FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
luulen kyllä, että tässä WRC viittaa sarjaan eikä autoluokkaan.
Mut eihän tuossa puhuta kuin Toyotasta, Hyundaista ja Fordista. Ja että ne tarvii lisää kilpailijoita. Jos Rally2 olis mahdollisuus, niin sitten puhuttaisiin rallista yleisesti ja siitä kuinka esim. sarja tarvii muutosta, jos halutaan lisää autoja eli Rally2:sia, eikä että Toyoda promoaa muille valmistajille WRC:tä.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
912
Hrmhh....esitän tässä hieman paholaisen asianajajaa. Saman logiikan mukaan WRC4-luokan auto olisi siis parhautta, jos se vain pitäisi tullessaan kamalaa meteliä, löisi yön pimeydessä lieskaa ja tärisyttäisi pelottavasti maaperää esimerkiksi ylipainoisten isojen tasapainoittamattomien renkaittensa takia. Kunhan sanon.
Eipä tuo kauas kantaisi, jos sitä ääni- ja muun aistimaailman luomaa jännityksen ja vauhdin hurman tunnetta ei lunastettaisi siinä vaiheessa kun se auto ajaa oikeasti ohi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Hrmhh....esitän tässä hieman paholaisen asianajajaa. Saman logiikan mukaan WRC4-luokan auto olisi siis parhautta, jos se vain pitäisi tullessaan kamalaa meteliä, löisi yön pimeydessä lieskaa ja tärisyttäisi pelottavasti maaperää esimerkiksi ylipainoisten isojen tasapainoittamattomien renkaittensa takia. Kunhan sanon.
Etuvetoisista tällä hetkellä Pösö on ehdottomasti odotetuin auto penkalla juuri näiden puhkuvien ja hehkuvien juttujen takia. Tai noin 10-15 vuotta sitten R3 Clio ja sen haulikonlaukaukset.

Rally1/WRC -autot tarjoavat vastinetta sille pelonsekaiselle tunteelle kohdalle ehdittyään. Metelin väittämille löytyy vastiketta.

Minulla oli tämä paikka mielessä tällä kertaa, kun tätä runoa kirjoitin:

 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Rallin dna:ssa tuo kestävyys on isossa roolissa ollut aina. Nyt mielestäni viedään siltä vähän pohjaa.
Eikä niin vähänkään. Tällaiset pelleilyt ei tuoa yhtäkään uutta Rally1 autoa viivalle mutta tuhoavat rallin DNA:ta ennen näkemättömällä voimalla. If it is not broken, don't try to fix it. Tekniikkapuolelta niitä uudistuksia olisi pitänyt lähteä runnomaa. Autojen yksikköhintoja reilusti alaspäin s.e. jokainen kynnelle kykenevä "Haimakaisen paja" olisi kyennyt rakentamaan kilpailukykyisen ralliauton. Vasta sen jälkeen kun Rally1 autoja olisi "liikaa" tyrkyllä kisaan olisi voinut ryhtyä sorkkimaan itse kisaformaattia.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Niin vaan löysin itsenikin perumasta Rally TV:n tilausta. En halua rahoittaa tällaista impulsiivista tai suorastaan paniikinomaista sähläämistä ilman järjen häivää.

Katsellaan sitten uudemman kerran kun huonoja päätöksiä ei tehdä siinä vaiheessa, kun köntsät on jo housussa.

Siihen asti nautin lajista kansallisissa sarjoissa ja kilpailuissa paikan päällä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Eikä niin vähänkään. Tällaiset pelleilyt ei tuoa yhtäkään uutta Rally1 autoa viivalle mutta tuhoavat rallin DNA:ta ennen näkemättömällä voimalla. If it is not broken, don't try to fix it. Tekniikkapuolelta niitä uudistuksia olisi pitänyt lähteä runnomaa. Autojen yksikköhintoja reilusti alaspäin s.e. jokainen kynnelle kykenevä "Haimakaisen paja" olisi kyennyt rakentamaan kilpailukykyisen ralliauton. Vasta sen jälkeen kun Rally1 autoja olisi "liikaa" tyrkyllä kisaan olisi voinut ryhtyä sorkkimaan itse kisaformaattia.
Sinänsä tämän kyllä allekirjoitan. Tämä pistelaskumuutoksessa on vähän samaa fibaa, kun lähtisi laastarilla korjaamaan avomurtumaa. Mikään ei muutu ja näin ovat tämän hetken sarjaan osalistuvat 3 tallia keskenään päättäneet.

Ilmeisesti siis kaikki odottavat kuin krooninen pitkäaikaispotilas, että ehkä huomenna tulee se päivä, kun kaikki vaivat ja ongelmat ovat taikaiskusta poissa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Niin vaan löysin itsenikin perumasta Rally TV:n tilausta. En halua rahoittaa tällaista impulsiivista tai suorastaan paniikinomaista sähläämistä ilman järjen häivää.

Katsellaan sitten uudemman kerran kun huonoja päätöksiä ei tehdä siinä vaiheessa, kun köntsät on jo housussa.

Siihen asti nautin lajista kansallisissa sarjoissa ja kilpailuissa paikan päällä.
Olihan se kieltämättä aika kova veto laittaa hintaa melkein 20% lisää, kun tv appiä ei vieläkään ole ja muutenkin aika yskähdellen on tuo äppikin toiminu (kun se alkoi toimimaan).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Mut eihän tuossa puhuta kuin Toyotasta, Hyundaista ja Fordista. Ja että ne tarvii lisää kilpailijoita. Jos Rally2 olis mahdollisuus, niin sitten puhuttaisiin rallista yleisesti ja siitä kuinka esim. sarja tarvii muutosta, jos halutaan lisää autoja eli Rally2:sia, eikä että Toyoda promoaa muille valmistajille WRC:tä.
juu mutta silti WRC tarkoittaa tuossa kilpailusarjaa eikä autoluokkaa. Se on jo auki kirjoitettuna tuossa jutussa. Toyota, Hyundai ja Ford on tällä hetkellä ne kolme valmistajaa jotka kilpailee valmistajien mestaruudesta ja siihen tarvitsevat kilpailijoita. Skoda ja Citroen eivät ole tehdastalleina mukana, vaikka valmistavat Rally2-autoja myyntiin. Lisäksi juttu on kirjoitettu jo aikana, jolloin pääluokan nimi oli Rally1 eikä WRC.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Tässäpä se. Isossa kuvassa tehtaat haluavat ajaa niillä Rally1 autoilla. Koska niiden hinnalla ei ole mitään merkitystä. Juuri siinä isossa kuvassa. Jyskässä taitaa olla jo 200 ukkoa töissä ja koko Toyotan rallitallin kausipudjetti lähempänä 100M€, joten maksaako auto 500000 vai miljoonan on kokonaisuuden kannalta täysin yhdentekevää. Kokonaisuuden kannalta myös on merkittävää se että mikäli tehdään päätös Rally2 autoihin siirtymisestä, Toyota lopettaa tehdasteamina toimimisen ja suurin osa 200:sta työntekijästä saa lopputilin.
Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala kyseenalaistavat MM-rallisarjan sekavan uudistuksen: ”Olimme Toyotalla tätä vastaan” | Urheilu | Yle

"Kulut tallien pyörittämisestä ovat tällä hetkellä liian suuret, mikä ei houkuttele uusia valmistajia mukaan.

– Autot ovat hienoja, mutta aivan liian kalliita, Latvala sanoo."

Menkää nyt herranjumala joku kertomaan Jari-Matille, että hän ei ymmärrä, että ne kulut johtuu kaikesta muusta, se on sama mitä se auto maksaa...
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
"– Autot ovat hienoja, mutta aivan liian kalliita, Latvala sanoo. "

Tässä on nyt kiinnostavaa edelleen tämä keskustelu. Toisaalta miljoonan auto on halpa 100 miljoonan kokonaisbudjetissa, mutta toisaalta kun noita autoja on 3-4 ja ne kuluvat ja kaadoissa tuhoutuvat osat sitten sutheessa auton hintaan, niin äkkiä se kokonaiskustannus kertautuu.

Se lienee kuitenkin varsin selvää kaikille, että mukaan tulemisen ja siellä olemisen kokonaishinta pitäisi saada selvästi alaspäin. Lopulta kyse on vain siitä, että paljonko huomiota eurolla saa ja sitä huomion määrä on vaikea kovin paljon kasvattaa, kuten nähdään, kun sitä yritetään tällaisilla naurettavilla pistelaskumutoksilla. Eli kokonaiskustannuksia olisi saatava alas. Nyt pitäisi selkeästi listata, mihin kaikkialle se 100 miljoonaa lopulta menee ja ruveta katsomaan sitten siitä excelistä, että mistä oiekasti olisi syytä ja mahiksia säästää.

Auton hinnasta jo taas tuossa olikin. rally4:llä km-hinta on reilu kymppi, rally2:lla reilu 30 e/km. Jos kisan ajaa rally3:lla, koko kisa maksaa kait luokkaa 50 ke? Rally2:lla sitten varmaan 60-70 ke?

Rally1:llä muistan kuulleenni kilometrihinnaksi 200-300 e/km(?) ja koko kisan hinnaksi 250-300 ke? Onhan tuossa vaan hurja hintaero. Mistä se lopulta tulee? Mitä maksaa vakuutukset eri autoihin? Onko ne kuluvat osat todella niin paljon kalliimpia?

Mutta mihin se loput 80 miljoonaa lopulta menee...kuljettajien palkkoihin osa, mutta mihin muualle? SIeltä pitäisi sitä säästöä todellakin kaivaa! Ilmeisesti olisi pakko rajoittaa kehtiystyötä tavalla, tai toisella. Olisiko suora budjettikatto mahdollinen?

Ja mitä enemmän asiaa miettii, niin Jonnen ehdotus siitä, että olisi yksi FIA:n kehittämä putkirunko ja valmiit moottoripaketit sun muut atuonvalmistajilta velvollisuutena myydä ulkopuolisille jne. kuulostaa erittäin hyvältä.

Joka tapauksessa kokonaisbudjetti auki riveittäin ja sieltä katosmaan sitten, mistä voisi säästää. Kilpailukykyisen tiimin pyörittämisen hinta pitäisi saada alle varmaan 50 miljoonan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala kyseenalaistavat MM-rallisarjan sekavan uudistuksen: ”Olimme Toyotalla tätä vastaan” | Urheilu | Yle

"Kulut tallien pyörittämisestä ovat tällä hetkellä liian suuret, mikä ei houkuttele uusia valmistajia mukaan.

– Autot ovat hienoja, mutta aivan liian kalliita, Latvala sanoo."

Menkää nyt herranjumala joku kertomaan Jari-Matille, että hän ei ymmärrä, että ne kulut johtuu kaikesta muusta, se on sama mitä se auto maksaa...
Jos hinta on kerran kynnyskysymys niin miksi ei sitten tartuttu FIA:n ehdotukseen siitä Rally2:sta? Taas sitä tarjottiin ja taas siitä kieltäydyttiin.

Viimeaikaisten julkisten tietojen mukaan nyt mennään seuraavasti.

Halukkaat tehdasteamit tai vastaavat jotka haluaa ajaa MM-sarjaa Rally2 pääluokkana:-
Halukkaat tehdasteamit tai vastaavat jotka haluaa ajaa MM-sarjaa Rally1 pääluokkana: Ford, Hyundai ja Toyota

Kun näin kerran mennään niin auton hinta ei voi olla merkitsevässä roolissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta mihin se loput 80 miljoonaa lopulta menee...kuljettajien palkkoihin osa, mutta mihin muualle?
- Tallin keskuspaikan vuokra/muut kustannukset
- Henkilöstön palkat, mukaanlukien tähtikuljettajien miljoonapalkat
- Matkustus, majoitus ja rahti 13 ralliin ympäri maailmaa
- Ralleihin mukaan tuleva kalusto: huoltoparkki, huoltoautot ja nuottiautot yms
- Testaus
- Kehitystyö, uusien osien suunnitteleminen/rakentaminen/tilaaminen
- Kilpureiden huoltaminen ja korjaaminen kisojen välillä
- Polttoaine
- Renkaat
- Kuluvat osat kuten iskarit, jarrut, vanteet jne
- Vakuutukset
- Markkinointi- ja mediamateriaalin tuotanto (kuvat, videot, tiedotteet)

Nämä kulut tuskin muuttuvat mihinkään vaikka autoluokka olisi mikä.

On myös hyvä muistaa että noi autojen hinnat tai vuokrakulut per kilsa on usein hintoja ulospäin, ja siihen sisältyy myös kate. Tallin sisäisesti nämä kulut eivät ole yhtä suuria.

Ja tosiaan myös auton hinta vaikuttaa toki myös siihen että kalliimpia osia pitää uusia ja käyttökustannuksetkin ovat suuremmat.

Oma veikkaus on, että jos Rally1:llä kauden ajaminen maksaisi 100 miljoonaa niin Rally2:lla se maksaisi 50 miljoonaa ja jonkinlaisella Rally2+:lla siitä välistä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Jos hinta on kerran kynnyskysymys niin miksi ei sitten tartuttu FIA:n ehdotukseen siitä Rally2:sta? Taas sitä tarjottiin ja taas siitä kieltäydyttiin.

Viimeaikaisten julkisten tietojen mukaan nyt mennään seuraavasti.

Halukkaat tehdasteamit tai vastaavat jotka haluaa ajaa MM-sarjaa Rally2 pääluokkana:-
Halukkaat tehdasteamit tai vastaavat jotka haluaa ajaa MM-sarjaa Rally1 pääluokkana: Ford, Hyundai ja Toyota

Kun näin kerran mennään niin auton hinta ei voi olla merkitsevässä roolissa.
Jari-Mattihan viittaa, että tuo auton hinta ei houkuttele uusia valmistajia mukaan. Ehkä nykyiset mukanaolijat ovat todenneet, että nykyinen näkyvyys 3 tallin kesken tämänkin hetken katsojamäärillä tuo sen verran ruutuaikaa jokaiselle, että muutosta ei haluta tehdä.

Riskinottopelko, että jos lisätulijoita sarjaan ei tulekaan ja kokonaismäärä katsojien osalta pysyy samanlaisena tai laskee kenties tämä syy? Mutta mitään kun ei muuta, niin mikään ei varmasti muutu..
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
793
Jos Rally1:stä siirryttäisiin Rally2:n, niin Toyota ja Hyundai varmaan kuluttaisivat edelleen hirveät määrät rahaa autojen kehitystyöhön, vaikka itse auto olisikin vähän yksinkertaisempi ja siten vähän halvempi. Tämä ei vaikuttaisi näiden isojen tallien kokonaiskuluihin paljoakaan. Mestaruustaisto käytäisiin edelleen näiden välillä.

Mutta kohtuullisen kilpailukykyisen Rally2:n tekeminen onnistuisi Fordin, Citroënin ja Skodan lisäksi varmaan myös joltain muilta talleilta. Madaltuisiko tässä kynnys tuoda lisää valmistajia sarjaan, sitä en tiedä.

Ja olisiko tässä setupissa mahdollista tehdä, kuten ison A:n aikaan, että jollekin lupaavalle marcusgrönholmille saataisiin tehdastasoinen auto yksittäisiin kisoihin helpommin?

Ehkä turhaa toiveajattelua, mutta toisaalta nykymenolla ei ole edes niitä toiveita sarjan osallistujamäärän kasvamisesta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Pelko voimasuhteiden muuttumisesta on suurin este isoille muutoksille. Nykyiset pääsarjan tallit eivät halua, että tulisi muita haastajia. Tai, että autot muuttuisivat niin yksinkertaisiksi ja halvoiksi, että kukatahansa vois menestyä yksittäisissä kisoissa yksityistiimin autolla. Rally 2 olisi M-sportille painajainen, he soittavat nykyiselläänkin sielä jo kakkosviulua. Huyndaille ja Toyotalle ei ole väliä mitä tämä harrastus maksaa. Onko heillä edes pitkän tähtäimen suunnitelmaa rallin osalta? Tuskin. Tepseli vedetään seinästä heti kun kiinnostus loppuu ralliin tai tulee muita kiinnostavampia markkinointitapoja.
 
Ylös