FIA rakentaa rallia.

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
424
Onhan tuota pohdittu jo aiemminkin, että jos perjantaina keskeyttää niin voisi keskeyttää lauantaina heti parc fermen jälkeen ja sunnuntaina kruisailla poweriin asti. Mutta eipä sitä olla kuitenkaan harrastettu vaikka kuinka epätoivoiselta on mikäkin tietty tilanne näyttänyt kokonaiskilpailun osalta.

En usko siis nytkään siihen että lauantai jätettäisiin kokonaan ajamatta mutta riski sille, että lauantai kruisaillaan läpi niin kasvaa. Aiemmin kun ajettu superrallissa la ja su, niin on ollut mahdollisuus nousta pisteille, nyt ensi vuonna lienee mahdottomuus perjantain keskeytyksen jälkeen ajaa lauantaina top 10. Ei kilometrit riitä siihen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3196
Sijainti
Lahti
Omalla oudolla tavallaan uudet pistelaskutsydeemit tuovat MM-taistelun kannalta muuassaan tuulahduksen menneiltä ajoilta, jolloin ralliautoilijan piti osata muutakin kuin ajaa tuhatta ja sataa. Paljon pähkimistä ja taktikoimista, kestämistä ja irroittelun hetkiäkin. Ihan hyvähän tästä voi tulla, jos malttaa funtsia kyseessä olevan koko kauden kestävä MM-taistelu, ja että lopussa voittaa se, jolla on eniten pisteitä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Millä matematiikalla? Tai miksi kärkikuskille riittäisi se lauantain voiton 18 pistettä jos kakkosena lauantain lopussa ollut voi saada sunnuntain voittamalla häntä enemmän pisteitä? Tämähän olisi vastaava kuin nykymallissa lauantain lopussa kisaa johtava alkaisi köröttelemään maaliin että varmistaa itselleen 18 pistettä kakkossijasta ja päästää takaa tulevan ohi suosiolla...
Kysyn nyt ihan vakavasti, että kuka on rallin voittaja? Lauantain vai sunnuntain lopuksi nopein kuljettaja? Kuvittelin aluksi että sunnuntain lopuksi, mikä oli minulle ihan ok, eli nykymeno jatkuu siltä osin. Tätä viestiketjua lukiessa sai kuvan, että lauantain lopuksi nopein olisi ykkönen. Ja nyt taas uudempia viestejä, että sunnuntain nopein.

Pistelasku on toissijainen asia (minulle). Kunhan voittaja olisi se kenen yhteisaika rallin erikoskokeilla on pienin.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5283
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kysyn nyt ihan vakavasti, että kuka on rallin voittaja? Lauantain vai sunnuntain lopuksi nopein kuljettaja? Kuvittelin aluksi että sunnuntain lopuksi, mikä oli minulle ihan ok, eli nykymeno jatkuu siltä osin. Tätä viestiketjua lukiessa sai kuvan, että lauantain lopuksi nopein olisi ykkönen. Ja nyt taas uudempia viestejä, että sunnuntain nopein.

Pistelasku on toissijainen asia (minulle). Kunhan voittaja olisi se kenen yhteisaika olisi se kenen yhteisaika rallin erikoskokeilla olisi pienin.
1702844848138.png
 

Tiekirja

Active member
Liittynyt
25.5.2020
Viestit
36
Uudistus tuntuu kyllä jonkin verran sekavalta, mutta ei nyt näkemättä tyrmätä asiaa. Voihan se olla että kauheasti mikään ei muutu. Harmillinen homma on toki tuo yleiskilpailun voittajan mahdollinen tilanne, että muut korjaavat pisteet ja maineen.

Enempi kyllä hämmästyttää tämä joidenkin ralli"fanien" asenne, että rallin seuraaminen loppuu just tähän paikkaan, kun pistelaskua muutetaan. Miksi? Itelle ralli on ainakin paljon muuta kuin MM-pisteitä. Tottakai ne on tärkeitä, mutta kyllä pääasia on penkalla tai telkkarista nähtynä vauhdikas meno, huikeat suoritukset, tiukat tilanteet, pelastukset ja ulosajot sekä harmilliset tekniset murheet, tunteet ja tuoksut. Niiden takia ite rallia seuraan. Ei siinä penkalla ollessa kun tuollainen Rally1 auto pyyhältää ohi tuu mieleen että paljonkohan se nyt tästä MM-pisteitä saa, vaan se Vau-efekti että onpa hienoa. Mutta kukin tavallaan.
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
228
Uudistus tuntuu kyllä jonkin verran sekavalta, mutta ei nyt näkemättä tyrmätä asiaa. Voihan se olla että kauheasti mikään ei muutu. Harmillinen homma on toki tuo yleiskilpailun voittajan mahdollinen tilanne, että muut korjaavat pisteet ja maineen.

Enempi kyllä hämmästyttää tämä joidenkin ralli"fanien" asenne, että rallin seuraaminen loppuu just tähän paikkaan, kun pistelaskua muutetaan. Miksi? Itelle ralli on ainakin paljon muuta kuin MM-pisteitä. Tottakai ne on tärkeitä, mutta kyllä pääasia on penkalla tai telkkarista nähtynä vauhdikas meno, huikeat suoritukset, tiukat tilanteet, pelastukset ja ulosajot sekä harmilliset tekniset murheet, tunteet ja tuoksut. Niiden takia ite rallia seuraan. Ei siinä penkalla ollessa kun tuollainen Rally1 auto pyyhältää ohi tuu mieleen että paljonkohan se nyt tästä MM-pisteitä saa, vaan se Vau-efekti että onpa hienoa. Mutta kukin tavallaan.
Täysin samaa mieltä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
Enempi kyllä hämmästyttää tämä joidenkin ralli"fanien" asenne, että rallin seuraaminen loppuu just tähän paikkaan, kun pistelaskua muutetaan. Miksi? Itelle ralli on ainakin paljon muuta kuin MM-pisteitä. Tottakai ne on tärkeitä, mutta kyllä pääasia on penkalla tai telkkarista nähtynä vauhdikas meno, huikeat suoritukset, tiukat tilanteet, pelastukset ja ulosajot sekä harmilliset tekniset murheet, tunteet ja tuoksut. Niiden takia ite rallia seuraan. Ei siinä penkalla ollessa kun tuollainen Rally1 auto pyyhältää ohi tuu mieleen että paljonkohan se nyt tästä MM-pisteitä saa, vaan se Vau-efekti että onpa hienoa. Mutta kukin tavallaan.
Tämä on muuten mielenkiintoinen huomio. Itsekin huomannut Jyskälän osalta, että vuosi vuodelta vähemmän on ollut kiinnostunut mikä tilanne itse kisassa on. Välillä ei mitään hajua kuka siellä johtaa. Ja siis torstaista sunnuntaihin siellä metässä rymyää.

Mutta kuten sanottu, niin suorituksia siellä ollaan seuraamassa..
 

gianluigi

New member
Liittynyt
17.12.2023
Viestit
2
Uudistus tuntuu kyllä jonkin verran sekavalta, mutta ei nyt näkemättä tyrmätä asiaa. Voihan se olla että kauheasti mikään ei muutu. Harmillinen homma on toki tuo yleiskilpailun voittajan mahdollinen tilanne, että muut korjaavat pisteet ja maineen.

Enempi kyllä hämmästyttää tämä joidenkin ralli"fanien" asenne, että rallin seuraaminen loppuu just tähän paikkaan, kun pistelaskua muutetaan. Miksi? Itelle ralli on ainakin paljon muuta kuin MM-pisteitä. Tottakai ne on tärkeitä, mutta kyllä pääasia on penkalla tai telkkarista nähtynä vauhdikas meno, huikeat suoritukset, tiukat tilanteet, pelastukset ja ulosajot sekä harmilliset tekniset murheet, tunteet ja tuoksut. Niiden takia ite rallia seuraan. Ei siinä penkalla ollessa kun tuollainen Rally1 auto pyyhältää ohi tuu mieleen että paljonkohan se nyt tästä MM-pisteitä saa, vaan se Vau-efekti että onpa hienoa. Mutta kukin tavallaan.
Ei rallien seuraaminen penkalta lopu kohdaltani. Varsinkin kun rallien valokuvaaminen on yksi harrastukseni ja tuttuja on ajamassa kyläkisoissa ja SM-sarjassa. Jyskälässäkin ollaan penkalla.

Ralliin on aina kuulunut kestävyyselementti. Se on vähentynyt vuosien mittaan, mutta on edelleen mielestäni riittävä. Uusi pistelasku ei suosi välttämättä enää aivan yhtä paljon kestävyyttä. Joka tapauksessa yleiskilpailun voittajan kuuluisi saada eniten pisteitä.

Rallin MM-sarja on ollut kriisissä jo pidemmän aikaa. Ensi vuonna Fordilla ei oteta enää voittoja. Yksi automerkki on siis tavallaan jo pois pelistä. Kaikki kuskit eivät halua ajaa täyttä sarjaa. Monet kuskit haluaisivat ajaa, mutta eivät pääse ajamaan. Alkaa tämä olemaan jo aika surkeaa. Sen päälle kun keksitään vielä täysin järjetön pistelasku, niin saa MM-sarjan seuraaminen riittää ainakin toistaiseksi. Samat ajatukset tuntuivat olevan tutuilla ralliaktiiveilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä on muuten mielenkiintoinen huomio. Itsekin huomannut Jyskälän osalta, että vuosi vuodelta vähemmän on ollut kiinnostunut mikä tilanne itse kisassa on. Välillä ei mitään hajua kuka siellä johtaa. Ja siis torstaista sunnuntaihin siellä metässä rymyää.
penkalla tosiaan elää omassa kuplassaan, joskin Jyskälässä ralliradio auttaa seuraamista, vaikkakin on vaikea vaihtaa ajatuksissaan kontekstia, kun kärkiautot menevät jo seuraavalla pätkällä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Tämä on muuten mielenkiintoinen huomio. Itsekin huomannut Jyskälän osalta, että vuosi vuodelta vähemmän on ollut kiinnostunut mikä tilanne itse kisassa on. Välillä ei mitään hajua kuka siellä johtaa. Ja siis torstaista sunnuntaihin siellä metässä rymyää.

Mutta kuten sanottu, niin suorituksia siellä ollaan seuraamassa..
Kyllä, hyvin todettu. Vaikka ralliradiota kuunnellaankin metsässä, niin kyl se kaikki härdelli siinä ympärillä vie vaan kaiken huomion. Siirtymiset, seuraaminen jne. Joten itsellä ei välttämmättä pistellä ole niin väliä. Ralli se kiinnostaa.

Mut niinhän se aina on että toisille moni asia on näkemättä paskaa.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
841
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Kyllä, hyvin todettu. Vaikka ralliradiota kuunnellaankin metsässä, niin kyl se kaikki härdelli siinä ympärillä vie vaan kaiken huomion. Siirtymiset, seuraaminen jne. Joten itsellä ei välttämmättä pistellä ole niin väliä. Ralli se kiinnostaa.

Mut niinhän se aina on että toisille moni asia on näkemättä paskaa.
Kotona menee seuraava viikko koosteita ja youtubea katellessa, tulee tuplamäärä rallia👍
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
133
Yksi asia mikä mietityttää uudessa systeemissä on se, että väheneekö 'voiton' juhliminen kameroiden edessä. Urheilua seuraaville yksi osa fiilistä on nähdä kun voitosta otetaan ilo irti. Uudella mallilla jos lauantaina on tiukka sekuntitaistelu ja voitat sen sekunnin erolla niin ei varmaankaan auton katolle mennä juhlimaan, ettei tule nuolaistua liian aikaisin. Sitten taas jos olet kerännyt täydet pisteet alkurallista ja körötellyt sunnuntain niin onko powerin maalissa tunteet tapissa? Toki hieman samaa on vanhassa mallissa jos erot ovat suuret, mutta mahdollisesti uudessa mallissa tuo korostuu. Tietysti jos halutaan maksimit viikonlopulta niin tuo ei vaikuta.
En ole aikaisemmin ollut minkään sprintti-kisan kannattaja, mutta ehkä nyt kokeilisin mielummin niin että lauantaina ratkeaa kisan voittaja, 18p(tai 20p). Sunnuntain sprintikisan voittajalle 7 ja power 3p, 2p, 1p. Olisi ainakin jännättävää ja täysillä ajoa enemmän. Televisioon voisi yrittää saada kaksi päälähetystä, lauantain viimeinen ek ja sunnuntain power.

Itse on tarkoitus tätä hienoa lajia seurata ihan yhtä paljon näillä uusillakin pistelaskuilla, enkä usko että kauden aikanakaan uusi systeemi omaa mielenkiintoa juurikaan vähentää.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
202
Eniten kuitenkin harmittaa näin tilastoniilona se, että kokonaiskilpailun voiton arvo ei ole enää mitään, eikä se nopein kuljettaja välttämättä jää historiankirjoihin voittajana.
Itse toivon myös, että rallin kokonaiskilpailun voittajan status pysyy. Toisaalta, jos on kärjessä lauantain jälkeen ja on sunnuntaina yleiskilpailun voittaja, niin ei silloin sunnuntainakaan ole hirveän hiljaa voitu ajaa.

Koetin laskea uusia pisteitä tämän vuoden MM-rallituloksiin. Toki niissä on eroja vanhaan verrattuna, mutta ne uudet ovat kuitenkin melko samansuuntaiset. Todennäköisesti tämä johtuu osaltaan siitä, että lauantai-iltana asetelmat ovat usein jo vakiintuneet, eivätkä tulokset juuri muutu sunnuntaina.

Uudella pistelaskulla vain kahdessa MM-rallissa toinen kuljettaja olisi saanut yhtä paljon pisteitä kuin yleiskilpailun voittaja powerstagen jälkeen. Kaikissa muissa ralleissa yleiskilpailun voittaja olisi saanut eniten pisteitä. Ja vain yksi tällä kaudella lopputuloksissa 10 parhaan joukkoon ajanut olisi jäänyt saamatta MM-pisteitä uudella järjestelmällä. Oliver Solberg oli kymmenes Kroatiassa, mutta vasta 11. lauantai-iltana.

Näin olisi jaettu pisteitä Sardiniassa uudella pistejärjestelmällä. Ei mullistavaa, mutta superralliin pudonneille tämä antaa mahdollisuuden parempiin pisteisiin.

Varsinaisten MM-pisteiden osalta lauantaina sijoille 4-8 ajavat kärsivät siitä, että lauantaina jaetaan vähemmän pisteitä. Jatkossa sunnuntain kisassa Rally2 autoilla on varmasti entistä heikommat mahdollisuudet lisäpisteille. Pienemmillä autoilla lauantaina edellä on myös niitä, jotka sunnuntaina putoavat ongelmien takia, mutteivat kuitenkaan keskeytä. Tällöin yleiskilpailusijoituksen paraneminen ei kapitalisoidu MM-pisteisinä.

Näin olisi käynyt Montessa:

Ogier oli johdossa lauantai-iltana, oli nopein koko sunnuntain, mutta hidas powerstage antoi Kalle Rovanperälle tilaisuuden nousta tasapisteisiin. Rosselin ohitus Gryazinista yleiskilpailussa sunnuntaina ei muuta heille lauantaina jaettuja pisteitä. Jossitteluahan tämä on, mutta tässä vielä pisteet muista ralleista pdfintä:
https://www.dropbox.com/scl/fi/mzselsu6maxubdouxsczw/2023-24results.pdf
https://www.dropbox.com/scl/fi/f6a2m0aerh3yw4gp8o560/2023-24details.pdf
Edit, MM-pisteet: https://www.dropbox.com/scl/fi/fo4dq4eh1ty9o8ayrgw1r/2023-24points.pdf

Järki ei riitä RC2-pisteisiin. Kaikki tulokset ovat eWRC:stä, mutta jos jotakin on laskettu pieleen, niin se on (tm)minä.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Jotenkin haiskahtaa nyt siltä että kun tätä järjestelmää on muutettu, on vain verrattu excelissä pisteitä uudella ja vanhalla järjestelmällä. On todettu että uusi tapa pitää tilanteen tasaisempana ja siten kiristää kilpailua. Mutta se rallin voittaja unohtui tuossa excel-maratoonissa kokonaan...
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1291
Uudistus tuntuu kyllä jonkin verran sekavalta, mutta ei nyt näkemättä tyrmätä asiaa. Voihan se olla että kauheasti mikään ei muutu. Harmillinen homma on toki tuo yleiskilpailun voittajan mahdollinen tilanne, että muut korjaavat pisteet ja maineen.

Enempi kyllä hämmästyttää tämä joidenkin ralli"fanien" asenne, että rallin seuraaminen loppuu just tähän paikkaan, kun pistelaskua muutetaan. Miksi? Itelle ralli on ainakin paljon muuta kuin MM-pisteitä. Tottakai ne on tärkeitä, mutta kyllä pääasia on penkalla tai telkkarista nähtynä vauhdikas meno, huikeat suoritukset, tiukat tilanteet, pelastukset ja ulosajot sekä harmilliset tekniset murheet, tunteet ja tuoksut. Niiden takia ite rallia seuraan. Ei siinä penkalla ollessa kun tuollainen Rally1 auto pyyhältää ohi tuu mieleen että paljonkohan se nyt tästä MM-pisteitä saa, vaan se Vau-efekti että onpa hienoa. Mutta kukin tavallaan.
Mitä tähän voi lisätä, ei mitään. Täysin samaa mieltä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2366
Eihän rallin katsomista nyt toki sääntöjen takia kuulu lopettaa. Ralli on elämäntapa, eikä sitä kukaan pois vie.

Eiköhän todellisuudessa käy kuitenkin niin, että parhaat on edelleen parhaita. Tänak ja Kalle korjailee varmasti täysiä pistepotteja kaikilta päiviltä jatkossakin.

MUTTA - leikitelläänpä hetki teorian tasolla, ja asetutaan vaikka Katsutan saappaisiin, joka ei ole vielä ikinä päässyt juhlimaan rallin voittoa: kuvitellaan siis kilpailu, jossa monet muut ovat töhöilleet huolella, ja Katsutalla olisi lauantain jälkeen reilu minuutin johtoasema toisena olevaan. Sunnuntaina Taka varmistelee, on kuitenkin päivän viidenneksi nopein muttei kerää powerilta pisteitä, Reilu voittomarginaali kuitenkin säilyy, ja yleiskilpailun voitto on plakkarissa. Lopulta kasassa on 21 pistettä.

Kuljettaja X on Lauantain jälkeen vaikkapa neljäntenä johtuen rengasrikosta, Hän ajaa kuitenkin sunnuntaina pohjat kaikille pätkille power mukaanlukien, keräten lopulta 22 pistettä.

Kuljettaja Y on tasainen Sor...suorittaja - hän on lauantain jälkeen kolmas, on sunnuntaina toinen ja powerilla kolmas keräten yhteensä 24 pistettä.

Kuljettaja Z on Lauantaina toiseksi nopein. Sunnuntaita hidastaa väärä rengasvalinta ja hän on vasta kuudenneksi nopein, mutta powerilta napsahtaa Kuitenkin toiseksi korkeimmat pisteet. Kasassa lopulta myös 21 pistettä.

Kuka oikeastaan voi sanoa voittaneensa yhtään mitään? Kokeeko Katsuta saavuttaneensa viimein jotain yleiskilpailun voitolla, kun muut keräävät kuitenkin jopa enemmän pisteitä?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5283
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuka oikeastaan voi sanoa voittaneensa yhtään mitään? Kokeeko Katsuta saavuttaneensa viimein jotain yleiskilpailun voitolla, kun muut keräävät kuitenkin jopa enemmän pisteitä?
Kyllä tässä skenaariossa Katsuta olisi kuitenkin se yleiskilpailun voittaja, samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin yleiskilpailun voittaja MM-sarjan historiassa - ja se on mielestäni se, mikä ensisijaisesti jää historiankirjoihin. Toki sen merkitys kyseisen vuoden MM-sarjassa ei pisteiden valossa ole sama kuin ennen, mutta samaan tilastosarakkeeseen se silti menee kuin vaikka Mäkisen voitto Suurajoissa 1994.
 
Ylös