F1-Uutisia 2023

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9552
Sijainti
Helsinki
Nyt homma on menossa pahasti liikaa kaupallisuuden puolella kuten Nascar, mitä seuraavaksi? Johtopisteet, varikkopisteet?
Tähän suuntaan ei kannata mennä, muuteen f1 ampuu itseään pahasti jalkaan. Blogissani otin tähän kantaa.

Kuitenkin tämän moottoriurheilun muodon juuret ovat euroopassa ja nämä haluan itsekin säilyttää. Omistajien kannattaisi keskittyä somenäkyvyyden maksimoimiseen, eikä muokata sääntöjä viihteen nimissä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9316
Viime vuoden sprinttikisat "normalisoivat" lähtöjärjestyksiä melkoisesti. Brasiliassa Magnussen oli aika-ajon nopein, mutta kun sprinttiä ajettiin niin oletetusti sijoitus tippui ja varsinaiseen kisaan hän lähti kahdeksantena. Eturivissä kaksi Mersua ja toisessa rivissä kaksi Red Bullia.

Samoin Imolassa Perez (7.) ja Sainz (10.) olivat epäonnistuneet aika-ajossa, mutta sprintin jälkeen olivat suurin piirtein normaaleilla paikoillaan kakkosrivissä. Itävallassa Perez jäi aika-ajossa sijalle 13., kun ratarajakäsittelyt hylkäsivät hänen Q2-suorituksensa ja sitä myöten myös Q3:n. Lähtöruutu nousi sprintin aikana viidenneksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Audi olisi uutisen mukaan nimennyt haluamakseen ykköskuljettajaksi Carlos Sainzin. Sikäli uutinen olisi huono Valtteri Bottaksen kannalta.

Itse vain ihmettelen sitä, että miksi juuri Sainz? Tietysti kokemusta toisi tiimiin paljon, mutta ei kuitenkaan ole sellainen ykköskorin talentti, että mestaruutta voisi hänen kanssaan hakea.

https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=485130
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Audi olisi uutisen mukaan nimennyt haluamakseen ykköskuljettajaksi Carlos Sainzin. Sikäli uutinen olisi huono Valtteri Bottaksen kannalta.

Itse vain ihmettelen sitä, että miksi juuri Sainz? Tietysti kokemusta toisi tiimiin paljon, mutta ei kuitenkaan ole sellainen ykköskorin talentti, että mestaruutta voisi hänen kanssaan hakea.

https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=485130
Carloksen (jr.) Iskä ajaa jo Audilla...
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Ja vaikkei olisikaan, niin minusta on päivän selvää ettei Audi voi ykkösiin tulla kuskikaksikolla Bottas-Zhou, mikäli haluavat ihan tosissaan tulla pärjäämään ykkösiin.
Niin, mutten itse pidä Carlos Sainz:ia myöskään merkittävästi Bottasta parempana kuljettajana. Varmaankin aika tasoissa suorituskyvyssä.

Audin kannattaisi ehkä enemmän katsoa mielestäni Leclercin, Russellin, Norriksen ja ehkä myös Piastrin suuntaan, ja hakea täältä ykköskuskia tiimiinsä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3468
Tiedä sitten olisiko odotettavissa ykköskuljettajan vai autonkehittäjän rooli. Onhan Sainzilla jo roppakaupalla kokemusta, vauhtia ei niinkään.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2780
Ei tuo Audin mukaantulo nyt myöskään ole mikään tae menestyksestä, lyhyellä aikajänteellä varsinkaan. Vähän hankala sinne voi ihan kärkikastin kuskeja olla houkutella. Toki tilanteet aina muuttuu ja joku saattaakin olla sellaisessa tilanteessa että tuollainen projekti houkuttaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Niin, mutten itse pidä Carlos Sainz:ia myöskään merkittävästi Bottasta parempana kuljettajana. Varmaankin aika tasoissa suorituskyvyssä.

Audin kannattaisi ehkä enemmän katsoa mielestäni Leclercin, Russellin, Norriksen ja ehkä myös Piastrin suuntaan, ja hakea täältä ykköskuskia tiimiinsä.
Unohtakaa ikäraakit, katse Tuukka Taposeen!
..
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5055
Audin kannattaisi ehkä enemmän katsoa mielestäni Leclercin, Russellin, Norriksen ja ehkä myös Piastrin suuntaan, ja hakea täältä ykköskuskia tiimiinsä.
Näiden kuskien suhteen Audin pitäisikin heittää verkot vesille, mutta jos nämä on saavuttamattomissa niin Sainz on varmaan sellainen realistinen köyhän miehen ykköskorin kuski -plan. Piastri vielä vähän katsomaton kortti, mutta tätä menoa Mclarenilla alkaa olemaan tyytymättömiä kuskeja ja he voisivat olla houkuteltavissa uuteen projektiin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4203
Ei tuo Audin mukaantulo nyt myöskään ole mikään tae menestyksestä, lyhyellä aikajänteellä varsinkaan. Vähän hankala sinne voi ihan kärkikastin kuskeja olla houkutella. Toki tilanteet aina muuttuu ja joku saattaakin olla sellaisessa tilanteessa että tuollainen projekti houkuttaa.
Näin juuri. Jos kerran rakentaa oman moottorin, niin luultavasti rämpii enemmän ja vähemmän ongelmien kanssa ekat vuodet, niinkuin kaikki muutkin ovat tehneet.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Näin juuri. Jos kerran rakentaa oman moottorin, niin luultavasti rämpii enemmän ja vähemmän ongelmien kanssa ekat vuodet, niinkuin kaikki muutkin ovat tehneet.
Kaikki samat vempaimet ovat kuitenkin olleet käytössä WEC-sarjan puolella, että Audilla pitäisi olla ymmärrystä F1-tason moottorin suunnittelusta ja rakentamisesta konseptitasolla. Nyt se WEC:n parista hankittu tietotaito on vain sovitettava F1-auton sisälle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Audi on wecissä kilpaillut viime aikoina dieseleillä. Niiden ymmärtämisestä tuskin on kovin paljon hyötyä ykkösissä. Vaikka ymmärrystä, tietoa, taitoa ja kokemusta olisi pohjalla mielin määrin, niin ei se tasaveroisen tekniikan tekeminen niin vain onnistu. Ei se onnistunut Hondalla eikä Rellullakaan, vaikka molemmilla oli kokemusta alla eri kilpaluokista.

Audi saattaa kyllä oikaista ja ostaa naapuripilttuusta bensakoneiden knouhauta, siis Porschelta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4203
Minkä tahansa sarjan huipulle moottorin rakentaminen on äärettömän hankalaa ja varsinkin ykkösten.
Bemari pääsi juonesta kiinni suht nopeasti, mutta edes Honda ei onnistunut viimeisimmässäkään paluussaan kovin jouhevasti, vaikka välissä oli vain jokunen vuosi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Minkä tahansa sarjan huipulle moottorin rakentaminen on äärettömän hankalaa ja varsinkin ykkösten.
Bemari pääsi juonesta kiinni suht nopeasti, mutta edes Honda ei onnistunut viimeisimmässäkään paluussaan kovin jouhevasti, vaikka välissä oli vain jokunen vuosi.
Toisaalta tuohon BMW aikaan moottorit oli huomattavasti simppelimpiä ja old schoolia muutenkin. Nämä nykyajan viritykset näyttää olevan haastava asia saada kohdalleen.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Toisaalta tuohon BMW aikaan moottorit oli huomattavasti simppelimpiä ja old schoolia muutenkin. Nämä nykyajan viritykset näyttää olevan haastava asia saada kohdalleen.
Oli joo, mutta ei se siltikään kaikilta tuntunut onnistuvan. Lähelle pääsi kohtuu helposti, mutta ne viimeiset kymmenet hepat olivat silloinkin kovan työn takana. Bemarilla on kyllä aina ollut tehokkaat vaparimoottorit hanskassa, kuten myös Hondalla. Nykyinen turboaikakausi tiukkoine rajoituksineen onkin toinen tarina. Luotettavuus, taloudellisuus ja tehokkuus eivät tule hetkessä, ainakaan samassa paketissa. Vaatii kovaa hieromista saada kaikki osumaan kohdalleen paletissa jossa on aika monta liikkuvaa osaa.

Mites muuten nämä rahankäyttösäännöt? Onko moottoreiden kehitykseen käytettyyn rahaan jotain rajoja?
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
Mites muuten nämä rahankäyttösäännöt? Onko moottoreiden kehitykseen käytettyyn rahaan jotain rajoja?
On rajoitettu. 95 miljoonaa dollaria 2023-2025 ja 130 miljoonaa vuodesta 2026 eteenpäin. Uudet valmistajat saa ekstraa 10 miljonaa tämän ja seuraavan vuoden, 5 miljonaa vuonna 2025.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4203
Ainakin tähän asti on voinut laittaa siihen mielin näärin, mutta olisiko virallisen ilmoittautumisen jälkeen tullut jotakin rajoituksia rahankäyttöön.
 
Ylös