FIA rakentaa rallia.

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4414
Sijainti
Salo
pienempien luokkien autoilla kuten F2-autot voittivat 90-luvun lopussa assulla...
Ihan turha haave, syy miksi F2:silla pariin otteeseen onnistuttiin voittamaan yleiskilpailu, johtui ihan puhtaasti siitä että olosuhteet olivat siihen sopivat ja lopputulos oli paljon enemmän kuin osiensa summa. F2:sten 270 kg pienempi omamassa WRC 1230 kg, ~320 hp, Xsara F2 960 kg 295 hp, asfaltilla ajamiseen tottuneet miehistöt ja ylipäänsä autot mitä ei oltu ikinä tarkoitettu soralle. Xsara kit car oli mm. raideleveydeltään Xsara WRC:tä 9 cm leveämpi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14819
Sijainti
Tampereen lenkki
Noh, en nyt ihan sanoisi että autoja ei oltu tarkoitettu soralle koska niillä kyllä menestyttiin sorakisoissakin luokassaan, mutta tosiaan tehopainosuhde oli hyvä ja kun kuivalla assulla pitoa oli riittävästi niin vauhtia piisasi.

Kyseessä oli sääntöjen tekijöiden arviointivirhe, joka taidettiin lopulta korjata minimipainoa nostamalla? Samoin kuin 1987 hyvin pärjänneet pienikoneiset turbo-Renaultit tehtiin laittomiksi nostamalla turbokerrointa, jolloin minimipaino nousi.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
526
Sijainti
Tallissa
Noh, en nyt ihan sanoisi että autoja ei oltu tarkoitettu soralle koska niillä kyllä menestyttiin sorakisoissakin luokassaan, mutta tosiaan tehopainosuhde oli hyvä ja kun kuivalla assulla pitoa oli riittävästi niin vauhtia piisasi.

Kyseessä oli sääntöjen tekijöiden arviointivirhe, joka taidettiin lopulta korjata minimipainoa nostamalla? Samoin kuin 1987 hyvin pärjänneet pienikoneiset turbo-Renaultit tehtiin laittomiksi nostamalla turbokerrointa, jolloin minimipaino nousi.
Nostettiin minimipainoa ja lisättiin imuilman kuristin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1372
Noh, en nyt ihan sanoisi että autoja ei oltu tarkoitettu soralle koska niillä kyllä menestyttiin sorakisoissakin luokassaan, mutta tosiaan tehopainosuhde oli hyvä ja kun kuivalla assulla pitoa oli riittävästi niin vauhtia piisasi.

Kyseessä oli sääntöjen tekijöiden arviointivirhe, joka taidettiin lopulta korjata minimipainoa nostamalla? Samoin kuin 1987 hyvin pärjänneet pienikoneiset turbo-Renaultit tehtiin laittomiksi nostamalla turbokerrointa, jolloin minimipaino nousi.
En kyllä muista edes nähneeni Xsara ja Pösö kitcareja sorakisoissa ainakaan MM sarjassa. Olivat ihan puhtaita rata-autoja ja tehty vain assukisoihin
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14819
Sijainti
Tampereen lenkki
En kyllä muista edes nähneeni Xsara ja Pösö kitcareja sorakisoissa ainakaan MM sarjassa. Olivat ihan puhtaita rata-autoja ja tehty vain assukisoihin
Joo, se on kyllä totta näiden kahden mallin osalta. Pösöllä kyllä ajettiin Portugalissa 1997 top kymppiin yleiskilpailussa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Eikös vasta ollut tiedote missä vahvistettiin Rally1 säännöt vuoden 2026 loppuun saakka? Ja uudet sitten mahdollisesti siitä eteenpäin. Siihen verraten vähän outoa jos tässä vaiheessa vaihdettaisiin yhdeksi-kahdeksi kaudeksi pääluokkaa... Eli tarkoitus tämän vuoden aikana lyödä säännöt lukkoon ja sitten olisi kaksivuotta aikaa suunnitella ja rakentaa autot ..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14819
Sijainti
Tampereen lenkki
Twitterissä myös muistutettiin että Lancia (Stellantis) aikoo valmistaa pelkkiä sähköautoja vuodesta 2028 alkaen
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3554
Saas nähdä, ei tuo kaikki sähköautoillakaan mikään ongelmaton ratkaisu ole, mutta toki autovalmistajat tekee niitä autoja mitä olettavat ihmisten ostavan. Toivottavasti tuo päästötön? "sähköbensa" tulisi yhdeksi vaihtoehdoksi niin saisi vanhatkin autot tehtyä ympäristölle helpommiksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14819
Sijainti
Tampereen lenkki
Saas nähdä, ei tuo kaikki sähköautoillakaan mikään ongelmaton ratkaisu ole, mutta toki autovalmistajat tekee niitä autoja mitä olettavat ihmisten ostavan. Toivottavasti tuo päästötön? "sähköbensa" tulisi yhdeksi vaihtoehdoksi niin saisi vanhatkin autot tehtyä ympäristölle helpommiksi.
tarkoitan siis, että mahtaako Lanciaa kiinnostaa markkinoida rallissa polttomoottoriautolla ajelua jos eivät enää myy sellasia?

WRC2:ssa on käytetty jo kaksi vuotta tuota "sähköbensaa".
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Lancian merkitystä ollaan ilmeisesti sitten kasvattamassa Stellantiksella jos tulevat mukaan ralliin? Tulisiko siitä sitten konsernin urheilullisempi brändi, vähän kuin Cupra VW:llä? Tällä hetkellähän Lancialla on vain yksi malli ja sitä mallia myydään vain Italiassa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3554
tarkoitan siis, että mahtaako Lanciaa kiinnostaa markkinoida rallissa polttomoottoriautolla ajelua jos eivät enää myy sellasia?

WRC2:ssa on käytetty jo kaksi vuotta tuota "sähköbensaa".
Tuo on muuten hyvä pointti. Toisaalta muualta kuin vanhojen ralliklippien puolelta Lancia voi olla täysin tuntematon suurelle yleisölle joten ehkä katsovat että sillä ei ole merkitystä?

Tuon "sähköbensan" osalta tarkoitin sen siirtämistä normaali liikenteeseen
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1409
Sijainti
Porvoo
Ah, kaappi Mersu bussipysäkillä ja jätkät viittelöi, kun välikoppa lähestyy👍
Kyllä, toi oli ennen aikaan vaan oma juttunsa. Pakuja pätkien jälkeen kaikki pistot täynnä ja huoltomieheä viittoilemassa. 😊

Meillä välikopan sijasta Cortina valui tietä pitkin ja kävin viittoilemassa sen huoltoon ja sit ihmeltiin taas että mitä oli edellisellä pätkällä käyny. ”Totanoin, tais olla paikka kun porukkaa oli niin perkeleesti…”
 
Ylös