FIA rakentaa rallia.

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
Mietteitä rallikaudesta.

Vko 4 Monte. Vko 8 Ruotsi. Vko 12 Safari. Siitä eteenpäin kisat joka kolmas viikko. 12 kisaa per kausi. Loka-joulu taukoa.

Kisaviikot:
Ti-Ke nuottia.
To Shake plus illalla Ek1.
Pe 3 Ek:n lenkki X 2. Välissä huolto.
La 3 Ek:n lenkki X 2. Välissä huolto.
Su 3 Ek:n lenkki X 2. Välissä huolto + renkaan vaihtopiste ennen viimeistä, joka Power vanhaan tyyliin.
Kisapäivät ”virka-aikaan”. Aamulenkki klo 8-11. Iltapäivälenkki klo 13-16.

-Kuskit ehtisi kisojen välissä kotiväkeä morjestaan.
-Pidempi tauko kausien välissä.
-Jokaisella ajopäivällä merkitystä, koska suurinpiirtein sama määrä ek km.
-Väljempi aikataulu. Ei kuskeilla välivuosien tarpeita.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Tuossakin on ajatusta. Entä jos pätkäistäisiin yksi päivä pois ja ajettaisiin pari pidempää päivää?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietteitä rallikaudesta.

Vko 4 Monte. Vko 8 Ruotsi. Vko 12 Safari. Siitä eteenpäin kisat joka kolmas viikko. 12 kisaa per kausi. Loka-joulu taukoa.

Kisaviikot:
Ti-Ke nuottia.
To Shake plus illalla Ek1.
Pe 3 Ek:n lenkki X 2. Välissä huolto.
La 3 Ek:n lenkki X 2. Välissä huolto.
Su 3 Ek:n lenkki X 2. Välissä huolto + renkaan vaihtopiste ennen viimeistä, joka Power vanhaan tyyliin.
Kisapäivät ”virka-aikaan”. Aamulenkki klo 8-11. Iltapäivälenkki klo 13-16.

-Kuskit ehtisi kisojen välissä kotiväkeä morjestaan.
-Pidempi tauko kausien välissä.
-Jokaisella ajopäivällä merkitystä, koska suurinpiirtein sama määrä ek km.
-Väljempi aikataulu. Ei kuskeilla välivuosien tarpeita.
Idealistisesti voi heitellä kaikkea, mutta lopulta käytäntö sanelee rajoitteita, eikä ralleja noin vain siirrellä kalenterissa.

Kisaviikon aikatauluhan ei tässä väljentyisi, koska jäljelle jäänyt aika katsottaisiin videoita seuraavista pätkistä. Pakko katsoa kun muutkin katsovat.

Nykyisessä kalenterissa on useampi kuukauden mittainen tauko kisojen välillä. En näe järkeä pitää kolmea kuukautta yhtenäistä taukoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuossakin on ajatusta. Entä jos pätkäistäisiin yksi päivä pois ja ajettaisiin pari pidempää päivää?
Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että huollossa käytäisiin päivän aikana kahdesti, mikä taas monessa rallissa tarkoittaisi aika pitkää päivää. Ja nytkin monesti autot on parc fermestä pois aamusta iltaan, vaikka erikoiskokeilla ei ollakaan ihan jatkuvasti. Ja juurihan mekaanikkojen työpäiviä yritettiin lyhentää poistamalla sorakisojen aamuhuollot.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
Nykyisessä kalenterissa on useampi kuukauden mittainen tauko kisojen välillä. En näe järkeä pitää kolmea kuukautta yhtenäistä taukoa.
Totta. Onhan siellä useampia pidempiä taukoja.
Tuntuu vain näin maallikkona hurjalta, kun vuoden matkustelet ja istut lentoasemilla. Marraskuun lopulla homma paketissa. Niin siihen päälle parit palkintogaalat ja sun muut kissanristiäiset ja sitten meetkin suoraan jo Monten testeihin.
Tältä kantilta ajateltuna pidempi tauko koko hommasta voisi olla kuskeille tarpeen. Toki rallin seuraajille se olisi tuskallisen pitkä. Mutta ihan vaan näin ajatuksena.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Homma vaan kaatuu heti siihen, että ainakin Citroën on konsernitasolla ilmoittanut jo aiemmin, etteivät tule lainkaan päätasolle jossei siinä ole hybridiä/muuta uusiutuvaa energialähdettä mukana. Ja hämärä muistikuva/mutu että Skodakin on todennut ei-kiitos pääluokka-ajatukselle.

Että ei se rally2 pääluokaksi ole ihan noin vaan tehtävissä kun tarvitsisi niitä halukkaita tehdastiimejä (ja nykyiset tehdastiimit taitaa kaikki sanoa ei-kiitos sille myös)
Minua mietityttää edelleen se, että mihin niitä tehdastiimejä oikeastaan tarvitaan. Ihan ilman tehtaitakin noita rally2:a nyt vaan on viivalla ihan toinen määrä. Takapakkia tulisi televisioinnissa varmasti ja kisojen määrässä jne, mutta tilanne on täysinnkestämätön, jos pääluokassa on neljä kuljettajaa, jotka ajavat koko sarjan kelvollisella autolla ja heistäkin yksi ajaa osittain vain oikean passin suoman edun turvin, vaikkei nyt mikään sunnuntaituhari olekaan.

Rally2 autoilla pyörii kansallisia sarjoja ties kuinka monta. Vaikka mahdollisia muutoksia voisi tulla monenmoisia, ilman tehdasallejakin saataisiin ainakin mielenkiintoinen sarja, jossa olisi enemmän osallistujia.

Ja oli auto lopulta, mikä oli pääsarjassa, avain olisi se, että ne autot olisivat kaupan tavalla, tai toisella. Että se red bull voisi halutessaan laittaa tallin pystyyn jne.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietippä ajaako kukaan yksityinen täyttä MM-sarjaa Rally2:lla? Tai moniko pystyy ajamaan edes täyden WRC2:n ja testaako ne yhtään? Kansalliset sarjat nyt muutenkin ihan eri kustannustasolla selvistä syistä.

Ilman tehdastalleja mentäisiin sellaiseen EM-tyyliseen sarjaan, jonka voittaa se, jolla on varaa ajaa koko kausi. Huippukuskitkaan tuskin jatkaisivat lajin parissa kun kukaan ei maksaisi palkkaa.

Voidaan myös katsoa edellisiä vuosikymmeniä ja sitä kuinka moni ajoi täyden kauden kelvollisella autolla. Esim vuonna 1997 tai 1984 niitä oli kolme.

Ja kyllä se Puma pitää vielä laskea kelvolliseksi autoksi kun vasta Chilessä sillä voitettiin. Ei se vielä mikään 2021 Fiesta WRC ole.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietittävää myös: moniko tällä hetkellä panostaa WRC2/ERC/JWRC/kansalliseen sarjaan sillä tavoitteella, että joskus saa tehdastallista palkkaa? Jos tämä porkkana poistuisi niin miten se vaikuttaisi automääriin?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Onnistuisiko ralliin budjettikatto, kuten formuloissa? En sitten kyllä tiedä, miten hyvin se toimii formuloissakaan, ja rallissa voi olla vielä vaikeampi erottaa autotehtaan ja rallitallin rahoja, mutta ei siitä formuloissa vielä mitään megaskandaaleja ole aikaiseksi saatu.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Onnistuisiko ralliin budjettikatto, kuten formuloissa? En sitten kyllä tiedä, miten hyvin se toimii formuloissakaan, ja rallissa voi olla vielä vaikeampi erottaa autotehtaan ja rallitallin rahoja, mutta ei siitä formuloissa vielä mitään megaskandaaleja ole aikaiseksi saatu.
Tätä olen itsekin pohtinut ja en ole tohtinut asiaa ottaa esiin olettaen, että jostain ilmiselvästä minulle tuntemattomasta syystä se ei toimi.

Niin, siis miksi ei laitettaisi vaikka 30ME budjettikatto per kausi per tiimi sisältäen kaikki kulut?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko on enemmän hintaa (ja kauanko vie aikaa) tehdastiimille lähteä kaukokisaan esim. Etelä-Amerikkaan tai Aasiaan vs. Euroopan kisaan. Tokihan noita pitää olla, kun puhutaan maailmanmestaruussarjasta.

Sellanen tieto on ainakin, että esim. Toyota Gazoo Racing lähetti konttinsa kuukautta ennen merille ennen Meksikon kisaa. Autot rahdataan sitten ilmateitse lähempänä ajankohtaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Sellanen tieto on ainakin, että esim. Toyota Gazoo Racing lähetti konttinsa kuukautta ennen merille ennen Meksikon kisaa. Autot rahdataan sitten ilmateitse lähempänä ajankohtaa.
Tästä olen useita kertoja täällä viestinyt, mutta hyvä kerrata: talleilla on toiset huoltokalustot jotka kiertää kaukokisasta toiseen merirahdilla. Tämän takia kahta kaukokisaa ei voida ajaa lähekkäin toisiaan, ja myös kalenteria rakentaessa pitää miettiä järkevä järjestys kaukokisoille ettei tule turhia valtamerienylityksiä. Mutta kyllähän kaukokisoista varmasti tulee kuluja enemmän.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Minua mietityttää edelleen se, että mihin niitä tehdastiimejä oikeastaan tarvitaan. Ihan ilman tehtaitakin noita rally2:a nyt vaan on viivalla ihan toinen määrä. Takapakkia tulisi televisioinnissa varmasti ja kisojen määrässä jne, mutta tilanne on täysinnkestämätön, jos pääluokassa on neljä kuljettajaa, jotka ajavat koko sarjan kelvollisella autolla
Nykymuotoista MM-sarjaa ei realistisesti ajateltuna pystyisi toteuttamaan yksityistiimeillä, vaikka autoina olis R5 lite. Ainut joka pystyis ajamaan täyden sarjan on Gus Greensmith. Kalenteri on yksi merkittävä tekijä joka tekee tästä kallista, joten vaadittaisiin kokonaisvaltainen remontti alkaen ensin kalenterista. Samaa mieltä kyllä siitä, että tilanne on pitkällä aikavälillä hauras.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että huollossa käytäisiin päivän aikana kahdesti, mikä taas monessa rallissa tarkoittaisi aika pitkää päivää. Ja nytkin monesti autot on parc fermestä pois aamusta iltaan, vaikka erikoiskokeilla ei ollakaan ihan jatkuvasti. Ja juurihan mekaanikkojen työpäiviä yritettiin lyhentää poistamalla sorakisojen aamuhuollot.
Kokonaiskuormitus tulisi kuitenkin pienemmäksi (ja kulut) kun rehkitään kolmen päivän sijasta vain kahtena päivänä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Enemmän ei aina ole parempi. Intensiivisyys voisi tässä tapauksessa olla. Katsojienkin kannalta.
 
Ylös