"– Autot ovat hienoja, mutta aivan liian kalliita, Latvala sanoo. "
Tässä on nyt kiinnostavaa edelleen tämä keskustelu. Toisaalta miljoonan auto on halpa 100 miljoonan kokonaisbudjetissa, mutta toisaalta kun noita autoja on 3-4 ja ne kuluvat ja kaadoissa tuhoutuvat osat sitten sutheessa auton hintaan, niin äkkiä se kokonaiskustannus kertautuu.
Se lienee kuitenkin varsin selvää kaikille, että mukaan tulemisen ja siellä olemisen kokonaishinta pitäisi saada selvästi alaspäin. Lopulta kyse on vain siitä, että paljonko huomiota eurolla saa ja sitä huomion määrä on vaikea kovin paljon kasvattaa, kuten nähdään, kun sitä yritetään tällaisilla naurettavilla pistelaskumutoksilla. Eli kokonaiskustannuksia olisi saatava alas. Nyt pitäisi selkeästi listata, mihin kaikkialle se 100 miljoonaa lopulta menee ja ruveta katsomaan sitten siitä excelistä, että mistä oiekasti olisi syytä ja mahiksia säästää.
Auton hinnasta jo taas tuossa olikin. rally4:llä km-hinta on reilu kymppi, rally2:lla reilu 30 e/km. Jos kisan ajaa rally3:lla, koko kisa maksaa kait luokkaa 50 ke? Rally2:lla sitten varmaan 60-70 ke?
Rally1:llä muistan kuulleenni kilometrihinnaksi 200-300 e/km(?) ja koko kisan hinnaksi 250-300 ke? Onhan tuossa vaan hurja hintaero. Mistä se lopulta tulee? Mitä maksaa vakuutukset eri autoihin? Onko ne kuluvat osat todella niin paljon kalliimpia?
Mutta mihin se loput 80 miljoonaa lopulta menee...kuljettajien palkkoihin osa, mutta mihin muualle? SIeltä pitäisi sitä säästöä todellakin kaivaa! Ilmeisesti olisi pakko rajoittaa kehtiystyötä tavalla, tai toisella. Olisiko suora budjettikatto mahdollinen?
Ja mitä enemmän asiaa miettii, niin Jonnen ehdotus siitä, että olisi yksi FIA:n kehittämä putkirunko ja valmiit moottoripaketit sun muut atuonvalmistajilta velvollisuutena myydä ulkopuolisille jne. kuulostaa erittäin hyvältä.
Joka tapauksessa kokonaisbudjetti auki riveittäin ja sieltä katosmaan sitten, mistä voisi säästää. Kilpailukykyisen tiimin pyörittämisen hinta pitäisi saada alle varmaan 50 miljoonan.