaisenaan uuteen koriin. Ahdin oli jo siis käytössä kilvellisessä autossa ja siihen aikaan sen katsastaminen Suomen tieliikenteeseen oli mahdotonta. Vanhalla autolla on ajettu ainakin Kemorassa jokin kisa aikoinaan.

Punainen ahdettu e46 M3 taisi olla jostain Seinäjoen alueelta. En tiedä missä auto nykyään menee. Siinäkin olisi potentiaalinen aihio jatkojalostukseen. Saman tyylinen mutta musta ahdettu e46 M3 on myös Suomessa. Silläkin on taidettu ajaa Time Attackia joskus aikoinaan. Senkään kohtalosta ei ole tietoa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Eikös Mikan auton rengaskoko ole peruja Kuismaselta hankituissa renkaissa. Siksi ei Cuppi Porschen renkaat taida olla sopivia.
Sinällään, M- koneen viritys ei minusta ole kovin fiksua, koska kaikki palikat maksaa maltaita, kun porsii. Joku M50 tai M60 tms pohjainen on hyvä aihio alkaa virittämään. Koneita ja osia löytyy kohtuuhintaan.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Hietamäen Markku ainakin sai Audiin (nykyisin Kyllösellä) renkaita Kuismaselta. Käytös muuttui paljon vs. Vanhat kapeat DTM renkaat.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Eikös Mikan auton rengaskoko ole peruja Kuismaselta hankituissa renkaissa. Siksi ei Cuppi Porschen renkaat taida olla sopivia.
Sinällään, M- koneen viritys ei minusta ole kovin fiksua, koska kaikki palikat maksaa maltaita, kun porsii. Joku M50 tai M60 tms pohjainen on hyvä aihio alkaa virittämään. Koneita ja osia löytyy kohtuuhintaan.
En osaa sanoa mistä ekat hankitut renkaat ovat, mutta käsittääkseni Mika on tämän uuden auton rakentanut alustaltaan ja koriltaan nimen omaan niin, että se ottaa mukisematta vastaan GT3:ssa käytettyjä renkaita. Tarkoittaa siis esim. eteen 270/650-18 tai 300/650-18 ja taakse 300/680-18 tai 310/710-18. Nuo on ne yleisimmät variaatiot ja eri merkeillä saattaa nimellismitta, siis leveys/korkeus lukemat olla erit. Suurin piirtein samaa leveyttä ne kaikki todellisuudessa ovat. Nykyinen cup Porsas käyttää noista tuota leveämpää kokoa. Vanhemmat sitten kapeampaa.

Mikalla vain taitaa olla kaikki vanteet samaa leveyttä ja nykyinen vanne meinaa olla turhan kapea 310-leveälle Misukalle. Harmi kun uusimmassa cupissa on siirrytty leveämpien renkaiden myötä myös keskimutterikiinnitteisiin vanteisiin.

S50 on hyvä aihio virittää, mutta totta on, että joidenkin osien saatavuus alkaa olla heikkoa. Driftingissä koneita on paskottu oikein urakalla. BMW on siitä hieno tehdas, että ne alkavat kyllä valmistaa uudelleen osia, jos niille on tarpeeksi kysyntää. Auto ja moottori ovat siirtyneet BMW:n mielestä jo historikki osastolle ja se näkyy osien hinnassa.

M50 saadaan tuottamaan kyllä riittävästi tehoa. Paljon sillekin pitää tietysti tehdä, että näin oikeasti tapahtuu ja onko sekään loppupeleissä halpaa. M60 koneen heikkoutena on alumiinipintaiset sylinterit. Ehkä joku mäntävalmistaja tietää niksit mitä tehdä ja renkaathan ne tärkeämmät ovat. V8 koneen pohjana pitäisi käyttää joko 3- tai 3,5 litraista versiota. Ahdettuna auton omassa massa pitäisi olla jotain älytöntä 4 litraisella tai sitä suuremmalla moottorilla. Ls moottorilla ei kannata autoa pilata.

Mun mielestä katse pitäisi suunnata uudenpiin moottoreihin eli N54, N55 tai B58. Ne ovat kevyitä ja kestävät melkoisesti voimaa jo vakio sisuskaluilla. Tietysti centrifugaalista voisi siinä vaiheessa siirtyä turboon, vaikkakin mekaanisella ahtimella moottorin ajokäytös on erittäin looginen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Mikalla päätös oli tehdä varaosakorista uusi kilpa-auto, johon saa toteuttaa omia visioita ilman leimamiehen valituksia. Tekniikka siirtyi vanhasta korista sellaisenaan uuteen koriin. Ahdin oli jo siis käytössä kilvellisessä autossa ja siihen aikaan sen katsastaminen Suomen tieliikenteeseen oli mahdotonta. Vanhalla autolla on ajettu ainakin Kemorassa jokin kisa aikoinaan.
Tarkoittaako varaosakori tässä vaiheessa jotain romikselta haettua siviiliauton raatoa vai ihan tehdasuutta varaosakoria? BRCF:n kisoissa ei tainnut montaa kaarellista kilpa-autoa olla. Mikan lisäksi ei muistu mieleen kuin nykyisin Jönkkkärillä oleva ex-Kaskisaari ja sit Juvosen Historic 2002:n. Loput oli enemmän tai vähemmän viritettyjä siviiliautoja.

Mistä tuo "sentrifuugi" muutes on peräisin? Niemisen 850:ssa oli myös mekaaninen ahdin, mutta Toni oli päätynyt pienehköön ruuviahtimeen tuollaisen "sentrifuugin" sijaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tarkoittaako varaosakori tässä vaiheessa jotain romikselta haettua siviiliauton raatoa vai ihan tehdasuutta varaosakoria? BRCF:n kisoissa ei tainnut montaa kaarellista kilpa-autoa olla. Mikan lisäksi ei muistu mieleen kuin nykyisin Jönkkkärillä oleva ex-Kaskisaari ja sit Juvosen Historic 2002:n. Loput oli enemmän tai vähemmän viritettyjä siviiliautoja.

Mistä tuo "sentrifuugi" muutes on peräisin? Niemisen 850:ssa oli myös mekaaninen ahdin, mutta Toni oli päätynyt pienehköön ruuviahtimeen tuollaisen "sentrifuugin" sijaan.
Ei tarkoita kumpaakaan.

Kaikki BRCF:n kisoissa kilpaa ajaneet olivat kaarellisia kilpa-autoja. Osassa oli kilvet, osassa ei. Mika ei muistaakseni koskaan omalla autollaan niihin kisoihin osallistunut, koska jälkiahdetulla ei päässyt mukaan. Voin toki olla väärässä. Joka tapauksessa niissä kisoissa oli useampikin e36 M3, kaarilla ja muilla herkuilla mitä radalle tarvitaan sekä e46 M3 ja erittäin nopea e30 M3. Nämä täydennettynä Extreme-Bemareilla ja muilla satunnaisilla BMW-kilpa-autoilla. Mikä on sitten lopulta kilpa-auto ja mikä viritetty siviiliauto.

Mika on sen aikoinaan ostanut, kun halvalla sai. Ei siis mikään bolt on -paketti vaan ihan itse paikoilleen väkerretty. Tuollainen centrifugal-ahdin on erinomaisen hyvä rata-autoon. Moottori toimii kuin iso viritetty vapari. Huipputehot ja -väännöt saadaan isoilla kierroksilla toisin kuin Eatonilla tai ruuvilla. Kuka rata-ajossa nyt alakierrosvääntöjä kaipaa? Lisäksi sequvaihteisto ja Roots-/ruuviahdin saattaa kuulemma aiheuttaa ogelmia. Centrifugalin kevyemmät pyörivät osat eivät niinkään. Toni taisi kuitenkin niiltä ongelmilta välttyä. Muistakseni siinäkin autossa sequlaatikko oli.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tuosta videon E46:a ei ole muistijälkeä. Valkoisen E30:n muistan pari kertaa BRCF:n tapahtumissa nähneeni. Nopea oli toki mutta toisin kuin vaikka Kaskisaari, ei omistajansa ollut kiinnostunut ulkoiluttamaan sitä muissa kisoissa. Tuskin olis jaloissa pyörinyt. Yhden kerran Alastarolla(?) näin myös valkoisen E36:n jossa oli kuitukeula, jonka saattoi nostaa yhtenä kappaleena pois. Autoa ei kuitenkaan muistini mukaan huolittu BRCF:n kisaan koska tuo flippikeula ja ehkä jotain muutakin viriviriä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Katselin tuossa vanhoja lehtiä ja silmiini osui juttu vuoden 87 Kemora 500 kisasta. Roope Lappalaisen Camarolla rykäisemä paalupaikka-aika oli 1'10,96. Ollakseen yli 30 vuotta sitten tehty rykäisy, niin aika on kohtuullisen hyvä. Toki eroa johonkin Kuismasen Viperiin on yli 3 sekuntia mutta esim tämän päivän V8 Thunderit saa rykiä ihan tosissaan tuohon päästäkseen.
 
Ylös