FIA rakentaa rallia.

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2375
Kyllä tässä skenaariossa Katsuta olisi kuitenkin se yleiskilpailun voittaja, samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin yleiskilpailun voittaja MM-sarjan historiassa - ja se on mielestäni se, mikä ensisijaisesti jää historiankirjoihin. Toki sen merkitys kyseisen vuoden MM-sarjassa ei pisteiden valossa ole sama kuin ennen, mutta samaan tilastosarakkeeseen se silti menee kuin vaikka Mäkisen voitto Suurajoissa 1994.
Niin - Toki teoriassa on mahdollista että voitat kaikki yleiskilpailut, mutta maailmanmestari on joku muu, ja sekös vasta tilastoissa kummalta näyttäisikin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Jotenkin haiskahtaa nyt siltä että kun tätä järjestelmää on muutettu, on vain verrattu excelissä pisteitä uudella ja vanhalla järjestelmällä. On todettu että uusi tapa pitää tilanteen tasaisempana ja siten kiristää kilpailua. Mutta se rallin voittaja unohtui tuossa excel-maratoonissa kokonaan...
Minä olen melko varma että tässä ei ole ollut tarkoitus tasoittaa peliä, vaan tuoda sunnuntaille katsojille jotain seurattavaa. Kun muutaman viime vuonna sunnuntai on ollut lähinnä terveisten ajamista ja sitten power stagella vedetään. Nyt sunnuntainakin kannattaa ajaa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1719
"When you are in the forest you really need to feel that the rally car is coming."
Tässä Kalle osuu ytimeen. Tämä on yksi tärkeimpiä syitä matkustaa katsomaan MM-ralleja. Joka kerta kun sattuu sellaiseen paikkaan, missä ääni kaikuu hyvin, niin se jopa pelonsekainen odottava tunnelma palkitsee ja saa palaamaan. Rallin viehätyksestä iso osa on tunnetta.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
704
Onhan tuo pistejärjestelmä outo. Otetaan vaikka Tänak, joka johtaa rallia lauantain jälkeen suht selvällä erolla ja Evans vaikka toisena suht selvällä erolla. Neuville tehnyt Neuvillet ja ja ajellut lauantaina pappia kirkkoon superrallissa, jotta pääsee sunnuntaille hyökkäämään kohti 7 pistettä. Tässä skenaariossa uskoisin sekä Tänäkin, että Evansin ajavan sunnuntain pakilla läpi ja hyökkäävän powerille 5 pinnan kimppuun. Ei tuossa ole kuin kahden pinnan ero, niin ei järkeä hyökätä täyttää höökää painavan Neuvillen kimppuun. Eli todennäköisesti tuossa körötellään jopa naurettavan hiljaa pätkiä läpi riiippuen eroista, powerilla sitten full attack. Muutenkin kovin sekava järjestelmä ja kyllä aivan ehdottomasti rallin yleiskilpailun voittajan on oltava autokunta, joka ansaitsee rallista eniten pisteitä, oli skenaario mikä tahansa.

Vaikkei vielä uusilla säännöillä ole yhtään rallia ajettu äänestäisin jo nyt paluuta vanhaan ja powerille kaikille uudet renkaat.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
879
"When you are in the forest you really need to feel that the rally car is coming."
Tässä Kalle osuu ytimeen. Tämä on yksi tärkeimpiä syitä matkustaa katsomaan MM-ralleja. Joka kerta kun sattuu sellaiseen paikkaan, missä ääni kaikuu hyvin, niin se jopa pelonsekainen odottava tunnelma palkitsee ja saa palaamaan. Rallin viehätyksestä iso osa on tunnetta.
Aamen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
Ja lisätään nyt vielä auki kirjoitettuna että nimenomaan valmistajat olivat äänestäneet Rally2:een siirtymistä vastaan. Kaikki kolme valmistajaa.
Se onkin se ongelma, koska he ajattelevat vain omaa etuaan (lyhyellä tähtäimellä???), eivätkä lajin etua. Mikä on esim Hyundain motiivi, he ovat ehkä mukana vain 2-3 vuotta enään. Heille ihan sama vaikka laji kuolee sen jälkeen kunhan vain saavat itse maksimi hyödyn lyhyellä tähtäimellä. Heillehän nämä nyky säännöt sopii. Tottakai, kun nyt on sijoitettu paljon rahaa nykyisiin autoihin, on talleille järkevää jatkaa samoilla säännöillä. En usko, että he edes haluavat, että mukaan tulisi uusia automerkkejä viemään heiltä media aikaa. Tätä samaa lyhytnäköistä ajattelutapaa on myös muissa urheilulajeissa kun osallistujat saavat päättää säännöistä. F1 ssä ei haluta uutta Andretin Cadillac tallia mukaan. Se olisi lajille hieno juttu, mutta ei käy nykyisille talleille, koska sitten he saisivat vähemmän rahaa. Eli mieluummin näivetetään koko laji, kunhan vaan ite saadaan enemmän massia. Jääkiekon sm-liiga myös esimerkki, kuinka joukkueet mieluummin tuhoavat koko liigan, että saavat vain itelle enemmän rahaa.

Joten on väärin sanoa, että rallissa todistetusti kaikki hyvin ja laji elää kulta-aikaa, koska kaikki valmistajat ovat yhtä mieltä säännöistä.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
Onko vaarana, että uusilla säännöillä tulee hehkutus-yliannostus. Lauantaina hehkutetaan lauantain nopeinta, sunnuntaina hehkutetaan sunnuntain nopeinta, powerilla hehkutetaan powerin nopeinta ja kilpailun voittajaa ja eniten pisteitä saanutta. Hehkutusta hehkutuksen perään. Se tulee kohta korvista ulos. Myös powerin merkitys vähenee, koska pisteitä jaetaan niin paljon kokoajan. Ketä kiinnostaa kun joku saa powerilta täydet pisteet, kun joku on jo äsken saanut supersunnuntailta täydet pisteet. Keinotekoinen, mut suhteellisen toimiva powerstage on vaan enään yksi juttu muiden joukossa, se menettää kohta arvonsa sekin. Ketään katsojaa ei kohta enää kiinnosta pisteet, kun niitä jaetaan kokoajan
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
Ja lisätään nyt vielä auki kirjoitettuna että nimenomaan valmistajat olivat äänestäneet Rally2:een siirtymistä vastaan. Kaikki kolme valmistajaa.
Pitäisi osata ymmärtää isoa kuvaa. Edelleen miksi tämä ei todista yhtään mitään. Miksi esim M-sport on r2:een siirtymistä vastaan. Heidän r2 on aika heikko auto tällähetkellä. He joutuisivat katsomaan kuinka Skodat pyyhkisivät heillä lattiaa. Vaikka Skoda ei olisi tehdastallina mukana, Red Bullin ja ranskan liiton rahoilla ajavat vuokraisivat privaatti Skodat mieluummin kuin Fiestat. Wilsonilta sulais kaikki bisnekset. Malcomillekkin näivettyvä mm-sarja kelpaa kunhan vain saa itselle kaikki rahat. Malcomille sopii hyvin, että roikkuvat vain R1 ssä mukana ja ajattavat maksukuskeja, koska bisnes.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3243
Sijainti
JKL
Pitäisi osata ymmärtää isoa kuvaa..
Tässäpä se. Isossa kuvassa tehtaat haluavat ajaa niillä Rally1 autoilla. Koska niiden hinnalla ei ole mitään merkitystä. Juuri siinä isossa kuvassa. Jyskässä taitaa olla jo 200 ukkoa töissä ja koko Toyotan rallitallin kausipudjetti lähempänä 100M€, joten maksaako auto 500000 vai miljoonan on kokonaisuuden kannalta täysin yhdentekevää. Kokonaisuuden kannalta myös on merkittävää se että mikäli tehdään päätös Rally2 autoihin siirtymisestä, Toyota lopettaa tehdasteamina toimimisen ja suurin osa 200:sta työntekijästä saa lopputilin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
mikäli tehdään päätös Rally2 autoihin siirtymisestä, Toyota lopettaa tehdasteamina toimimisen ja suurin osa 200:sta työntekijästä saa lopputilin.
Keksitkö ihan omasta päästä tämän? Ovatko he suoraan näin sanoneet? Voitko laittaa linkin? Hehän juuri parhaillaan satsaavat rahaa r2 auton kehitykseen. Logiikka?

Isossa kuvassa ei ole merkitystä, montako työntekijää saa Jyväskylässä lopputilin, oleellista on onko kohta koko MM sarjaa olemassa. Siinäkin tapauksessa 200 ihmistä saa potkut.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
Tässäpä se. Isossa kuvassa tehtaat haluavat ajaa niillä Rally1 autoilla. Koska niiden hinnalla ei ole mitään merkitystä. Juuri siinä isossa kuvassa. Jyskässä taitaa olla jo 200 ukkoa töissä ja koko Toyotan rallitallin kausipudjetti lähempänä 100M€, joten maksaako auto 500000 vai miljoonan on kokonaisuuden kannalta täysin yhdentekevää.
Totta kyllä, mutta fakta on myös se, että esim jyskälän lähtöviivalla oli 2011-2016 enemmän pääluokan autoja kun vuosina 2017-2023. Haluan vain nähdä paljon pääluokan autoja viivalla, olivapa ne sitten privaatteja tai tehtaan autoja. En vain halua nähdä kuinka r2:lla ajetaan säännöllisesti sijoille 6-10 yleiskilpailussa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3243
Sijainti
JKL
Keksitkö ihan omasta päästä tämän? Ovatko he suoraan näin sanoneet? Voitko laittaa linkin? Hehän juuri parhaillaan satsaavat rahaa r2 auton kehitykseen. Logiikka?

Isossa kuvassa ei ole merkitystä, montako työntekijää saa Jyväskylässä lopputilin, oleellista on onko kohta koko MM sarjaa olemassa. Siinäkin tapauksessa 200 ihmistä saa potkut.
Nehän on sanoneet ettei kiinnosta rally2 pääluokkana. Mitä muutakaan se tarkoittaa? Jos niitä kiinnostaisi niin kai ne sen olisi fialle ilmaisseet kun sitä niiltä kyseltiin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14833
Sijainti
Tampereen lenkki
Totta kyllä, mutta fakta on myös se, että esim jyskälän lähtöviivalla oli 2011-2016 enemmän pääluokan autoja kun vuosina 2017-2023. Haluan vain nähdä paljon pääluokan autoja viivalla, olivapa ne sitten privaatteja tai tehtaan autoja. En vain halua nähdä kuinka r2:lla ajetaan säännöllisesti sijoille 6-10 yleiskilpailussa.
2011-2016 ajettiin säännöllisesti pienemmän luokan autoilla kympin sakkiin. Aluksi ännäläisillä, sitten S2000, sitten RRC ja lopuksi R5. Ogier oli 2012 Sardiniassa S2000:lla viides.

https://www.juwra.com/2011_result_compilation.html
https://www.juwra.com/2012_result_compilation.html
https://www.juwra.com/2013_result_compilation.html
https://www.juwra.com/2014_result_compilation.html
https://www.juwra.com/2015_result_compilation.html
https://www.juwra.com/2016_result_compilation.html
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3206
Sijainti
Lahti
"When you are in the forest you really need to feel that the rally car is coming."
Tässä Kalle osuu ytimeen. Tämä on yksi tärkeimpiä syitä matkustaa katsomaan MM-ralleja. Joka kerta kun sattuu sellaiseen paikkaan, missä ääni kaikuu hyvin, niin se jopa pelonsekainen odottava tunnelma palkitsee ja saa palaamaan. Rallin viehätyksestä iso osa on tunnetta.
Hrmhh....esitän tässä hieman paholaisen asianajajaa. Saman logiikan mukaan WRC4-luokan auto olisi siis parhautta, jos se vain pitäisi tullessaan kamalaa meteliä, löisi yön pimeydessä lieskaa ja tärisyttäisi pelottavasti maaperää esimerkiksi ylipainoisten isojen tasapainoittamattomien renkaittensa takia. Kunhan sanon.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1413
Sijainti
Porvoo
Keksitkö ihan omasta päästä tämän? Ovatko he suoraan näin sanoneet? Voitko laittaa linkin? Hehän juuri parhaillaan satsaavat rahaa r2 auton kehitykseen. Logiikka?

Isossa kuvassa ei ole merkitystä, montako työntekijää saa Jyväskylässä lopputilin, oleellista on onko kohta koko MM sarjaa olemassa. Siinäkin tapauksessa 200 ihmistä saa potkut.
https://www.motorsport.com/wrc/news/toyota-outlines-long-term-commitment-wrc/10505622/

”Toyoda, the figure that brought Toyota back to the WRC after a 17-year absence in 2017, confirmed the brand is committed to the WRC.”

Huom. WRC, ei Rally2. Ja tässä:

Toyoda: “When we look at WRC it is Toyota, Hyundai and M-Sport, I want more.”
 
Ylös